בקרוב אתחיל ללמד קורס ברידג' במסגרת פרויקט "עולים כיתה" של ההתאגדות הישראלית לברידג'. נושא הקורס: Competitive Bidding. הקורס מיועד לשחקנים החברים בהתאגדות הישראלית לברידג'. הקורס יתקיים במועדון ירושלים.
לפרטים והרשמה פנו אלי:
בטלפון: 054-4480616
או דוא"ל: avi.rosenthal@gmail.com.
בפוסט זה אסביר מה זה "עולים כיתה"? מה זה Competitive Bidding? ומדוע בחרתי ללמד דווקא נושא זה.
"עולים כיתה"
להתאגדות הישראלית לברידג' יש יוזמות מבורכות להגדלת מספר שחקני הברידג' (כאלה המשחקים להנאתם בבית או באינטרנט וכאלה המשתתפים בתחרויות) ולקידום רמת הברידג' של אלה המשחקים בתחרויות. הפן המעשי מאד חשוב: ההתאגדות גם מסבסדת פרויקטים כאלה.
"עולים כיתה" הוא פרויקט מסוג זה, המיועד לקדם את רמת המשחק של שחקני תחרויות מהשורה. כל מועדון ברידג' יכול לקיים קורס כזה.
הפרויקט מגדיר את הדרישות הפורמליות ואת הסיוע שתיתן ההתאגדות, למי שעומד בדרישות הפורמליות.
"עולים כיתה" הוא פרויקט מסוג זה, המיועד לקדם את רמת המשחק של שחקני תחרויות מהשורה. כל מועדון ברידג' יכול לקיים קורס כזה.
הפרויקט מגדיר את הדרישות הפורמליות ואת הסיוע שתיתן ההתאגדות, למי שעומד בדרישות הפורמליות.
מה זה Competitive Bidding?
בשלב המכרז עשויים להיות שני מצבים מהותיים:
מצב 1: אחד הזוגות (צפון-דרום או מזרח-מערב) מכריז על מנת למצוא את חוזה המשחק האופטימלי והזוג השני מכריז כל הזמן Pass
מצב 2: אחד השחקנים פותח ושחקן יריב מתערב בהכרזה.
במרבית המקרים ששחקן מתערב בהכרזה הוא ושותפו מתחרים על מציאת חוזה אופטימלי עבורם. למצב בו כל אחד משני הזוגות מנסה להגיע לחוזה אופטימלי עבורו קוראים: Competitive Bidding.
הערה: אל תבלבלו בין ביצוע החוזה לבין תחרות על חוזה אופטימלי. לפעמים כדאי לפול בחוזה ולקבל תוצאה טובה. דוגמה קיצונית (נפילה 8 פעמים בחוזה מוכפל שהיא כדאית) בפוסט הבא: לכל כלל יש יוצא מהכלל.
מצב 1: אחד הזוגות (צפון-דרום או מזרח-מערב) מכריז על מנת למצוא את חוזה המשחק האופטימלי והזוג השני מכריז כל הזמן Pass
מצב 2: אחד השחקנים פותח ושחקן יריב מתערב בהכרזה.
במרבית המקרים ששחקן מתערב בהכרזה הוא ושותפו מתחרים על מציאת חוזה אופטימלי עבורם. למצב בו כל אחד משני הזוגות מנסה להגיע לחוזה אופטימלי עבורו קוראים: Competitive Bidding.
הערה: אל תבלבלו בין ביצוע החוזה לבין תחרות על חוזה אופטימלי. לפעמים כדאי לפול בחוזה ולקבל תוצאה טובה. דוגמה קיצונית (נפילה 8 פעמים בחוזה מוכפל שהיא כדאית) בפוסט הבא: לכל כלל יש יוצא מהכלל.
מה צריך ללמד שחקני ברידג' מהשורה?
כשאני מלמד ברידג' וגם כשאני משחק בתחרויות אני שם לב גם למה שעושים יריבים. כשמדובר בשחקנים מהשורה, אני קולט מה הם יודעים ומבינים וגם מה הם לא יודעים ומה הם לא מבינים.
אם שחקנים מהשורה רוצים להתקדם, הם צריכים ללמוד את הנושאים שהם לא יודעים ולא מבינים ולא להמשיך ללמוד יותר בנושאים החזקים שלהם.
ההתרשמות שלי היא שנושאים עיקריים ששחקנים מהשורה מתקשים בהם הם:
1. הגנה
רוב השחקנים מהשורה מתפקדים באופן מושלם כדומם ומתפקדים הרבה יותר טוב ככרוז מאשר כמגנים.
2. Competitive Bidding
כשמלמדים באופן שיטתי הכרזות לשחקנים מתחילים, מלמדים כיצד פותחים ומה עונה המשיב.
סדר הלימוד כשאני מלמד (לא המצאתי את הסדר הזה. רבים וטובים עושים בדיוק כמוני) הוא:
א. הכרזות בידיים מאוזנות עם Limit bid בחוזים ללא שליט.
ב. חיפוש התאמה בסדרת מייג'ור אחרי פתיחה ביד מאוזנת עם Limit bid. אני מלמד (באופן בסיסי בלבד) קונבנציות סטיימן ו-Jacoby Transfer.
ג. פתיחה בסדרת מייג'ור ותשובות של שותף עם התאמה בסדרה
ד. פתיחה בסדרת מיינור ותשובות של שותף עם התאמה בסדרה
ה. פתיחה חזקה של §2
ו. Weak two ו-Preemptive
שימו לב שמדובר במספר רב של שיעורים בהם נלמדו ההכרזות במצב הראשון מבין שני המצבים שהזכרתי בפסקה הקודמת: ללא התערבות הזוג השני בהכרזה. במילים אחרות עד שלב זה לא לומדים כלל Competitve Bidding.
רק אחרי שלב זה מתחילים ללמד הכרזות התערבות. בינתיים חלק מהתלמידים מסתפקים במה שהם למדו, מפסיקים ללמוד מסיבה כזו או אחרת או חושבים שהם כבר יודעים מספיק ומתחילים לשחק בתחרויות. רובם כבר לא ילמדו Competitve Bidding ולא ישתמשו בו באופן מושכל.
3. טכניקות משחק מתקדמות בכלל ובמיוחד משחק לחץ (Squeeze)
קל לשחקן מומחה להשתמש בטכניקות של משחק סופי (End Paly) ומשחק לחץ. השחקן הממוצע מתקשה לחשוב במונחים כאלה.
אם שחקנים מהשורה רוצים להתקדם, הם צריכים ללמוד את הנושאים שהם לא יודעים ולא מבינים ולא להמשיך ללמוד יותר בנושאים החזקים שלהם.
ההתרשמות שלי היא שנושאים עיקריים ששחקנים מהשורה מתקשים בהם הם:
1. הגנה
רוב השחקנים מהשורה מתפקדים באופן מושלם כדומם ומתפקדים הרבה יותר טוב ככרוז מאשר כמגנים.
2. Competitive Bidding
כשמלמדים באופן שיטתי הכרזות לשחקנים מתחילים, מלמדים כיצד פותחים ומה עונה המשיב.
סדר הלימוד כשאני מלמד (לא המצאתי את הסדר הזה. רבים וטובים עושים בדיוק כמוני) הוא:
א. הכרזות בידיים מאוזנות עם Limit bid בחוזים ללא שליט.
ב. חיפוש התאמה בסדרת מייג'ור אחרי פתיחה ביד מאוזנת עם Limit bid. אני מלמד (באופן בסיסי בלבד) קונבנציות סטיימן ו-Jacoby Transfer.
ג. פתיחה בסדרת מייג'ור ותשובות של שותף עם התאמה בסדרה
ד. פתיחה בסדרת מיינור ותשובות של שותף עם התאמה בסדרה
ה. פתיחה חזקה של §2
ו. Weak two ו-Preemptive
שימו לב שמדובר במספר רב של שיעורים בהם נלמדו ההכרזות במצב הראשון מבין שני המצבים שהזכרתי בפסקה הקודמת: ללא התערבות הזוג השני בהכרזה. במילים אחרות עד שלב זה לא לומדים כלל Competitve Bidding.
רק אחרי שלב זה מתחילים ללמד הכרזות התערבות. בינתיים חלק מהתלמידים מסתפקים במה שהם למדו, מפסיקים ללמוד מסיבה כזו או אחרת או חושבים שהם כבר יודעים מספיק ומתחילים לשחק בתחרויות. רובם כבר לא ילמדו Competitve Bidding ולא ישתמשו בו באופן מושכל.
3. טכניקות משחק מתקדמות בכלל ובמיוחד משחק לחץ (Squeeze)
קל לשחקן מומחה להשתמש בטכניקות של משחק סופי (End Paly) ומשחק לחץ. השחקן הממוצע מתקשה לחשוב במונחים כאלה.
מדוע בחרתי ללמד Competitive Bidding ולא נושא אחר?
הגנה הוא הנושא שרוב השחקנים מהשורה מתקשים בו במיוחד. בממוצע, משתמשים בהגנה ב-50% מהידיים שמשחקים. לכאורה, זה היה הנושא שצריך ללמד משום שהוא מטפל בהיבט שבו לוקים שחקנים מהשורה במיוחד, אבל זהו נושא קשה ומסובך.
אפילו בקורס של ממשיכים אחרי סיום קורס מתחילים (למשל: "מבט לעתיד" קורס של 8 שיעורים ללימוד ברידג' לכאלה שאינם מכירים את המשחק, המסובסד על ידי ההתאגדות) אני מלמד כמה דברים בסיסיים בהגנה, אבל אני לא מלמד קורס שיטתי העוסק בהגנה בשלב זה.
בחרתי לא ללמד הגנה משום שעבור חלק גדול מהמועמדים לקורס "עולים כיתה" זה יהיה קשה מדי.
גם טכניקות משחק מתקדמות הוא נושא קשה להבנה. לטעמי הוא גם פחות חשוב. השכיחות של השימוש בו הרבה יותר קטנה מהשימוש ב-Competitve Bidding ומהגנה. הוא גם חלק מנושא של משחק יד, שבו שחקן ממוצע טוב יותר מאשר בנושאים אחרים.
לא בחרתי ללמד טכניקות משחק מתקדמות משום שזה יותר קשה ולטעמי פחות חשוב מ-Competitve Bidding.
נשארתי עם הנושא של Competitve Bidding, שהוא מופיע בתדירות גבוהה, שחקנים מהשורה אינם יודעים אותו מספיק טוב והוא אינו קשה ללימוד.
לטעמי, ייתן את התשואה הטובה ביותר לתלמידים על השקעת זמנם וכספם.
אפילו בקורס של ממשיכים אחרי סיום קורס מתחילים (למשל: "מבט לעתיד" קורס של 8 שיעורים ללימוד ברידג' לכאלה שאינם מכירים את המשחק, המסובסד על ידי ההתאגדות) אני מלמד כמה דברים בסיסיים בהגנה, אבל אני לא מלמד קורס שיטתי העוסק בהגנה בשלב זה.
בחרתי לא ללמד הגנה משום שעבור חלק גדול מהמועמדים לקורס "עולים כיתה" זה יהיה קשה מדי.
גם טכניקות משחק מתקדמות הוא נושא קשה להבנה. לטעמי הוא גם פחות חשוב. השכיחות של השימוש בו הרבה יותר קטנה מהשימוש ב-Competitve Bidding ומהגנה. הוא גם חלק מנושא של משחק יד, שבו שחקן ממוצע טוב יותר מאשר בנושאים אחרים.
לא בחרתי ללמד טכניקות משחק מתקדמות משום שזה יותר קשה ולטעמי פחות חשוב מ-Competitve Bidding.
נשארתי עם הנושא של Competitve Bidding, שהוא מופיע בתדירות גבוהה, שחקנים מהשורה אינם יודעים אותו מספיק טוב והוא אינו קשה ללימוד.
לטעמי, ייתן את התשואה הטובה ביותר לתלמידים על השקעת זמנם וכספם.
התמונה מעל שורה זו מתארת את תוכן הקורס.
הקורס יעסוק בנושאים עקרוניים כמו:
1. האם להתערב בהכרזה?
כך למשל, לא עם כל יד של 14 נקודות מתערבים בהכרזה.
2. מתי מתחרים על חוזה של משחק חלקי? מתי מזמינים למשחק מלא? מתי מכריזים משחק מלא?
3. עד איזה גובה מתחרים על חוזה?
