בפוסט זה אציג את העקרונות ואת התפיסה שלי כשאני מלמד קורסי מתחילים בברידג'. אני עושה זאת משום שבקרוב אוציא חוברת עזר חדשה לשלב השלישי של הלימוד.
עקרונות היסוד
1. התלמידים נהנים לשחק
המשמעות היא שכבר בשיעור הראשון משחקים.
משמעות נוספת היא שחלק גדול מזמן השיעור מוקדש למשחק וחלק קטן יחסית ללימוד חומר חדש.
בשיעור הראשון משחקים לרוב כבודדים ולא כזוגות.
2. ברידג' הוא משחק המבוסס על היגיון
העיקרון הזה בא לידי ביטוי לכל אורך הדרך. המטרה היא ללמד את התלמידים את ההיגיון ואת מושגי היסוד וכמה שפחות ללמד אותם לזכור.
הביטוי הראשון לכך הוא בעית הערכת יד, שהם מקבלים בסוף השיעור הראשון. להזכירכם, הם עדיין משחקים כיחידים ולא כזוגות ולא שמעו אף מילה על הכרזה ושלב ההכרזה.
לבעיה יש שני פיתרונות נכונים והגיוניים. אבל יש ביניהם שוני מהותי.
את השוני מגלים כאשר דנים בפיתרון הבעיה.
היד המיצגת את אחד מהפיתרונות, מלווה את התלמידים לכל אורך הקורס. עם שינויים קלים של קלף אחד עד ארבעה קלפים.
נושאים חדשים כמו: פיתוח סידרה ארוכה, מניעת חסימה, שליט וכיו"ב מספקים מימדים נוספים להערכת היד הזו.
בשיעור השני אני משנה קלף אחד ביד.
בחירת קלף ההובלה לאחר השינוי, מבהירה להם את ההבדל בינם לבין שחקן המבין מה זו כניסה ליד.
ההובלה שבוחרים מרבית משתתפי קורס מתחילים מביאה לתוצאה רעה.
ניתוח ההובלה קל ומבהיר כמעט לכל אחד, שהתוצאה תהיה רעה יחסית לתוצאת הובלה אחרת.
הניתוח מבהיר גם שיש מצב אחד בו בהובלה הזו התוצאה תהיה טובה, אבל ההסתברות לכך מאד נמוכה.
הם כבר מבינים שברידג' הוא משחק הסתברותי וששחקן טוב בוחר באפשרות שהסתברותה גבוהה.
3. מותר לטעות
אני מדגיש מההתחלה, שמותר לטעות וכל אחד טועה. גם אני. גם שחקנים הרבה יותר טובים ממני וגם אלופי עולם.
זה מוריד מהתלמידים את החשש מטעות ואת רגשי האשמה לאחר טעות ומאפשר להם להנות יותר מהמשחק.
זה מקטין את החיכוך בין שותפים ואת שיעור ההאשמות של שחקן כלפי שותפו.
עוד סיבה להנאה גדולה יותר מהמשחק ולשותפות בריאה.
שלבי הלימוד
סדר ואופן הלימוד נועד לענות על עקרונות היסוד שצוינו לעיל.
שלב ראשון: מיני ברידג'
מדלגים על שלב ההכרזה המסובך ובמקום זה מכריזים באופן פשוט והגיוני, כשהשותף מעביר פתק המתאר את היד שלו.
המשחק עצמו זהה לגמרי לברידג'. מממש היטב את העיקרון הראשון של הנאה מהמשחק.
אני מלמד הכרזה במיני ברידג' עוד לפני שלימדתי מה זה שליט. אפשר לשחק ברידג' כבר מהשיעורים הראשונים.
אפשר גם ללמוד טכניקות משחק בסיסיות של הכרוז: פיתוח סדרה ארוכה, עקיפה, מניעת חסימה וכיו"ב.
אפשר גם לתרגל אותן באמצעות ידיים מוכנות מראש.
על פי העיקרון השני, לומדים את ההיגיון שמאחורי טכניקות המשחק הבסיסיות.
שלב שני: הכרזות למתחילים פשוט והגיוני
הכותרת מציינת גם את האופן בו אני מלמד וגם את שמה של החוברת שכתבתי.
היא כוללת גם את עיקרון היסוד השני, שמופיע בתחילת פוסט זה.
אני מלמד עקרונות הכרזה ומושגי יסוד, למשל: Limit bid, מחייב לסיבוב אחד, מחייב למשחק מלא, הזמנה למשחק מלא, הזמנה לסלאם, העדפת חוזה בסדרת מייג'ור עם התאמה על פני חוזה ללא שליט.
תלמיד שמבין את העקרונות יכול במצבים רבים למצוא את ההכרזה הנכונה בעצמו באופן הגיוני.
בפוסט אחר: מאחורי ההיגיון: הברידג' המודרני. להבין או ללמוד בע"פ? המלצתי על ספרו של גלעד אופיר העוסק בהכרזות וגישתו זהה לגישה שלי: להבין את ההיגיון שמאחורי ההכרזה ולא ללמוד בע"פ.
ההמלצה שלי היא:
1. אם אתם לומדים בפעם הראשונה בחייכם להכריז בברידג' בקורס מתחילים קנו את החוברת שלי.
הספר של גלעד אופיר יהיה קשה מדי עבורכם.
2. אם למדתם להכריז לפני הרבה שנים ושכחתם או למדתם להכריז אצל מורה גרוע וחלק מהמושגים, שצוינו לעיל ( Limit bid, מחייב לסיבוב אחד, מחייב למשחק מלא, הזמנה למשחק מלא וכו') לא מוכרים לכם, אל תתבישו לקנות ולקרוא את החוברת שלי.
3. אם המושגים מוכרים לכם ואתם רוצים להבין יותר, קנו את הספר של גלעד אופיר.
הוא יתן לכם הרבה תובנות שלא תקבלו מהחוברת שלי.
4. אם אתם משחקים כמה שנים בתחרויות במועדונים וחושבים שאתם מבינים את המושגים אבל לא באמת מבינים אותם - קנו גם את החוברת שלי וגם את הספר של גלעד אופיר.
איך תוכלו לדעת שזה המצב? פשוט מאד, אם אתם משחקים שנתיים-שלוש בתחרויות ואפשר לספור על אצבעות של שתי ידיים את מספר הפעמים שעברתם את ה-40%, אתם בדיוק במצב הזה.
שלב שלישי: הכרזות התערבות למתחילים פשוט והגיוני
בקורס של כשמונה שיעורים על הכרזות למתחילים, לא ממומש במלואו העיקרון הראשון: יש זוג שחקנים שלא נהנים משלב ההכרזה.
הסיבה לכך היא שהכרזה בברידג' היא נושא מורכב ואני מלמד אותו מהקל אל הכבד.
בכל שמונת השיעורים בשלב השני, זוג אחד אינו יכול להתערב בהכרזה. זה כמובן מתאזן, משום שבאחת מכל ארבע ידיים מוכנות לתרגול כל שחקן הוא הכרוז.
עדיין יש טרוניות של תלמידים שמקבלים 12 נקודות או יותר ולא יכולים להתערב בהכרזה (בידיים שאני מכין אף שחקן טוב לא יתערב בהכרזה על אף שיש לו 12 נקודות או יותר).
לשיטתם, כפי שפותחים עם 12 נקודות או יותר גם מתערבים בהכרזה עם 12 נקודות או יותר.
המציאות היא כמובן מורכבת יותר: לפעמים מתערבים בהכרזת אוברקול עם 9 נקודות ולפעמים לא מתערבים עם 14 נקודות.
עדיין יש טרוניות של מגנים שלא מקבלים הרבה נקודות ובוודאי שאינם יכולים להתערב בהכרזה.
בקורס הבא אחרי שמונת השיעורים על הכרזות, אני פותר את הבעיה: התלמידים לומדים הכרזות התערבות בסיסיות.
כמו הכרזות הפתיחה והכרזות המשיב, גם הכרזות התערבות מבוססות על היגיון.
כמו הכרזות הפתיחה והכרזות המשיב, גם הכרזות התערבות אני מנסה ללמד באופן הפשוט ביותר האפשרי.
השיעור הראשון בנושא הכרזות התערבות נקרא: אוברקול שאתם כבר מכירים.
עוד לפני שלימדתי אוברקול התלמידים יכולים להבין מספר מצומצם של הכרזות אוברקול על סמך מה שלמדו בקורס ההכרזות למתחילים.
כשמישהו פותח, יכול להיות שלשחקן שלפניו, שטרם הגיע תורו להכריז יש פתיחה. אני מנסה להגיע באופן הגיוני, ביחד עם התלמידים למצבים שבהם אין זה משנה את ההכרזה שלהם או מחייב שינויים מזעריים בתנאים הנדרשים להכרזה שלהם.
בקרוב חוברת חדשה: הכרזות התערבות למתחילים פשוט והגיוני
בקרוב תהיה זמינה חוברת חדשה שאני מכין. שמה מופיע בכותרת הפיסקה.
הגישה זהה לגישה של החוברת הראשונה: "הכרזות למתחילים פשוט והגיוני". גם הפורמט זהה: הסבר, דוגמאות, סיכום, ידיים למשחק ותרגילים ופיתרונות לתרגילים.
בחוברת יכללו הכרזות ההתערבות הבסיסיות למשל: אוברקול ו-Takeout Double.
כאשר היא תהיה מוכנה, אתאר ביתר פירוט את תוכנה.
בקרוב חוברת חדשה: הכרזות התערבות למתחילים פשוט והגיוני
בקרוב תהיה זמינה חוברת חדשה שאני מכין. שמה מופיע בכותרת הפיסקה.
הגישה זהה לגישה של החוברת הראשונה: "הכרזות למתחילים פשוט והגיוני". גם הפורמט זהה: הסבר, דוגמאות, סיכום, ידיים למשחק ותרגילים ופיתרונות לתרגילים.
בחוברת יכללו הכרזות ההתערבות הבסיסיות למשל: אוברקול ו-Takeout Double.
כאשר היא תהיה מוכנה, אתאר ביתר פירוט את תוכנה.