יום חמישי, 25 בפברואר 2021

פחות שחקן. יותר מורה וכותב

 

לפני כמה שנים צפיתי בשידור ב-BBO במשחקי המבחן לנבחרות ארה"ב ב-Bermuda Bowl (ארה"ב היא המדינה היחידה השולחת שתי נבחרות ל-Bermuda Bowl). 

אחד הצופים כתב שהוא לא מבין כיצד שחקנים ברמה כל כך גבוהה עושים שגיאות כל כך קשות. 

לצופים ולשחקני ברידג' מהשורה יש נטייה לנתח ידיים גלויות בלי להביא בחשבון שהשחקן רואה רק את היד שלו ואת הדומם. 

התוצאה היא לפעמים ניתוחים מופרכים לגמרי. זה לא מה שהיה במקרה זה. שחקנים מעולים באמת ביצעו שגיאות קשות.

צופה אחר, שהגדיר את עצמו בצדק כ-World Class, וכנראה מכיר את השחקנים ענה לו. 

הוא הסביר לו, שזו תחרות קשה וארוכה. השחקנים שטעו הם בגיל מבוגר. הם התעייפו ולכן איבדו את הריכוז.

ללא ספק, השחקנים האלה הם שחקנים מעולים שיודעים ברידג' ומבינים לעומק ברידג', אבל זה אינו תחליף לשמירה על ריכוז.

בעוד כמה חודשים אהיה בן 70. גם אני כבר לא צעיר. גם אני מאבד את הריכוז ועושה טעויות קשות, שאינן מתאימות לשחקן ברמתי. 

כמעט בכל תחרות יש לפחות יד אחת שבה אני מאבד את הריכוז ועושה שגיאה קשה. 

כששיחקתי בתחרויות שחמט בגיל 15-16 זה כמעט לא קרה שאיבדתי את הריכוז.

כשהתחלתי לשחק ברידג' באמצע שנות ה-50 של חיי זה קרה הרבה פחות ממה שקורה היום.

התוצאה היא שההישגים שלי טובים פחות מאשר לפני כמה שנים.


מדוע התוצאות שלי בתחרויות מקוונות טובות פחות?


בהחלט ייתכן שחלק מהדברים רלוונטיים גם לשחקני ברידג' אחרים.


איבוד ריכוז

הפיסקה הקודמת עסקה באיבוד ריכוז. יותר קל לי לאבד ריכוז במשחק מקוון מהבית מאשר במשחק ליד שולחן במועדון.

במועדון ממוקדים בברידג'. 

בבית וסביב הבית מתרחשים דברים אחרים, שאינם קשורים בברידג'. הם עלולים להסיט את הקשב מהמשחק אליהם ולכן קורה יותר שמאבדים ריכוז. 


נוכחות שולחן

שחקנים שיש להם נוכחות שולחן יכולים להסתייע במידע חוקי כמו היסוס בהכרזה או במשחק של יריבים, חיוך של יריבה, הבעת אכזבה של יריב וכיו"ב. 

במשחק מקוון אני ואחרים מאבדים את היתרון הזה.


שיטות ההכרזה

במרבית המקרים שיטות ההכרזה של זוגות ב-BBO פחות סגורות ופחות מדויקות. 

יושבים פחות ביחד ומדברים על שיטות הכרזה וסוגרים פינות.

נוטים פחות לשחק דברים מעט יותר מורכבים או מסובכים.

זה לא בהכרח נכון כאשר מדובר בזוגות קבועים.  

הידע  שיש לי על שיטות הכרזה בא פחות לידי ביטוי בברידג' מקוון.


פחות מידע על שיטת ההכרזה של היריבים

ליד השולחן אפשר לשאול את היריבים על שיטת ההכרזה, שיטת הסימונים וההובלות שלהם באופן קל ונוח. במקרה הצורך אפשר לבקש מהם להראות לי ו/או למנהל התחרות את דפי שיטת ההכרזה שלהם. 

ב-BBO הרבה פחות נוח לעשות את זה. לא תמיד מקבלים תשובה. לא תמיד מקבלים תשובה עניינית בזמן סביר. דף השיטות שהתווסף ל-BBO הוא הרבה פחות מפורט.

הרבה שחקנים אינם נותנים Pre Alert או Post Alert ליד שולחן הברידג' אבל ב-BBO זה נדיר עוד יותר.

הישגי שחקנים שיודעים לבקש את המידע כשצריך ולעשות בו שימוש נפגעים.

 

שלא יהיה ספק, במקרה שלי לפחות, הגורם המשמעותי ביותר הוא איבוד ריכוז. זה תלוי יותר בי מאשר בפלטפורמה.


מורה וכותב


כפי שקוראי הבלוג יודעים, אני כותב על ברידג'. ולא רק בבלוג זה

קוראי הבלוג ואחרים יודעים שאני מלמד ברידג'.

הרמה שלי ככותב וכמורה אינה נפגעת מאובדן ריכוז רגעי.

להיפך, הקורונה נתנה לי הזדמנות להיות מורה טוב יותר.

הוספתי לארסנל הכלים שלי יכולות ללמד מרחוק באמצעות כלים אינטרנטיים. 

השימוש בזום מאפשר לי להקליט שיעורים ולהעלות אותם כסרטונים בערוץ שלי ב-Youtube

למדתי גם לערוך סרטונים ולהשמיט קטעים לא רלוונטיים מהסרטונים.

לא יהיה נכון להגיד שהכתיבה שלי השתפרה אבל היא לא נפגעה.


הערת שוליים


אחרי פסטיבל ברידג בינלאומי בתל אביב, בו לא הצלחתי, אבל כן השגתי את הניקוד הנדרש לקבלת דרגת רב אמן, כתבתי פוסט. כתבתי בו שאני שמח, שהשגתי את הניקוד הנדרש, משום שהרמה שלי בירידה בגלל גילי המתקדם. 

בקצב ירידה כזה אלי לא אוכל בעתיד להגיע להישגים הנדרשים לקבלת הדרגה שקיבלתי.

שנה אחרי זה היה הפסטיבל הכי מוצלח שלי אי-פעם.


לא בטוח שבעתיד לא אוכל שוב "להתחפש" לשחקן ולהשיג פה ושם הישגים טובים במיוחד בתחרויות למרות הירידה בריכוז.

חג פורים שמח!!!!



 

 


יום שישי, 19 בפברואר 2021

משיעור באינטרנט: כיצד תכריזו את היד?

 

בכל שבוע אני מלמד שיעור באינטרנט. לאחר השיעור אני מעלה את הסרטון של השיעור לערוץ ה Youtube שלי. לאחר מכן אני מנתח את הידיים ושולח לתלמידים. כשיש יד מעניינת במיוחד אני כותב פוסט בבלוג

גם השבוע הייתה יד שיש מה לכתוב על ההכרזה שלה. משחק היד לא מעניין ולכן בפוסט זה אעסוק רק בהכרזה. 


היד




הכרזת ה-3 של דרום היא הכרזה שגויה. ההכרזה מראה יד חלשה עם לפחות 6 קלפים ב-. פירוש המונח "חלשה" בהקשר זה הוא פחות מ-6 נקודות. 

לדרום יש 10 נקודות וקלף יחיד בסדרת ה- שבה התערב מזרח. 

הדרך להראות יד מזמינה או יותר ממזמינה עם התאמה בסדרת השותף היא Direct cue bid

דרום צריך להכריז 2 על מנת להראות התאמה בסדרת ה- ויד מזמינה. 

במקרה הספציפי הזה זו יד מזמינה עם 10-11 נקודות. היות שדרום כבר הכריז Pass הוא שלל יד עם פתיחה. 


הכרזה יצירתית


בסעיף זה אציג חלופת הכרזה אחרת. 

האם כשצפון הכריז 1 הוא שלל רביעייה בסדרת מייג'ור?

התשובה היא כמובן שלא. 

לדרום יש ארבעה קלפים ב-. אי אפשר לשלול את האפשרות להתאמה של 8 קלפים ב-

לולא התערב מזרח במכרז, דרום היה מכריז 1. אחרי ההתערבות של מזרח ההכרזה הזו מראה לפחות חמישה קלפים ב-.

הפיתרון היצירתי הוא הכרזת כפל. זהו Negative Double.  

הכרזת Negative Double במצב כזה מבטיחה לפחות 4-4 בסדרות המייג'ור. 

לדרום יש 4 קלפים ב- אבל רק 3 קלפים ב- ולכן היד שלו אינה עונה על התנאים הנדרשים להכרזת  Negative Double.

בכל זאת עדיף במקרה הספציפי הזה לחרוג מהכללים ולהכפיל.


מדוע לחרוג מהכללים במקרה זה?


הסיבה העיקרית לכך היא שחבל לפספס התאמה של 8 קלפים ב-, אם אכן קיימת התאמה כזו. 

סיבה חשובה נוספת היא, שמה שלא יכריז השותף בצפון, אפשר להימלט לחוזה ב-

אם השותף יכריז 2, נמצאה התאמה של 8 קלפים בסדרה זו. 

אם השותף יכריז 2, נמצאה התאמה של 7 קלפים בסדרה זו. 

דרום יכול להכריז 3.

ברמות גבוהות יותר מוכנים לפעמים לשחק בסדרת מייג'ור בהתאמה של 4-3. 


ביד הזו


צפון יראה את הרביעייה ב- ותימצא התאמה גם ב-. המשמעות היא שניתן לשחק בחוזה של במקום בחוזה של 4 במקום בחוזה של 5

הסיכויים לבצע חוזה של  גבוהים יותר. הניקוד על ביצוע חוזה של 4 גבוה יותר.

ביד הזו צריך לפול פעם אחת בחוזה של 5. בהסתברות גבוהה נכשלים בביצוע חוזה של 4 בגלל חלוקה לא ידידותית של 4-1 בקלפי השליט וזוכים רק בתשע לקיחות.










יום חמישי, 18 בפברואר 2021

איך שולחים ידיים ששיחקתם ב-BBO למורה שלכם?

 

מי שתלמיד שלי או היה תלמיד שלי, יכול לשאול אותי, במשך כל החיים שלי או שלו (מה שייגמר קודם), מתי שהוא/היא רוצה כל שאלה בנושא ברידג'. זה חלק מהתפיסה שלי כמורה.

גם לקוחות שלי בכלכלת המשפחה מרוויחים את הזכות הזו כשאני מבצע עבורם יעוץ. 

אני ממליץ לתלמידים שלי לשחק מחוץ לשיעורים. גם משום שהם נהנים מזה וגם משום שבאמצעות התנסות משפרים את רמת המשחק. 

אני מציע להם לשאול אותי שאלות על ידיים שהם שיחקו מחוץ לשיעורים אבל.... אני מבקש מהם לשלוח לי את היד ולא לשאול אותי שאלה המבוססת על מידע חלקי שהם זוכרים. 


בפוסט זה אסביר את האופן שבו אני שומר ידיים מה-BBO כתמונה במחשב שלי. 

ברור שיש גם טכניקות אחרות לשמירה. הטכניקה שאני משתמש בה מתאימה למערכת ההפעלה Windows של מיקרוסופט ומשתמשת בצייר תלת ממד, המגיע עם מערכת ההפעלה. 


שלב 1: הצגת היד ב-BBO


תרשים 1: מסך History




תוצאות הידיים ומידע נוסף מוצגים כשאתם לוחצים על לשונית History בצד ימין של המסך. 

את החלק הימני של המסך אתם יכולים לראות בתרשים 1 לעיל.


תרשים 2: הצגת אחת הידיים




לאחר שלחצתי על Board 1 הוצגו בתחתית החלק הימני של המסך הלוח ומהלך ההכרזה.

את החלק הימני של המסך אתם יכולים לראות בתרשים 2 לעיל.



שלב 2: לשמור את המסך  


לאחר שהצגתם את היד על המסך בשלב הקודם,  לוחצים ביחד על מקשי ALT ו-Print Screen בבת אחת. המסך נשמר.

שימו לב שנשמר המסך כלו ולא רק החלק הימני שהצגתי בתרשים 2.


שלב 3: פתיחת צייר תלת-ממד  


לוחצים על צייר תלת ממד.
מקבלים את המסך המופיע בתרשים 3.

תרשים 3: מסמך פתיחה של צייר תלת ממד


בתרשים 3 הצגתי רק את החלק המרכזי של מסך הפתיחה. זהו החלק שבו משתמשים לצורך שלנו.

לוחצים על הדבק ומקבלים את המסך הבא.

תרשים 4: המסך המלא שהודבק




שלב 4: בחירת החלק הרלוונטי


החלק היחיד מהמסך בתרשים 4 שמעניין אותנו הוא תיאור יד 1 בקצה הימני של המסך. 
נרצה לבחור רק אותו.

1. בשורה העליונה נלחץ על "צורות תלת ממד".

2. נלחץ על בשורה שמתחתיה על "בחר"

3. בעזרת העכבר נקיף את יד 1 ונראה שהיא ורק היא מסומנת בקו המקיף אותה כמתואר בתרשים 5.

4. נלחץ על "חתוך".

נקבל את תרשים 5 להלן.

תרשים 5: לאחר חיתוך



בראש העמוד כתוב: "תצוגה תלת ממדית" משמאל לכיתוב כתוב - אחריו יש סרגל ואחריו +. אחרי ה + כתוב הגודל באחוזים. 
ניתן להגדיל את התרשים.
ההמלצה שלי תגדילו ל-100% או ל-125% באמצעות לחיצה על +.

שלב 5: שמירה


1. לחצו על  "תפריט" בפינה הימנית של המסך.

2. לחצו על "שמור בשם"

3. לחצו על "תמונה"

תיפתח תיבה שבה תוכלו לקבוע את שם הקובץ ואת מיקומו במחשב ואת סוג הקובץ. 
הסוג שתבחרו הוא PNG. 

שלב 6: שליחה למורה


את התמונה תוכלו לצרף לדוא"ל או ל-Whatsapp שתשלחו למורה.

בהצלחה !!!!








  





יום שלישי, 16 בפברואר 2021

הובלות נגד חוזה ללא שליט

 

בשיעורים המקוונים האחרונים שלי אני מלמד על הובלות בחוזה ללא שליט.

סרטוני השיעורים מועלים לערוץ שלי ב-You Tube

אתם מוזמנים לצפות בהם:

הובלה בחוזה ללא שליט 

הובלה מרצף נגד חוזה ללא שליט 

הובלה נגד חוזה ללא שליט לאחר אוברקול של השותף 

הובלה נגד חוזה ללא שליט לאחר פתיחה של השותף בסדרת מייג'ור

הובלה נגד חוזה ללא שליט לאחר פתיחה של השותף בסדרת מיינור


שיעורים פרונטליים


לאחר שחלק גדול מהאוכלוסייה התחסן נגד קורונה והיציאה ההדרגתית מהסגר, אני פותח מחדש את האפשרות ללמוד אצלי שיעורים פרונטליים במסגרת פרטית. השיעורים מתקיימים בירושלים. 

פרטים בטלפון: 054-4480616


התנאים ללימוד במסגרת פרטית


1. אני מלמד רק כאלה שיש להם תעודת מתחסן.

2. הלימודים הם בקבוצות קטנות של ארבעה משתתפים.

3. לא חייבים להתחייב מראש על מספר שיעורים. 

מתחיליפ שאינם מכירים את חוקי המשחק מתחייבים ללמוד 8 שיעורים לפחות.

4. השיעורים יתקיימו בבתים פרטיים.
    רצוי במקומות עם איוורור כמו מרפסות.

5. אם תנאי מזג האוויר יאפשרו זאת, נלמד במקומות פתוחים.
גינות פרטיות או ציבוריות. בתי קפה עם חצר שאפשר לשבת בה וכיו"ב. 

השיעורים הפרונטליים, אינם מחליפים שיעורים מקוונים.


גילוי נאות


חוסנתי נגד קורונה ויש לי תעודת מתחסן.




יום חמישי, 4 בפברואר 2021

חוץ ממקומם של ה-T♠ וה-9♠ אפשר לקרוא את כל היד

 


יש ידיים שעל פי מהלך ההכרזה ועל פי קלף ההובלה, הדומם והקלף ששיחק המגן השני ניתן "לקרוא" אותן כאילו הקלפים הפתוחים. שני הקלפים היחידים שמחזיקים המגנים ויש חשיבות קטנה לשאלה היכן הם נמצאים הם ה-T וה-9.

מדובר ביד ששיחקו התלמידים שלי לאחר שיעור על תכנון ההכרזה. 

בשיעור אני מבחין בין שלושה מצבים שכיחים:
הכרזת משחק מלא על ידי אחד הצדדים, תחרות על משחק חלקי בין שני הצדדים והזמנה למשחק מלא. קישור לסרטון בערוץ שלי ב-Youtube

לאחר השיעור אני מנתח את הידיים ושולח לתלמידים. במקרים שיש יד מעניינת אני כותב עליה בבלוג לטובת כלל הקוראים.

הפעם, היד המעניינת, אחרי שיעור על תכנון הכרזה, מחייבת תכנון מדוקדק של משחק היד של הכרוז. 

היד



הנחות


1. שיטת הסימון היא איטלקית.

2. התלמידים אינם מכירים הובלה של  Journalist
מי שמכיר אותה ומשחק אותה מוביל ב-T. מי שאינו משחק אותה מוביל ב-J.

3. התלמידים אינם יודעים עדיין מה זה Balancing. הכרזת 1NT לאחר פתיחה של יריב ושתי הכרזות Pass מראה אצלם 15-17 נקודות עם עוצר אחד לפחות בסדרת הפותח ולא 11-14 עם עוצר בסדרת הפותח.  
במקרה, ביד עם ה-15 נקודות של מזרח גם שחקן שיודע מה זה Balancing צריך להכריז 1NT. 

ההכרזה


הכרזת ה-2NT של מערב שגויה. כאשר יריב פתח והשותף שלכם התערב ב-1NT  הוא הבטיח יד מאוזנת עם 15-17 נקודות ועוצר בסדרת הפותח. הוא לא שלל רביעייה בסדרת מייג'ור שלא הוכרזה. ביד הזו הוא לא שלל רביעייה במייג'ור משום שהפותח פתח 1.

במצב כזה, אם שותפו של הפותח מכריז Pass, אז משחקים System on, כלומר: מכריזים כאילו השותף פתח 1NT.

במקרה זה מערב צריך להשתמש במוסכמת סטיימן. רק אחרי שהשותף שולל רביעייה במייג'ור באמצעות הכרזת  2מכריז מערב 2NT.


תכנון משחק היד


כנגד חוזה של 2NT מצד מזרח, דרום מוביל ב-J.
כפי שלמדנו בשיעור קודם על הובלות נגד חוזה ללא שליט. 
כאשר רואים את הדומם וצפון משחק את ה-7,  מתברר המצב  העגום בסדרת ה-
הכרוז יודע, שקרוב לוודאי, שה-A וה-K נמצאים בדרום. 

מה יודע הכרוז על קלפי המגנים?


דרום פתח. צריכות להיות לו לפחות 12 נקודות.

יש לו 5 נקודות ב-. יש לו מקסימום נקודה אחת ב-  ומקסימים נקודה אחת ב-.

את המצב ב- הכרוז רואה. 

ב- הוא רואה אצלו ביד A ו-Q. צפון סימן שהוא מעוניין בחזרה ב-. ה-K כנראה נמצא בצפון.

 

איך שתחברו את המספר המכסימלי של הנקודות שיכולות להיות לדרום ללא ה-A וה-K לא תגיעו ל-12.
המקרה היחיד שבו רק אחד מהם בדרום הוא המקרה שצפון סימן, בכוונה או לא בכוונה, לא נכון וה-K  בדרום.

תכנון המשחק


תכנון המשחק מתבסס על מיקומם של הקלפים על פי הניתוח בפסקה הקודמת. 
על הכרוז לפתוח את החסימה ב-. עליו להשאיר כניסות לדומם על מנת לקחת את ה-A ועל מנת לבצע עקיפה ב-

משחק היד


דרום מוביל ב-J  
הכרוז משחק קטן מהדומם וזוכה ב-K

הוא צריך לחשוב על האפשרות, שהכניסה היחידה לצפון היא ב-K.  


הכרוז צריך להתחיל בפתיחת החסימה ב-. הוא מושך K ו-Q. ומשחק קטן. דרום צריך לשחק את ה-4. הכרוז זוכה ב-8. זוהי הלקיחה הרביעית של הכרוז. הוא זוכה ב-A. דרום משחק את ה-3

הכרוז משחק  לעקיפה. צפון משחק קטן והכרוז זוכה ב-Q. הכרוז זכה ב-6 לקיחות וה-A וה-Q צריכים להבטיח את ביצוע החוזה.

על הכרוז לשחק קטן מידו. 

אם דרום ערני הוא רואה את מצב קלפי ה-.

צפון: ללא קלפים.

מזרח (הכרוז): 963

דרום:            AT5

מערב:              Q

המשמעות היא שאם הוא ייכנס ליד ב- וימשוך שני קלפי הכרוז יישאר עם ה-9 שהוא גבוה. 

לדרום אין ברירה אלא לזכות ב-K לשחק את ה-J. הנפילה של ה-9 מצפון הוא בשורה רעה לדרום. צפון משחק את ה-2. הכרוז זוכה ב-A בידו. זוהי הלקיחה השביעית של הכרוז.

אין דרך להימנע מהפסד לקיחה ל-Q♠ של מערב לביצוע החוזה. 

בגלל חוסר מעברים בין צפון לדרום לא יהיה מנוס מהפסד .

הכרוז יבצע את החוזה עם לקיחה עודפת.