בימים קשים אלה כמעט כולנו מנסים לעזור כמיטב יכולתנו. המינון של פעילות ההתנדבות שלי עלה ביחס למצב הרגיל. התכוונתי לעזור למפונים, אבל לא תכננתי ללמד אותם ברידג'.
חשבתי שחלק גדול מהעזרה שאוכל לתת יהיה בתחום של יעוץ כלכלי.
לפני המלחמה התחלתי פעילות התנדבותית חדשה במסגרת עמותת ניצוצות שיעור אחר.
אנשים שאינם מורים בבתי ספר ויש להם "ניצוץ" מגיעים לבתי ספר מלמדים ארבעה מפגשים על נושאים הקרובים לליבם.
מדובר בנושאים שאינם נושאים שתלמידי בתי ספר לומדים בדרך כלל.
אישית, הצעתי ארבעה ניצוצות שונים. העמותה הייתה יכולה לבחור אחד מהם למחזור הראשון.
לפני שסיכמתי עם העמותה האם "הניצוץ" הראשון שאלמד יהיה ברידג' או ניהול סיכונים? ומתי אעשה זאת פרצה מלחמה.
התוכנית המקורית בוטלה, אבל יותר משבוע אחרי פרוץ המלחמה, יצרו איתי קשר מהעמותה ושאלו האם אהיה מוכן ללמד ילדים ובני נוער מפונים בירושלים? מיד השבתי בחיוב.
הכוונה שלי הייתה ללמד כל נושא שאני ארצה ללמד ויתאים להם.
במקרה נוצרו נסיבות שהתחלתי ללמד אותם ברידג'. הצעתי ללמד גם מבוגרים ביחד עם ילדים ובני נוער, כפי שכבר עשיתי בעבר יותר מפעם אחת.
את הפוסט הזה אני כותב בגלל הערה שקבוצת הפייסבוק של ההתאגדות של מישהו שכתב שהוא לא מאמין שלמפונים יהיה ראש לברידג'.
בביקורים הספורים שלי במקום בו הם מתגוררים למדתי כמה דברים על התופעה הקשה הזו של אנשים המפונים מבתיהם.
בפוסט זה אחלוק עם הקוראים כמה תובנות שלי.
1. יש סוגים שונים של מפונים ולכן אי אפשר להכליל
במסגרת שבה אני מתנדב, חלק גדול מהמפונים הם מהצפון.
מה שהם עברו שונה לגמרי ממה שעברו מפונים מעוטף עזה.
2. למשפחות שפונו קשה גם לילדים ולבני נוער
חלק מהילדים ובני הנוער מתקשים ללמוד נושא כלשהו בגלל הטלטלה שעברו.
להורים שיש להם גם ילדים קטנים יש קושי להשתתף בפעילויות כשהילדים הקטנים לא במסגרת. לא משנה אם זה משום שעדיין אין מסגרת או משום שהילד הקטן בחר לא להגיע ולהיצמד להורה.
3. קשה לתאם מועדים ולשמור על עקביות
ההחלטות לגבי לימודים והעשרה של ילדים, בני נוער ומבוגרים, כמו גם לגבי נושאים אחרים, משתנות תוך כדי תהליך של התאמה גם של הגורמים המטפלים והמסייעים.
בנוסף, לא תמיד יש תיאום. בשיעור השני כמה מאלה שהגיעו לשיעור הראשון לא הגיעו, משום שגורם מטפל אחר תכנן להם פעילות אחרת מחוץ למקום המגורים.
4. יש הרבה מתנדבים עם הרבה רצון טוב
גם במקומות מגורים זמניים של מפונים כמו בהקשרים אחרים, שאתם צופים בהם בטלוויזיה.
5. התראות על שיעורים שלי היו בטווח זמן קצר
שאלו אותי האם אני יכול להגיע בעוד כמה שעות? או אחה"צ האם אני יכול להגיע למוחרת בשעה 9:00 בבוקר?
לא רק ברידג'
התבקשתי להעביר למספר קטן של בני נוער הלומדים בתיכון שיעור על כלכלה. היה שיעור לא מובנה, עם הרבה שאלות שלהם. נדמה לי שתרמתי להרחבת הידע המעשי שלהם.
לימדתי שני ילדים נבונים מה זו ויקיפדיה. בצירוף חיפוש ערכים על נושא שמעניין אותם.
יש דברים אחרים שהערכתי שמפונים צריכים. פניתי במקום לאנשים המתאימים על מנת להציע למבוגרים יעוץ כלכלי ללא תשלום.
אין ספק שהם צריכים את זה. לכולנו ובמיוחד למפונים צפויה תקופה כלכלית מאתגרת שכדאי להתחיל לחשוב כיצד להיערך אליה.
הם גם צריכים מידע על מה מגיע להם מהמדינה.
כרגע מה שמגיע להם הוא Moving target. כלומר: זה עדיין בתהליך של התגבשות ושינוי.
המצב נכון לעכשיו
פתחתי לכמה אנשים ולכמה ילדים שלא ידעו מה זה ברידג' חלון להצצה לברידג'.
הם נהנו מהשיעורים. יש לי ספק האם השיעורים יימשכו, אבל אין לי ספק שחלקם ילמדו בעתיד ברידג'.
פתוח לעזור גם במקומות אחרים שבהם נמצאים מפונים בין אם מדובר בללמד ברידג' ובין אם מדובר בתחומים אחרים.