יום שני, 19 באוגוסט 2013

מה עושים כשאין תכנית משחק?


בחוזה ללא שליט, הכרוז בוחר באחת משתי תכניות משחק בסיסיות: לפתח סדרה ארוכה או להשיג לקיחה או לקיחות נוספות בסדרה שבה יש חוזק (אם אפשר אז בשילוב של שתיהן: גם אורך וגם חוזק).


תכנית ראשונה: לנצל אורך בסדרה 
דוגמה: הכרוז בחוזה של 3NT מוצא בדומם את היד הבאה:

2 A            ♠ 
A8             
A9765432  
A               

הוא מחזיק קלף בודד ב  ו KJT3 ב .
היריב הוביל ב  והוא זכה ב K בידו.
הוא משחק ♦ ל A ו  נוסף מהדומם. 
אם ה  אצל היריבים מתחלקים 2-2, ליריבים לא יישאר אף קלף בסדרה והכרוז יזכה בשש לקיחות נוספות בסדרה כאשר ייכנס לדומם באמצעות אחד מקלפי ה A בסדרת מייג'ור

אם הם מתחלקים 3-1, כשהכרוז יזכה בדומם ב A בסדרת מייג'ור ישחק ♦ נוסף. היריב שלו שלושה קלפים בסדרה, יזכה בלקיחה, אבל גם הוא יישאר ללא קלפים ב . כאשר יזכה הכרוז ב A האחרון בדומם, יוכל לזכות ביתר הלקיחות ב .

תכנית המבוססת על ארבעה קלפים מול ארבעה קלפים באותה סדרה, היא מעין וריאציה של תכנית המבוססת על אורך. בחלוקה בעלת ההסתברות הגבוהה ביותר, יתחלקו הקלפים בין היריבים 3-2 ותמיד אפשר יהיה להגביה את הקלף הרביעי בסדרה. 

תכנית שנייה: לנצל חוזק בסדרה
גם הפעם הכרוז משחק בחוזה של 3NT הוא רואה בדומם:
AQJ2♥ בידו שלושה קלפים בסדרה זו. במהלך תכנון המשחק הוא מגלה שיש לו 8 לקיחות בטוחות.
אם ישחק  מידו לעקיפה ל Q, יבטיח לעצמו את הלקיחה התשיעית. אם ה K "יושב" לפני הדומם, ייתכן שיבצע לפחות לקיחה עודפת אחת, כשימשיך בעקיפה נוספת ל J.

מה עושים כשלא יכולה להיות תכנית משחק?
זה מה שקרה לי בתחרות הקבוצות המרכזית בפסטיבל הברידג' הבינלאומי בתל אביב בשנת 2013. 
הקבוצה היריבה הייתה קבוצה נורווגית. איני יודע, האם את החוזה הבלתי אפשרי של 2NT ביצעתי נגד הזוג, שזכה במקום הראשון בתחרות הזוגות המרכזית באותו פסטיבל או נגד הזוג שזכה במקום ה 15 בתחרות הזוגות המרכזית.
אינדיקציה לכך שהחוזה הוא בלתי אפשרי לביצוע ניתן היה לקבל מהשולחן השני. שני אמני זהב ישראליים, הפילו את הזוג הנורווגי פעמיים באותו חוזה.

הייתי המחלק בדרום. עם יד של 4-3-3-3 ו 21 נקודות פתחתי 2NT. אחרי שכולם הכריזו Pass הייתי הכרוז בחוזה זה.

בדומם התגלתה יד של 4-3-3-3. ארבעה הקלפים שלי בסדרת מיינור, היו מול שלושה קלפים בדומם. ארבעה הקלפים בסדרת המיינור השנייה בדומם היו כמובן מול שלושה קלפים בידי.
אין לי אורך באף סדרה או יותר משבעה קלפים באותה סדרה בשתי הידיים.
אין לי תכנית משחק המבוססת על אורך בסדרה או מספר גדול של קלפים בסדרה.

הנקודה היחידה בדומם הייתה J. גם מעברים לדומם כנראה שאין  לי.

21 הנקודות התחלקו בין כל הסדרות. לא הייתה אף סדרה בה היו יותר משתי תמונות (תמונה: A K Q J). לא הייתה אף סדרה בה לשתי התמונות התלוו שני ספוטים (T או 9 או 8).  
גם תכנית המבוססת על חוזק הייתה לא רלוונטית.

אם נבחן את סדרות המייג'ור למשל, החזקתי ביד:
K9x
KQx

מה עושים כשאין תכנית משחק?
מנסים את כל אחת מהסדרות למעט סדרת ה , בה היו לי שלושה קלפים קטנים בדומם.

מערב הוביל ב  וזכיתי בידי. שותפו סימן לו שאינו מעוניין שימשיך בסדרה. 
שיחקתי  מהיד לכיוון ה J בדומם. קיוויתי שבמערב יהיו Qx או Qxx. במקרה זה אם מערב יעכב ומזרח יעכב את ה A, אזכה בשתי לקיחות. מערב עיכב את ה A. שיחקתי את ה J ומזרח זכה ב Q.
הוא המשיך ב  כיסיתי בקלף גבוה יותר ומזרח זכה. מזרח המשיך ב . זכיתי והמשכתי ב גבוה. מזרח זכה שוב.

על פי מהלך המשחק זיהה מזרח את החולשה שלי בסדרת ה . הוא המשיך ב A כשברשותו גם J וקלף נוסף. קרוב לוודאי ששותפו סימן לו לא להמשיך. 

הוא המשיך ב A. ממזרח הופיע ה T. זרקתי במהירות הבזק את ה K. (תזכרו שה Q וה J כבר יצאו כך שה 9 שלי נשאר גבוה). הנורווגי שחשב שיש לי רק שני קלפים בסדרה התפתה להמשיך ב . שותפו נאלץ לזרוק קלף מסדרה אחרת. זה בדיוק מה שהייתי צריך על מנת לבצע את החוזה.

כיצד זה נראה מזווית הראייה של מערב
המתואר בפסקה זו הוא השערה שלי משום שלא דיברתי עם השחקן היריב.

בפסטיבל משחקים שחקנים ברמות גבוהות מאד וגם שחקנים שרמתם נמוכה במיוחד. השחקן ששיחק נגדנו במושב הרביעי אחה"צ בתחרות הקבוצות (אני) הוא אחד הגרועים ביותר. 
בשתי ידיים עשה הרבה טעויות בהכרזה ובמשחק. 

ביד השלישית הוא פתח 2NT. השותפה שלו אמרה שזה 20-22 נקודות עם יד מאוזנת. לא אתפלא אם יתברר, שהוא פתח עם 18 נקודות.
כשראיתי את הדומם ללא כניסות ועם נקודה אחת, הבנתי מיד שהוא בצרות. 

מדובר בשחקן כל כך גרוע שהוא אפילו לא בחר תכנית משחק. הוא לא ניסה לפתח סדרה אחת כפי שזה הגיוני בחוזה ב NT. כל פעם שיחק סדרה אחרת. 

השותף שלי סימן שהוא אינו מעוניין בהמשך ב  ואינו מעוניין בהמשך ב . היות שהשחקן חסר המושג זכה בלקיחות ב  וב  וניסה לפתח את סדרת ה  (לי היו בסדרה 5 קלפים השותף זכה ב Q.אין להם יותר מ  7 קלפים. הוא לא מבין שצריך לפתח סדרה ארוכה), היה ברור שאין לו כלום ב . שיחקתי את ה A. ממילא ה J שלי מוגן אם לשותף יש Q ואם יש לו K, זה גם טוב לפתח את הסדרה. השותף שלי סימן לי שאינו רוצה שאמשיך בסדרה. 

לא הייתה לי ברירה אלא לשחק מסדרת ה הארוכה (היו לי בהתחלה חמישה קלפים. A ו 4 קטנים). הובלתי ב A כי אולי לא יהיו לי כניסות נוספות ליד. השותף שלי סימן לי באופן ברור שהוא מעוניין שאמשיך. הוא זרק את ה 10 וסימן שגם ה 9 אצלו (שיטת הסימון שלנו היא גבוה מעודד). השחקן הגרוע זרק מיד את הקלף היחיד שבידו בסדרה זו ה K.
מסתבר שהשחקן חסר המושג, שמעולם לא שמע על Belladonna Coup (הובלה מתחת לקלף גבוה. קרוי על שם השחקן האגדי ג'ורג'ו בלאדונה, שנחשב לממציא טכניקה זו), הוביל מתחת ל K שהוא Double Tone לכיוון ה J שלישי בדומם נגד חוזה ב NT!!!

שיחקתי כמובן ♠ נוסף. השחקן המתחיל בטח לא ימצא את ה Discard הנכון ונרוויח כמה IMPs.

