יום ראשון, 30 בספטמבר 2018

חידה: כיצד תשחקו?





ביד היום מגמר תחרות הקבוצות החזקה באורלנדו נשארו לכל שחקן חמישה קלפים.


כיצד צריך לשחק סמנטה בדרום על מנת לבצע את החוזה?

כיצד צריך לשחק הלגמו במערב על מנת להפיל את החוזה?

אשמח לתגובות בבלוג זה.

בימים הקרובים אפרסם את הפתרון.

יום שישי, 28 בספטמבר 2018

התחרות לזכר יוני אראל: כרטיסי השתתפות לפסטיבל הים האדום

גם השנה, כמו בכל שנה במשך כמה עשורים, יתקיים בחודש נובמבר  פסטיבל ברידג' בינלאומי באילת. השנה יתקיים הפסטיבל בתאריכים 8-18 בנובמבר.

את הפסטיבל מארגנת משפחת בירמן בשיתוף עם מלונות ישרוטל. השנה צפוי הרכב משתתפים חזק במיוחד משום שאליפות אירופה לקבוצות אלופות (European Bridge Leage) תתקיים באילת בתאריכים 8-10 בנובמבר. 

באליפות הזו משתתפות 12 קבוצות אלופות בארצות מובילות בברידג' האירופי. חלק מהמשתתפים הם שחקנים ברמות הגבוהות ביותר בקנה מידה עולמי.
המארגנים מעריכים שחלק ממשתתפי אליפות אירופה לקבוצות יישארו באילת וישתתפו בתחרויות בפסטיבל. 

היום נערכה התחרות לזכר יוני אראל ז"ל. בתחרות זכו מושיקו מיוחס ושושנה רום לפני שי מורג ופז כץ ונוגה סדן ואבי חיות. 
השותפה שלי ואני השגנו תוצאה בינונית של 51% אחרי מושב ראשון טוב ומושב שני גרוע במיוחד. לתוצאות המלאות לחצו כאן.

יוני אראל ז"ל

יוני ז"ל היה חברי לקורס מורי ברידג' ונווט בחיל האוויר. יוני נפטר ליד שולחן הברידג' בפסטיבל הברידג' הבינלאומי באילת לפני שנתיים. 
מיד לאחר הפסטיבל כתבתי פוסט לזכרו שבו כתבתי על האיש ועל היכרותי איתו.

לקריאת הפוסט לחצו: יוני אראל - להכריז ♠7 ולמות.

מחווה יפה

בפוסט ביקרתי את מארגני הפסטיבל על כך שלאחר מותו לא הקדישו דקת דומיה או כמה מילים לזכרו בטקס הסיום של הפסטיבל ובתחרויות שהתקיימו אחרי מותו.

לא הייתי היחיד שביקר אותם.
אני שמח לציין שהשנה עשה דוד בירמן, יו"ר הפסטיבל, מחווה יפה לזכרו של יוני. מנצחי התחרות לזכר יוני אראל מקבלים כרטיסי השתתפות חינם בתחרות בפסטיבל.

ועוד משהו בקשר ליוני ז"ל

כמה חודשים אחרי שכתבתי את הפוסט לזכרו של יוני מצלצל הטלפון שלי. על הקו אדם שאני לא מכיר. 
הוא מספר לי שהוא מזועזע ממותו של יוני ורק מהפוסט שלי ידע על מותו. האיש סיפר לי שהוא היה טייס בחיל האוויר והיה ביחד עם יוני במלחמת יום הכיפורים. 

לא הייתי צריך שיגיד לי שהוא מזועזע. הזעזוע ניכר בטון הדיבור שלו. הוא ניסה לברר אצלי כיצד יוני נפטר אבל בעיקר רצה לדעת טלפון של המשפחה על מנת לבקר אצלה. 

הפניתי אותו לדורון ידלין, שיוני ז"ל שיחק במועדון שלו. 
אין לי ספק שהוא קיבל את פרטי ההתקשרות של המשפחה וביקר אצלה. 


יום שלישי, 25 בספטמבר 2018

האם היכל התהילה ראוי לתהילה?

למען הסר ספק, אין הכותרת או תוכן הפוסט באים להמעיט מערכם של ההישגים המופיעים באתר ההתאגדות בלשונית היכל התהילה.
השחקנים ראויים לכבוד ולשבחים על ההישגים הנהדרים שהשיגו, למעט זוג אחד שהורשע במרמה שיטתית, שאני מקווה שהישגיו נמחקו מההיכל.

הביקורת שלי מתייחסת להיכל התהילה עצמו, שלמען הברידג' הישראלי ראוי לשפר אותו באופן מהותי. הוא צריך להכיל גם הישגים גדולים של הברידג' הישראלי לפני שנת 2000. אם תדפדפו בו לא תמצאו הישגים כאלה.


איך הגעתי לכתוב את הפוסט הזה? - אירוע ראשון 


בשיחה עם שחקן ותיק בהרבה ממני (אני משחק ברידג' כ-13 שנים) הוא סיפר ששחקן שאני מכיר היה בנבחרת ישראל "של דוד בירמן", שזכתה במקום השני באליפות אירופה לנבחרות פתוחות. 

הופתעתי שאותו שחקן היה בנבחרת. יותר מזה הופתעתי מכך שנבחרת ישראל זכתה במקום השני באליפות אירופה ואני בכלל לא ידעתי על זה. 

חיפשתי מידע על אותה זכייה. התחלתי בהיכל התהילה באתר ההתאגדות. המשכתי לערך ברידג' בישראל בויקיפדיה העברית, שתרמתי לו לא מעט. לא מצאתי בשניהם אזכור כלשהו. 

Googling באנגלית של תוצאות אליפויות אירופה לא עזר לי למצוא את המידע. אני מקווה שלא משום שלא חיפשתי מספיק טוב.


איך הגעתי לכתוב את הפוסט הזה? - אירוע שני

מתוך הביטאון הישראלי לברידג' 4/91


שחקן ותיק העביר לי ירחונים משנות ה-90 (אחרת היה זורק אותם). במקרה פתחתי את גיליון 4/91 של הביטאון הישראלי לברידג' (באותה תקופה הירחון נקרא ביטאון). 

ראיתי מאמר, שכתב דוד בירמן, על הישג היסטורי של הברידג' הישראלי: נבחרת הנשים זכתה באליפות מדינות הקהילה האירופית בפעם הראשונה. לי לא ידוע על זכייה כלשהי נוספת של נבחרת הנשים באליפות הקהילה האירופית או באליפות אירופה, אבל כאמור ללא תיעוד בהיכל התהילה ייתכן שהנבחרת זכתה ואני פשוט לא שמעתי על זה.

לחובבי ההיסטוריה שבין הקוראים, הרכב נבחרת הנשים שזכתה בהישג ההיסטורי: מיגרי צור-קמפינלה (שאז נקראה מיגרי צור-אלבו), רות לויט-פורת, ורדה אברמוב, דניאלה בירמן, חניתה מלך ונורית נווה. 

למותר לציין שגם את ההישג הזה לא מצאתי בהיכל התהילה ובחיפושים שהוזכרו בסעיף הקודם. לפחות בערך בויקיפדיה הוספתי את ההישג הזה. 

מדוע כדאי שהיכל התהילה יכיל גם הישגים בעבר רחוק יותר?


1. יצירת מורשת ששחקנים צעירים יוכלו לגדול עליה

2. לתת את הכבוד הראוי לשחקנים הוותיקים שהישגו אותם.

3. יצירת תדמית טובה יותר לברידג' הישראלי בקהיליית הברידג' הישראלית ומחוץ לה.

הערה על הבדלים בין ארה"ב לאירופה

בארצות הברית מתעדים היטב את המורשת שלהם. בברידג' ובענפי ספורט אחרים. 
כמעט תמיד אפשר למצוא דף אינטרנט הכולל הישג  משמעותי בקנה מידה עולמי. גם אם הוא התרחש לפני זמן רב.

התרשמתי שבברידג' האירופאים עושים את זה פחות. אולי אני טועה או אולי זה תקף רק לגבי חלק ממדינות אירופה.

בכל מקרה דעתי היא שבעניין הזה אנחנו צריכים לנהוג באופן דומה לאמריקאים.

תודה על תיקון טעות

תודה לאילן שזיפי שתיקן לי טעות שכתבתי בפוסט זה. נבחרת הנשים של ישראל זכתה ב-1991 באליפות הקהילה האירופית ולא באליפות אירופה. מדובר בשני אירועים שונים. באליפות הקהילה האירופית השתתפו פחות נבחרות מאשר באליפות אירופה. 



יום שני, 24 בספטמבר 2018

צעדים ראשונים בהגנה: מגבלות סימונים


בפוסט הקודם בסדרה הסברתי כיצד מסמנים. עשיתי את זה ברמה המתאימה לתלמידי ברידג' חדשים. כמו כל נושא בברידג' אפשר ללמוד סימונים גם ברמות גבוהות הרבה יותר ומורכבות הרבה יותר. 

מגבלות סימונים: לעודד להמשיך כשלא רוצים שימשיך

בפוסט הקודם הסברתי, שכשהשותף מוביל בקלף גבוה בפעם הראשונה שמשחקים סדרה, קלף אי זוגי של שותפו מביע רצון שהשותף ימשיך לשחק באותה סדרה. קלף זוגי פירושו חוסר רצון כזה. 

האם זה תמיד אפשרי? התשובה לשאלה זו היא שלילית. 
נתחיל בדוגמה. מערב משחק בחוזה של 3NT. 
צפון מוביל ב-Q. סדרת ה- היא הסדרה הארוכה שלו ויש לו QJT2.

לדרום יש קלף בודד 3. ברוב המקרים הוא אינו מעוניין בהמשך בסדרה. אין לו ברירה אלא לשחק את ה-3 ולעודד את השותף שלו להמשיך לשחק בסדרה. 

מגבלות סימונים: לא לעודד להמשיך כשרוצים

גם הפעם הוביל צפון ב-Q. כשהוא מחזיק QJT2
דרום מחזיק הפעם A864. כנראה שהוא רוצה ששותפו ימשיך ב-. למרות רצונו הוא נאלץ לשחק קלף זוגי, המסמן שאינו מעוניין בהמשך בסדרה. 

