בפוסטים הקודמים בסדרה הבחנתי בין מבוגרים, ילדים וילדים מחוננים והמלצתי על פרס לכל ילד בתנאי שהתנהגותו סבירה.
אחד הדברים המבחינים בין ילדים לבין מבוגרים היא ההתנהגות: מבוגרים כמעט ואינם מפריעים בשיעורים. מהניגים עשויים או עלולים להשפיע על התנהגות קבוצת ילדים הלומדים ברידג'. יש מנהיגים חיוביים ויש מנהיגים שליליים.
מהטמה גנדי (1948-1869), בתמונה למעלה, היה לדעתי מנהיג חיובי. האיש שחרר את הודו מהשלטון הבריטי באמצעות התנגדות עממית לא אלימה.
יוסף סטלין (1953-1878), בתמונה שמעל שורה זו, זכור כמי שאמר: כשאדם אחד מת זו טרגדיה. כשמיליון אנשים מתים זו סטטיסטיקה.
מנהיגה של ברית המועצות הקומוניסטית ידע על מה הוא מדבר. הוא אחראי על רציחתם של כ-10 מיליון מבני עמו.
לדעתי, הוא דוגמה למנהיג שלילי.
עוד לא לא למד אצלי ילד שרצח מישהו, אבל למדו אצלי ילדים שהיו מנהיגים חיוביים וילדים שהיו מנהיגים שליליים.
היו גם מנהיגים שליליים שבמהלך השנה הפכתי אותם למנהיגים חיוביים.
בשנה הראשונה שלימדתי ילדים מחוננים התמזל מזלי והיו לי שני מנהיגים חיוביים כאלה. זה בא לידי ביטוי גם בכך שזוג תלמידים שלי זכה במקום שני באליפות בתי הספר בקטגוריה של מיני ברידג עם שליט.
כשיש מנהיג שלילי הוא גורר אחריו ילדים אחרים שמפריעים, מתחצפים ולא מתפקדים בשיעור. היו לי גם מנהיגים כאלה.
אם המורה מצליח להעביר את המנהיג לצידו באמצעות קידום המנהיג והפיכתו למעין עוזר שלו, הבעיות עשויות להיפתר. אחרת כל הקבוצה עלולה להיפגע: להנות פחות וללמוד פחות.
אחרת, עם כל הצער שבדבר, הפיתרון עשוי להיות הוצאת המנהיג מהקבוצה. לפעמים זה מביא גם לעזיבה של מונהגים.
בתחרויות עם לוחות מוכנים על נושא השיעור, ילדים שהיו צריכים לשחק נגד המנהיג וחבריו טענו שיש בעיה: הם לא מבינים דבר וחצי דבר ממה שלימדתי ולכן לא מעניין לשחק נגדם.
באחד מהשיעורים שלי נתפס משחק בטלפון חכם במהלך השיעור שלי.
מדיניות בית הספר הייתה שטלפון סלולרי, שמשחקים בו בשיעור, מוחרם. הוא מועבר למנהלת, הנותנת אותו בחזרה לאחד מהורי התלמיד.
זה גם מה שקרה במקרה זה. הילד מרר בבכי ואמר שהוא חייב את הטלפון משום שהוא הולך לפעילות אחרת אחרי השיעור שלי ולא תהיה לו דרך לתקשר עם הוריו.
במאמר מוסגר, דוגמה יפה לתלות שלנו בטלפונים חכמים.
דיברתי איתו אחרי השיעור וניסיתי להרגיע אותו. דיברתי איתו ארוכות והסברתי לו שלא תהיה בעיה אמיתית. גם בדקתי עם המנהלת, האם יש אפשרות לסטות מהמדיניות בגלל המצוקה שלו. אמו של הילד הגיעה וקיבלה את הטלפון בחזרה.
בשיעור הבא ובשיעורים אחריו, אותו ילד התנדב לבוא ללוח לענות לשאלות ומאז ועד סיום שנת הלימודים הוא וחבריו הפכו לתלמידים קשובים במיוחד.
יש ילדים מונהגים הנגררים אחרי מנהיג. לפעמים הנזק שנגרם להם גדול בהרבה מהנזק שנגרם למנהיגים.
אחת המשימות שלי כמורה לברידג' היא לעזור לילדים מונהגים להיות עצמאיים.
דוגמה קיצונית כזו הוא ילד שלימדתי במסגרת של בית ספר פתוח.
הקבוצה הייתה בלתי אפשרית. סיכמתי עם המנהל שאלמד שתי קבוצות: מתחילים ומתקדמים.
כשהגעתי לשיעור הראשון נאמר לי שאין אפשרות כזו והחלוקה תהיה לפי כיתות.
הקבוצה הייתה בלתי אפשרית משום שהיו בה ילדים שלמדו שנתיים או שלוש שנים והשתתפו באליפות בתי הספר והיו בה ילדים שזו הפעם הראשונה שהם לומדים ברידג'. הבחירה הייתה בין חוסר הבנה של חצי מהקבוצה שתלמד דברים שקשה לה להבין לבין שעמום של החצי השני, שכבר מזמן למד את מה שאני מלמד את האחרים.
