יום שבת, 4 באפריל 2015

האם טעיתי שהכפלתי 1NT עם 7 נקודות?


בוודאי קראתם את הפוסט: להכפיל 1NT עם 7 נקודות? אולי, חשבתם שהיה לי מזל והייתי צריך לקבל 0% על היד. מה שאכן עלול היה לקרות. 

בפוסט זה אנתח את מה שכתבתי ואת מה שקרה. בפוסט הקודם התמקדתי בעיקר בשלב המכרז. היו שלוש אמירות בסיסיות בפוסט הקודם.

הטענה הנכונה: במקרים רבים יש להימנע מהכרזות במצב Balancing עם קוצר בסדרת מייג'ור
אם מישהו יגיד לי שטעיתי בפסקה האחרונה, לא אקבל את הטענה. הוויכוח שלו אינו רק איתי. הוא מתווכח בפסקה זו עם כמה מטובי כותבי ספרי הברידג' בעולם, שטוענים בדיוק את אותו הדבר.

בפסקה זו, אני מנסה ללמד ברידג' כמורה לברידג' (בקרוב קורס מתחילים חדש במלחה בירושלים. מחפש מצטרפים נוספים לקבוצה, שמסיימת בעוד חודש את לימוד כללי המשחק, ותתחיל ללמוד כיצד מכריזים בברידג'). 

הטענה הסבירה: כשיש קוצר בסדרת מייג'ור צריך להביא בחשבון שבהסתברות גבוהה ליריבים תהיה התאמה בסדרה
קרוב לוודאי שגם בטענה זו יש אמת. כפי שציינתי, זה לא בהכרח אומר שהתערבות במכרז טובה. היא אולי תמנע מהיריבים למצוא את ההתאמה, אבל ההתאמה עשויה להיות ביחד עם חלוקה לא ידידותית בסדרת השליט ולפעמים דווקא אם יגיעו לחוזה בסדרה בה יש התאמה, ישיגו תוצאה גרועה.

אם מישהו יגיד שאני טועה, לא אסכים איתו, אבל אהיה הרבה פחות נחרץ מאשר בוויכוח על הטענה הקודמת.

השאלה הספציפית: האם ביד הזו הייתי צריך להתערב במכרז עם יד שלא עונה על התנאים להתערבות?
אם מישהו יגיד שטעיתי בהתערבות בהכרזה ביד זו, אני עשוי להסכים איתו. גם כשהתערבתי בהכרזה, לא הייתי בטוח שזה נכון להתערב. 
צריך להביא בחשבון את הרקע. זה היה אחרי אמצע המושב הכי גרוע שלנו.

ניתוח שלב ההכרזה
לנוחיות הקוראים אביא שוב את חלוקת היד.



לאחר שלוש הכרזות pass הכריזה מערב 1NT. אני הכפלתי עם היד שבצפון. הכפל הוא שימוש בקונבנציית Multi Landy. הוא מתאר יד עם שתי סדרות: סדרת מיינור (לפחות חמישה קלפים) יותר ארוכה מסדרת מיג'ור (לפחות ארבעה קלפים). 

ההכרזה אינה מחייבת יותר מ-9 נקודות במצב לא-פגיע (אנחנו היינו במצב כזה ביד זו). הדרישה היא שהכוח יהיה מרוכז בשתי הסדרות הארוכות. לא סופרים נקודות מבוזבזות בסדרות אחרות.
כפי שאתם רואים, הנקודות לא מרוכזות בשתי הסדרות הארוכות. כנראה שה-K ,הנמצא אחרי היד החזקה עם 15-17 נקודות, אינו נקודות מבוזבזות.              

הסיבה היחידה היא הקלף היחיד בסדרת ה-, שמשמעותו היא שקיימת הסתברות גבוהה לכך שהיריבים ימצאו התאמה בסדרה.

לאחר Pass של מזרח, הכריזה השותפה שלי 2NT. זוהי הכרזה שגויה. המשמעות שלה עשויה להיות עוצרים בשתי סדרות המייג'ור ותמיכה של 2-3 קלפים בסדרות המיינור.

מאחר שההכרזה הראשונה שלה הייתה Pass, הבנתי שהכרזת ה-2NT שלה מראה אורך מספיק בשתי סדרות המיינור ומבקשת ממני לבחור. 

ההכרזה הנכונה היא 2. יש לכך שתי סיבות: היותר חשובה היא שהיא מאפשרת לי להכריז בגובה 2 ולא בגובה 3. אני צריך להכריז Pass or Correct. כלומר: Pass או 2.

מה היה קורה אחרי הכרזת 2?
מערב הייתה מכריזה Pass. גם אני הייתי מכריז Pass. למזרח עם 7 נקודות וחמישה קלפים ב-, יש רק אפשרות אחת להראות את הסדרה. זה תלוי בהסכמה בין השותפים. אני מניח ששימוש בטרנספר יהיה יותר נפוץ מאשר הכרזה ישירה של סדרת ה-.

מבחינת ההפרעה ליריבים במציאת ההתאמה ב- זה לא כל כך משנה: למרות ההפרעה שלי, היריבים מצאו את ההתאמה, שבשולחנות אחרים מצאו ללא הפרעה.

לטובת מי פעלה ההפרעה?
שני הצדדים קיבלו מידע על היד שלי ועל היד של השותפה שלי:

1. לי יש לפחות חמישה קלפים ב- ולשותפה לפחות שלושה (במקרים נדירים עשויים להיות לה שני קלפים). 

2. קרוב לוודאי שיש לי ארבעה קלפים ב-. לפי ההכרזה שלי יש לי לפחות ארבעה קלפים בסדרה. ייתכן שגם ביד עם שבעה קלפים ב- וחמישה ב- הייתי מכריז כך.

לדעתי המידע שהועבר עוזר להגנה לבחור טוב יותר את קלף ההובלה. 

אם נעשה טרנספר ל- מערב היא הכרוז. כנראה שאני צריך להוביל ב-T:
לא טוב להוביל ב-.
לא טוב להוביל בקלף היחיד ב-.
לא טוב להוביל ב- מתחת ל-Q. 

אני משחק עם השותפה Journalist leads. המשמעות של ההובלה היא שיש לי לפחות את ה-9 ותמונה מעל ל-T.

אם הוכרזה סדרת ה- על ידי מזרח, השותפה שלי צריכה כנראה להימנע מהובלה ב-A. ה-DBL של מערב סימן שה-K אצלה, אבל גם עשוי "להדליק נורה אדומה" של אורך במערב ואולי void במזרח.   
על פי מהלך ההכרזה לא טוב להוביל ב-.
הבחירה היא בין הובלה פסיבית ב- לבין הובלה בתמונה ב-, כנראה ה-J. ללא ההתערבות שלי בוודאי לא מובילים ב-J.

אני נוטה להעדיף הובלה ב-J. לכיוון היד של השותף שהבטיח רביעייה עם כוח בסדרה.

הרושם שלי הוא שהכרזת ההפרעה פעלה במקרה זה לטובת צפון-דרום. 

התוצאה הצפויה במשחק נכון בחוזה מוכפל של 3?
במשחק נכון צריך לפול פעם אחת. ההגנה תזכה בשתי לקיחות בסדרת השליט, ובשלושה קלפי A. בגלל ה-DBL של מערב, הכרוז צריך לחשוד בחלוקה של 4-0 בסדרת השליט ולא לגעת בה עד לעיתוי המתאים.
הוא גם יודע היכן נמצאות מרבית הנקודות של המגנים: במערב שפתחה 1NT. כל מה שנשאר לו זה לספור חלוקה וקלפים גבוהים בידה של מערב.

על פי ה-DBL שלה ברור שה-K אצלה וסביר להניח שהיא מחזיקה גם ב-J. ספרנו כבר 4 נקודות. כשיופיע ה-A נספור עוד 4 נקודות. כשיופיע ה-A נספור עוד 4 נקודות. אם ישחקו  שלישי, יופיע גם ה-J או ה-Q. ספרנו כבר 13 נקודות או 14 נקודות. בהסתברות גבוהה ה-A ביד החלשה במזרח.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...