אני כותב את הפוסט הזה אחרי לבטים. אני יודע שאני אצא ממנו רע וגם השותף שלי יצא ממנו רע. בכל זאת אני כותב אותו משתי סיבות:
1. אי אפשר לכתוב רק על הצלחות ולא לכתוב על כשלונות.
לכל אחד, בכל תחום בחיים, יש הצלחות ויש כשלונות. כתבתי בפוסט: דרמה בחצי גמר אליפות הארץ לסניורים, על הצלחה יוצאת דופן של השותף ושלי (ייחסתי חלק גדול ממנה למזל). בפוסט זה אכתוב על כשלון קשה שלנו בהמשך התחרות (לא אייחס אותו למזל).
2. אפשר להפיק לקחים ממה שקרה. גם אני, גם השותף ובוודאי גם קוראים רבים.
אני מבקש מראש את סליחת השותף על מה שאני כותב.
באחת הידיים שאחרי היד שגמרה את התחרות
זה לא היה קורה לשותף ביד לפני היד שגמרה את התחרות. אני פתחתי ♠1. היריבים משחקים בחוזה של 3NT והשותף צריך להוביל.
מתי לא מובילים ב-♠? המקרה השכיח ביותר הוא כשיש Void ב-♠.
לשותף היו Ax♠. הוא הוביל ב-§. לא הייתה לו סדרה ארוכה עם AQJ§, שאז זו הובלה לגיטימית כשאין לך Ax♠.
מהדומם בו הייתה אחת התמונות בסדרה שוחק ה-9§ ואני שמתי את ה-8§. בשיטת הסימון האיטלקית סימנתי שאני רוצה ♠. למה שלא ארצה עם חמישה קלפים כולל ה-KQ♠?
עקיפה בסדרה אחרת נכשלה. השותף זכה בלקיחה והמשיך ב...§.
אחרי שהכרוז ביצע את החוזה כשאנחנו זוכים בשתי לקיחות ב-♠, שאלתי את השותף ללא כעס וקצת בבדיחות: "היית Void ב-♠?"
חלק מההכרזה ביד שגמרה לנו את התחרות
אציג לכם את מהלך ההכרזה של היד להלן עד השלב הקריטי בו אשאל אתכם: מה אתם הייתם מכריזים במקום השותף שלי?
שימו לב לכך שאתם רואים את היד שלי. השותף לא ראה אותה ולכן תתבקשו להתעלם ממה אתם רואים.
ביד הזו ישבתי במערב.
מערב פתח ♦2, המוסבר כיד חזקה עם 18-22 נקודות, בשלוש אפשרויות:
1. יד מאוזנת עם 20-22 נקודות
2. יד עם 18-22 המבוססת על סדרה ארוכה וחזקה
3. יד עם 18-22 נקודות בתצורה של 4-4-4-1 או 5-4-4-4.
השותף (היריבים הכריזו רק Pass) מכריז ♥2, המוסבר כ-Relay. הכרזתי 2NT. ההסבר: יד מאוזנת עם 20-22 נקודות.
השותף הכריז §3, שהוסבר כ-Puppet Stayman (שאלה על רביעיות או חמישייה בסדרת מייג'ור). במאמר מוסגר, שיטת המשחק שלנו היא כזו, שהכרזת סדרת מיינור בגובה 4 לאחר תשובה להכרזת §3, מחפשת סלאם באותה סדרת מיינור.
בתשובה ל-§3 ,הכרזתי ♥4. אין הכרזה כזו על פי שיטת ההכרזה שלנו. לפני שתחליטו מה תכריזו, אם אתם יושבים במזרח, אוסיף לכם מידע על קצב ההכרזה של מערב. כל ההכרזות, פרט לאחרונה היו בקצב מהיר. לפני ההכרזה של ♥4 הסוטה משיטת ההכרזה, השותף שלכם חשב מחשבה ארוכה.
תוציאו מכלל אפשרות, שהוא התכוון להכריז ♥3 ובטעות הכריז ♥4.
עברו לניתוח המצב רק אחרי שהחלטתם מה הייתם מכריזים.
ניתוח המצב
השאלה הראשונה היא: האם הכרזת ♥4 היא הכרזה טבעית?
התשובה לשאלה כזו היא שכשותף מכריז בקפיצה סדרה וזה לא חלק מקונבנציה, זו הכרזה טבעית עם אורך בסדרה.
האם זו יכולה להיות יד חלשה?