מסקנה

לא תמיד אפשר לסמן את מה שרוצים באמצעות שיטת סימון. לפעמים מחזיקים רק קלפים המסמנים אחרת ממה שהיינו רוצים לסמן. 

במאמר מוסגר, אציין שהמסקנה הזו תקפה לגבי כל שיטות הסימון.

אז מדוע בכל זאת משתמשים בשיטת סימון?

ברידג' הוא משחק סטטיסטי. בהסתברות גבוהה יהיה לנו קלף מתאים לסמן האם אנחנו מעוניינים בהמשך בסדרה או לא. 

יום שישי, 21 בספטמבר 2018

פוסט אישי: תועלות תחרות Daylog ב-BBO


אני לא מפיק הרבה תועלת מהשתתפות בתחרויות ב-BBO. 
איני מתכוון למשחק עם שותף או שותפה ידועים מראש. נגד יריבים ידועים מראש ברמה טובה. 
בתחרויות אחרות בהרבה מקרים מוצאים שותף לא ממש טוב או לא ממש מתאים.
בתחרויות יחידים מספיק שותף אחד גרוע בשביל לקלקל תחרות קצרה שלמה של 6 ידיים.

אני כן מפיק תועלת מציפייה בשידורי תחרויות חזקות שבהן משחקים שחקנים ברמה גבוהה מאוד וגם הפרשנים טובים מאוד. 

בזמן האחרון אני משתתף בתחרות ללא תשלום בפורמט שונה ממה שהכרתי זוהי תחרות Daylog.

מבנה התחרות

את התחרות משחקים ככרוז כשיתר המשתתפים הם Robots. לתחרות יש שני פורמטים:

1. היד כבר הוכרזה ומקבלים את מהלך ההכרזה ואתם בתפקיד הכרוז.

2. עליכם להכריז ואז משחקים את היד.
הפורמט השני פחות שכיח ולדעתי גם פחות מוצלח. פשוט משום ש-Robots מכריזים גרוע. 

בכל תחרות שמונה ידיים.

בהמשך הפוסט אתייחס רק לפורמט הראשון.  

נרשמים לתחרות ומיד משחקים. התחרות מתקיימת במשך 24 שעות. אחרי סיומה מקבלים תוצאה ודירוג. 
מספר המשתתפים מגיע לאלפים.   

היתרונות של תחרות כזו מהזווית האישית שלי 

1. פרופורציות כשהתוצאות פחות טובות ממה שציפיתי
רובנו חושבים שאנחנו שחקנים יותר טובים ממה שאנחנו באמת. גם אני. 
כשפעם אחת הדרוג שלכם רע זה יכול להיות בגלל חוסר מזל, מספר ידיים קטן בתחרות או איזו הפרעה בבית המוציאה אתכם מהריכוז.  

התירוצים האלה לא עובדים בפעם העשירית או בפעם העשרים שהשגתם תוצאה גרועה ממה שציפיתם.

2. פרופורציות כשהתוצאות טובות ממה שציפיתי 
שיחקתי טוב מרמתי ולא הייתה אף יד עם תוצאה גרועה במיוחד. אני מחכה בקוצר רוח לראות את עצמי בעשירייה הפותחת או לפחות בין העשרים הראשונים.

התוצאה היא במקום הרבה יותר נמוך. 
כשיש אלפי משתתפים יש גם שחקנים טובים ממני שגם להם היה יום מוצלח. 

3. פרופורציות בהשוואה לחברים שלי ב-BBO 
התוצאות מדרגות אותי בין חבריי ב-BBO כשלכל אחד מהם מוצמדת התוצאה שלו. 
אני רואה יותר פעמים משהערכתי שחקנים פחות טובים ממני לפני או פער גדול ממה שציפיתי ביני לבין שחקנים טובים ממני.

4. זיהוי החולשה שלי במשחק היד 
התוצאות שלי בתחרויות אמיתיות לרוב טובות יותר מהתוצאות שלי בתחרויות Daylog.
הסיבות לזה ברורות: ההגנה שלי טובה יותר ממשחק היד שלי. גם ההכרזה. 
כמעט בכל תחרות אני מוצא לפחות 2-3 תוצאות טובות בהגנה. לא בכל תחרות אני מוצא תוצאות טובות בגלל משחק יד טוב מאחרים. 

התחרות הזאת ממקדת אותי בחולשה שלי במשחק היד.

5. זיהוי דפוסים ספציפיים של חולשה במשחק היד שלי
בין הידיים שאני משחק יש תוצאות טובות ותוצאות רעות. 
כך למשל, אף לא אחד עשה תוצאה טובה ממני ביד שבה שיחקתי בתחרות היום בחוזה של 6. עשיתי לקיחה עודפת. זה לא נבע מטעות של הגנה אלא מתכנית משחק נכונה. 

אני מזהה קווי דימיון בין ידיים שבהן השגתי תוצאות גרועות.
יש דפוסים או שגיאות חוזרות, שזיהוין הוא הצעד הראשון לתיקונן. גם היום היו ידיים כאלה.

