יום שישי, 8 בנובמבר 2013

חצי שנה אחרי: האם למדתי מהטעות שטרדה את מנוחתי?


בפוסט שכותרתו: כדי לא להפסיד: מפסיד על מפסיד - שני מפסידים על שני מפסידים, הבטחתי לכם שבפוסט שאחריו אתייחס לשאלה האם למדתי משהו מהטעות?
לא עמדתי בהבטחתי כי פרסמתי אחריו פוסט בשם: מי זה Cappelletto או האם מורה לברידג' הוא: מקור מידע מהימן?  העוסק בנושא אחר. הגיע הזמן לעמוד בהבטחה.

תקציר האירוע: בגמר אליפות הארץ לזוגות מעורבים, לו הייתי זורק שני מפסידים על שני מפסידים הייתי מבצע חוזה מוכפל של 2 ומקבל תוצאת שיא (או קרובה לשיא). לא ידעתי מה זו שליטה. חתכתי ואיבדתי שליטה בסדרת השליט ונכשלתי בביצוע החוזה, כשזכיתי רק בשבע לקיחות. 
יום למחרת, השחקן שזכה באותה אליפות הארץ וישב באותו צד שאני ישבתי, הסביר לי כיצד ביצע את החוזה והפסקתי לחשוב על היד שטרדה את מנוחתי.

אחרי כחצי שנה ישבתי בדרום ביד הבאה:



אם תשימו לב למהלך ההכרזה תראו שהכרזתי 1NT, בפעם השנייה שהכרזתי. לפי כל הכללים של הכרזת אוברקול הייתי צריך להכריז 2NT.
ההכרזה הראשונה שלי הבטיחה 8-9 נקודות עד 16 נקודות. עם 13 נקודות ושני עוצרים בסדרה שבה כנראה יובילו, לא הייתי צריך להסתפק בהכרזה המינימלית, שהייתי מכריז עם 8-9 נקודות ועוצר בסדרה, שהכריזה היריבה במזרח. 

מדוע הכרזתי רק  1NT?
השותף החד-פעמי ששיחקתי איתו, ידוע כשחקן המכריז כמעט תמיד יותר ממה שיש לו. ניסיתי לאזן זאת באמצעות הכרזה, שמראה פחות כוח ממה שהיה לי.
אבל אחרי שהשותף הזמין אותי למשחק מלא ב ♥ באמצעות הכרזת 3, הייתי חייב לקבל את ההזמנה. 
מצאתי את עצמי בחוזה מוכפל כשלפני 12 נקודות ואחרי 5 נקודות וארבעה קלפים בסדרת השליט כולל ה Q, ה T וה 9

תכנון המשחק
העיקרון של לא לאבד שליטה בשליט שהיה תקף ביד חצי שנה קודם קיים גם ביד הזו. במקום זריקת מפסידים על מפסידים נדרש כאן עיקרון אחר: לא לאבד שליטה גם בסדרת ה .

אם רוצים לבצע את החוזה, אסור להתחיל בחיתוך  בדומם. כמובן שאחרי הכפל של מערב, אין מה לנסות עקיפה. 

אופן המשחק
מערב הוביל ב  ל J של שותפתו ול Q שלי. שיחקתי את ה A על מנת לוודא האם השליטים מתחלקים 5-0 או 4-1. 
מזרח שרתה, כלומר: חלוקה של 4-1. בחלוקה של 5-0 בוודאי שלא הייתי מבצע את החוזה. גם שחקנים טובים בהרבה ממני לא היו מבצעים אותו.
עכשיו שיחקתי את ה T. מערב שחשש שאריץ את ה T לכיוון ה A של שותפו כיסה עם ה J. ה Q מהדומם כוסתה על ידי ה A של מזרח.

מזרח שיחקה את ה T. זכיתי ב A מהדומם זרקתי . שיחקתי את ה 9 וזכיתי ב K בדומם. על ה 8 זרקתי מפסיד ב . על ה 7 זרקתי . שיחקתי A מהדומם.  נוסף חתכתי בידי. חתכתי  בדומם. מערב זרק  (חיתוך ב Q לא יאפשר למערב להפיל את החוזה. על חיתוך בקלף אחר, אחתוך בדומם מעליו). 

המצב שנוצר:
J8
6

N

QT9 W       E      K
                           K7
S

K76♥   


עכשיו שיחקתי  מהדומם וחתכתי עם ה 6 בידי. מערב חייב לחתוך מעלי ונקלע למשחק סופי.
אם ישחק את ה Q אזכה ב K בידי וה J בדומם ישלים 10 לקיחות לביצוע החוזה המוכפל.

אם ישחק את ה T אזכה ב J בדומם וה K בידי ישלים 10 לקיחות לביצוע החוזה המוכפל.

השורה התחתונה
כפי שאתם רואים למדתי מהשגיאה שביצעתי וטרדה את מנוחתי. זה נכון לא רק לגבי: מותר לטעות כי מטעויות לומדים. ככל שהטעות כואבת יותר, כך גדל הסיכוי שלא יחזרו עליה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...