במקרה הזה ברור שלא ושיש משחק מלא. משום מה השותף לא מתעניין במה שיש לי ומדלג מעל ל-3NT. השותף מעדיף, בצדק או שלא בצדק, לשחק ♥4 ולא 3NT גם אם יש לי void ב-♥.
האם זו יכולה להיות יד ללא הרבה כוח ב-♥?
ברור לגמרי שזו יד עם הרבה כוח בסדרה. קרוב לוודאי שיש בה:
AKJT9♥. מזרח יודע היכן ה-Q♥ היא ביד שלו.
השותף מוכן לשחק ב-♥ למרות שהוא יכול למצוא מולו void בסדרה, אצל השותף ומעדיף את זה על 3NT.
מדוע הוא עושה זאת?
תוציאו מכלל אפשרות ניסיון ל"רמות" את השותף. "מרמים" רק כשאפשר להרוויח מזה. כשמכריזים 2NT בקונבנציה כמו Michaels, אני יכול "לרמות" את השותף ולהכריז עם 5-4, למשל כשהארבעה הם: AKQJ♦. ברור מה אפשר להרוויח מזה (מפריע ליריבים) ואני ממש לא חושש לשחק מול שלושה קלפים בסדרת ה-♦, כשהשותף חושב שיש לנו ביחד 8 קלפים.
השותף יודע שאחרי הכרזות Limit bid של 1NT או 2NT אני וגם מרבית השחקנים לא מרמים. אי אפשר להרוויח מזה.
הסבר 1: יד חצי מאוזנת עם קלפי ♥ סגורים פרט ל-Q
אחד המקומות שאני כן "מרמה" ושחקנים הרבה יותר טובים ממני נוהגים כמוני, הן ידיים חצי מאוזנות (5-4-2-2) עם 20-22 נקודות. מכריזים 2NT. כמובן שצריך כוח בשתי הסדרות עם שני קלפים. האידיאלי זה AQ בשתיהן.
ייתכן שאחרי שהשותף הראה רביעייה במייג'ור, מערב חושש ממה שיקרה במינור הקצר שלו ולכן החליט עם חמישייה כמעט סגורה להכריז ♥4.
איני טוען שזה נכון להכריז כך במצב כזה. ברידג' משחק מרתק ותמיד יש הפתעות. זה יכול להיות גם שיקול לא נכון.
הסבר 2: "חצי הכוס המלאה"
בהסתברות של יותר מ-50% יש למכריז ה-Puppet Stayman, שלושה או ארבעה ב-♥. מערב חושב שבמקרה כזה ייתכן Slam בסדרה זו. הוא עושה וריאציה יצירתית פרטית שלו על שבירת טרנספר אחרי הכרזת 1NT.
גם במקרה זה איני טוען שזה נכון להכריז כך במצב כזה.
הסבר 3: "מחוץ לקופסה"
השותף טעה קודם. יש לו באמת AKJT9♥. משום מה ה-♥ השישי התחבא בין קלפי ה-♦ והוא חשב שיש לו יד מאוזנת. אחרי שהוא הכריז 2NT הוא גילה את ה-♥ השישי. הוא מנסה לתקן את הטעות באמצעות הכרזת ♥4.
מה צריך להכריז?
ההכרזה הנכונה היא כמובן Pass. אם השותף יפול בחוזה של ♥4 יש את מי להאשים ואולי בצדק.
מה גרם לי להכריז כך?
שילוב של ההסברים "מחוץ לקופסה" ו"חצי הכוס המלאה". זה מאד נחמד לשחק עם התאמה של 10 קלפים בסדרת מייג'ור.
אגב, אם יש קוראים שחושבים שאני טועה כשאני טוען, שההסתברות להתאמה ב-♥ היא מתחת ל-50%, אשמח לכתוב פוסט שיסביר מדוע היא מעל ל-50%.
המשך ההכרזה
השותף שלי נראה מופתע ומוטרד. לאחר מחשבה ארוכה מאד הוא הכריז 4NT. הוא התכוון לעצור בחוזה כזה. כפי שהסברתי, לכם ההסתברות להתאמה ב-♥ היא גבוהה. אני לא יכול שלא להבין את זה כניסיון לחפש סלאם ב-♥. הכרזתי §5. ב-RKCB0314 זה מראה 0 או 3 קלפי מפתח. אין ספק שקרוב לוודאי שהראתי שלושה קלפים ולא 0. במקרה זה מדובר בשני קלפי A וב-K♥.
