יום שני, 27 בנובמבר 2017

סגירת מעגל



גדלתי בשכונת רסקו בירושלים. אז שכונה מבודדת. בלילות שמענו את הילללות של התנים בשדות הסמוכים לשכונה.
כשהייתי באמצע כיתה ו' עברנו לשכונת בית הכרם. 

בבית ספר "בית הכרם", הסמוך לביתי, לא היה מקום. למדתי חצי שנה בבית ספר "יפה נוף" החדש שנפתח שנה קודם.
הייתי מרוצה מבית הספר אבל בכיתה ז' עברתי ללמוד שש שנים בתיכון ליד האוניברסיטה.
כשהילדים שלי למדו בבית הספר היסודי במלחה, בלשון של המעטה, הייתי מרוצה הרבה פחות. הוצאנו שלושה ילדים לבתי ספר אחרים. 
הבן הבכור שלי עבר ביחד עם שני חברים לבית ספר "יפה נוף". הוא למד שם שנתיים עד סיום כיתה ו'.
הוא היה מרוצה ואנחנו היינו מרוצים.

השנה חזרתי לבית ספר "יפה נוף". הפעם כמורה לברידג'.

יום חמישי, 23 בנובמבר 2017

Serious or Non-Serious 3NT?

  אחת הבעיות הניצבות בפני שחקנים המשחקים 2 על 1 מחיבת למשחק מלא היא: מתי לעצור כשנמצאה התאמה בסדרת המייג'ור המוכרזת? האם להסתפק במשחק מלא או האם לנסות לבחון Slam?

אדגר קפלן ניסח זאת בתרגום מאד חופשי לעברית: אף אחד משני השחקנים לא יודע מתי להגביל את היד שלו ומתי להכריז הכרזת sign off. 

בעיה זו דרשה הכרזה שתבחין בין ידיים בהן רוצים לעשות Slam try לבין ידיים יותר טובות מפתיחה רגילה בהן ישתפו פעולה עם שותף המנסה לבדוק Slam בידיעה שלכם יש יותר מפתיחה רגילה. 

3NT שלא רוצים לשחק בו

די ברור שאחרי שמוצאים התאמה של 8 קלפים לפחות בסדרת מייג'ור רוצים לשחק בסדרה הזו ולא בחוזה ללא שליט. הכרזת 3NT במצב כזה אינה הכרזה טבעית. 
נוכל לנצל אותה לטובת הבחנה בין ידיים של Slam try לבין ידיים טובות יותר מכדי לסגור למשחק מלא בסדרת מייג'ור. 

תוסיפו לזה שני תנאים:

1. נמצאה התאמה של 8 קלפים לפחות בסדרת מייג'ור.

2. היריבים לא התערבו במכרז.

ביחד עם שני התנאים הנ"ל יש לנו שתי שיטות להבחנה בין סוגי הידיים הנ"ל: Serious 3NT ו-Non-Serious 3NT.

 Serious 3NT

כשרוצים לבחון Slam מכריזים 3NT. המסר הוא: אני רציני בבחינת Slam. 
על השותף להראות Control או לשאול על קלפי מפתח. 
כשאין יד מספיק טובה לבחינת Slam אפשר להראות Control.
כשיש יד עם פתיחה רגילה (12-14) סוגרים למשחק מלא בסדרת המייג'ור המוכרזת.

Non-Serious 3NT

הוגה השיטה הזו הוא השחקן האמריקאי Eric Rodwell.
כשיש יד טובה מדי מכדי לסגור למשחק מלא, אבל מפחדים שגובה 5 יהיה גבוה מדי מול יד מינימאלית של השותף, מכריזים 3NT. המסר הוא: אני לא רציני בבחינת Slam אבל יש לי יד טובה יותר מיד רגילה. אם גם לך יש ערך מוסף אתה מוזמן לבחון Slam. 
כשיש יד מספיק טובה לבחינת Slam מראים Control או שואלים על קלפי מפתח.


תוספת הכרחית

שימוש ב-Serious 3NT או ב-Non-Serious 3NT הוא תוספת הכרחית לשיטת ההכרזה 2 על 1 מחיבת למשחק מלא.
לבושתי, אודה שטרם שיחקתי את אחת מהקונבנציות המאד פשוטות הללו. אני מתכוון להתחיל לשחק Non-Serious 3NT.


