יום רביעי, 26 באוגוסט 2020

לקראת השנה החדשה: שיעורי ברידג' וקורסים חדשים

בקרוב מתחילה שנת לימודים חדשה. בשנת לימודים חדשה מתחילים גם קורסי ברידג' חדשים, במסגרות שונות, לפני או אחרי החגים. 
בפוסט זה אציג המתכונות הגמישות והמותאמות לימים הקשים של הקורונה בהן אני מלמד.

המעוניינים ללמוד אצלי מוזמנים לפנות אלי באמצעות
טלפון: 054-4480616 
או דוא"ל avi.rosenthal@gmail.com.

כיצד עלולות מגבלות הקורונה להשפיע?


אין וודאות שלא יהיה גל שלישי או שהגל השני יחמיר. ייתכנו מגבלות חמורות יותר מאשר היום. מגבלות כאלה הן כוח עליון העלול לשבש פעילויות של שיעורי ברידג' פרונטליים. 

גם במצב הנוכחי אני מתחשב בתקנות ובמגבלות כאשר אני מקיים קורסים ביוזמתי. כשהקורס מתבצע במסגרת ארגון שהזמין אותי ללמד ברידג', האחריות היא על הארגון ולא עלי. הניסיון שצברתי מתחילת חודש מרץ ועד היום הראה לי שהארגונים בהם לימדתי נהגו באחריות.

כאשר מדובר בקורסים פרונטליים או שיעורים פרונטליים ההעדפה שלי היא לקיים אותם בקבוצות קטנות ובמקומות פתוחים.
 

קורסים בארגונים


ארגונים בהם לימדתי פרסמו או צפויים לפרסם רשימת חוגים או קורסים. ברידג' בהדרכתי צפוי להיכלל ברשימות הללו.
ארגונים נוספים המעוניינים בקורסים מוזמנים לפנות אלי.

קורסים או שיעורים בודדים


כשהסיכום הוא איתי ולא באמצעות ארגון אני גמיש. הגמישות מתבטאת בכך שאפשר לבקש שיעור בודד ללא התחייבות ליותר שיעורים ואפשר לבקש קורס בהיקף שעות מסוים. 
אפשר גם לבקש מספר שיעורים על נושא מסוים, למשל: הגנה, הכרזות התערבות או הכרזות סלאם

למי מיועדים השיעורים?


איני מלמד שחקני ברידג' ברמה שלי או ברמה גבוהה מרמתי. כל האחרים מוזמנים לבוא ללמוד.
זה כולל כאלה שאינם יודעים לשחק ברידג' ומעוניינים ללמוד את חוקי המשחק ודברים נוספים בהמשך. זה כולל גם שחקנים המשחקים ברידג' ביתי ושחקנים המשחקים בתחרויות במועדונים או בתחרויות באינטרנט ומעוניינים להתקדם. 

השיעורים מיועדים לכל הגילאים. לימדתי כבר בבית ספר לילדים מחוננים ובבתי ספר רגילים. לימדתי קבוצות הפתוחות לכל הגילאים. לימדתי אזרחים וותיקים ואפילו לימדתי קבוצות משולבות של אזרחים וותיקים ותלמידי תיכון

כמה מילים על ילדים ונערים במערכת החינוך


אני אוהב במיוחד ללמד ילדים או נערים עם פוטנציאל גבוה. אני נהנה ללמד גם ילדים אחרים. התקופה הנוכחית, המחייבת ריחוק חברתי, מתאימה במיוחד ללמד ילדים. לחלק גדול מהם אין חששות משימוש באינטרנט. 
הם מוריהם והוריהם מוזמנים לפנות על מנת ללמוד אצלי. בהתחשב בזה, שלגמרי לא ברור האם לאחר פתיחת שנת הלימודים בבתי הספר הם לא יופסקו או יצומצמו ויוחלפו בלימודים מרחוק כדאי לחשוב על לימודי ברידג' במסגרות בית ספריות או אחרות.

שיעורים פרונטליים במסגרת פרטית


כפי שציינתי, אני מלמד שיעורים פרונטליים בקבוצות קטנות של ארבעה משתתפים או קצת יותר. יש קורסים המיועדים למתחילים ויש קורסים לכאלה המכירים את חוקי המשחק ורוצים להתקדם.  

שיעורים אינטרנטיים


גם היום אני מלמד שיעורים באינטרנט. אני מלמד באמצעות הרצאות בזום ובאמצעות משחק בשולחן הדרכה ב-BBO. לאחר המשחקים אני מנתח את הידיים ושולח לתלמידים את הניתוח. 


שיעורים גמישים: פרונטלי ו/או אינטרנט


נראה לי שזהו הפורמט האידאלי בימים של חוסר וודאות בגלל נגיף הקורונה. 
כשניתן אני מלמד שיעורים פרונטליים כמתואר לעיל. כשהמגבלות מונעות שיעורים פרונטליים אני מלמד באינטרנט כפי שגם מתואר לעיל.
גם כשיש אילוצים אחרים לתלמידים אני מלמד באינטרנט.


דברים שאני כותב על ברידג'



מדור הברידג' באתר JOKOPOST: מדור הברידג'

ערכים בויקיפדיה העברית: דף המשתמש שלי

ספרים למתחילים:

סרטונים שלי על ברידג'


תוכלו למצוא סרטונים בערוץ שלי ב-YOUTUBE: הערוץ שלי
 





יום חמישי, 20 באוגוסט 2020

יד בשיעור אינטרנטי: כשלא עושים עקיפה

 

ביד ששיחקו התלמידים שלי בשיעור מקוון באינטרנט נפל הכרוז פעם אחת בחוזה של 4. הכרוז לא עשה עקיפה ב-. הוא החזיק בידו את ה-A. בדומם היו K ו-J. הוא שיחק  מהיד ל-K. העקיפה ל-J הייתה מצליחה. אחרי שבחר לא לבצע עקיפה, ה-Q זכתה בלקיחה להפלת החוזה.

זו לא הייתה השגיאה היחידה של הכרוז. הוא משך שני סיבובי שליט במקום להשתמש בקלפי השליט לחיתוך צולב. 

בניתוח שלי הצעתי עקיפה בעיתוי הנכון. זה הביא לביצוע החוזה של 4 עם לקיחה עודפת. 


היד


ההכרזה

עד להכרזת ה-3 של מזרח ההכרזות נכונות. מזרח צריכה להכריז 2. הכרזת מראה התאמה בסדרת ה- ו 12-14 נקודות. אני סופר ביד של מזרח 13 נקודות.

הכרזת ה-3 מראה התאמה ב- ויד של לפחות 15 נקודות שאינה מתאימה לבחינת אפשרות של סלאם מול יד של פתיחה רגילה של 12-14 נקודות. היא מזמינה להכריז משחק מלא, אם למשיב יש 9 נקודות או יותר.

למי ששכח, את הקלף היחיד ב-  לא סופרים כנקודות חלוקה משום שהוא A.

במקרה זה למערב יש 12 נקודות  והוא צריך להכריז 4 גם אחרי 2.

כך שמזרח-מערב הגיעו לחוזה נכון אבל בדרך לא נכונה.

טיפ!!!

חשוב להכריז נכון ולא להסתמך על מזל שיביא אתכם לחוזה הנכון. מזרח-מערב היו מקבלים תוצאה גרועה אחרי הכרזת ה-3 של מזרח, אם למערב היו 6-7 נקודות. כל האחרים היו עוצרים בחוזה של  2.


ניתוח משחק היד


כנגד חוזה של 4 צפון צריך להוביל ב-. ההובלה של צפון הייתה ב-K. הובלה זו אינה הגיונית. לכרוז ולדומם יש לפחות 25 נקודות. סביר שיחזיקו ב-A וב-Q. המוביל חוסך להם עקיפה על מנת לנחש היכן נמצא ה-K. אם ה-A נמצא ביד הכרוז במערב, אז ה-K יהיה לקיחה בטוחה כשלא משחקים אותו.

במשחק עצמו הכרוז שיחק שני סיבובי שליט ואז שיחק  נמוך ל-K במערב. כתוצאה מכך זכתה ההגנה בארבע לקיחות, כולל ה-Q

הכרוז צריך לתכנן את המשחק ולא למהר למשוך שליטים ולא לשחק את סדרת ה-. ברור שהוא יצטרך חיתוכים של קלפי  בדומם. 

אחרי ההובלה ב- הוא צריך לשחק קלף קטן מהדומם. דרום חייב לשחק את ה-Jהכרוז זוכה ב-Aהוא מושך את ה-A ומשחק © קטן. דרום משחק את ה-J©. הכרוז זוכה ב-K© בידו. הוא ממשיך ב-♣ שני לחיתוך. וממשיך ב-© קטן. דרום נאלץ לזכות ב-A©. דרום משחק   שלישי והכרוז חותך בדומם.

עכשיו הזמן הנכון לשחק  לעקיפה ל-J שמצליחה.

הוא משחק את ה- האחרון שלו. הכרוז וצפון משרתים. הכרוז חותך בדומם במזרח ויותר לא נשארו קלפי . בדומם נשאר רק שליט אחד ה-K
בשלב זה זכתה ההגנה רק בלקיחה אחת באמצעות ה-A©.

קלפי השליט שנותרו הם: 

ביד הכרוז (מערב):  T96

בדומם (מזרח):          K

בדרום:                  Q8                    

בצפון:                      3


הכרוז משחק ♠ ל-K. כששני המגנים משרתים נותרה להם רק  Q  בדרום. עכשיו משחק הכרוז את ה-Q©. כשדרום וצפון משרתים לא נותרו למגנים קלפים בסדרה זו.

הכרוז משחק  ל-K ואז משחק את ה-T. דרום יזכה ב-Q אבל זו תהיה הלקיחה האחרונה שלו. הכרוז נותר עם ה-9 ועם . בדומם יש A.

הכרוז מבצע 11 לקיחות.



יום שישי, 14 באוגוסט 2020

חלוקה עוד פחות ידידותית של קלפי שליט בשיעור שלימדתי באינטרנט

 

בפוסט הקודם חלוקה לא ידידותית בסדרת השליט בשיעור אינטרנטי שלימדתי הסברתי מדוע בפוסט שקדם לו עסקתי רק בטכניקה ולא הבאתי דוגמאות. הסברתי שבמסגרת ניתוח ידיים ששיחקו תלמידים בשיעור באינטרנט היו שתי חלוקות  כאלה. היות שאני מנתח את הידיים ושולח את הניתוחים לתלמידים, חיכיתי עד שאגמור לנתח. את היד הראשונה כבר ניתחתי. 

החלוקה ביד השנייה הייתה קיצונית יותר.


היד השנייה


מהלך ההכרזה


מהלך ההכרזה פשוט וברור. מערב פתח עם 11 נקודות על פי חוק ה-20. מזרח הפך לכרוז בחוזה של 2.


ניתוח משחק היד


כנגד חוזה של 2 מצד מזרח דרום מוביל ב-A. הוא ממשיך ב-K ואז נופלת ה-Q של שותפו. ברור לו שאם שותפו יחתוך את ה- השלישי, הכרוז יחתוך מעליו, אבל אין ברירה כי ה-J בדומם גבוה. הוא ממשיך ב-2. צפון חותך נמוך ומזרח מעליו עם ה-4. הכרוז משחק K מהדומם לכיוון היד. בהנחה שקלפי ה- מחולקים 3-2 והשלישייה בצפון, הוא יוכל להוציא את ארבעת השליטים שנותרו להגנה באמצעות שני קלפי שליט גבוהים, אבל... דרום זורק את ה-7. מתגלה החלוקה הלא ידידותית כשלצפון יש חמישייה כולל ה-Q  וה-J שתמיד זוכים בלקיחות. 

זהו בדיוק הזמן לתכנן מחדש את המשחק.

למגן בצפון נותרו ארבעה קלפים בסדרת השליט. גם לכרוז. כל השליטים שבדומם גבוהים מה-6  של צפון גם ה-9 ביד הכרוז גבוה מה-6. אם מבצעים חיתוך צולב, ה-5 יזכה בלקיחה אם ישחקו מתחת ל-6 .

 

שתי תוכניות אפשריות יוצגו להלן.


להוציא שליטים ואז לשחק את קלפי סדרת ה- שבה יש אורך וכוח 

 הבעיה בתוכנית הזו היא שמאבדים שליטה. הכרוז יישאר ללא קלפי שליט והיריבים עלולים לזכות בכל קלפי ה- ו/או בכל קלפי ה-.


לא להוציא שליטים ולנסות לחתוך

אפשר לחתוך רק קלפי  בדומם. הבעיה היא שלא יהיו כניסות לדומם משום שצפון יחתוך קלפי .


התוכנית המשולבת

כששתי התוכניות אינן טובות צריך לנסות לשלב ביניהן. 

לשחק קלפי . לתת לצפון לחתוך   אחד. ייוצר מצב שלצפון רק שלושה קלפי  ובדומם ארבעה קלפים. הכרוז לא יאבד שליטה כשימשוך קלפי שליט. למעשה עדיף לתת לו לחתוך שני קלפי   כי אז יישאר רק עם   Q  וה-J . החיתוך עולה לו בלקיחה טבעית באחד משני הקלפים הללו משום שהוא ייפול על ה-A.

 

המשך משחק היד 

הכרוז משחק  קטן ל-K. כדי לזכות קודם בקלפים הגבוהים ביד הקצרה. הוא משחק את ה-J. צפון חותך ב-3.

לצפון נותרו רק קלפי  וקלפי . אין לו ברירה אלא לשחק Q   לעקיפה. הוא יודע שה-A בדרום.


איך הוא יודע את זה?

דרום הכריז הכרזת אוברקול ב- בגובה 2. הכרזה כזו מחייבת 11-16 נקודות.

לדרום אין נקודות ב-.

היו לו רק  A  ו-K  שהם 7 נקודות. את ה-Q החזיק בידו ואת ה-J  ראה בדומם.

אין לו נקודות ב-. הכרוז שיחק שניים מהקלפים הבכירים והשניים האחרים בדומם.

צפון מחזיק ב-Q וב-J וה-K בדומם. לדרום היו 11 נקודות אם ה-A אצלו. אחרת יש לו רק 7 נקודות. פחות מדי לאוברקול ללא קפיצה.

אגב, ממהלך המשחק ברור לגמרי שהוא התערב עם שישה קלפים ב-


ניתוח המשך המשחק


אני לא ממליץ לכסות ב-K. עדיף לשחק נמוך. אחרי שה-Q זוכה צפון ממשיך ב-J. הפעם הכרוז מכסה עם ה-K. דרום עם ה-A. הכרוז חותך ב-8. בשלב זה זכתה ההגנה בארבע לקיחות:

ב-Q, בשתי לקיחות ב- ובחיתוך של 

הכרוז זכה בשלוש לקיחות

ב-K, בחיתוך  מעל לחיתוך של צפון ובחיתוך של .

 

קלפי השליט שנותרו הם:

הכרוז (מזרח):  954

הדומם (מערב):AT  

צפון:              QJ6

 

הכרוז משחק את ה-Q מהדומם. צפון חותך ב-6. כשזה קורה הושגה המטרה האסטרטגית של הכרוז לא לאבד שליטה. היא הושגה משום שבידו נותרו שלושה קלפי שליט בעוד שבדומם נותרו רק שני קלפים.  צפון משחק את ה-T. הכרוז חותך אותו באמצעות ה-T. עכשיו נשארו ביד הכרוז רק שלושה קלפי שליט ו-9 שהוגבה. הכרוז מושך את ה-A שמוחץ את ה-J של צפון. צפון יחתוך עוד  באמצעות ה-Q, אבל זו תהיה הלקיחה האחרונה שלו.

המגנים הפילו את החוזה פעם אחת אחרי שזכו ב-6 לקיחות.

 

טיפ!!!!

בהרבה מקרים הכרוז נכשל בביצוע החוזה כשהחלוקה של קלפי השליט של מהגנים היא קיצונית. יש לנסות לצמצם למינימום את מספר הלקיחות שבהן זוכים המגנים, גם אם נכשלים בביצוע החוזה.


יום חמישי, 13 באוגוסט 2020

חלוקה לא ידידותית בסדרת השליט בשיעור אינטרנטי שלימדתי

 

אולי תהיתם מדוע בפוסט הקודם חלוקה לא ידידותית איך לשחק את קלפי השליט? לא הבאתי דוגמאות. אני יודע שדוגמאות המופיעות בפוסט כזה ממחישות היטב לקוראים את הטענות שאני מעלה. 

הייתה לי סיבה טובה לכך. ליתר דיוק שתי סיבות טובות. בשיעור מקוון שהעברתי בשולחן הדרכה ב-BBO ב-11.8.20 היו שתי ידיים כאלה.

היות שאני מנתח את הידיים עבור התלמידים, ידעתי שאחרי שאסיים לנתח, אוכל להציג את הידיים האלה כדוגמאות. 

היד הראשונה 



ההכרזה

לאחר Pass של מזרח, דרום פתח 1. מערב הכריז 1

האם ההכרזה של מערב נכונה?

למערב יש 18 נקודות. הכרזות אוברקול מראה 9-16 נקודות ובמקרים מסוימים 17 נקודות לא יפות. ההכרזה אינה נכונה. הכרזה הנכונה היא DBL. זהו Big Double המראה 17 נקודות או יותר.

למזלו של מערב, מזרח הכריז 2 עם 3 נקודות גבוהות. לנקודות אלה נוספו: נקודות אורך משום שיש לו ארבעה קלפים ב-, ו-3 נקודות חלוקה בגלל void בסדרת ה-. מערב סגר ל-4


לו מערב היה מכריז נכון אז מזרח היה מניח שזה TakeoutDouble ולא Big Double. מזרח היה מכריז 1. משמעות ההכרזה היא שיש לו לפחות ארבעה קלפים ב- ו-0-8 נקודות. מערב היה מכריז 2. משמעות ההכרזה היא שיש לו יד חזקה עם Big Double  ועם לפחות ארבעה קלפים ב-, אחרת היה מכריז Pass. במהלך הכרזה כזה מזרח סופר רק 6 נקודות כי הוא לא יודע על נקודת האורך. למערב יכולות להיות 19 נקודות או אפילו 22 נקודות. במקרה כזה יש להם ביחד לפחות 25 נקודות. מזרח  צריך להכריז  3.  משמעות ההכרזה היא שיש לו 6-7 נקודות. למערב יש 18 נקודות גבוהות ונקודת אורך (סך הכל 19 נקודות). הוא סוגר ל-4.

החוזה הוא אותו חוזה רק מצד מזרח ולא מצד מערב.  


ניתוח משחק היד


כנגד חוזה של מצד מערב צפון מוביל בקלף היחיד ב-. לו היה משוחק אותו חוזה ממזרח, דרום היה מוביל ב-K. מהלך המשחק היה זהה.

שימו לב שהכרוז חייב לשחק מהדומם את ה-9. אם ישחק קלף קטן, דרום שרואה את הדומם, ישחק את ה-8!!!! 

דרום יכסה את ה-9 עם ה-J. הכרוז יזכה ב-A. הכרוז מושך את ה-A  ואז מתבררת החלוקה הלא ידידותית כשדרום לא משרת בסדרה

בשיעור ביצע הכרוז שגיאה כשהמשיך להוציא את קלפי השליט.

המשחק הנכון הוא חיתוך צולב. לפני שמבצעים חיתוך צולב הכרוז צריך להבין שה- הגבוה ביותר של צפון הוא ה-9. 

התכנון יתבסס על זה שביד הכרוז יש שלושה קלפים גבוהים מה-9 אחרי שמשך את ה-A. בדומם ה-Q גבוהה מה-9 ויש גם את ה-8. המשמעות היא, שאם הכרוז ישחק לחיתוך בדומם וצפון יחתוך ב-9, הכרוז יחתוך מעליו ב-Q וה-8 יהיה גבוה מכל קלף בסדרת השליט בצפון.

הכרוז חותך  בדומם באמצעות ה-4. משחק  ל-A שבידו. חותך  בדומם באמצעות ה-8. חותך  בידו באמצעות ה-6. כשנופל ה-K בצפון אין דרך למנוע מהכרוז לבצע את החוזה. מצבו היה פחות טוב לו צפון היה יכול לחתוך מעליו. אחרי שחתך ב-6 צפון כבר לא יכול לחתוך מעליו.

הכרוז יחתוך  שלישי עם ה-Q. יחתוך  בידו באמצעות ה-T.

עד עכשיו זכה הכרוז בלקיחה אחת ב-. בלקיחה אחת ב- ובלקיחה אחת ב-. בשלושה חיתוכים של  ובשני חיתוכים של . סך הכל 8 לקיחות. הוא משחק מידו שיש לו בה שני קלפי שליט גבוהים K  ו-J. שני הקלפים האלה משלימים 10 לקיחות לביצוע החוזה.

הובלה בשליט מצפון אינה עוזרת להגנה. הכרוז צריך לשחק בדיוק באותו אופן.