יום שלישי, 16 ביולי 2013

המבחן של טיורינג: תחרות הקבוצות הראשונה שלי

אלן טיורינג (1954– 1912) היה איש מחשבים ומתמטיקאי בריטי, שהיה מראשוני המחשוב בעולם. הוא ידוע במעורבותו בפיצוח קוד האניגמה של הנאצים במלחמת העולם השנייה ובהמצאת מכונת טיורינג,  אחת המכונות שקדמו למחשב המודרני.

 איני יודע האם שיחק ברידג' או לא, אבל אני כן יודע שעסק באינטליגנציה מלאכותית בכלל ובשאלה להלן בפרט: האם מחשב יכול לבצע פעולות חשיבה זהות לאדם? כלומר: אם כן, נתקשה להבחין האם מי שפועל מולנו הוא אדם או מחשב.

במבחן טיורינג נמצא מישהו בחדר סגור. איננו יודעים האם הוא מחשב או אדם. על פי תשובותיו הכתובות  לשאלות עלינו לזהות האם הוא אדם או מחשב. ככל שמשך הזמן עד לזיהויו של המחשב כמחשב יגדל, כך נוכל להגיד שהוא מתקרב יותר לאינטליגנציה אנושית.

ננסה לתת מבחן דומה בתחום הברידג'. בתחרות הקבוצות בפסטיבל הים האדום באילת (שיטת הניקוד היא IMP ), שיחקנו ניר בני ואני (שחקנים לא מומחים המשחקים כשנה וחצי) נגד שני שחקנים מחו"ל, שכל מה שאני יודע עליהם זה, שהם השתתפו בתחרות ההזמנה (תחרות בה משחקים רק זוגות שמארגני התחרות בחרו בהם ולכן ברוב המקרים מדובר בשחקנים ברמה גבוהה) והוזמנו לבמה לקבל פרס, ולכן די ברור שהם שחקנים מומחים. 

הנבחן שאינו רואה אותנו ואת יריבינו (ולכן לא מקבל את המידע שאחד השחקנים הוא ילד בן 13 ולכן סביר להניח שהוא משחק פחות זמן מהאחרים), מקבל מידע שזוג אחד הם שחקנים מומחים ויריביהם שחקנים מתחילים. הנבחן מקבל את חלוקת הקלפים, מצב הפגיעות וגם את מהלך ההכרזות, שאלות שנשאלו להבהרת ההכרזות, מהלך המשחקים והתוצאות. בדומה למבחן טיורינג, תפקידו יהיה לגלות איזה זוג הם השחקנים המתחילים.

נראה לי שהנבחן היה מתקשה להגיע למסקנה על פי התוצאות ומהלך המשחקים. הגענו וביצענו את כל המשחקים המלאים מצידנו. הפלנו חוזה של 4 מצידם (ניתן להפיל את החוזה, משום שכל השליטים שלנו היו אצל בני. הפלת החוזה אינה פשוטה, משום שבמקרה של חיתוך בהזדמנות האפשרית הראשונה, החוזה מבוצע. ניר זרק קלף מפסיד במקום לחתוך).

הרמז העיקרי שהיה יכול להוביל למסקנה שאנו לא המומחים היה שאלת ההבהרה שלי, ביחס להכרזת Texas Transfer באותה היד בה הפלנו את החוזה של 4. סביר להניח שהזוג המכיר יותר קונבנציות הם המומחים. 


האם הרמה הגבוהה שגילינו מול אותם מומחים שיקפה את רמתנו ביתר התחרות? לפחות לגבי בפירוש לא. אחד המאפיינים של השחקן הלא מומחה היא התנודתיות הגדולה ברמתו בידיים שונות. רמת המשחק שלי הייתה טובה רק במפגש זה ונמוכה למדי בכל שבעת המפגשים האחרים.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...