יום שני, 20 בנובמבר 2017

אליפות אירופה לקבוצות אלופות: ההברקה של Thomas Bessis


בזמן שאני ואחרים שיחקנו בתחרות הזוגות המעורבים בפסטיבל הים האדום באילת, התקיימה אליפות אירופה לקבוצות. אלופות הליגה של כל המדינות שסיימו במקומות הגבוהים באליפות אירופה לנבחרות התחרו בתחרות.

תודה לבן שלי, ניר, ששמר לי יד מענינת ששוחקה במפגש בין אלופת צרפת לאלופת מונאקו. 

 Thomas Bessis הוא שחקנה של נבחרת צרפת, שסיימה במקום השני ב-Bermuda Bowl השנה. Bessis הוא יהודי שהשתתף ביחד עם אביו מישל בפסטיבל הבינלאומי בתל אביב באחת השנים האחרונות, זכור יותר בהקשרים אחרים.

הוא ואביו זכו ביחד עם השחקנים הישראלים אלדד גינוסר ורון פכטמן במקום הראשון באליפות אירופה הפתוחה לקבוצות. התחרות בה זכו אינה אליפות אירופה לנבחרות לאומיות. 
באליפות אירופה האחרונה לצעירים, שהתקיימה ב-Samorin שבסלובקיה, המאמן והקפטן (שאינו משחק) של הנבחרת הצעירה של צרפת עד גיל 26 והוביל אותה לזכייה במקום השני.


בשני השולחנות הגיעו לחוזה 4 של מצד מזרח בהתאמה של 2-5.
התרשים לעיל מתאר את מהלך ההכרזה בשולחנו של בסיס. מהלך ההכרזה בשולחן השני היה קצת שונה.
כפי שאתם רואים, חלוקת קלפי השליט היא מאד לא ידידותית לכרוז. הם מתחלקים 5-1. כשלכרוז ולדומם רק 24 נקודות, אין ספק שזהו חוזה הקשה לביצוע. 
בסיס ביצע את החוזה בהצלחה. בשולחן השני ישבו במזרח-מערב גאייר הלגמו ותור הלנס. רבים חושבים שזהו הזוג החזק בעולם. 
תור הלנס נכשל בביצוע החוזה. 

מהלך המשחק של הלנס
דרום הוביל ב-J. הכרוז שיחק את ה-A מהדומם וצפון שיחק את ה-K במטרה למנוע חסימה.
הלנס שיחק את ה-4 מהדומם. צפון שיחק את ה-2 והלנס, שיחק את ה-Q, שמחצה את ה-J. הלנס שיחק את ה-4. דרום שיחק את ה-3. ה-K בדומם זכה בלקיחה. מהדומם שוחק ה-3  שכוסה ב-4 מהצפון. הכרוז חתך באמצעות ה-3 בידו. 
הלנס המשיך עם ה-7 מידו. דרום כיסה באמצעות ה-J. הכרוז שיחק את ה-A, שנחתך באמצעות ה-5 של צפון.
צפון שיחק את ה-3. הכרוז את ה-2 מידו. דרום הניח את ה-Q  והכרוז זכה ב-K בדומם.
עכשיו שוחק מהדומם ה-7  שכוסה ב-Q מהצפון. הכרוז חתך באמצעות ה-7 בידו. הכרוז שיחק את ה-A מידו וזכה בלקיחה. את ה-T♦ של הכרוז כיסה דרום ב-Q שהייתה הלקיחה השנייה של ההגנה. צפון זרק .
ה-6 של דרום כוסה ב-8 של מערב. צפון חתך ב-8. הכרוז זכה באמצעות ה-T. הוא משך את ה-A, אבל ההגנה זכתה בשתי הלקיחות האחרונות עם ה-K וה-J.

הכרוז נפל פעם אחת כשההגנה לקחה ארבע לקיחות: חיתוך של 
ה-A,  זכייה ב-Q וזכייה בשתי הלקיחות האחרונות.


