יום רביעי, 22 בנובמבר 2023

תחרות צעירים בוגרים שנייה

 

בפוסט שכתבתי לפני כחודש סיפרתי על תחרות צעירים בוגרים לקירוב לבבות בזמן המלחמה. 

המלחמה נמשכת ואתמול (21.11.23) התקיימה עוד תחרות במתכונת זהה. שוב שיחקתי עם ליאור טולדנו בת ה-12. 

הפעם הצלחנו יותר כשסיימנו במקום השני. במקום הראשון סיימו מאיה ובנה אדם. במקום השלישי סיימו אמיתי ושילה גילאור. לתוצאות המלאות לחצו כאן.



יד מהתחרות


את יד 15 שיחקנו נגד אחד הזוגות החזקים בתחרות דירק פיטרס ובנו רון.

ביד הזו ניתן לראות גם את חוסר הידע והניסיון של ליאור בצפון וגם את היכולת לשחק בהגנה. 

ניתן גם לראות את חוסר הניסיון של הכרוז במערב.


היד וההכרזה




הכרזת התערבות של 3 עם 9  נקודות ועם שישייה שבראשה AJT היא הכרזה אגרסיבית במצב פגיע נגד יריבים לא פגיעים. אולי אגרסיבית מדי. 

כך למשל אם מזרח יושב עם ארבעה קלפים ב-  שבראשם KQ9 זה עלול להסתיים רע. 

הכרזת ה-Cue bid של מזרח, מראה הרבה כוח וברוב המקרים התאמה ב-

התלבטתי האם להכריז 5, לפי חוק סך הלקיחות בהנחה שלליאור יש שביעייה או להכפיל. 

בגלל מצב הפגיעות בחרתי בכפל. 

חוזה מוכפל של 5 מסתיים בתוצאה נוראה. הכרוז נופל ב-5 לקיחות. ההגנה זוכה בשתי לקיחות ב-, שלוש לקיחות ב-, לקיחה אחת ב- ולקיחה אחת ב-.

מערב בחן סלאם באמצעות הכרזת 4NT.

הכרזת 5 של מזרח מראה 0 קלפי מפתח במוסכמת RKCB 1403

כשחסרים שני קלפי A מזרח עצר ב-5. 


המשחק


ליאור בחרה בהובלה הנכונה של A. באה בחשבון גם הובלה בשליט.  היא המשיכה ב-

הכרוז הצעיר טעה שביצע עקיפה ולא משך מיד את ה-K

הוא מצליח לבצע את החוזה כשהוא מושך שליטים וזורק 2 קלפי  מידו על קלפי .

ההסתברות שה-Q ביד של דרום הרבה יותר גבוהה מאשר ביד החלשה של צפון. 

לאחר שזכיתי בלקיחה חזרתי ב- וה-A של צפון היה הלקיחה השלישית להפלת החוזה.




יום ראשון, 19 בנובמבר 2023

הבחנה בין 8 קלפים בסדרת שליט ל-9 קלפים בסדרת שליט: Jordan 2NT

 

הפוסט השלישי בסדרת פוסטים זו עסק בחוק סך הלקיחות

בפוסט הרביעי בסדרה אתאר מוסכמה הנקראת Jordan 2NT.

אחת המוסכמות שהוצגה בפוסט השני הייתה Jacoby 2NT.

יש דימיון בין מוסכמת Jacoby 2NT לבין מוסכמת  Jordan 2NT.


הדימיון


1. בשתי הקונבנציות מתארת ההכרזה התאמה של לפחות תשעה קלפים בסדרת מייג'ור אותה הכריז הפותח.


2. בשתי הקונבנציות התיאור הוא באמצעות הכרזת 2NT של המשיב.


השוני


1. הכוח

ב-Jacoby 2NT מבטיח המשיב לפחות 12 נקודות. 

ב-Jordan 2NT מבטיח המשיב לפחות יד מזמינה של 10-11 נקודות.

2. משתמשים ב-Jordan 2NT אחרי כפל של שחקן יריב. ב-Jacoby 2NT רק ללא התערבות יריב בהכרזה.

הכפל של היריב הוא Takeout Double.


ידיים של משיב החזקות יותר מ-11 נקודות


בידיים חזקות יותר מ-11 נקודות עם התאמה של 9 קלפים לא בהכרח נשתמש במוסכמת Jordan 2NT.

ברור לגמרי שיש לפותח ולמשיב סיכוי טוב לבצע לפחות משחק מלא. 

עשויות להיות דרכים אחרות להראות את זה. יהיו מקרים שהן עדיפות על מוסכמה זו. 

בפוסט זה נעסוק בידיים של משיב עם 10-11 נקודות. 


מה מכריז משיב עם 10-11 נקודות אחרי Takeout Double?


הוא מכריז Redouble. זוהי הכרזה המבטיחה לפחות 10 נקודות ולא מתארת את מבנה היד.

לאחר הכרזה זו כל כפל של הפותח או של המשיב הוא כפל מעניש.

Jordan 2NT הוא מקרה חריג שבו למבנה היד יש חשיבות גדולה יותר: עם התאמה של תשעה קלפים בסדרת מייג'ור ההסתברות לכפל מעניש יותר נמוכה וההסתברות למשחק מלא לפחות בסדרת המייג'ור בה יש התאמה גדולה יותר. 

את ההסתברות הזו יש כאלה שמבטאים באמצעות שימוש במוסכמה הזו.

מוסכמה פשוטה ומועילה.


מי משתמש במוסכמת Jordan 2NT?


בתחרויות מקומיות וארציות אני לא נתקל בהרבה שחקנים שמשתמשים במוסכמה הזו.

משום מה, גם מרבית השותפים שלי לא מעוניינים לשחק אותה. 

כשאני צופה בתחרויות ברמה גבוהה יותר, למשל   Bermuda Bowl או Venice Cup, אני רואה שימוש רב בקונבנציה הזו.

לפעמים גם עם פחות מ-10 נקודות.



יום שני, 6 בנובמבר 2023

כיצד התחלתי ללמד מפונים ברידג'?

 

בימים קשים אלה כמעט כולנו מנסים לעזור כמיטב יכולתנו. המינון של פעילות ההתנדבות שלי עלה ביחס למצב הרגיל. 

התכוונתי לעזור למפונים, אבל לא תכננתי ללמד אותם ברידג'. 

חשבתי שחלק גדול מהעזרה שאוכל לתת יהיה בתחום של יעוץ כלכלי.

לפני המלחמה התחלתי פעילות התנדבותית חדשה במסגרת עמותת ניצוצות שיעור אחר


אנשים שאינם מורים בבתי ספר ויש להם "ניצוץ" מגיעים לבתי ספר מלמדים ארבעה מפגשים על נושאים הקרובים לליבם. 

מדובר בנושאים שאינם נושאים שתלמידי בתי ספר לומדים בדרך כלל. 

אישית, הצעתי ארבעה ניצוצות שונים. העמותה הייתה יכולה לבחור אחד מהם למחזור הראשון. 
לפני שסיכמתי עם העמותה האם "הניצוץ" הראשון שאלמד יהיה ברידג' או ניהול סיכוניםומתי אעשה זאת פרצה מלחמה

התוכנית המקורית בוטלה, אבל יותר משבוע אחרי פרוץ המלחמה, יצרו איתי קשר מהעמותה ושאלו האם אהיה מוכן ללמד ילדים ובני נוער מפונים בירושלים? מיד השבתי בחיוב. 

הכוונה שלי הייתה ללמד כל נושא שאני ארצה ללמד ויתאים להם. 

במקרה נוצרו נסיבות שהתחלתי ללמד אותם ברידג'. הצעתי ללמד גם מבוגרים ביחד עם ילדים ובני נוער, כפי שכבר עשיתי בעבר יותר מפעם אחת. 


את הפוסט הזה אני כותב בגלל הערה שקבוצת הפייסבוק של ההתאגדות של מישהו שכתב שהוא לא מאמין שלמפונים יהיה ראש לברידג'. 

בביקורים הספורים שלי במקום בו הם מתגוררים למדתי כמה דברים על התופעה הקשה הזו של אנשים המפונים מבתיהם.

בפוסט זה אחלוק עם הקוראים כמה תובנות שלי.

1. יש סוגים שונים של מפונים ולכן אי אפשר להכליל
במסגרת שבה אני מתנדב, חלק גדול מהמפונים הם מהצפון. 
מה שהם עברו שונה לגמרי ממה שעברו מפונים מעוטף עזה.
 
2. למשפחות שפונו קשה גם לילדים ולבני נוער
חלק מהילדים ובני הנוער מתקשים ללמוד נושא כלשהו בגלל הטלטלה שעברו. 
להורים שיש להם גם ילדים קטנים יש קושי להשתתף בפעילויות כשהילדים הקטנים לא במסגרת. לא משנה אם זה משום שעדיין אין מסגרת או משום שהילד הקטן בחר לא להגיע ולהיצמד להורה. 

3. קשה לתאם מועדים ולשמור על עקביות
ההחלטות לגבי לימודים והעשרה של ילדים, בני נוער ומבוגרים, כמו גם לגבי נושאים אחרים, משתנות תוך כדי תהליך של התאמה גם של הגורמים המטפלים והמסייעים. 

בנוסף, לא תמיד יש תיאום. בשיעור השני כמה מאלה שהגיעו לשיעור הראשון לא הגיעו, משום שגורם מטפל אחר תכנן להם פעילות אחרת מחוץ למקום המגורים.

4. יש הרבה מתנדבים עם הרבה רצון טוב
גם במקומות מגורים זמניים של מפונים כמו בהקשרים אחרים, שאתם צופים בהם בטלוויזיה.

5. התראות על שיעורים שלי היו בטווח זמן קצר
שאלו אותי האם אני יכול להגיע בעוד כמה שעות? או אחה"צ האם אני יכול להגיע למוחרת בשעה 9:00 בבוקר? 

לא רק ברידג'


התבקשתי להעביר למספר קטן של בני נוער הלומדים בתיכון שיעור על כלכלה
היה שיעור לא מובנה, עם הרבה שאלות שלהם. נדמה לי שתרמתי להרחבת הידע המעשי שלהם.

לימדתי שני ילדים נבונים מה זו ויקיפדיה. בצירוף חיפוש ערכים על נושא שמעניין אותם.

יש דברים אחרים שהערכתי שמפונים צריכים. פניתי במקום לאנשים המתאימים על מנת להציע למבוגרים יעוץ כלכלי ללא תשלום.
אין ספק שהם צריכים את זה. לכולנו ובמיוחד למפונים צפויה תקופה כלכלית מאתגרת שכדאי להתחיל לחשוב כיצד להיערך אליה.
 
הם גם צריכים מידע על מה מגיע להם מהמדינה.
כרגע מה שמגיע להם הוא Moving target. כלומר: זה עדיין בתהליך של התגבשות ושינוי.

המצב נכון לעכשיו


פתחתי לכמה אנשים ולכמה ילדים שלא ידעו מה זה ברידג' חלון להצצה לברידג'.
הם נהנו מהשיעורים. יש לי ספק האם השיעורים יימשכו, אבל אין לי ספק שחלקם ילמדו בעתיד ברידג'. 

פתוח לעזור גם במקומות אחרים שבהם נמצאים מפונים בין אם מדובר בללמד ברידג' ובין אם מדובר בתחומים אחרים.