אגלה לכם סוד גלוי, הרבה שחקנים מהשורה מתחרים עד לגובה גבוה מדי. רוצים דוגמה? קראו את הפסקה "גובה שש שייך ליריבים" בפוסט: פחד בברידג': חלק 2: שחקנים מטילי אימה.
הוא יעסוק גם בשתי קונבנציות הכרזה חשובות במיוחד, משום שבכל תחרות משתמשים בהן כמה פעמים: אוברקול ו-Takeout Double.
לטעמי, Takeout Double היא הקונבנציה החשובה ביותר בברידג', משום שהתדירות של השימוש בה היא הגבוהה ביותר. היא גם אחת הקונבנציות הפחות מוכרות לשחקנים מהשורה.
רוצים להבין יותר מדוע אני חושב כך, קראו: איזו קונבנציית הכרזה היא החשובה ביותר? הדעה שלי
בנוסף אלמד שני נושאים שימושיים:
1. התערבות דו-סדרתית בהכרזה. אלמד את קונבנציית Michaels cue bid שבה שכיחות השימוש בברידג' מודרני גבוהה מאשר במתחרותיה.
2. איך מכריזים אחרי הכרזת התערבות של Weak Two? נושא לא כל כך מוכר. הקונבנציה Leaping Michaels היא חלק מההתמודדות. אנסה ללמד שיטה שהיא מעבר לקונבנציה. למדתי אותה בקורס שחקני תחרויות של אלדד גינוסר.
אני משחק אותה בהצלחה עם הבן שלי. כך למשל, בזכותה נפלתי רק פעמיים בחוזה מוכפל של ♥6 אליו הגעתי עם מעט נקודות. יריב פתח ב- Weak Two ב-♠ הבן שלי התערב בהתאם לקונבנציה. עם היד האדירה של שותפו של הפותח, היריבים השיגו תוצאות טובות יותר בביצוע חוזים של ♠6 ואפילו ♠4.
הקורס יעסוק בנושאים עקרוניים כמו:
1. האם להתערב בהכרזה?
כך למשל, לא עם כל יד של 14 נקודות מתערבים בהכרזה.
2. מתי מתחרים על חוזה של משחק חלקי? מתי מזמינים למשחק מלא? מתי מכריזים משחק מלא?
3. עד איזה גובה מתחרים על חוזה?
אגלה לכם סוד גלוי, הרבה שחקנים מהשורה מתחרים עד לגובה גבוה מדי. רוצים דוגמה? קראו את הפסקה "גובה שש שייך ליריבים" בפוסט: פחד בברידג': חלק 2: שחקנים מטילי אימה.
הוא יעסוק גם בשתי קונבנציות הכרזה חשובות במיוחד, משום שבכל תחרות משתמשים בהן כמה פעמים: אוברקול ו-Takeout Double.
לטעמי, Takeout Double היא הקונבנציה החשובה ביותר בברידג', משום שהתדירות של השימוש בה היא הגבוהה ביותר. היא גם אחת הקונבנציות הפחות מוכרות לשחקנים מהשורה.
רוצים להבין יותר מדוע אני חושב כך, קראו: איזו קונבנציית הכרזה היא החשובה ביותר? הדעה שלי
בנוסף אלמד שני נושאים שימושיים:
1. התערבות דו-סדרתית בהכרזה. אלמד את קונבנציית Michaels cue bid שבה שכיחות השימוש בברידג' מודרני גבוהה מאשר במתחרותיה.
2. איך מכריזים אחרי הכרזת התערבות של Weak Two? נושא לא כל כך מוכר. הקונבנציה Leaping Michaels היא חלק מההתמודדות. אנסה ללמד שיטה שהיא מעבר לקונבנציה. למדתי אותה בקורס שחקני תחרויות של אלדד גינוסר.
אני משחק אותה בהצלחה עם הבן שלי. כך למשל, בזכותה נפלתי רק פעמיים בחוזה מוכפל של ♥6 אליו הגעתי עם מעט נקודות. יריב פתח ב- Weak Two ב-♠ הבן שלי התערב בהתאם לקונבנציה. עם היד האדירה של שותפו של הפותח, היריבים השיגו תוצאות טובות יותר בביצוע חוזים של ♠6 ואפילו ♠4.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה