יום רביעי, 19 בנובמבר 2014

אילת 2014: הכרזה יוצאת דופן

בימים אלה מתקיים פסטיבל הים האדום. פסטיבל ברידג' בינלאומי המתקיים כל נובמבר באילת. 
פסטיבל זה הוא פסטיבל ברידג' שיש לי אליו פינה חמה במיוחד ואני ממליץ למי שיכול להשתתף בו.  

הפעם הראשונה שמישהו מחוץ לירושלים, שמע עלי כשחקן ברידג' הייתה בפסטיבל זה. אני והבן שלי (אז בן 12) הגענו כשני שחקנים עם דרגה נמוכה המשחקים שנה וחצי. לאחר 38% במושב השני שובצנו לגמר C (הגמר הפחות בכיר). קצת יותר מ-71% במושב השלישי הספיקו על מנת לסיים במקום השני בגמר C. מי שמעוניין בסיפור המלא  מוזמן לקרוא: תחרות ראשונה בפסטיבל באילת.

השנה לא השתתפתי בתחרות עקב אילוצים. שותפתי, ג'ודי דגן, המשתתפת בתחרויות בפסטיבל, סיפרה לי על הכרזה יוצאת דופן ביד 18 במושב השני של תחרויות ה-IMP, שהפכה לנושא שדיברו עליו לאחר התחרות, וביקשה ממני להציג אותה בבלוג. אני מודה לג'ודי על פנייתה אלי.

אציג את היד בה הרוויחו צפון-דרום 5 IMPS. אצטט את ההסברים שלה ואת פרשנויות המסדרונות ואביע את דעתי. קוראים מוזמנים להביע את דעתם. אני מתנצל מראש, המידע שבידי הוא חלקי, כך שהפרשנות שלי עלולה להיות מוטעית.


שמות השחקנים בדרום-צפון, אלון בירמן ובר טרנבוסקי, מוכרים לרוב הקוראים. שניהם היו שותפים לזכייתה של הנבחרת הצעירה של ישראל באליפות העולם בשנת 2010. השנה היה בירמן שותף לזכייתה של נבחרת ישראל באליפות אירופה. לא אציין כאן הישגים נוספים של השניים, שאין ספק שהם בין טובי השחקנים בארץ. 

על פי מה שדווח לי, לאחר הכרזת Pass של מזרח ושל דרום, פתחה מיכל רום במערב ב-§1. צפון (איני יודע האם טרנובסקי או בירמן ישב בצפון), הכריז 1. יעקב טובי הכריז DBL. הכרזתו של טובי נקראת Negative Double והיא מראה 7 נקודות או יותר עם ארבעה קלפים ב-.

דרום הכריז RDBL. הפרשנות ששמעתי הייתה שזה SOS RDBL, כלומר: שחקן הקצר בסדרת ה-  מבקש משותפו לברוח אם מערב תכריז Pass. את דעתי אביע בפרשנות ההכרזה בהמשך.

מיכל רום הכריזה 1NT. ההכרזה מראה יד מאוזנת עם 12-14 נקודות ועוצרים ב- וב-.

עכשיו הייתה הכרזה מפתיעה של צפון: 2. זה היה החוזה הסופי שבוצע בהצלחה, ללא לקיחות עודפות.

ניתוח ההכרזה
כל ההכרזות שצוינו והוסברו לעיל הן בהתאם לכללים. הכרזת האוברקול של 1 על ידי צפון במצב פגיע היא הכרזה אגרסיבית. צעירים מכריזים אגרסיבי. יש שחקנים שמכריזים Pass עם היד של צפון.

שתי ההכרזות שכדאי לנתח הן ה-RDBL של דרום וה- של צפון.

מה אומר ה-RDBL?
איני מכיר את שיטת ההכרזה של בירמן וטרנובסקי, אבל להבנתי לא מדובר פה ב-SOS RDBL סטנדרטי ואולי אפילו מדובר במשמעות אחרת של RDBL. 
SOS RDBL אפשר להכריז עם יד חלשה והאמירה היא: "ברח מחוזה מוכפל בסדרה שהוכפלה בכל מקרה, אם שותפו של המכפיל יכריז Pass. לאן שלא תברח נשיג כנראה תוצאה גרועה פחות מהשארת החוזה המוכפל". למכריז ה-SOS RDBL לרוב יש מעט נקודות ובוודאות יש לו קוצר בסדרת שותפו. 

דרום בוודאי מבין על פי הקלפים שבידו ועל פי מהלך ההכרזה, שהנקודות מתחלקות בערך שווה בשווה. היות שיש לו ארבעה קלפים בכל סדרה, פרט לסדרת שותפו, יכולה להימצא התאמה של 4-4, כנראה באחת מסדרות המיינור. זכרו שפתיחה של §1 אינה מבטיחה יותר משניים או יותר משלושה קלפים בסדרה. 

זהו SOS RDBL, שאינו בדיוק SOS, דרום מעריך שייתכן ששותפו יבצע חוזה אם ימצאו התאמה באחת הסדרות האחרות.

אפשרות אחרת שעל פי שיטת ההכרזה שלהם (שאני לא מכיר) ה-RDBL מראה דווקא יד של 9-11 נקודות עם 4 קלפים ב- {אולי גם עם כוח בסדרה). אם זה המצב, צריך לפרש אחרת את המשך ההכרזה. קשה לי לראות את צפון מכריז 2 בלי לדעת שלשותפו ארבעה קלפים בסדרה על פי שיטת ההכרזה שלהם.  

להכריז 2?
זו כבר הכרזה יצירתית. במצב פגיע לאחר ה-1NT של מערב להכריז בגובה 2 דווקא את הסדרה שמזרח הבטיח שיש לו בה ארבעה קלפים. ולהכריז זאת רק עם שלושה קלפים שרק ה-Q היא קלף גבוה ואין בידו אף ספוט בסדרה (10,9,8).

כמעט כל שחקן שאני מכיר (כולל שחקנים טובים במיוחד) מכריז במצב הזה Pass.

אני יודע שהשחקנים בדרום ובצפון הם שחקנים הרבה יותר טובים ממני, אבל לעניות דעתי זו הכרזה בעייתית. גם אם לשותף יש 11 נקודות וארבעה קלפים ב-♠ אפשר להיכשל בביצוע החוזה. אם נופלים פעם אחת, זו עשויה להיות תוצאה טובה כי למערב יש סיכוי לבצע חוזה של 1NT. אבל אם נופלים פעמיים...

 האם מזרח-מערב צריכים להכריז 2NT?
זו שאלה שנשאלתי כחלק מהמידע שקיבלתי על היד. לטעמי לא. יש סיכוי סביר להפיל יריבים פגיעים בחוזה של 2.  יש גם סיכוי סביר לפול בחוזה של 2NT.

מה הם כן צריכים לעשות (ייתכן ועשו ואני לא יודע)? לשאול את צפון מה משמעות הכרזת ה-RDBL של שותפו?





  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...