יום שישי, 23 במאי 2014

מה אנחנו עושים ליד השולחן? ברידג', תאטרון או פסיכולוגיה

מה אנחנו עושים ליד שולחן הברידג'? אני משוכנע שכמעט כל הקוראים יענו שהם משחקים ברידג'.


ביד שאספר עליה בהמשך, ברידג' זו התשובה היחידה שבוודאות אינה נכונה. יכול להיות שזה תיאטרון, יכול להיות שזו פסיכולוגיה, יכול להיות שזה צירוף של פסיכולוגיה ותיאטרון. ברידג' זה לא.  

רקע
אני שחקן מתחיל וחסר מושגי יסוד, המשחק פחות משנה. באתי להשתתף בתחרות ארצית במועדון בירושלים. 
לא מצאתי פרטנר. שחקן חלש ממני, ששיחקתי איתו בפעם הראשונה בחיים בתחרות מקומית באותו שבוע, התרשם מהרמה הגבוהה שלי (הכל יחסי) והציע שנשחק בתחרות הארצית. בלית ברירה הסכמתי.

היד הראשונה
כמעט ולא היכרתי שחקני ברידג' מחוץ לירושלים, אבל בהחלט ידעתי מי השחקן, שהתיישב במערב (אני ישבתי בדרום). ללא שום ספק אחד מטובי השחקנים בארץ. שחקן ששיחק בנבחרת ישראל, זכה באליפויות ותארים וכמעט בכל ירחון הוזכרו הישגיו (בחלק מהמקרים בצירוף תמונה).

את השותפה שלו לא היכרתי. הנחתי וצדקתי, שמדובר בזוג שיש ביניהם פער גדול ברמת המשחק.

ההכרזה
המומחה פתח  2הכרזה של Weak two, המראה 6 קלפים בסדרה (עם 2 נכבדים) ו 6-10 נקודות. לא יכולתי לדעת שהוא עשה את זה עם 4 נקודות בלבד.
הקלפים בסדרה בה פתח היו: QTxxxx. בסדרה הארוכה השנייה ,, היו לו ארבעה קלפים. את ה-Q אני זוכר. בהמשך הפוסט תבינו מדוע איני זוכר קלפים אחרים בסדרה. 
ההכרזה הסתמכה על היותו לא-פגיע מול יריבים פגיעים ועל רמתם הנמוכה של היריבים הלא-מוכרים.

השותף הכריז 3. השחקנים הטובים בין הקוראים, כנראה שלא היו מכריזים כמוהו עם 12 נקודות AQJ חמישי בסדרה וחמישה קלפים ב-. עם AK9x♥ וארבעה קלפים ב- סגרתי ל-3NT.   

הובלה
מערב הוביל בקלף היחיד ב-. כשראיתי את הדומם הבנתי, שחסרים לי שני קלפי ה-K בסדרות השחורות. הבעיה לא הייתה שם.
ביד שלי היו K2 בדומם הונחו שני קלפים: 3 ו-4.
שיחקתי קלף קטן מתחת ל-A בדומם. בידי היו ה-Q וה-J. מזרח זכתה ב-K והחזירה . בדומם ראיתי J סינגלטון.

פסיכולוגיה וכישרון משחק
כאשר ראיתי את הדומם, הבנתי מיד שהצלחתי בביצוע החוזה, תלויה בדבר אחד: האם אצליח לשכנע את מזרח, אם תזכה בלקיחה, לחזור ב- ולא ב-?

על פי מהלך ההכרזה ההסתברות שה-A יושב אחרי במערב גבוהה. במקרה כזה, לא חשוב באיזה  תוביל מזרח, ההגנה תזכה לפחות בחמש לקיחות בסדרה (למעט המקרה שה-A יושב במערב והוא Double Tone). 

אין לזה שום קשר לרמת הברידג' שלי (אז היא הייתה נמוכה). 

תפקידי בהצגה
מיד כשראיתי את הדומם, הבנתי שתפקידי בהצגה הוא השחקן המתחיל והנואש (זה החלק הפסיכולוגי). 
השחקן חסר המושג (אני) החליט להכריז 3NT כשבידו רק A  ושלושה קלפים קטנים בסדרה. כשהוא מגלה את ה-J כקלף יחיד בדומם, הוא נכנס לפניקה וממהר למשוך את הלקיחות הגבוהות.

מהלך המשחק
מזרח זכתה ב-K ושיחקה  מידה. כשהיא הניחה אותו "קפצתי" במהירות הבזק עם ה-A, ש"מעך" את ה-J בדומם.  שיחקתי  לעקיפה ל-J ומזרח זכתה ב-K. הגיע רגע האמת. מזרח התעלמה מהסימון של שותפה, לחזור ב- וחזרה ב-משכתי 4 קלפי  ושיחקתי מידי את ה-J♠. התבררו לי שני דברים: החלוקה הלא-ידידותית והחסימה שגרמתי לה בסדרת ה-. נאלצתי לשחק את ה-Qולזכות ב-Aמזרח שמרה את ה-T שהוגבה. זכיתי כבר ב-8 לקיחות. נוצר המצב הבא:

בידי:
      - 
      9
   K2
    - 

בדומם:
    x
   - 
  43
   - 

במזרח:
    T
   - 
  AJ
  - 

במערב:
     - 
    Q
  Qx
   - 

הובלתי  לכיוון ה-K. הופתעתי למצוא את ה-A במזרח ה-K היה הלקיחה התשיעית, לביצוע את החוזה.

מדוע נזכרתי עכשיו ביד הזו?
הסיבה לכך היא פוסט שכתבתי לפני מספר ימים: הגנה נגד NT - הובלה בסדרה שהכריזה הגנה? 
בפוסט המלצתי, בדרך כלל, להוביל בסדרה שרוצים לפתח. כשיש שתי סדרות ארוכות זו לאו דווקא הסדרה שהוכרזה.

מקרה זה בדיוק מתאים להובלה השונה מהמלצתי. כפי ששמתם בוודאי לב, הובלה ב- מוכרת לקיחה ל-J שהוא קלף יחיד בצפון.
לאחר שהשחקן שצריך להוביל הכריז Weak two עם 4 נקודות בלבד, הכרוז מוכן להובלה ב-. ליריבים עלולות להיות 30 נקודות או קרוב ל-30 נקודות.

הובלה ב-♦ מתחת ל-Q עלולה לבצע עבור הכרוז עקיפה.

 לכאורה, הובלה ב- היא הטובה ביותר, משום שהיא מפילה בוודאות את החוזה. היא גם מתאימה לתפיסה שהצגתי לפתח לפעמים את הסדרה הארוכה השנייה שלא הכרזתי והכרוז לא מוכן אליה.

אינני מתכוון להציג הובלה ב- ביד הזו, כתומכת בתפיסה שלי. היא הובלה מצוינת בידיים פתוחות.

כשמדובר בידיים סגורות, כמו במקרה הזה, אני ממשיך לדבוק בתפיסה, שלא לחפש אצל השותף, שלא התערב במכרז, A בסדרה שלא הכריז.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...