בחזרה לעולם התחרויות המציאותי


בחודש אוקטובר אשחק בפעם הראשונה בחיי בליגה הארצית. זה יהיה כנראה לא קל כי אשחק נגד יריבים ברמה גבוהה. 
מתחרויות ה-Daylog הבנתי שמשחק היד שלי עדיין לא מספיק טוב לליגה הארצית.
עכשיו הזמן לשפר אותו. צפו בזמן הקרוב ליותר פוסטים בנושא משחק יד בכלל ומשחק לחץ (Squeeze) בפרט. 






יום רביעי, 19 בספטמבר 2018

צעדים ראשונים בהגנה: סימונים


בפוסט השני בסדרה עסקתי בפיתוח סדרה ארוכה על ידי מגנים בחוזים ללא שליט. בפוסט הראשון בסדרה מדוע ללמד הגנה? ציינתי שהגנה מחיבת שיתוף פעולה בין המגנים. בפוסט השני בסדרה כמעט ולא נגעתי בשיתוף פעולה בין מגנים. 
בפוסט זה אעסוק מעט בסימונים. הפוסט מתייחס לחוזים ללא שליט.

סימון: להמשיך בסדרה או לא להמשיך בסדרה

כאשר מגן מוביל בקלף גבוה בסדרה השותף שלו יכול לסמן לו האם הוא מעוניין שהשותף ימשיך לשחק באותה סדרה. 

קלף אי-זוגי מסמן לשותף להמשיך בסדרה.

קלף זוגי מסמן לשותף לא להמשיך בסדרה.

סימון של רצון להמשיך בסדרה או לא להמשיך בסדרה נקרא Attitude.

אם המגן שהוביל זכה בלקיחה והשותף עודד אותו להמשיך, הוא ימשיך בקלף נוסף באותה סדרה.

אם המגן שהוביל לא זכה בלקיחה והשותף עודד אותו להמשיך והוא יזכה בלקיחה בסדרה אחרת, הוא ימשיך בקלף נוסף בסדרה שהשותף עודד חזרה בה.


דוגמה

כנגד חוזה של 3NT מוביל דרום ב-K.
צפון מחזיק ב-AQ43.
הוא משחק את ה-3 על מנת לסמן שהוא מעוניין בהמשך ב-. דרום זוכה בלקיחה וממשיך ב-.

אם צפון מחזיק ב-43, הוא משחק את ה-4 על מנת לסמן שהוא אינו מעוניין בהמשך ב-.


מתי מסמנים?

1. מסמנים רק כאשר השותף מוביל בקלף גבוה.

2. מסמנים רק בפעם הראשונה שמשוחקת סדרה.
מספר הפעמים המקסימלי לסימון במהלך משחק של חלוקת קלפים  הוא ארבע. פעם אחת לכל סדרה. 


מה מרוויחים המגנים מהסימון?

בפוסט הקודם הזכרתי את היתרון שיש לכרוז בהשוואה למגנים בפיתוח סדרה ארוכה בחוזה ללא שליט: הוא רואה גם את הקלפים של שותפו.

סימון של Attitude מהווה תחליף חלקי ליתרון שיש לכרוז: כשהשותף מעודד להמשיך בסדרה ארוכה בה מובילים נגד חוזה ללא שליט, כמעט תמיד יהיה גם לו אורך בסדרה.
היות שהמגן מוביל כמעט תמיד בסדרה עם אורך, המגנים מצאו סדרה ארוכה לפתח.

כשהשותף אינו מעודד המגן שהוביל יודע שאין להם הרבה קלפים בסדרה. צריך לחפש סדרה אחרת שבה אולי יהיה להם מספר רב של קלפים.


הערת שוליים 

סימונים הוא נושא מורכב יותר מהמתואר בפוסט זה. כבר עסקתי בהרחבה בסימונים בהגנה בבלוג זה. מרבית הפוסטים העוסקים בהגנה עשויים לא להתאים לשחקנים הלומדים ברידג' לראשונה בחייהם.

יום ראשון, 16 בספטמבר 2018

צעדים ראשונים בהגנה: פיתוח סדרה ארוכה בחוזה ללא שליט


אחרי שבפוסט הראשון בסדרה הסברתי מדוע ללמד הגנה? נתחיל את הצעד הראשון.
הכרוז בחוזים ללא שליט משחק סדרה בה מספר הקלפים שלו ביד ובדומם גבוה. הכוונה היא להוציא את כל הקלפים בסדרה מידי המגנים על מנת שיתר הקלפים בסדרה יהיו גבוהים.

גם מגנים צריכים להשתמש באסטרטגיה דומה. לכרוז זה יותר קל משום שהוא רואה 26 קלפים: 13 שלו ו-13 של שותפו בדומם. 
מגן רואה רק את 13 הקלפים שלו. הוא אינו רואה את הקלפים של שותפו.

מגן צריך בדרך כלל לשחק קלף  מסדרה ארוכה שלו במטרה להוציא את כל הקלפים בסדרה מהיריבים ולהגביה את הקלפים שבידו. 

אם הוא מגלה אורך רב במיוחד בסדרה זו בדומם הוא צריך לשקול החלפת הסדרה אותה הוא מנסה לפתח. 



דוגמה

מזרח הוא הכרוז בחוזה של 3NT. אתם צריכים להוביל בדרום. 

אתם מחזיקים:


         87
          93
       A43
AKJT9

לכם יש 12 נקודות. לפי ההכרזה ליריבים יש לפחות 25 נקודות. לשותף שלכם יש לכל היותר 3 נקודות. 
קרוב לוודאי שלא תמצאו כניסה ליד של השותף שלכם על מנת שיחזור אליכם ב- לעקיפה.


אתם משחקים את הסדרה הארוכה שלכם. זוכים ב-A וב-K
אם התמזל מזלכם והשותף או הכרוז נאלץ לשחק את ה-Q, תזכו בשש לקיחות להפלת החוזה (חמש לקיחות ב- וה-A). 
ברוב המקרים זה לא יקרה. תמשיכו ב-J. הכרוז יזכה ב-Q. הוא ימשוך קלפים גבוהים בסדרות אחרות. תקוו שהוא ישחק לכל היותר שלושה קלפים בכל אחת מסדרות המייג'ור. על הקלף השלישי בסדרת המייג'ור הראשונה זרקו את ה-3. על הקלף השלישי בסדרת המייג'ור השנייה זרקו את ה-4

הכרוז ישחק  בתקווה שה-A אצל השותף שלכם (הסתברות גבוהה לכך שהוא אצל השותף כי אתם שיחקתם כבר 12 נקודות) ולא יהיה לו קלף ב- לחזור אליכם. תזכו ב-A, ב-T וב-9. חמש לקיחות להפלת החוזה.



החריג: חוזים של סלאם

מה שכתבתי בפוסט זה מתייחס רק לחוזים של משחק מלא ולחוזים של משחק חלקי. בחוזים של סלאם נרצה לפעמים לקחת לקיחה גבוהה ולפתח לקיחה גבוהה נוספת או לקיחות גבוהות נוספות.

סרטונים בערוץ You tube שלי



יום שבת, 15 בספטמבר 2018

צעדים ראשונים בהגנה: מדוע ללמד הגנה?



לאחר שסיימתי סדרה של פוסטים בנושא צעדים ראשונים בהכרזה אני מתחיל סדרה חדשה לאותו קהל יעד: אלה שלומדים  לשחק ברידג'. הם סיימו ללמוד את חוקי משחק המיני ברידג', הזהים לחוקי הברידג' בשלב המשחק ופשוטים בהרבה בשלב ההכרזה. 
היות ששלב המשחק זהה לשלב המשחק בברידג' כבר אפשר ללמד הגנה.

הגנה היא נושא שפחות מלמדים שחקנים שהתחילו לשחק ברידג'. מלמדים אותם טכניקות משחק בסיסיות ומלמדים אותם הכרזות וקונבנציות הכרזה בסיסיות. לפעמים מלמדים אותם גם הכרזות התערבות. 


מדוע מלמדים פחות הגנה?

הסיבה העיקרית היא שזה יותר מורכב ומסובך ומחייב במקרים רבים תיאום בין המגנים. 
זה עשוי להיות לא רק יותר קשה לתלמידים אלא גם למורה. גם למורה לא תמיד תהיה תשובה חד משמעית כאשר הוא נשאל: באיזה קלף להוביל? או כאשר הוא נשאל מה לשחק במצב מסוים במהלך המשחק?

דוחים את זה לשלב מאוחר יותר. אחרי שהתלמידים יתנסו וישחקו. לא תמיד השלב הזה מגיע. 

התוצאה שההגנה היא החלק החלש של הרבה שחקנים מהשורה ומרבית השחקנים המשחקים ברידג' ביתי.  


הגישה שלי

אפשר ללמד כל נושא ברמה המתאימה לרמת הידע וההתנסות של התלמידים. יש היגיון מאחורי מה שמלמדים ותלמידים צריכים לשמוע את ההיגיון הזה. חלקם, שלא לומר רובם, יפנימו אותו.

כך למשל, כבר בשיעור הראשון, כשעדיין משחקים כיחידים ולא כזוגות, אני נותן בעיה של הערכת יד. 
פיתרון הבעיה מחייב רק חשיבה בהיגיון. אותה יד (13 קלפים שמקבל שחקן) תלווה אותם במהלך הלימודים ותקבל משמעויות אחרות.

אפשר וצריך גם ללמד משהו על הגנה בשלבים הראשונים של לימוד משחק הברידג'. הלימוד הזה מעשיר את ההתנסות של התלמידים ומציג צדדים יפים ומעניינים נוספים למשחק. 

מהפוסט הבא בסדרה נצא לדרך.


יום שלישי, 11 בספטמבר 2018

מתי בכל זאת משתמשים ב-Count כאשר משחקים Smith Echo?


בפוסט קודם תיארתי שיטת סימון ייחודית הנקראת Smith Echo. בשיטת סימון זו לאחר הובלה נגד חוזה ללא שליט בה זכה הכרוז, מסמנים בלקיחה השנייה האם מעוניינים או לא מעוניינים בהמשך בסדרה הראשונה אותה שיחק אחד המגנים.

הכרוז צריך לשחק בסדרה אחרת, מה שממילא קורה במרבית המקרים. בלקיחה השנייה המגנים אינם מסמנים Count, אלא האם הם מעוניינים בהמשך בסדרה שלא שוחקה בלקיחה זו.

במצב בו הכרוז זוכה באמצעות קלף בדומם, אין צורך להשתמש בכלל שלישי משחק גבוה.

כך למשל, ביד הבאה מערב מערב מוביל ב-3. צפון משחק את ה-K♠ שזוכה בלקיחה.




אין טעם שמזרח ישחק קלף גבוה.
הוא אינו צריך לסמן האם הוא מעוניין בהמשך ב- (Attitude),  משום שהוא ממילא יסמן את זה בלקיחה הבאה בה ישחק הכרוז את ה-K.

מזרח יכול לנצל את זה על מנת לתת ספירה (Count). בשיטת הסימון המקובלת ישחק קלף קטן עם מספר אי-זוגי של קלפים בסדרה וגבוה-נמוך עם מספר קלפים זוגי. 


תיאור סכמטי של מהלך המשחק

מערב מוביל ב-3 (רביעי מלמעלה). לאחר שהכרוז משחק את ה-K♠ מהדומם, מזרח משחק את ה-4
זהו Count. מערב יודע שלשותפו מספר אי-זוגי של קלפים משום שהוא החזיק את שני הקלפים היחידים היותר נמוכים מהקלף של שותפו.
האם שותפו במזרח מחזיק קלף אחד או 3 קלפים (לא סביר שיש לו חמישה קלפים כי אז לכרוז יש רק קלף אחד)?

אחרי שצפון משחק את ה-K ושותפו את ה-9 (מעוניין בהמשך ב-) מערב מקבל תשובה: לשותפו יש שלושה קלפים שה-Q היא כנראה אחד מהם.

אחרי שהעקיפה ב- תיכשל ומערב יזכה ב-K הוא ימשיך ב-2. עכשיו מזרח שזוכה בלקיחה ב-Q יודע שלשותפו חמישה קלפים ב-.  הוא ממשיך ב-9

אם דרום יכסה, מערב יזכה ב-A.
אם דרום לא יכסה מערב יזכה ב-T.
בשני המקרים ההגנה תזכה בארבע לקיחות ב- להפלת החוזה.


יום ראשון, 9 בספטמבר 2018

השוני בין Rubber Bridge לבין Contract Bridge


כשאתם משחקים ברידג' בבית אתם משחקים Rubber Bridge. כשאתם משחקים בתחרות ברידג' במועדון ברידג' אתם משחקים Contract Bridge.
החוקים הם אותם חוקים אבל קבלת ההחלטות של הכרוז בשלב המשחק עשויה להיות שונה.

Rubber Bridge

אתם משחקים רק נגד הזוג שמשחק איתכם. צריך לנסות לבחור את תכנית המשחק שבה ההסתברות להצליח היא הגבוהה ביותר.

Contract Bridge    

משווים את התוצאות שלכם לתוצאות שהשיגו זוגות אחרים ששיחקו עם אותם הקלפים. השגתם תוצאה טובה יותר מרובים אז השגתם באותה "יד" (חלוקת קלפים) תוצאה טובה. השגתם תוצאה פחות טובה מאחרים קיבלתם תוצאה רעה. התוצאה הכוללת שלכם בתחרות היא סיכום או ממוצע כל התוצאות שלכם.

שתי שיטת חישוב: MP ו-IMP

בשיטת Match Points משווים את התוצאה שלכם לתוצאה של אחרים ואתם מקבלים תוצאה באחוזים. שם אחר לשיטת חישוב זו הוא Top-Bottom.

כך למשל, בפעם הראשונה ששיחקתי עם הבן שלי בתחרות הזוגות המרכזית בפסטיבל בתל אביב הייתה יד שבה לנו היו תשעה קלפים בסדרת ה-. החזקנו ב-A וב-K. לא החזקנו ב-Q. כל הזוגות, למעט שבעה, היו בחוזה של 7, שבוצע. קלפי ה- של היריבים התחלקו 2-2 וה-Q נפלה. הבן שלי, אז שחקן מתחיל ומוכשר, היה אחד מהשבעה שהכריזו וביצעו 7NT. התוצאה שקיבלנו על היד הזו הייתה יותר מ-97%. 

לו שיטת החישוב הייתה IMP, לא היינו מרוויחים על היד הזו. בשיטת IMP מתרגמים את הנקודות שקיבלנו למספר קטן יותר. מקבלים את אותו מספר IMPs על טווח של נקודות.
הפער בין 7NT לבין 7 הוא פער מזערי של 10 נקודות. מקבלים על שתי תוצאות אלה את אותו מספר ה-IMPs.

השיקולים הנוספים של שחקנים בתחרות ב-Contract Bridge

1. תכנית המשחק צריכה להתחשב בשיטת החישוב כשבשיטת IMP חשוב להגיע למשחק מלא, סלאם קטן או סלאם גדול ולבצע אותם. חשוב כגם לא להגיע למשחק מלא, סלאם קטן או סלאם גדול שהסיכויים לביצועם נמוכים. בשיטת חישוב MP, כל לקיחה עודפת חשובה. 

2. שחקן ברמה טובה צריך לחשוב באיזה חוזה יהיו שחקנים אחרים ולהוסיף גם את השיקול הזה. בהקשר זה יש שתי גישות ללכת עם ה-Field או נגד ה-Field.

המשמעות היא שבגלל שני שיקולים אלה לא תמיד נכון לבחור בתכנית המשחק שההסברות להצלחתה היא הגבוהה ביותר.

פוסט נפלא לשנה החדשה

אני רוצה לברך את כל קוראי הבלוג בשנה טובה, בריאות ואושר והנאה ממשחק הברידג'.

אני רוצה להפנות אתכם לפוסט נפלא המתייחס לאותה הנקודה שהעלתי בסיפא של הפסקה הקודמת. הוא גם מדגים אותה באמצעות חשיבה יצירתית של הכרוז ביד ששוחקה בתחרות.

את הפוסט כתב המורה הראשון שלי בברידג' אלדד גינוסר





יום שישי, 7 בספטמבר 2018

שנה חדשה בברידג': להבחין בין החשוב יותר לבין החשוב פחות


היום (7 בספטמבר) שיחקתי עם הבן שלי ניר בתחרות ארצית לזכר אמיל ויזנר במרכז הברידג' בירושלים. 
שיחקנו סביר, למעט כמה טעויות קשות שלי. זה הספיק רק למקום השמיני. במקום הראשון זכו יוסי קונפינו וגדי ארנון. לתוצאות המלאות לחצו כאן.

התחרות מאורגנת זו שנה עשירית ברציפות על ידי אילנה כליף שהייתה בת זוגו של אמיל ז"ל.
אמיל ז"ל היה שחקן בדרגת רב אמן. כשהתחלתי לשחק ברידג' יצא לי לשחק נגדו מספר קטן של פעמים. באותן פעמים הוא שיחק עם בריאן זיטמן ז"ל, מבעלי מרכז הברידג. אולי זוהי גם הסיבה לכך שהתחרות לזכרו מתקיימת במרכז הברידג'. 
ראוי לציין את קפטן נבחרת ישראל אודי פרידלנדר, ששיחק בכל  התחרויות האלה עם אילנה!!! 

לפני התחרות שוחחתי עם אחד מהשחקנים הבכירים ביותר בארץ. הוא אמר משהו מעניין ביחס למשהו שחשוב יותר ולמשהו שחשוב פחות. דבריו נתנו לי את ההשראה לכתוב את הפוסט הזה.

בשנה החדשה כדאי לרכז את המאמצים והאנרגיות המוגבלים שלנו במה שחשוב יותר. לפעמים זה אומר לוותר על דברים חשובים פחות.
זה נכון בברידג' אבל גם בכל תחום אחר.

מה יותר חשוב הכרזה, משחק יד או הגנה?

אין ספק  שכל אחד מהתחומים האלה חשוב. אין דעה אחידה בשאלה מה חושב יותר? 
הנטייה שלי היא לכיוון של הגנה חשובה יותר.
אבל לא זה היה נושא השיחה. השיחה עסקה בהשקעה בשיטות הכרזה לעומת השקעה בשותפות.

לדעת אותו שחקן, אם לא מדובר בשחקנים מקצוענים ברמה הגבוהה ביותר, אז יותר חשוב יותר להשקיע בהבנה בין שותפים ולהקטין את ההתמקדות בשיטות הכרזה מדויקות ומתוחכמות.
השקעת יתר בשיטות הכרזה עלולה להשפיע לרעה על התוצאות. 

אני בהחלט מסכים עם השחקן הבכיר. הוא לא הראשון שמביע בשיחה איתי רעיון כזה. 
שחקן בכיר אחר סיפר לי מזמן שאחד הזוגות בנבחרת הצעירה של ישראל עד גיל 26 שזכתה באליפות העולם בשנת 2010, השתמש בשיטת הכרזה שפוטה "הם אפילו לא שיחקו Two Over One Game Forcing" הוא אמר.

השיחה הייתה על זוג, שלדעתו משקיע יותר מדי בשיטות הכרזה מתוחכמות במקום בדברים אחרים. במקרה זה לא הייתה התייחסות רק להבנה בין שותפים.

הניסיון האישי שלי

יש לי גם שותפים המעוניינים לשחק שיטות הכרזה מסובכות ומתוחכמות. לפעמים גם שיטות שאני לא מכיר ואני לומד אותן במיוחד. לפעמים שיטות המתייחסות למצבים לא שכיחים. 

במקרים רבים מה שקורה בשטח הוא:

1. מרבית המצבים שהתכוננו אליהם אינם מתרחשים בתחרות.

2. התוצאות הלא טובות מגיעות מאי הבנות בין השותפים, מקבלת החלטות לא נכונות וממשחק יד לא מספיק טוב.

3. לפעמים אני משלם מחיר על האנרגיה שאני משקיע בשיטות ההכרזה המתוחכמות ועל החשש לשכוח הכרזות אלה ולטעות בהן. המחיר הוא טעויות בדברים הרבה יותר פשוטים.

לסיכום


1. רמת התחכום והדיוק בהכרזות היא תלוית הקשר: ככל שרמת הזוג גבוהה יותר היא צריכה להיות גבוהה יותר.

2. לעולם היא לא צריכה לבוא על חשבון ההבנות בין בני הזוג.

3. תחכום במצבים ששכיחותם גבוהה הוא רצוי. תחכום במצבים נדירים עלול להיות מיותר ומזיק. 

4. ככל שהרמה גבוהה יותר, כך אפשר לענות על מצבים בשכיחות נמוכה יותר.


הערת שוליים

ההשקעה בשיטות הכרזה מתאימה לשחקנים מקצוענים ברמות הגבוהות. להערכתי במקרים כאלו זה לא בא על חשבון השותפות ובמצבים לא שכיחים עשוי לעשות את ההבדל. 
דוגמה לכך תמצאו בפוסט ישן: מי צריך קונבנציות צריך רק חצי עוצר? 
  

יום שני, 3 בספטמבר 2018

שנה חדשה - קורסים חדשים

אני ותלמידיי בבית ספר "שחקים" עם הגביעים בהם זכו באליפות בתי הספר
לפני מספר שנים.   

בתחילת ספטמבר, לפני יומיים, התחילה שנת לימודים חדשה. בקרוב יתחילו גם לימודי ברידג' בבתי ספר ובמסגרות שונות אחרות.

בפוסט זה אספר על הקורסים שאני אתחיל ללמד בקרוב, מותנה בהרשמה.

שלוש קבוצות של גמלאי האוניברסיטה העברית

בשנה הראשונה לימדתי רק קבוצת מתחילים. בשנה השנייה והשלישית לימדתי מתחילים ומתקדמים. השנה צפויה להתווסף קבוצת ביניים: סיימו קורס מתחילים ועדיין לא בשלים למתקדמים. 
המתחילים ילמדו את חוקי המשחק, טכניקות בסיסיות ומאמצע השנה גם הכרזות למתחילים.
קבוצת הביניים תתחיל בלימוד ההכרזות הבסיסיות שלא הספיקו ללמוד בשנה שעברה
המתקדמים משחקים ברידג' מודרך ומדי פעם לומדים שיעורים על נושא לבקשתם או על נושא שבמהלך המשחקים התברר שהם אינם מכירים אותו.
השנה אני מתכנן ללמד קצת יותר על הנושא שבדרך כלל לא מלמדים אותו: הגנה.

הלימודים בגבעת רם בימי שלישי בבוקר. הרשמה במזכירות הגמלאים בטלפון: 02-658-6655.

תלמידי בית ספר יסודי יפה נוף בירושלים

בשנה שעברה לימדתי בבית ספר יפה נוף. גם השנה אלמד בו, בכפוף למספר נרשמים מספיק. התלמידים יקבלו כנראה שיעור הדגמה לפני שיחליטו האם הם מעוניינים ללמוד ברידג'.

מסגרת ייחודית

זו מסגרת שאינה פתוחה להרשמה חופשית של כל המעוניין. בשלב זה איני מעוניין לנדב פרטים. אם וכאשר יהיו מספיק נרשמים, אספר לקוראי הבלוג. 

בבתים פרטיים

מתארגנות שתי קבוצות מתחילים אחת במבשרת ירושלים ואחת בירושלים עצמה. אפשר לקבל פרטים אצלי ולהירשם אצלי בטלפון: 054-4480616.

מספר משתתפים מינימלי הוא ארבעה.
אם יהיו בירושלים יותר מ-8 או 10 אקיים את הקורס בויצו בבית הכרם.

מעט על עצמי

מורה מוסמך לברידג' מטעם ההתאגדות הישראלית לברידג'. שחקן ברידג' בדרגת רב אמן. 
יש לי ניסיון רב כמורה לברידג'. לימדתי במועדונים, בבית ספר למחוננים ובבתי ספר רגילים, קבוצה מעורבת של תלמידי תיכון וקשישים בבית ספר, במתנ"סים, בלשכת עו"ד בירושלים. 

מרבה לכתוב על ברידג'. 
תוכלו להכיר אותי יותר עם תקראו פוסטים בבלוג הזה: ברידג' שלא היכרתם.  

תוכלו לראות את הצדדים המרתקים והיפים של משחק הברידג', גם אם אינכם מכירים את המשחק, אם תקראו את מדור הברידג', שאני כותב באתר JOKOPOST. 

אני כותב על ברידג' גם בויקיפדיה העברית ומדי פעם בירחון של ההתאגדות הישראלית לברידג'.

הניסיון הרלוונטי שלי בהוראת מחשבים (בנוסף לעבודתי בשטח בתחום זה) הוא במספר רב של מכללות ובלימודי החוץ של הטכניון.

התואר הראשון שלי בסטטיסטיקה מהאוניברסיטה העברית אף הוא רלוונטי, משום שברידג' הוא משחק שמבוסס גם על הסתברויות. 

התואר השני בפסיכולוגיה רלוונטי משום שעסקתי בלימודים לא מעט בנושאים של קבלת החלטות, ובברידג' מקבלים החלטות רבות בתנאי אי-וודאות.

לאחרונה קיבלתי הסמכה בינלאומית בניהול סיכונים ואני מלמד קורס בתחום זה. גם בברידג' קיימים סיכונים וחשוב לנהל אותם נכון.