מסגרת המעניקה הרבה חופש לתלמידים, כמו אותו בית ספר, טובה לחלק מהתלמידים אבל פחות מתאימה לאחרים. היא החמירה את הבעייתיות של הקבוצה, במיוחד כשאחד מהתלמידים שלמדו כבר כמה שנים היה מנהיג שלילי.
בין הילדים שלא למדו קודם היה ילד מונהג ונגרר. אלה שכבר למדו שנתיים-שלוש היו יכולים להסתדר גם בלי להקשיב. הילד הזה לא. כמה פעמים ביקשו ממני להתיר לו לצאת משיעור ברידג' לשיעור עזר במתמטיקה.
לקחתי אותו לשיחה אחרי אחד השיעורים והסברתי לו שהוא גורם לעצמו נזק כשהוא נגרר אחרי אחרים. בדפוס התנהגות כזה הוא גורם לעצמו נזק גם בדברים שיהיו לו חשובים יותר מברידג': מתמטיקה למשל.
לצערי, השיחה לא ממש עזרה.
זה נכון בכל תחום ולא רק בברידג'. הנזק שיכול להיגרם לכם עלול להיות גדול בהרבה מהנזק שייגרם למי שאחריו אתם נגררים.
זה אגב, נכון לא רק לילדים.
2. שתפו פעולה עם ילדים התורמים באופן חיובי. גם אתם וגם הם תיהנו יותר.
2. זהו את דפוס המנהיגות שלהם
3. עודדו מנהיגים חיוביים
4. נסו להעביר לצידכם מנהיגים שליליים
5. שתפו מנהלות/לים, מורות/מורים ויועצות/צים שמכירים את התלמידים טוב מכם.
6. אם נכשלתם וגורמים אחרים ביית הספר נכשלו גם הם, ותרו על המנהיג השלילי והוציאו אותו מהקבוצה.
אחד הדברים המבחינים בין ילדים לבין מבוגרים היא ההתנהגות: מבוגרים כמעט ואינם מפריעים בשיעורים. מהניגים עשויים או עלולים להשפיע על התנהגות קבוצת ילדים הלומדים ברידג'. יש מנהיגים חיוביים ויש מנהיגים שליליים.
מהטמה גנדי. מקור התמונה: ויקיפדיה |
מהטמה גנדי (1948-1869), בתמונה למעלה, היה לדעתי מנהיג חיובי. האיש שחרר את הודו מהשלטון הבריטי באמצעות התנגדות עממית לא אלימה.
יוסף סטלין. מקור התמונה: ויקיפדיה |
יוסף סטלין (1953-1878), בתמונה שמעל שורה זו, זכור כמי שאמר: כשאדם אחד מת זו טרגדיה. כשמיליון אנשים מתים זו סטטיסטיקה.
מנהיגה של ברית המועצות הקומוניסטית ידע על מה הוא מדבר. הוא אחראי על רציחתם של כ-10 מיליון מבני עמו.
לדעתי, הוא דוגמה למנהיג שלילי.
עוד לא לא למד אצלי ילד שרצח מישהו, אבל למדו אצלי ילדים שהיו מנהיגים חיוביים וילדים שהיו מנהיגים שליליים.
היו גם מנהיגים שליליים שבמהלך השנה הפכתי אותם למנהיגים חיוביים.
השפעת המנהיג
כשמלמדים ילדים ויש מנהיג חיובי, החיים של המורה לברידג' קלים יותר. ילדים אחרים מתנהגים כמוהו. נוצרת אווירה של עניין, הקשבה והנאה.בשנה הראשונה שלימדתי ילדים מחוננים התמזל מזלי והיו לי שני מנהיגים חיוביים כאלה. זה בא לידי ביטוי גם בכך שזוג תלמידים שלי זכה במקום שני באליפות בתי הספר בקטגוריה של מיני ברידג עם שליט.
כשיש מנהיג שלילי הוא גורר אחריו ילדים אחרים שמפריעים, מתחצפים ולא מתפקדים בשיעור. היו לי גם מנהיגים כאלה.
אם המורה מצליח להעביר את המנהיג לצידו באמצעות קידום המנהיג והפיכתו למעין עוזר שלו, הבעיות עשויות להיפתר. אחרת כל הקבוצה עלולה להיפגע: להנות פחות וללמוד פחות.
אחרת, עם כל הצער שבדבר, הפיתרון עשוי להיות הוצאת המנהיג מהקבוצה. לפעמים זה מביא גם לעזיבה של מונהגים.
