ימי הקורונה מחייבים אותנו להסתגל לדפוסי חיים שונים ממה שהורגלנו להם. חלק מהשינויים הם בלתי הפיכים.
אני מעריך ששיעורי ברידג' מקווים בלבד הוא שינוי הפיך לאחר תום ימי הסגר.
בפוסט זה אתייחס להסתגלות שלי לשינויים בקורס ברידג' למתחילים, שאינם מכירים את חוקי המשחק.
התפיסה על פיה אני מלמד
התפיסה מתייחסת לתלמידים בכל הרמות. היא מבוססת על העקרונות הבאים:
1. ההנאה היא בעיקר מהמשחק.
בכל שיעור משחקים הרבה.
2. מותר לעשות טעויות
כולם עושים טעויות. גם המורים וגם השחקנים הטובים ביותר בעולם. גם האנשים הטובים ביותר בתחום כלשהו.
ברור לגמרי שתלמידים עושים טעויות. אי אפשר ללמוד אם לא טועים.
3. להבין ולא רק לדעת
ברידג' הוא משחק שיש בו היגיון. מהתחלת הלימוד חשוב להבין את ההיגיון. כמובן שרמת ההבנה משתנה ככל שמתקדמים יותר במשחק.
4. המורה הוא מורה לכל החיים
אפשר לשאול אותי מה שרוצים על ברידג'. מותר לשאול מתי שרוצים. מחוץ לשיעורים, בחופשות וגם שנים אחרי שמפסיקים ללמוד אצלי.
האופן בו לימדתי מתחילים עד הקורונה
את התפיסה, שמתוארת בפיסקה הקודמת, מימשתי באמצעות שיטת לימוד שבה מלמדים באיגוד הברידג' הישראלי תלמידים בבתי ספר. אני מלמד באותה שיטה גם מבוגרים וגם קבוצות מעורבות של מבוגרים ונערים.
שלב ראשון: לימוד מיני ברידג'
מיני ברידג' הוא משחק זהה לברידג' בשלב המשחק והרבה יותר פשוט בשלב ההכרזה. ההכרזה היא לפי טבלאות הכרזה וכשזוג אחד שיש לו 20 נקודות או יותר מכריז הזוג השני מנוע מהכרזה.
כשמישהו מודיע שיש לו פתיחה, כלומר: 12 נקודות או יותר, שותפו מעביר לו פתק שבו הוא כותב את מספר הנקודות שיש לו ואת מספר הקלפים בכל סדרה. הפותח מחליט באיזה חוזה הם ישחקו כשהוא נעזר בפתק ההכרזה ובטבלאות הכרזה.
משלב זה מתחיל משחק ברידג' לפי חוקי המשחק המוכרים לשחקני ברידג'.
התלמידים משחקים בכל שיעור החל מהשיעור הראשון. בהתחלה לפי מספר מצומצם מחוקי המשחק ובהמשך השיעורים לומדים בהדרגה את כל חוקי המשחק. כל חוק שלומדים ממומש החל מהרגע שנלמד.
כך למשל, מתחילים לשחק ללא הכרזה בכלל כשהמטרה היא למקסם את הלקיחות.
רק בשלב בו לומדים את המושג שליט ואז מכריזים, בעזרת הטבלאות, גם חוזים עם שליט ומשחקים אותם. בשלב זה ממלאים בפתקי ההכרזה גם נקודות חלוקה ונקודות אורך בחוזים על שליט.
אני מלמד גם מספר טכניקות משחק בסיסיות כמו פיתוח סדרה ארוכה, מניעת חסימה ועקיפה.
שלב שני: הכרזות בברידג'
רק לאחר סיום לימודי המיני ברידג' לומדים את תהליך ההכרזה בברידג' ומתחילים ללמוד את ההכרזות הבסיסיות בברידג'.
בשיעורים הראשונים מכריזים ללא התערבות. הידיים שמשחקים הן כאלה שהמגנים אינם צריכים להתערב במהלך ההכרזה.
האופן בו אני מלמד תחת אילוצי קורונה
אילוצי הקורונה עלולים למנוע בכלל שיעורים פרונטליים בגלל דרישות משרד הבריאות. אף לא אחד יודע בכמה זמן מדובר. בפסקה זו אתייחס למצב בו אני נאלץ ללמד באמצעות האינטרנט לאורך זמן.
בפוסט קודם תיארתי את האופן בו אני מלמד באינטרנט.
שיעור מורכב משיעור תיאורטי באמצעות זום וממשחק בשולחן הדרכה באתר ה-BBO. הסרטונים של השיעורים בזום מועלים לערוץ שלי ב-YouTube. הידיים ששוחקו מנותחות על ידי והניתוחים נשלחים לתלמידים.
הבעיה של מתחילים
מתחילים יכולים לשמוע הרצאות בזום. מתחילים אינם יכולים לשחק ב-BBO כל עוד אינם מכירים את כל חוקי המשחק, כולל שלב ההכרזה.
לא נכון ללמד אותם מספר רב של שיעורים בלי שהם יכולים בכלל לשחק. זה נוגד את העיקרון הראשון שציינתי בפסקה קודמת של פוסט זה.
לפיכך נדרש שינוי באופן בו אני מלמד מתחילים.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה