יום שלישי, 29 בספטמבר 2020

הכרזות סאלם למתחילים פשוט והגיוני -מהדורה 2

 

בפוסט קודם כתבתי  שבקרוב תצא מהדורה 2 של הספר הכרזות סלאם למתחילים פשוט והגיוני. עמדתי בדיבורי ואתמול סיימתי להכין את מהדורה 2. 
גם מהדורה 2 תינתן ללא תשלום בגלל המצב. בשלב ראשון יקבלו אותה ב-PDF אלה שהזמינו את מהדורה 1 ותלמידים שלי. יקבלו אותה גם חברי קבוצת הפייסבוק רוצים ללמוד ברידג'.
מי שמעוניין לקבל את הספר יצטרך לכתוב לי הודעת דוא"ל. מי שקיבל את מהדורה 1 יקבל ממני את מהדורה 2 ללא צורך בשליחת הודעת דוא"ל. 

ההרחבה המשמעותית בספר היא תוספת פרק העוסק בהכרזת פתיחה של  2 עם 9 לקיחות בטוחות. 

בפרקים אחרים הוספתי דוגמאות. 

כמו בכל ספר, כן זה יקרה גם במהדורה 2, נמצאו שגיאות שתוקנו.

מוזמנים לשלוח לי הודעת דוא"ל ולקבל את הספר בפורמט של PDF.

להזכירכם, אסור להפיץ אותו לאנשים נוספים ללא אישור ממני.

יום שבת, 26 בספטמבר 2020

ללמד מתחילים ברידג' באופן מקוון

 

ימי הקורונה מחייבים אותנו להסתגל לדפוסי חיים שונים ממה שהורגלנו להם. חלק מהשינויים הם בלתי הפיכים. 

אני מעריך ששיעורי ברידג' מקווים בלבד הוא שינוי הפיך לאחר תום ימי הסגר. 

בפוסט זה אתייחס להסתגלות שלי לשינויים בקורס ברידג' למתחילים, שאינם מכירים את חוקי המשחק.


התפיסה על פיה אני מלמד


התפיסה מתייחסת לתלמידים בכל הרמות. היא מבוססת על העקרונות הבאים:


1. ההנאה היא בעיקר מהמשחק. 

בכל שיעור משחקים הרבה.


2. מותר לעשות טעויות

כולם עושים טעויות. גם המורים וגם השחקנים הטובים ביותר בעולם. גם האנשים הטובים ביותר בתחום כלשהו. 

ברור לגמרי שתלמידים עושים טעויות. אי אפשר ללמוד אם לא טועים.


3. להבין ולא רק לדעת 

ברידג' הוא משחק שיש בו היגיון. מהתחלת הלימוד חשוב להבין את ההיגיון. כמובן שרמת ההבנה משתנה ככל שמתקדמים יותר במשחק.


4. המורה הוא מורה לכל החיים

אפשר לשאול אותי מה שרוצים על ברידג'. מותר לשאול מתי שרוצים. מחוץ לשיעורים, בחופשות וגם שנים אחרי שמפסיקים ללמוד אצלי.  


האופן בו לימדתי מתחילים עד הקורונה


את התפיסה, שמתוארת בפיסקה הקודמת, מימשתי באמצעות שיטת לימוד שבה מלמדים באיגוד הברידג' הישראלי תלמידים בבתי ספר. אני מלמד באותה שיטה גם מבוגרים וגם קבוצות מעורבות של מבוגרים ונערים. 


שלב ראשון: לימוד מיני ברידג'

מיני ברידג' הוא משחק זהה לברידג' בשלב המשחק והרבה יותר פשוט בשלב ההכרזה. ההכרזה היא לפי טבלאות הכרזה וכשזוג אחד שיש לו 20 נקודות או יותר מכריז הזוג השני מנוע מהכרזה. 

כשמישהו מודיע שיש לו פתיחה, כלומר: 12 נקודות או יותר, שותפו מעביר לו פתק שבו הוא כותב את מספר הנקודות שיש לו ואת מספר הקלפים בכל סדרה. הפותח מחליט באיזה חוזה הם ישחקו כשהוא נעזר בפתק ההכרזה ובטבלאות הכרזה.

משלב זה מתחיל משחק ברידג' לפי חוקי המשחק המוכרים לשחקני ברידג'

התלמידים משחקים בכל שיעור החל מהשיעור הראשון. בהתחלה לפי מספר מצומצם מחוקי המשחק ובהמשך השיעורים לומדים בהדרגה את כל חוקי המשחק. כל חוק שלומדים ממומש החל מהרגע שנלמד. 

כך למשל, מתחילים לשחק ללא הכרזה בכלל כשהמטרה היא למקסם את הלקיחות. 

רק בשלב בו לומדים את המושג שליט ואז מכריזים, בעזרת הטבלאות, גם חוזים עם שליט ומשחקים אותם. בשלב זה ממלאים בפתקי ההכרזה גם נקודות חלוקה ונקודות אורך בחוזים על שליט.

אני מלמד גם מספר טכניקות משחק בסיסיות כמו פיתוח סדרה ארוכה, מניעת חסימה ועקיפה.


שלב שני: הכרזות בברידג'

רק לאחר סיום לימודי המיני ברידג' לומדים את תהליך ההכרזה בברידג' ומתחילים ללמוד את ההכרזות הבסיסיות בברידג'. 

בשיעורים הראשונים מכריזים ללא התערבות. הידיים שמשחקים הן כאלה שהמגנים אינם צריכים להתערב במהלך ההכרזה. 


האופן בו אני מלמד תחת אילוצי קורונה


אילוצי הקורונה עלולים למנוע בכלל שיעורים פרונטליים בגלל דרישות משרד הבריאות. אף לא אחד יודע בכמה זמן  מדובר. בפסקה זו אתייחס למצב בו אני נאלץ ללמד באמצעות האינטרנט לאורך זמן.

בפוסט קודם תיארתי את האופן בו אני מלמד באינטרנט. 

שיעור מורכב משיעור תיאורטי באמצעות זום וממשחק בשולחן הדרכה באתר ה-BBO. הסרטונים של השיעורים בזום מועלים לערוץ שלי ב-YouTube. הידיים ששוחקו מנותחות על ידי והניתוחים נשלחים  לתלמידים.  


הבעיה של מתחילים


מתחילים יכולים לשמוע הרצאות בזום. מתחילים אינם יכולים לשחק ב-BBO כל עוד אינם מכירים את כל חוקי המשחק, כולל שלב ההכרזה.

לא נכון ללמד אותם מספר רב של שיעורים בלי שהם יכולים בכלל לשחק. זה נוגד את העיקרון הראשון שציינתי בפסקה קודמת של פוסט זה.

לפיכך נדרש שינוי באופן בו אני מלמד מתחילים.


השיטה שבה אני מלמד מתחילים באינטרנט 


הרצאות בזום

התלמידים מקבלים הרצאות בזום על כללי משחק הברידג'. הם לא לומדים מיני ברידג'.
המטרה היא ללמד אותם בזמן הקצר ביותר האפשרי את כל חוקי המשחק.

הם לומדים בסדר הבא:

1. חוקי שלב המשחק
אני לא מלמד בשלב זה טכניקות משחק.

2. חוקי ההכרזה
אני מלמד אותם את חוקי ההכרזה. 
אני לא מלמד שיטות הכרזה בשלב זה.

התלמידים מקבלים חומר כתוב שנשלח אליהם ותרגילים לתרגול. 

הדרכה בנושא משחק באתר ה-BBO

כשהתלמידים מכירים את חוקי המשחק אני מלמד אותם את טכניקת המשחק ב-BBO: אופן ההתחברות לאתר והגדרת משתמש, אופן המשחק, בחירת חברים וכיו"ב. 
בשלב זה אני מקשר אותם לחומר כתוב ולסרטוני הדרכה. 

תמיד יש תלמידים שההדרכה הקבוצתית כיצד לשחק ב-BBO אינה מספיקה להם. הם מקבלים ממני התנסות של אחד על אחד. הם מתקשרים אלי טלפונית. אני מדריך אותם כיצד להגדיר משתמש וכיצד להתחבר. כשהשיחה נמשכת אני נכנס איתם לשולחן לא תחרותי ומשחק איתם מעט על מנת שירכשו מיומנות ראשונית.

משחק בשולחן הדרכה ב-BBO

סוף כל סוף התלמידים מגיעים לשלב בו אפשר לממש את העיקרון הראשון: לשחק ולהנות.
להזכירכם, בשיעורים פרונטליים זה קורה כבר בשיעור הראשון.
הם משחקים בשולחן הדרכה ב-BBO. 

לימוד טכניקות משחק בסיסיות

בשלב זה אני מלמד אותם מספר טכניקות בסיסיות באמצעות זום. 
בדיוק אותו חומר שלימדתי במהלך לימודי המיני ברידג' הפרונטליים. 
מיד לאחר הרצאה בזום משחקים בשולחן הדרכה ב-BBO במתכונת של שיעורי הברידג'  שאני נותן באמצעות האינטרנט לאלה שמכירים את חוקי המשחק. את החומר של השיעור ותרגילים הם מקבלים באמצעות דוא"ל.

הכרזות למתחילים

זהו השלב הבא. אני מלמד הכרזות למתחילים באמצעות זום כפי שלימדתי בשיעורים פרונטליים.
תלמידים המעוניינים בכך יכולים לרכוש את הספר הכרזות למתחילים פשוט והגיוני

מעוניינים ללמוד? פנו אלי באמצעות:
טלפון: -54-4480616



יום שלישי, 22 בספטמבר 2020

שני משחק נמוך? כן אבל לא תמיד



כמו רבים ממורי הברידג' אני מלמד ששני משחק נמוך. בדרך כלל אני גם מסייג את זה: זה כלל אצבע אבל זה לא תמיד נכון. 

מקרה פרטי המתייחס לשאלה של מה צריך לשחק שני הוא האם לכסות בעקיפה?

בשאלה הזו דנתי בשני שיעורים שאתם יכולים לגשת לסרטוני וידאו שלהם בערוץ ה- YouTube שלי. הסרטון הראשון הוא: האם ומתי לכסות בעקיפה? 

הסרטון השני הוא: מתי לכסות בעקיפה? - חלק 2 

ביד הבאה מתחרות מקוונת של מועדון ירושלים ב-21.9.20 טעה היריב שישב אחרי ושיחק נמוך כשני. לו הייתי יותר מרוכז, זה היה מסתיים בביצוע של משחק מלא שאינו ניתן לביצוע. ביד הזו מדובר במקרה הפרטי של ביצוע עקיפה, על אף שהיריב לא חשב על עקיפה כל כך עמוקה.


היד


לאחר הכרזת הכפל של השותפה הנחתי שיש לה ארבעה קלפים ב- ולכן מיהרתי להכריז 4 על פי חוק סך הלקיחות.

ההובלה הייתה ב-K. זכיתי ב-A בדומם ומשכתי שני סיבובי שליט. בשני זכיתי בידי. 

הבעיה ברורה: יש שני מפסידים בכל אחת מסדרות המיינור. שיחקתי את ה-3. צפון למד ששני משחק נמוך ושיחק את ה-7. כמובן שעליו לשחק את ה-T ואז אי אפשר למנוע מההגנה זכייה בשתי לקיחות ב-.

היות שידעתי שהיד של דרום היא יד חלשה עם אורך ב-, שיחקתי את ה-8!!!! 

הרעיון היה לנסות לבצע בחלוקה של 3-2 של קלפי ה- כשבדרום ה-K7, או ה-K6

במקרה כזה ה-K יזכה. צפון יישאר עם ה-JT שיפלו על ה-A ועל ה-Q. ההגנה תזכה במקרה כזה רק בלקיחה אחת ב-.

זה הצליח יותר ממה שחשבתי שיקרה: ה-8 זכה בלקיחה!!!

עכשיו כבר ניתן לבצע את החוזה!!!


איך מבצעים את החוזה?


מבצעים את החוזה באמצעות טכניקה הנקראת  Elimination Play.

משחקים  מהדומם. חותכים בקלף גבוה ביד. עכשיו משחקים  קטן ל-9 בדומם. חותכים את ה- האחרון ביד ומשחקים . ההגנה תזכה בשתי לקיחות בסדרה זו. 


אם צפון יזכה בלקיחה השנייה ב-


נותרו לו רק קלפי  וקלפי 

אם ישחק J, הכרוז ישחק נמוך מהדומם ויזכה ב-Q. ה-A יבטיח הפסד של לקיחה אחת בלבד ב-.

אם ישחק K, הכרוז יזכה ב-A. ה-Q תבטיח הפסד של לקיחה אחת בלבד ב-.

אם ישחק , הוא ייתן לכרוז אפשרות לעשות Ruff and Discard. הכרוז יזרוק  מהדומם ויחתוך בידו. 

ה-A יבטיח הפסד של לקיחה אחת בלבד ב-.


אם דרום יזכה בלקיחה השנייה ב-♣ 


לדרום נותרו רק קלפי ♣ וקלפי 
כל קלף שהוא ישחק הוא יאפשר לכרוז לעשות  Ruff and Discard באופן שתואר בפסקה הקודמת.



יום שני, 21 בספטמבר 2020

ספרים על הכרזות למתחילים: פשוט והגיוני

בפוסט זה אעדכן ביחס למצבם העדכני של שלושת הספרים שכתבתי. בגלל המצב אפשר לקבל את שלושתם באופן מקוון.  


הכרזות למתחילים פשוט והגיוני





מהדורה נוכחית: מהדורה 3.
תשלום על רכישה מקוונת של הספר: 30 שקלים.


הכרזות התערבות למתחילים פשוט והגיוני



מהדורה נוכחית: מהדורה 2.
תשלום על רכישה מקוונת של הספר: 30 שקלים


הכרזות סלאם למתחילים פשוט והגיוני




בגלל המצב הספר ניתן בפורמט של PDF ללא תשלום. המהדורה העדכנית היא מהדורה 1.1 

בקרוב תהיה מהדורה 2. גם את מהדורה 2 אתן ללא תשלום בגלל המצב

במהדורה 2 יתווסף פרק חדש ויתווספו דוגמאות בחלק מהפרקים.


יום רביעי, 16 בספטמבר 2020

סרטוני שיעורים שלי ב-YouTube

 

המחצית השנייה של שנת תש"פ (השנה העברית המסתיימת) סימנה שינוי מהותי באורח החיים בגלל נגיף הקורונה. קרוב לוודאי שחלק מהשינויים הם בלתי הפיכים. 

אחד השינויים בהוראת ברידג' הוא הוראה מרחוק באמצעות האינטרנט. בין השאר נעשה שימוש באתר זום. המשמעות היא שניתן להקליט שיעורים או חלקים משיעורים ואת הסרטונים להעלות לאתר של YouTube. 


ברצוני לברך אתכם בשנה טובה ולהצטרף לתקוות שהשנה החדשה תהיה באמת טובה יותר. 


לקראת השנה החדשה אני מצרף קישורים לכל הסרטונים שהעלתי ל-YouTube. אתם מוזמנים לצפות בהם.
מי שרוצה יכול גם לעשות מנוי ללא תשלום לערוץ שלי ולקבל הודעה בכל פעם שאעלה סרטון חדש. 

קישורים לסרטונים












  

חיתוך ביד הארוכה וחיתוך ביד הקצרה 


האם ומתי לכסות בעקיפה


מתי לכסות בעקיפה -חלק 2


 





יום ראשון, 13 בספטמבר 2020

לבצע משחק מלא שלא צריך להכריז אותו

אחד הדברים ששחקני ברידג' נוטים להתעלם מהם הוא אי-ידיעת החלוקה בסדרת מיינור כשמוצאים התאמה בסדרת מייג'ור. 

כשאתם מכריזים סדרת מייג'ור ומוצאים בה התאמה עם השותף כמעט תמיד לא תנסו למצוא את ההתאמה הכפולה גם בסדרת מיינור. 

ביד הבאה משיעור באינטרנט, שהעברתי ביום שלישי בשבוע שעבר, תראו שזה קורה גם כשהכרזתם סדרת מייג'ור והשותף לא הכריז, אינכם יודעים זאת. 

במקרה הזה ידיעה של חלוקת קלפי ה- הכוח בסדרה שיש לצפון הייתה אולי מובילה את מזרח-מערב לחוזה של 5 שהוא בר ביצוע. 



מחלק: צפון

צפון-דרום  פגיעים

 

ההכרזה


ההכרזות סבירות פרט להכרזת ה-4  של מזרח. זוהי הזמנה למשחק מלא של 5. ההסתברות שחוזה כזה יהיה בר ביצוע נמוכה. עם היד של צפון יהיו שחקנים אגרסיביים שיכריזו 4 אבל הם ידחפו את היריבים לחוזה של 5.


ניתוח משחק היד


כנגד חוזה של 4 דרום מוביל ב-J. הסיבה: אין לו כניסות ליד. כשצפון רואה את הדומם הוא מבין שה-K ♥ אצל הכרוז. אין טעם לבצע עקיפה. הוא זוכה ב-A. הוא מושך את ה-A וממשיך ב-K. הכרוז חותך. מושך שני סיבובי שליט באמצעות ה-K♦ 
וה-Q בידו. זוכה בלקיחה ב-K. מהלך ההכרזה מגדיל את ההסתברות שה-Q היא בצפון. הוא משחק את ה-J♠ לעקיפה. כש- של צפון משוחקת בלית ברירה, הוא זוכה ב-A. ה-T הוא הלקיחה השלישית של הכרוז בסדרה הזו. הכרוז חותך  בידו.

הקלפים שנותרו הם:


ביד הכרוז (מזרח): 

        8

K        

      J7

         

בדומם (מערב):

        

   97

     A

    J

בצפון: 

        

QT8

       

   Q

בדרום:

     9

   64

    T

       

הכרוז משחק את ה-8 ודרום מכסה עם ה-9. הכרוז חותך עם ה-A בדומם. הוא משחק  מהדומם. הכרוז זוכה ב-K בידו. הכרוז מושך את ה-J,  שמוחץ את ה-T של דרום.

הכרוז מבצע 11 לקיחות כשהוא מפסיד לקיחות רק ל-A♥ ול-A.


יום שישי, 11 בספטמבר 2020

צבע שלישי מחייב

 

מרבית שחקני הברידג' התחרותיים מכירים, ברמה זו או אחרת, את המוסכמה צבע רביעי מחייב. הרעיון הוא, שלאחר שהפותח והמשיב הכריזו שלוש סדרות, הכרזת הסדרה הרביעית אינה בהכרח טבעית. היא הכרזה המחייבת למשחק מלא. 

לאחר הכרזה המחייבת למשחק מלא אפשר לתאר את הידיים באופן יותר מדויק, תוך ניצול מרחב ההכרזה, ללא חשש שהשותף יכריז Pass לפני שהגענו למשחק מלא.


יש מצבים שבהם יש זוגות המסכמים שעבורם צבע שלישי מחייב למשחק מלא (TSF). 


המצב בו צבע שלישי עשוי לחייב למשחק מלא


הפותח פתח בגובה 1 בסדרת מיינור. המשיב הכריז סדרה אחרת בגובה 1. הפותח חזר על סדרת המיינור אותה הכריז בגובה 2.

הפותח הבטיח 6 קלפים בסדרת המיינור ו-12-14 נקודות. זוהי הכרזת Limit Bid.

דוגמה

צפון פתח 1. דרום הכריז 1. צפון הכריז 2. מזרח ומערב לא התערבו במכרז.


הכרזת צבע שלישי

הכרזת 2 או הכרזת 3 של המשיב היא החלפת צבע המראה יותר כוח. משיב עם יד מינימלית יכול להכריז Pass ולא להחליף צבע. 

האם היא הכרזה טבעית ומזמינה למשחק מלא או טבעית ומחייבת למשחק מלא או לא טבעית ומחייבת למשחק מלא?

זו שאלה של סיכום בין שותפים. 


יש גם גרסה מורכבת יותר של צבע שלישי מחייב הנקראת TSAR. בגרסה הזו המוצעת על ידי Jeff Ruben, הכרזת הצבע הבא אחרי הצבע עליו חזר הפותח היא הכרזה לא בהכרח טבעית, המחייבת למשחק מלא. בדיוק כמו הכרזת צבע רביעי. 

בדוגמה שהבאתי לעיל, הכרזת 2 היא הכרזה כזאת.

 


למידע נוסף


קראו את המאמר Third Suit Forcing, שנכתב על ידי David Loeb באתר Bridge Winners. 

תוכלו למצוא מאמרים בעברית על הנושא באתר Best Bridge.