יום חמישי, 19 בפברואר 2015

על אוריינות והכרזות Slam


המושג אוריינות במשמעותו הבסיסית, מתייחס ליכולת קריאה וכתיבה. מישהי במשרד החינוך של מדינת ישראל, החליטה לפני 15-20 שנה לאמץ שיטה חדשה וכושלת, ללימוד קריאה וכתיבה בכיתות הנמוכות בבתי הספר היסודיים לה קראה "אוריינות". התוצאה הייתה שלא מעט ילדים, שבשיטה הקודמת קראו וכתבו, התקשו בקריאה ובכתיבה.

אחד ממוספי סוף השבוע, של אחד העיתונים, הציג תחקיר שביצע בנושא.
כל אנשי האקדמיה שרואיינו, התנגדו לשיטה. הם טענו שהיא נוסתה ונכשלה בארה"ב ולכן הופסק השימוש בה.
הגדיל לעשות פרופסור ידוע מאוניברסיטת חיפה, שטען שלא ניתן למצוא אף אחד באקדמיה בעולם, שתומך בשיטה.

הגברת ממשרד החינוך הציגה טיעוני נגד. הוא הוסיפה, שהפרופסור מאוניברסיטת חיפה טועה, וציינה שם של פרופסור מחו"ל התומך בשיטה (היה קשה למצוא יותר משם אחד). 

העיתון ביקש את תגובתו של הפרופסור מאוניברסיטת חיפה. הוא ענה שנכון שהפרופסור שצוין תמך בשיטה, אבל הוא נפטר לפני 40 שנה.

מה לאוריינות ולסלאמים?
בפוסט: שיעור פרטי לירושלמים: איך לא להכריז Slam? הזכרתי שיטה כושלת אחרת. קונבנציה לקבלת מידע על קלפי מפתח בדרך להכרזת Slam. לקונבנציה קוראים בלשון העם: "אסים וקינגים ביחד".
נזקה פחות  מנזקה של ה"אוריינות", שאימץ בעבר משרד החינוך: מי שמשתמש בה יכול לקרוא ולכתוב, אבל הוא יכריז יותר סלאמים, שלא צריך להכריז ופחות סלאמים, שצריך להכריז, ממי שמשחק שיטה טובה יותר. 

מה קרה מאז שפרסמתי את הפוסט?
מאז פרסום הפוסט הפכתי, בעל כורחי, לכתובת לזוגות שאחד מהם, רוצה להמשיך לשחק "אסים וקינגים ביחד" וחברו רוצה לשחק RKCB,  כפי שעושים כל השחקנים ברמה גבוהה ששיחקתי נגדם וכל שחקני הצמרת העולמית, שצפיתי בהם בשידורי BBO של התחרויות ברמות הגבוהות בעולם.

זה שרוצה לשחק RKCB, שולח את חברו לדבר איתי או מצטרף לחברו ושניהם מדברים איתי.
לא בהכרח צריך לדבר איתי. קרוב לוודאי שאם תדברו אם שחקנים טובים בהרבה ממני, תשמעו את אותו הדבר.

השורה התחתונה
השתמשו ב-RKCB. אם זה קשה מדי ומסובך מדי עבורכם, השתמשו בקונבנציית Blackwood הקלאסית: שואלים רק על קלפי A. ואם מחליטים לבדוק קלפי K (לרוב כשבודקים אפשרות להכרזת  Slam גדול), שואלים בנפרד על קלפי K.

הימנעו משימוש ב"אסים וקינגים ביחד", גם אם התברר לי בשיחות עם הפונים, שמקורה של הקונבנציה לא בירושלים. זה שהיא לא הומצאה כאן, לא הופך אותה לטובה יותר.

הערת שוליים
ייתכן, שכמו בסיפור על שיטת ה"אוריינות" של משרד החינוך, לפני הרבה שנים, מישהו יגיד לכם שאני טועה ויציג שם של שחקן טוב אחד, שתומך בשיטה. לא אופתע אם יתברר, שהוא נפטר לפני 40 שנה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...