מהלך המשחק של בסיס
דרום הוביל ב-J. הכרוז שיחק את ה-A מהדומם וצפון שיחק את ה-Q במטרה למנוע חסימה. בסיס שיחק את ה-4 מהדומם. צפון שיחק את ה-2 ובסיס, בשונה מהלנס, שיחק את ה-T.
התחלה רעה משום שדרום זכה ב-J שהיה הקלף היחיד בידו.
לדעתי, העקיפה העמוקה ל-T ששיחק בסיס עדיפה על העקיפה ל-Q ששיחק הלנס.

דרום המשיך ב-9 ל-K של שותפו. תומא בסיס חתך עם ה-3.
בסיס המשיך עם ה-7 מידו.
בשונה מבשולחן השני, דרום לא כיסה, אלא שיחק את ה-6. כאן ביצע בסיס מהלך משמעותי בדרך לביצוע החוזה: הוא שיחק את ה-9 ולא את ה-K!!!.
בשלב זה של המשחק הכרוז אינו יודע על החלוקה הלא ידידותית בסדרת השליט. בהסתברות של 68% קלפי ה- של המגנים מתחלקים 3-2. בהסתברות גבוהה כל אחד מהם מחזיק תמונה.
בחלוקה ובמצב שתיארתי ההגנה תמיד זוכה בלקיחה אחת ב-. בסיס החליט לתת להגנה לזכות בלקיחה הזו מיד. כשה-9 זכה, ברור שגם ה-Q וגם ה-J בדרום. 

בסיס שיחק את ה-6 לעקיפה ל-Q. צפון שיחק את ה-5. דרום זרק את ה-6. כשדרום השליך  גילה הכרוז את החלוקה האכזרית בסדרת השליט.
עכשיו שיחק בסיס את ה-T. דרום כיסה עם ה-J. מהדומם שוחק ה-A. צפון החליט לא לחתוך בלקיחה טבעית שלו ושיחק 3.  חשוב לשמור על ה- הקטן על מנת שלא להיקלע למצב של משחק סופי (End Play).

עד שלב זה זכתה ההגנה רק בלקיחה אחת. הכרוז שיחק את ה-7♣   מהדומם. צפון נאלץ להיפרד מה- האחרון שלו והכרוז חתך ב-7♥   בידו.
בסיס שיחק את ה-A. דרום שיחק את ה-8 והכרוז השליך מהדומם את ה-2. צפון נפרד מה-8.

הקלפים שנותרו:

צפון:             J95      K9

מזרח:             A762    4

דרום:        Q8   Q3    T

מערב (דומם):    KT4    K8


באיור הבא מתוארים הקלפים שנותרו לכל אחד מהשחקנים



עכשיו שיחק את ה-4. דרום שירת עם ה-3 מהדומם שוחק ה-8♦   וצפון חתך ב-9.  הוא שיחק את ה-5. הכרוז שיחק  קטן מידו. דרום את ה-Q. בסיס זכה ב-K ושיחק את ה-K.
אם צפון יחתוך הוא יקלע למשחק סופי ב-. הכרוז יזכה בשתי הלקיחות האחרונות עם ה-A וה-T. אם לא יחתוך מיד ה-K♦ וה-A ישלימו 10 לקיחות לביצוע החוזה.










יום שבת, 18 בנובמבר 2017

העריכה הראשונה שלי בויקיפדיה הפולנית


אני כותב ערכים בויקיפדיה העברית. כתבתי ערכים על נושאים שונים. בעיקר על מחשבים ועל ברידג'. אינני היחיד שכותב ערכים בויקיפדיה העברית על מחשבים. יש מספר לא קטן של עורכים אחרים הכותבים ערכים בתחום זה. 

המצב שונה ביחס לברידג'. מרבית הערכים בויקיפדיה העברית העוסקים בברידג' נכתבו על ידי. יש ערכים על מגוון רחב של נושאים בברידג': קונבנציות, הערכת יד, מושגי יסוד במשחק הברידג' וערכים על שחקני ברידג'.

השפות שאני יודע הן עברית ואנגלית. הידע שלי בשפות אחרות זניח: קצת צרפתית שלמדתי מגיל 9 עד גיל 11, מילים ספורות ביפנית בעקבות קורס של 20 שעות בשפה הזו, מעט יותר מעשר מילים ברוסית שכולן עוסקות בשחמט וכעשר מילים בפולנית, שהצלחתי לקלוט משיחות טלפוניות של אימי ז"ל וחברותיה. 
אז איך קרה שביצעתי שלשום עריכה של ערך בויקיפדיה הפולנית?

קשרים בין ויקיפדיות בשפות שונות
הויקימדיה העולמית אחראית על הויקיפדיות במגוון גדול של שפות. בצד שפות נפוצות כמו אנגלית, ספרדית, גרמנית וצרפתית יש ויקיפדיות בשפות שבקושי מדוברות. חלק מהשפות הנכחדות האלה אולי ימשיכו לשרוד בזכות הויקיפדיה ומורשתן התרבותית תישמר. 

התשתית הטכנולוגית הממוחשבת שלהן משותפת. ישנם גם כלים המאפשרים הפקת תועלת ממידע שנצבר בויקיפדיה בשפה אחת בויקיפדיות בשפות אחרות. 
בפוסט זה אתיחס רק לקשר פשוט אחד. כשאתם רואים דף אינטרנט של ערך בשפה אחת בצד ימין (בעברית) או בצד שמאל (שפות אירופאיות כמו אנגלית) יופיעו שמות שפות בהן קיים אותו ערך. כך למשל, אם תלחצו על המילה English, אז לחצתם על קישור שיביא אתכם לערך על אותו נושא בויקיפדיה האנגלית.

מנגנון פשוט זה מאפשר הפריה הדדית בין ויקיפדיות בשפות שונות. כשכותבים או משפרים ערך אפשר לקרוא את הערך המקביל בשפה אחרת. אפשר למצוא שם קישורים לדפי אינטרנט ושמות ספרים העוסקים בנושא שהכותב אולי לא מכיר. אפשר גם לתרגם את התוכן משפה אחת לאחרת.

פולין מעצמת ברידג'
פולין היא מעצמת ברידג' שכבר זכתה ב-Bermuda Bowl (אליפות עולם לקבוצות פתוחות) ובמגוון גדול של הישגים מצוינים בזירה הבינלאומית. כך למשל, בפוסט: גם הטובים ביותר טועים ולפעמים בגדול הזכרתי את  Michal Klukowski. שחקן פולני צעיר שהוא ללא ספק אחד השחקנים הצעירים הטובים ביותר בעולם.
גם כשמדובר בערכים בויקיפדיה על ברידג', הויקיפדיה הפולנית היא אחת מהטובות והעשירות.  

איך אני יודע את זה שהויקיפדיה הפולנית מצטיינת בברידג'? 
כפי שהבנתם מהפסקאות הקודמות, אני לא ממש קורא ערכים על ברידג' בויקיפדיה הפולנית, אבל בכל פעם כשאני כותב ערך חדש בויקיפדיה על ברידג' אני מסתכל באילו שפות נוספות נכתב ערך על אותו נושא.
לפעמים מופיע ערך במספר רב של שפות. לפעמים זה רק אני בעברית והויקיפדיה האנגלית, שהיא הגדולה ביותר, שבה גם מספר כותבים גדול יחסית על כל נושא 
לפעמים אנחנו רק שלושה ואז בהרבה ערכים זה הויקיפדיה האנגלית, הויקיפדיה העברית והויקיפדיה הפולנית.

הזדמנות נוספת שהייתה לי להיווכח בכך הייתה כשכתבתי ערך על אלדד גינוסר
את התמונה שלו, שקיבלתי ממנו, העלתי למקום הנגיש רק לויקיפדיה העברית. היחיד שפנה אלי ואמר לי שלא הצליח להעלות את התמונה היה עורך בויקיפדיה הפולנית. לבקשתו העברתי את התמונה לדף הנגיש לכל הויקיפדיות.

העריכה הראשונה שלי בויקיפדיה הפולנית
בימים אלה אני כותב ערך על אחד השחקנים המענינים ביותר בברידג' העולמי: שחקן נבחרת איטליה אגוסטין מדלה. אני עושה זאת בעקבות יד עליה כתבתי בה שיחק מדלה מדלה משחק הגנה יוצא דופן. לקריאת הפוסט: הודיני של הברידג': Madala נחלץ שלוש פעמים ממשחק סופי
על דמותו והישגיו של מדלה, כולל זכייה אחת באליפות העולם לנבחרות פתוחות כשחקן נבחרת איטליה, תקראו בפוסט אחר שאכתוב.

כשהערך עדיין "בעבודה" (תבנית המופיעה ומעידה על זה שטרם סיימתי את עבודתי על הערך ומבקשת מעורכים אחרים לא לגעת בערך במשך שבוע מהעריכה האחרונה), קראתי בימין הדף את שמות השפות בהן יש ערכים על אותו שחקן. הופתעתי: זה רק אנחנו והפולנים, אפילו בויקיפדיה האנגלית אין עליו ערך. 

ניגשתי לדף בויקיפדיה הפולנית ובאמצעות כלי אוטומטי תרגמתי אותו לאנגלית. מצאתי לא מעט חומרים שיעזרו לי בכתיבת הערך. 

מצאתי גם טעות. על פי כל המקורות שהגעתי אליהם, מדלה נולד בשנת 1986. בויקיפדיה הפולנית הוא יליד 1987. 
שינוי שנת הלידה של מדלה לשנת 1986 הייתה העריכה הראשונה שלי בויקיפדיה הפולנית.

זוהי גם דוגמה לכך שגם מי שנעזר בערך בויקיפדיה בשפה אחרת יכול לתרום גם לערך בשפה זו. 

הערת שוליים
לרשימת הערכים שכתבתי בויקיפדיה העברית לחצו על הקישור לדף האישי שלי שם.


יום שלישי, 7 בנובמבר 2017

הודיני של הברידג': Madala נחלץ שלוש פעמים ממשחק סופי


הארי הודיני היה שם הבמה של אריך וייס. על פי הויקיפדיה, הודיני היה מגדולי הקוסמים ואמני ההיחלצות בכל הזמנים. 
לאחר ששיחק בהגנה ביד הזו כונה שחקן נבחרת איטליה Agustin Madala הודיני.
הוא כונה כך משום שנחלץ שלוש פעמים ממשחק סופי (End Play)
היד הזו שוחקה בגמר הליגה האיטלקית בשנת 2012. Agustin Madala זכה עליה בפרס ההגנה הטובה ביותר בשנת 2013. 
לגמר הגיעו הקבוצות Associato Allegra, בה שיחקו גם Madala ושותפו Norberto Bocchi, ו-Bridge Reggio Emilia.

זאת הייתה היד הראשונה ששוחקה בגמר.

אין פגיעים


מדלה הוביל ב-J. הכרוז זכה ב-A. לדרום יש שלוש לקיחות בידו: שתי לקיחות ב- ו-A.
אבל אם יתקע בידו בסדרת ה- הוא ייכנס למשחק סופי. הוא יאלץ לשחק  ויגרום לכך שה-T בדומם במערב יזכה בלקיחה עליה ישליך הכרוז  מהדומם.  
אם דרום ישחק , ה-K של מזרח היושב בעקיפה יזכה בלקיחה.

הימלטות ממשחק סופי מספר 1
הכרוז שיחק מהדומם  ל-A שבידו.מדלה לא חתך. המקום זה זרק מידו  קטן.

הימלטות ממשחק סופי מספר 2
הכרוז MINA הבין את מה שמדלה מנסה להימנע ממשחק סופי ולכן שיחק את ה-A. מדלה זרק את ה-K!!! 
הוא שמר את ה-6  כקלף בריחה ממשחק סופי.

הימלטות ממשחק סופי מספר 3
הכרוז המשיך ב- נוסף. מדלה שיחק את ה-6!!!. Bocchi זכה ב-J. והמשיך ב-Q. עכשיו זוכה ההגנה בשתי לקיחות . כשהכרוז זוכה ב-A. ה-Q מבטיחה את הפלת החוזה. 





יום שני, 6 בנובמבר 2017

Weak Jump או Shift Jump?


לא ממש הבנתי מדוע מטריחים את ממלאי כרטיס השיטות לסמן האם קפיצה בסדרה חדשה מתארת יד חזקה או יד חלשה? הרי כולם משחקים שקפיצה בסדרה חדשה מראה יד חלשה. זהו שלא כולם.

באחד מהדיונים בקבוצת ה-Facebook מדברים ברידג' התרחש דבר מוזר. המגיבים כאילו דיברו שתי שפות שונות. השחקנים ברמתי או מתחת לרמתי דיברו בשפה אחת. שלושה מומחים בשפה אחרת. התוצאה הייתה הבדל משמעותי במהלך ההכרזות שהציעו. אחד המומחים השתמש במונח Shift Jump על מנת להסביר מדוע הכריז כפי שהכריז.
כל השחקנים ברמות נמוכות ממנו משתמשים ב-Weak Jump ולכן מכריזים אחרת.

סדר במושגים
אתיחס למושגים בהקשר של מכרז תחרותי, שהוא ההקשר ברוב המקרים בפוסט זה.

Weak Jump
קפיצה בסדרה חדשה מתארת יד חלשה עם אורך בסדרה.
למשל: לאחר פתיחה של 1 והתערבות של 1 המשיב מכריז 2.
המשיב מתאר יד חלשה עם שישה קלפים ב-.

Shift Jump
באותו מהלך הכרזה הכרזת 2 של המשיב היא מחיבת למשחק מלא ומראה 17 נקודות או יותר עם שישייה או חמישייה בסדרה המוכרזת. 
היא יכולה להיות בשלושה מצבים:
1. ללא התאמה בסדרת הפותח
2. עם התאמה בסדרת הפותח. אפשר להסתפק גם ב-16 נקודות.
3. עם יד של 13-16. עם סדרה ארוכה וסולידית ו-Controls.

Fit Jump
תמיכה בקפיצה בסדרת הפותח.
דוגמה: לאחר פתיחה של 1 התערבו בהכרזת 2. המשיב מכריז 3.

האסימון נפל
את המושג Shift Jump היכרתי אבל לא ממש הבנתי את המשמעות. את המשמעות הבנתי רק לאחר קריאה בספר Partnership Bidding at Bridge של Robson ו-Segal


חמישה סוגים של ידיים מזמינות פחות או יותר
בספר Partnership Bidding at Bridge מופיעה דוגמה. הפותח פתח 1. יריב התערב בהכרזת 1. למשיב יש התאמה בסדרת ה-. הוא מעוניין לשחק בחוזה של 3 או להזמין את השותף למשחק מלא.
הספר מדבר על חמישה סוגי ידיים מזמינות או מעונינות להיות בחוזה של 3.

בשניים מהסוגים האלה אנחנו עשויים להכריז 3. מדובר בידיים חלשות או קצת יותר מחלשות עם תמיכה של ארבעה קלפים ב-.
זה תלוי בהסכמה בין השותפים: האם מכריזים כך עם יד חלשה (0-5 נקודות) או ביד Mixed Raise שבה יש 4-7 נקודות?

הסוג השלישי היא יד מזמינה או יותר כלומר תמיכה ב- עם 10-11 נקודות או יותר.
נכריז Direct cue bid  באמצעות הכרזת 2

למעשה ידיים מזמינות וידיים שהם Mixed Raise עשויות להיות משני סוגים:
1. ידיים ללא סדרה שנייה עם אורך וכוח.
2. ידיים עם סדרה שנייה עם אורך וכוח.

על מנת להבחין בין ידיים מזמינות עם אורך וכוח בסדרה שנייה לבין ידיים מזמינות ללא סדרה שנייה, אפשר להשתמש בהכרזת הסדרה השנייה בגובה 3. למשל עם סדרת  ארוכה וחזקה אפשר להכריז 3 במקום Cue bid. באמצעות הכרזה אחת תיארנו שתי סדרות ביד שלנו.
הכרזת קפיצה כזו אינה Shift Jump אבל בודאי אינה Weak Jump. 

כשהיריב מתערב בקפיצה
הכרזת הפרעה של יריב עם יד חלשה ואורך בסדרה מקשה על הפותח והמשיב. 
בספר מביאים דוגמה שבה לאחר פתיחה של 1 התערב יריב בהכרזת Preemptive של 3.
עם יד של 10-11 נקודות והתאמה ב- אין לכם כבר Cue bid של 4. המשמעות של 4 היא תלוית הסכמה: או Splinter או מראה Control. שימו לב לכך ש-Splinter הוא מקרה פרטי שמראה  Control

אבל מה עם 3 הכרזות ו-3?
לפי התפיסה של Robson ו-Segal שתיהן מראות התאמה ב- ואורך בסדרה המוכרזת.