המנהיג שהפך את עורו
באחת מקבוצות הילדים היה מנהיג שלילי. הוא ומספר מחבריו לא הקשיבו לשיעורים. אחרי שתפסתי פעם אותו ואת חברו מבקשים לצאת לשירותים ואחרי זה משחקים בכדור ליד השירותים, שיניתי את המדיניות שלי ותלמיד שביקש לצאת לשירותים קיבל אישור רק כשלא היה תלמיד נוסף בשירותים.בתחרויות עם לוחות מוכנים על נושא השיעור, ילדים שהיו צריכים לשחק נגד המנהיג וחבריו טענו שיש בעיה: הם לא מבינים דבר וחצי דבר ממה שלימדתי ולכן לא מעניין לשחק נגדם.
באחד מהשיעורים שלי נתפס משחק בטלפון חכם במהלך השיעור שלי.
מדיניות בית הספר הייתה שטלפון סלולרי, שמשחקים בו בשיעור, מוחרם. הוא מועבר למנהלת, הנותנת אותו בחזרה לאחד מהורי התלמיד.
זה גם מה שקרה במקרה זה. הילד מרר בבכי ואמר שהוא חייב את הטלפון משום שהוא הולך לפעילות אחרת אחרי השיעור שלי ולא תהיה לו דרך לתקשר עם הוריו.
במאמר מוסגר, דוגמה יפה לתלות שלנו בטלפונים חכמים.
דיברתי איתו אחרי השיעור וניסיתי להרגיע אותו. דיברתי איתו ארוכות והסברתי לו שלא תהיה בעיה אמיתית. גם בדקתי עם המנהלת, האם יש אפשרות לסטות מהמדיניות בגלל המצוקה שלו. אמו של הילד הגיעה וקיבלה את הטלפון בחזרה.
בשיעור הבא ובשיעורים אחריו, אותו ילד התנדב לבוא ללוח לענות לשאלות ומאז ועד סיום שנת הלימודים הוא וחבריו הפכו לתלמידים קשובים במיוחד.
המונהגים
יש ילדים עצמאיים: גם אם יש מנהיג שלילי הם יפעלו כפי שהם חושבים לנכון.יש ילדים מונהגים הנגררים אחרי מנהיג. לפעמים הנזק שנגרם להם גדול בהרבה מהנזק שנגרם למנהיגים.
אחת המשימות שלי כמורה לברידג' היא לעזור לילדים מונהגים להיות עצמאיים.
דוגמה קיצונית כזו הוא ילד שלימדתי במסגרת של בית ספר פתוח.
הקבוצה הייתה בלתי אפשרית. סיכמתי עם המנהל שאלמד שתי קבוצות: מתחילים ומתקדמים.
כשהגעתי לשיעור הראשון נאמר לי שאין אפשרות כזו והחלוקה תהיה לפי כיתות.
הקבוצה הייתה בלתי אפשרית משום שהיו בה ילדים שלמדו שנתיים או שלוש שנים והשתתפו באליפות בתי הספר והיו בה ילדים שזו הפעם הראשונה שהם לומדים ברידג'. הבחירה הייתה בין חוסר הבנה של חצי מהקבוצה שתלמד דברים שקשה לה להבין לבין שעמום של החצי השני, שכבר מזמן למד את מה שאני מלמד את האחרים.
מסגרת המעניקה הרבה חופש לתלמידים, כמו אותו בית ספר, טובה לחלק מהתלמידים אבל פחות מתאימה לאחרים. היא החמירה את הבעייתיות של הקבוצה, במיוחד כשאחד מהתלמידים שלמדו כבר כמה שנים היה מנהיג שלילי.
בין הילדים שלא למדו קודם היה ילד מונהג ונגרר. אלה שכבר למדו שנתיים-שלוש היו יכולים להסתדר גם בלי להקשיב. הילד הזה לא. כמה פעמים ביקשו ממני להתיר לו לצאת משיעור ברידג' לשיעור עזר במתמטיקה.
לקחתי אותו לשיחה אחרי אחד השיעורים והסברתי לו שהוא גורם לעצמו נזק כשהוא נגרר אחרי אחרים. בדפוס התנהגות כזה הוא גורם לעצמו נזק גם בדברים שיהיו לו חשובים יותר מברידג': מתמטיקה למשל.
לצערי, השיחה לא ממש עזרה.
לקחים לתלמידים
1. אל תיגררו אחרי ילדים אחריםזה נכון בכל תחום ולא רק בברידג'. הנזק שיכול להיגרם לכם עלול להיות גדול בהרבה מהנזק שייגרם למי שאחריו אתם נגררים.
זה אגב, נכון לא רק לילדים.
2. שתפו פעולה עם ילדים התורמים באופן חיובי. גם אתם וגם הם תיהנו יותר.
לקחים למורים לילדים
1. זהו מנהיגים מוקדם ככל האפשר2. זהו את דפוס המנהיגות שלהם
3. עודדו מנהיגים חיוביים
4. נסו להעביר לצידכם מנהיגים שליליים
5. שתפו מנהלות/לים, מורות/מורים ויועצות/צים שמכירים את התלמידים טוב מכם.
6. אם נכשלתם וגורמים אחרים ביית הספר נכשלו גם הם, ותרו על המנהיג השלילי והוציאו אותו מהקבוצה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה