יום שלישי, 24 בדצמבר 2013

ברידג' במצרים

מקור התמונה: ויקיפדיה









פוסט זה שונה מהפוסטים האחרים. גם בו מדובר בברידג' שלא היכרתם. הפעם מדובר גם בברידג' שאני לא היכרתי: ברידג' במדינה שכנה: מצרים

מה פתאום אני כותב על ברידג' במצרים?
אני מלמד ברידג' בבית ספר שחקים לילדים מחוננים ומצטיינים. הילדים יוצאים מבית הספר הרגיל שלהם פעם בשבוע ולומדים באופן שונה מקצועות שהם לומדים בבית ספר רגיל (למשל: מדעים) ומגוון רחב של מקצועות אחרים הפותחים לפניהם תחומים אחרים, למשל: צילום, משפטים, אנימציה, יפן, ציור, עיצוב גינות. 

הלימוד כולל התנסות וחקר עצמאי. בכל שנת לימודים יש שבוע הנקרא "שבוע נושא". בשבוע הזה, חורגים כל המורים מהתכנית המסודרת שהם מלמדים וקושרים את תחום הלימוד שלהם לנושא אחד שנקבע מראש. הנושא שנבחר השנה היה: מצרים.

לא היכרתי כמעט כלום בנושא ברידג' במצרים. עשיתי Googling. התוצאות של החיפוש בהמשך הפוסט.

שחקן הברידג' המצרי המפורסם ביותר
שחקן  הברידג' המצרי המפורסם ביותר הוא עומר שריף. רובכם בוודאי שמעתם עליו בהקשר אחר: שחקן קולנוע. שריף אימץ את שמו, מתוך שם של דמות בסרט ששיחק בו בבימויו של יוסף שהין. הצלחת הסרט פתחה לו דלתות בקולנוע המערבי. הוא זכור במיוחד מהסרטים: דוקטור ז'יוואגו, מצחיקונת ולורנס איש ערב. לפני הקריירה הקולנועית שלו סיים לימודי מתמטיקה ופיזיקה באוניברסיטת קהיר.

שריף הוא שחקן ברידג' נלהב וגם לא עלינו, מכור להימורים בקזינו. 
הוא היה הבעלים של קבוצת ברידג' מקצוענית. בוודאי שמעתם על אחד השחקנים ששיחקו בקבוצה שלו, אמנם רק בסוף קריירת הברידיג' שלו. שמו של השחקן: ג'ורג'ו בלאדונה

בלאדונה שיחק בקבוצת הברידג' הטובה בכל הזמנים: הקבוצה הכחולה. הקבוצה הכחולה היא נבחרת איטליה מאמצע שנות ה 50 עד אמצע שנות ה 70. בלאדונה נחשב לשחקן הטוב ביותר באותה הנבחרת. יש הסוברים שהוא היה (נפטר ב 1995) שחקן הברידג' הטוב בכל הזמנים.

פעילות ברידג' במצרים
המקור היחיד שמצאתי בו מידע באנגלית (איני דובר ערבית) על ברידג' במצריים הוא אתר התאגדות הברידג' המצרית. באתר הדו-לשוני הזה שרוב דפיו בערבית, נאלצתי להסתפק רק בדפים המועטים באנגלית.
התאגדות הברידג' המצרית הוקמה בשנת 1930. בשנת 1969 אוחדה ביחד עם איגוד השחמט המצרי להתאגדות משותפת. 
במאי 1973 (חמישה חודשים לפני מלחמת יום הכיפורים) הפכה שוב להתאגדות נפרדת מהשחמט.
את המידע המוזכר כאן ביחס לברידג' במצרים ולעומר שריף סיפרתי לתלמידים.

במצרים משחקים ליגה וגביע בברידג'. דפי הידיים של הליגה הם באנגלית. דליתי משם שלוש ידיים, שמתאימות לנושא הלימוד הנוכחי של התלמידים ונתתי להם לשחק אותן בתחרות במהלך השיעור. התלמידים שמחו לשחק ידיים ששוחקו על ידי שחקני ברידג' אמיתיים בליגה.

הערת שוליים
במהלך השיעור שאלתי אותם האם שמעו על עומר שריף ועל מלחמת יום הכיפורים. 
לא הופתעתי מכך שהם לא שמעו על עומר שריף. 
בהחלט הופתעתי מכך שמרבית הילדים בשלוש הקבוצות שאני מלמד לא ידעו מה זו מלחמת יום הכיפורים.






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...