השותף צריך להבין מההכרזה שלי, שאני בטוח שהוא בודק אפשרות לסלאם ב-♥ ולהתעשת ולהכריז מיד ♦5, בתקווה שאעצור ב-♥5. זה מה שאני הייתי עושה. לי היה ברור שמשהו השתבש בגלל טעות ההכרזה שלי. אם לשותף יש שאיפות לסלאם הוא היה ממשיך להכריז.
אבל השותף שלי הכריז 5NT. הוא רצה לעצור. אני הבנתי את זה כמובן כבדיקה של סלאם גדול. הכרזתי §6. ההכרזה מראה שאני מחזיק את ה-K§. השותף הכריז 6NT.
הוא מעדיף לשחק סלאם ללא שליט, למרות ההתאמה ב-♥. בשביל סלאם גדול חסר לנו K אחד שלא הראנו. זה ה-K♠ שאני מחזיק בידי.
טעיתי והכרזתי 7NT, המכבד את רצונו של השותף בסלאם ללא שליט, במקום להכריז ♥7. בניקוד בשיטת IMP, אני לא מרוויח שום דבר בביצוע 7NT לעומת ביצוע ♥7.
מה קרה שהשותף הניח את הקלפים גלויים על השולחן?
השותף שתמיד היה רגוע, הניח את הקלפים על השולחן והוסיף צרחה שכל האולם שמע: "שלא תעשה את זה עוד פעם". התחלנו להתווכח בכעס.
כמעט כל אחד מבין שעם היד שלו צריך להכריז Pass. אף שחקן סביר לא מכריז 5NT, משום שכל שותף יבין את זה כניסיון להגיע לסלאם גדול.
יצאתי מריכוז. תכננתי לעשות overtake של ה-Q♥ עם ה-K♥. בגלל המריבה תוך כדי משחק, לא עשיתי את זה ונפלתי עוד כמה פעמים מיותרות. הפסדנו IMPs 13.
זה לא היה ההפסד הכי גדול שלנו. בגלל הריב הקשה יצאנו שנינו מפוקוס ועשינו הרבה טעויות.
התוצאה הסופית מקום 24 מתוך 28 זוגות בגמר א'. לתוצאות המלאות לחצו כאן.
לקחים
1. הלקח החשוב ביותר הוא לא להגיב בכעס וצעקות כששותף עושה טעות גם אם היא נוראה.
זה יביא לעוד תוצאות גרועות. אתם מוזמנים ללמוד מאחד השחקנים הגדולים בהיסטוריה של הברידג', פייטרו פורקה, שחקן נבחרת איטליה, שהגיב אחרת לטעות נוראה של שותף. לפרטים קראו את הפוסט: פייטרו פורקה מודל לשותפות בברידג'.
2. תנו קרדיט לשותף ואל תאשימו את השותף כאילו עשה משהו בכוונה.
במקרה הזה לא היה מקום להאשים אותי. לא "רימיתי" את השותף בכוונה. הכרזתי את ההכרזה, שלדעתי תתאר הכי טוב את רצוני לשחק בחוזה של ♥4, אחרי שלא ספרתי נכון את הקלפים בסדרה.
3. בברידג' יש הפתעות. תהיו פתוחים לחריגות מהתבנית לה אתם מצפים ותנסו להתייחס עניינית ולא רגשית, למצבים בהם פעלו אחרת ממה שציפיתם.
כל כך הרבה אנטיברידג' היה פה שאני צריך לחלק את זה לחלקים:
השבמחק1) לפעמים אנחנו מנתחים מצב מהמקום שבו לדעתנו קרתה הטעות, אבל הטעות (לעניות דעתי ) קרתה הרבה לפני. פתיחה של 2D המתארת יד של 20-22 NT פשוט לא נכונה כאן. את היד הזאת צריך לפתוח 1H או במקרה שרוצים לעשות מעשה קצת מיוחד ( או פוחדים מפאס של שותף) אזי אפשר לשדרג אותה לפתיחה של 2C , מודה שאני בוודאות פותח את היד 2C , מצד שני מי אמר שאני יודע ברידג' :)
2) לאחר שטעית פעם ראשונה ניתנה לך הזדמנות נפלאה, השותף הכריז סטיימן ( לא חשוב אם זה פפט או רגיל ) ברור לחלוטין שאחרי שתכריז את סדרת ה-H שלך בגובה 3 כתשובה רגילה המלמדת על 5 קלפים בלבד השותף לא יכריז פאס ואז עדיין תוכל להמשיך להכריז משהו או לא לפי אינפורמציה נוספת שתתקבל, הקפיצה שלך לגובה 4H על שאלת סטיימן בסיסית בוודאות הכניסה את השותף לסרטים ( זה 100% אשמה של מערב ) אני למשל כיסיתי את ידו של מערב ואחרי הקפיצה ל 4H התחלתי לחשוב שזהו איזה שהוא סוג של קיו ביד ובוודאות עם היד שלי א-ס-ו-ר לי להכריז פאס ...
3)אני לא רוצה להרחיב על ההמשכים כיוון שזה שייך לכתיבה על מדע בדיוני
לסיכום, מערב שגה, חטא ופשע ועוד קצת אחרי זה , אבל זה ברידג' והכל יכול לקרות ורוקה ולכן אנחנו אוהבים את המשחק הזה.
אלכס, תודה על תגובתך. כפי שציינתי בפוסט אני יוצא רע באופן בו הכרזתי ושיחקתי את היד. זה ברור שההכרזה המתארת יד מאוזנת של 20-22 אינה נכונה כי זו לא יד מאוזנת. זאת נקודת המוצא.
השבמחקאני חושב שזה טעות לחשוב ש 4 הארט אינה הכרזה טבעית. נדמה לי שהפוסט מסביר באופן הגיוני מדוע הכרזה בקפיצה שאינה לפי השיטה והיא הכרזה טבעית ומדוע ביד הזו לא יכולה להיות לה משמעות אחרת, כמו Cue bid.
לעניות דעתי בישטות שאני משחק זו אינה יד עם פתיחה של 2 קלאב. אין לי 23 נקודות ואין לי 9 לקיחות שרובן בסדרה אחת ארוכה.
לא מסכים שזה לא חשוב האם זה פפט או סטיימן רגיל כי בפפט אפשר לחפש גם התאמה עם שלישייה.
מה יעשה שותף עם 4 ספיידים ושני הארטים (כולל ה-Q) אחרי 3 הארט? הוא יכריז 3NT. אתה באמת חושב שהוא יבין אחרי זה את 4 הארט כהכרזה טבעית עם שישייה?
קודם כל אבי ממתי אתה משחק כך חשבתי שאתה משחק בינוניות ולא 2 דימונד חזק דבר שני לא הייתה שום סיבה לרמות את השותף ב2 NT
השבמחקאני הכרזתי אם ידו של השותף 5 D כי הבנתי את הכרזתך כיד מאוזנת ללא רבעיות במיג'ור וחולשה בהרת מבקשת מהשותף למצוא התאמה במינור או עם אוצר בהרט 4NT אפשרות אחרת היא להכריז 4 ספיד לבקש 4 NT עוד אפשרות זה פס מחוסר ברירה אשמח אם תסביר לי למה לא צריך להכריז כך
אורי, תודה לע תגובתך.
השבמחקאני משחק עם כל שותף אחרת. אם תקרא את הפוסט שלי: מדוע אני מלמד רק 2 דיאמונד חלש? תדע יותר. רק עם שותף אחד אני משחק פתיחות בינוניות. זו קונבנציה מאד מסובכת. אם תקרא את הפוסט: אם תקרא את הפוסט: עוד על היד שגמרה לנו את אליפות הארץ לסניוריםhttp://avirosenthalbr.blogspot.co.il/2015/07/blog-post_22.html
תקבל ניתוח מלא מדוע הכרזתי כך. ה-2NT הוא חלק מהשיטה עם אותו שותף, בהנחה שיש לי יד מאוזנת עם 20-22 נקודות. פה הסתתר הארט אחד בין הדיאמונדים בהכרזה של ה-2NT. אם תקרא את הפוסט שהפנתי אותך אליו תבין שני דברים:
1. 4 הארט הוא הכרזה טבעית. מבחינת השותף עם חמישה קלפים AKJT9 בסדרה.
2. 4NT הוא ללא ספק הכרזה המחפשת סלאם בהארט כשיש סיכוי של יותר מ-60% שלשותף שהכריז 3 קלאב לפחות 3 קלפים בהארט.
אבי ה2 NT מכריזים רק אם יד מאוזנת לא המקרה דבר שני לא צריך להבין שיש לך אורך בהרט כיוון שאם יש לך אורך בהרט אתה צריך להכריז 3 הרט אני מסכים ש4 NT מחפש סלם
השבמחק