יום רביעי, 14 בינואר 2015

סימולטנית ארצית: העיקרון של Lebensohl במצב נוסף



בפוסט הקודם: בכל דבר רע יש משהו טוב. סיפרתי שהדבר הטוב בתחרות הסימולטנית היה משהו שלמדתי מחיים טמס (זכה במקום השלישי באליפות הארץ ביחד עם יובל שחר) יום אחרי התחרות. בפוסט זה אסביר מה למדתי.

מדובר ביד 10 בה קיבלנו תוצאה של פחות מ-1% בגלל אי-הבנה ביני לבין השותף.  


לאחר הכרזות Pass של מערב ודרום פתחתי 1. צפון הכריז 1. השותף שלי הכריז DBL. הכפל במקרה זה הוא Negative Double ואינו מעניש. אתם מוזמנים לקרוא הסבר בסיסי על Negative Double בפסקה הבאה. ההכרזה, עד כאן, זהה למה שכותב אורן לידור בחוברת הניתוחים של הידיים ששוחקו בתחרות. לידור מציע לדרום להכריז 3. היריבים שלנו הכריזו 2. הכרזתי 3. השותף שלי הכפיל. 

לפי שיטת המשחק שלנו, Double במצב כזה הוא  מעניש. הכרזתי Pass. השותף הוביל ב- קטן והיריבים ביצעו את החוזה המוכפל עם לקיחה עודפת.

Negative Double
זוהי הכרזה של שותפו של הפותח לאחר התערבות שחקן יריב.
לו הייתם שואלים בעבר הרחוק מה זה Negative Double, התשובה שהייתם מקבלים היא: למכריז יש 8 נקודות או יותר וארבעה קלפים לפחות בכל אחת מהסדרות שלא הוכרזו. במקרה הזה ו-§ . 

בברידג' המודרני ההכרזה מראה, ברוב המקרים, רביעייה במייג'ור שלא הוכרז. במקרה זה רביעייה ב-. עם חמישייה במייג'ור ועם מספיק נקודות, מכריזים בסדרת המייג'ור שלא הוכרזה ולא מכריזים Double.

מה הבין השותף שלי?
השותף שלי הבין שיש לי יד חזקה של 15-17 נקודות עם שישייה ב-. הוא קיווה להפיל חוזה מוכפל כשהיריבים פגיעים.

הטעות העיקרית שלו: כולם פגיעים. הוא הסתיר את ההתאמה של 9 קלפים לפחות ב-.
אם יש לי 16-17 נקודות מול ה-11 שלו (או אפילו 15 עם יד חלוקתית), סביר שיש לנו משחק מלא של 5.
צריך להפיל את היריבים שלוש פעמיים בחוזה מוכפל על מנת לקבל תוצאה טובה יותר ממשחק מלא.

קלפי ה- שלו לא איכותיים. הוא ציפה ליותר נקודות בסדרות שבהן לא הכרזתי. ההובלה שלו ב- נועדה לקצר את היריבים. אם הוא מוצא אותי עם Q, ניקח גם לקיחה אחת בסדרת השליט.

מה אני הבנתי?
להבנתי, אחרי Negative Double, השותף שלי הכפיל עם 11 נקודות. יש לו קוצר בסדרת ה- שהכרזתי פעמיים (כנראה קלף יחיד). יש לו קלפי  יותר איכותיים ממה שהיו לו (למשל: KT9) וכנראה רביעייה או חמישייה ב-§
בגלל ה-Misfit נצליח להפיל את היריבים מספיק פעמים. נוכל לזכות לפחות ב-2 לקיחות ב-, לקיחה או 2 ב- (אם לשותף יש AK גם חיתוך בקלף היחיד ב- שבידי), לקיחה ב-, ולקיחה או שתיים ב-§.   

הטעות שלי: עם שביעייה סגורה ב-, אני חייב לברוח ל-4. אני ממש לא צריך תמיכה בסדרה הזו מהשותף. זה מה שהייתי מכריז ביום רגיל. כאמור זה היה יום גרוע במיוחד. הטעות שלי היא הטעות הגדולה יותר. 

איך פותרים את הבעיה?
שורש הבעיה הוא שלא ברור האם הכרזת 3 מראה יד חזקה או יד חלשה וארוכה ב-.
אנחנו מכירים את הבעיה הזאת ממקום אחר. זו בדיוק הבעיה שקונבנציית Lebensohl פותרת. ביד חזקה מכריזים מיד את הסדרה וביד חלשה עוברים דרך הכרזת 2NT, לפני שמכריזים אותה.

כמו ב-Lebensohl גם במקרה זה שותפו של המכריז 2NT, צריך להכריז הכרזה אוטומטית של §3.

במקרה הספציפי, אין לי כוח מחוץ לסדרת ה-, למעט ה-K§. היד שלי היא יד חלשה הגנתית. עלי להכריז 2NT במקום 3. לאחר הכרזת §של השותף, דרום יכריז 3. עכשיו כבר נמשיך להמשיך את סדרת ה-. ולא נתפתה להכריז Double מעניש.






2 תגובות:

  1. זה לא lebensohl זה good/bad NT

    השבמחק
  2. ארז, תודה על הערתך. אתה צודק זה לא lebensohl. בפוסט לא נאמר שמה שמציע חיים טמס הוא lebensohl. נאמר שעל פי ההצעה שלו, אפשר להפעיל עיקרון זהה לעיקרון מרכזי בקונבנציית lebensohl. העיקרון: אם אתה מחזיק ביד חלשה עם אורך בסדרה הכרז 2NT והשותף יכריז אוטומטית 3 קלאב ואז הכרז את הסדרה הארוכה שלך. אם אתה מחזיק ביד חזקה עם אורך בסדרה הכרז אותה ישירות בגובה 3.

    השבמחק

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...