אבל אז התברר שהשחקן הזה הוא בכל זאת לא הכי גרוע. שותפי נאלץ לזרוק קלף בסדרה אחרת. הוא זכה ב 9 ובגלל ששיחקתי קודם את ה A ביצע את החוזה.

כיצד זה נראה מזווית הראייה שלי
היה לי יום קשה. ב 7:00 בבוקר נסעתי מירושלים לבית ספר שחקים במעלה אדומים. הגעתי לבית הספר שזו השנה הראשונה בה  לימדתי ברידג'. 
נסעתי ביחד עם התלמידים באוטובוס מיוחד לתחרויות הילדים בפסטיבל בתל-אביב. 

היות שזו פעם ראשונה, הייתי צריך להיות מרוכז במיוחד ולדאוג שלא ילך אף תלמיד לאיבוד, שלכל תלמיד יהיה מקום ישיבה וכיו"ב, שכל תלמיד (זו פעם ראשונה שבבית הספר הזה מלמדים ברידג'. גם לתלמידים אין ניסיון בתחרויות הילדים בפסטיבל) יבין מה נדרש ממנו בתחרות הראשונה בחייו (למעט תחרות אימון במסגרת השיעורים). 

ביקשו ממני לשפוט באחת הסקציות. זו הייתה הפעם הראשונה בחיי,  ששפטתי בתחרות ברידג'. נדרש מאמץ לא קטן כדי לא לטעות (ועוד הייתי צריך להתעמת, עם אחת האמהות בסקציה בה שפטתי, שישבה צמוד לבן שלה, דיברה איתו כל הזמן וגרמה לפיגור גדול בלוח הזמנים). 

התחרות הייתה מוצלחת. כל התלמידים שלי השיגו תוצאות נאות. זוג אחד (איתי  מזרחי ונדב משעול) זכה במקום השני בתחרות מיני ברידג' והוזמן לבמה לקבל גביע. 
חזרתי עם התלמידים הנרגשים בהסעה למעלה אדומים ומיד נסעתי במכוניתי לתחרות הקבוצות בתל-אביב.

עם כל הפקקים והלחץ בכביש הגעתי לכניסה למרכז הירידים ואז התקשרה השותפה שלי: המושב עומד להתחיל תוך חמש דקות. האם ימשיכו שני הזוגות האחרים בקבוצה ואנחנו נשחק מושב אחד פחות או שאתה מגיע? אמרתי לה שאני כבר מגיע ואנחנו נשחק.
התקשיתי למצוא חניה והגעתי עייף ומתנשף 10 דקות אחרי תחילת המושב. 

בשתי הידיים הראשונות לא הייתי שם. שיחקתי גרוע. התברר לי שהזוג הצעיר בקבוצה (שנח באותו מושב) הצטיין במושבים הקודמים. הבנתי שטעיתי: היינו צריכים לנוח מושב אחד, לשחק 4 מושבים בלבד ושהם ישחקו בשבעה מושבים במקום בשישה.   


היד הבאה, כשסוף כל סוף התאפסתי, הייתה מסוג הידיים ששואלים מה עשיתי רע שזה מגיע לי?
פתחתי 2NT ביד של 4-3-3-3 עם 21 נקודות כולם אמרו Pass. ראיתי את הדומם והבנתי שאין לי אף סדרה שאני יכול לפתח. גם אין לי מעברים לדומם. ברור שלא אוכל לבצע את החוזה. אפילו שחקן נורווגי יותר טוב משני השחקנים שמשחקים נגדי, גאייר הלגמו (שחקן נורווגי שהתאזרח במונקו. רבים חושבים שהוא שחקן הברידג' הטוב בעולם) לא יהיה מסוגל לבצע את החוזה הזה.


כששיחקתי  לכיוון ה J לא הייתה לי ברירה. אם אמשיך ב או ב  אמכור לקיחה. לשחק  זו התאבדות.
היריב החליט לעזור לי ושיחק את ה A. הוא הגביה את ה KQ שלי. מה הייתי עושה לו שותפו היה מוביל  לכיוון ה A (לא ידעתי שזה לכיוון ה AJ) ואז פתאום הוא שיחק A. כשנפל ה 10 של שותפו, שמוכרח להיות Double Tone, כל מה שאני צריך זה לפתות אותו להמשיך ב . אם אזרוק את ה K אולי הוא יתפתה לחזור ל 9 שלי שהוגבה. זרקתי במהירות הבזק את ה K. הוא התפתה וחזר ב . הצלחתי לבצע את החוזה הבלתי אפשרי.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...