יום ראשון, 28 ביוני 2015

חוקי? כנראה שכן. צודק? לא

הסיבה שאני כותב פוסט זה היום ולא מיד לאחר שהסתיים השלב המוקדם של אליפות הארץ לסניורים היא, שמיד אחרי התחרות טסתי לחו"ל וחזרתי היום.
אני מניח ששופטת התחרות, שפטה על פי החוק, אבל התוצאה היא קיפוח קשה של שותפי ושלי, שגרם לכך שלא עלינו לשלב הבא.

מדובר ביד 10 של המושב השני. מה שאתם רואים באיור מתחת לשורה זו, אינו מה שאני ראיתי.



אני ישבתי במזרח אבל קיבלתי את היד שאתם רואים בדרום. השחקנית שישבה בצפון החזיקה את היד שאתם רואים במזרח. שותפה בדרום החזיק את היד שנמצאת במערב.

צפון-דרום הגיעו לחוזה של 3, לאחר שהשותף שלי עשה אוברקול ב-. הכרזתי DBL מעניש. דרום ברח ממנו ל-3 והשותף שלי הכפיל. צפון, החליטה לברוח ל-4. לא ממש הבנתי את ההיגיון בבריחה ל-4 אחרי שהכפלתי 3. כמובן, שהכפלתי שוב. 

אני לא משחק את ה-T לעקיפה. גם שחקנים טובים ממני ישחקו נמוך ל-Q. ההגנה תזכה ב-A. אחרי זה ימשוך הכרוז את ה-K וישחק עוד קלף נמוך בסדרה מהיד לכיוון ה-T בדומם. הגברת שהייתה הכרוז כן שיחקה את ה-T לעקיפה שנכשלה כישלון ידוע מראש.

הכרוז נפלה שלוש פעמים תוצאה של 800 נקודות לטובתנו. בדקנו באמצעות ה-Bridgemate תוצאות של זוגות נוספים ששיחקו את היד. זוג ששיחק שניים או שלושה שולחנות לפנינו, השיג את אותה תוצאה כמונו. יתר הזוגות השיגו תוצאות הרבה פחות טובות. הרווחנו כ-10 IMPs. 

מה קרה בסיבוב האחרון?
כארבעה או חמישה סיבובים אחרי התוצאה היפה ביד הזו, שיחקנו את שתי הידיים האחרונות. מנהלת התחרות ניגשה אלי והציגה  לפני תרשים של יד מספר 10 ושאלה אותי האם אני זוכר מה הם הקלפים שהחזקתי בידי? מה שראיתי אז, זה מה שאתם רואים בתרשים לעיל.

מיד הצבעתי על הקלפים שהופיעו בדרום.

התוצאה שקיבלנו על היד הייתה Average Plus. היא הסתכמה ב-3 IMPs בלבד. זו גם התוצאה שקיבלו כמה זוגות אחרים ויריביהם, כולל היריבים שלנו.

אם נצא מתוך הנחה, שהזוג השני שהשיג את אותה תוצאה, קיבל גם הוא את הקלפים מסובבים, לפחות 7 או 8 זוגות שיחקו את הקלפים בכיוון לא נכון. 

סיבה ראשונה לקיפוח: מגיע לנו יותר מ-Average Plus
אסייג את מה שאני אומר בכך שאיני מכיר את החוק ואני מניח שהשיפוט היה על פי החוק.
ברור לחלוטין שנפגענו. מההכרזה בשולחן שלנו ומאופן המשחק, למדתם בוודאי שהיריבים שלנו היו זוג חלש יחסית ל-Field. התצפית הזאת מתוקפת בתוצאות: הזוג הזה סיים באחד המקומות האחרונים.

פערי הרמה הם כאלה, שגם בפועל עשינו תוצאה טובה בהרבה מכל הזוגות שיחקו את הידיים מסובבות וקרוב לוודאי שהיינו עושים תוצאה הרבה מעל ל-Average Plus גם לו היינו משחקים את הידיים בכיוון הנכון.

צודק (אבל כנראה לא חוקי) היה לתת לנו את התוצאה המקסימלית, שהשיגו זוגות ששיחקו את הידיים בכיוון הנכון. במחוז המרכז זכה זוג אחד במזרח-מערב ב- 12 IMPS ושני זוגות ב-10 IMPs. עשרה IMPs, השיג הזוג עם התוצאה הטובה ביותר במזרח-מערב במחוז צפון.

אני מבין את הבעיה: מה שלא יעשו שופטים שלא הם אלה שיצרו את הבעיה, מישהו ייפגע. אם נותנים לנו יותר, יש גם אחרים שצריכים לקבל יותר ואחרים שצריכים לקבל פחות.

סיבה שנייה לקיפוח: אחרים קיבלו Average Plus שעליו הרוויחו
כפי שסביר להניח שאנחנו היינו עושים תוצאה טובה גם אם הקלפים לא היו מסובבים, סביר להניח שזוג שיצא באחד המקומות הראשונים ועשה תוצאה טובה (לא משנה אם ישב במזרח-מערב או בצפון-דרום) היה עושה תוצאה טובה יותר מ-Average Plus גם בקלפים לא מסובבים.

מי שעשויים להתחרות איתנו על העליה לגמר הם היריבים שלהם, שעשו תוצאה רעה עם קלפים מסובבים וכנראה היו עושים פחות טובה  מ-Average Plus גם בקלפים לא מסובבים.
הזוגות האלה הרוויחו לא מעט.

ההיגיון השיפוטי הוא שאין להעניש אותם, משום שהם לא ביצעו עבירה ולכן קיבלו Average Plus.

ומה אם אלו שביצעו עבירה?
שני זוגות כן ביצעו עבירה. אם הם לא נענשו עליה, זו סיבה נוספת להרגשת קיפוח. מדובר בשני הזוגות שהעבירו את הקלפים של מזרח לצפון, של דרום למזרח וכו'. 
מהתוצאות איני יודע האם הם נענשו. 

שחקן שעושה Revoke נענש בהעברת לקיחה או לפעמים יותר מלקיחה ליריביו. העבירה שביצעו השחקנים האלה חמורה יותר, משום שהיא משפיעה על כל מי שישחק את היד אחריהם בעוד Revoke  יכול לפגוע באופן ישיר רק בזוג נגדו משחקים את היד.

בעידן של ידיים מחולקות על ידי מחשב, ללא פתקי הכרזה, השחקנים שישחקו אחרי סיבוב הידיים, יתקשו לגלות את הבעיה.

במקרים רבים העברה לא נכונה של קלפים מתרחשת משום שמנתחים את היד ושחקן לוקח קלפים של שחקן אחר לצורך הניתוח ומחזיר אותם למקום הלא נכון.

איני יודע האם החוק מגדיר עונש. אם אינו מגדיר עונש, יש לשנות אותו בהקדם

לטעמי עונש של הפחתת IMPS 10 או הפחתת 5% הוא עונש ראוי.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...