יום שלישי, 2 ביוני 2015

The Partner Double שהצליח חלקית

כתבתי כבר לא מעט על הנושא של Double מעניש. למשל: תיאורית גילוי האותות ו-Double מעניש.

שני פוסטים על הנושא הציגו את גישתו של זיא מחמוד, אחד משחקני הברידג' הטובים בעולם. מחמוד, פקיסטני המתגורר בארה"ב, שזכה באליפויות עולם עם נבחרת ארה"ב, הוא דמות מרתקת ליד שולחן הברידג' וגם רחוק משולחן הברידג'.

בשני הפוסטים שכתבתי עליו בנושא Double מעניש מוצגת גישתו הייחודית: הענש גם כשאין לך להעניש, משום שאולי לשותף שלך יש להעניש או שהיריבים יברחו מחוזה טוב יחסית לחוזה פחות מוצלח. 
כותרות הפוסטים:

בליגה הלאומית לזוגות, ניסה השותף שלי להבריח את היריבים מחוזה של 3NT, שהוא חשב שהם יבצעו, לחוזה מוצלח פחות. הוא עשה זאת באמצעות Double, שמזכיר את ה-Partner Double של זיא מחמוד.

הוא הצליח להבריח אותם לחוזה של §4. דווקא חוזה של §5 , שבוצע היה חוזה שכיח. היריב שלנו ביצע חוזה של §4 עם לקיחה עודפת. קיבלנו 53% על היד.
לכאורה הצלחה אבל...  אפשר להפיל בקלות חוזה של 3NT, שהיה מניב לנו תוצאה טובה במיוחד.



עמי זמיר, שחקן נבחרת ישראל הצעירה עד גיל 21, פתח במערב 1NT, שהוסבר כ-14-16 נקודות ויד מאוזנת. אמיר עציון, שותפו הקבוע בנבחרת הצעירה ובכלל, הכריז §2. זוהי קונבנציית סטיימן. מזרח מראה לפחות 8 נקודות ושואל את שותפו האם יש לו ארבעה קלפים באחת או שתיים מסדרות המייג'ור.

התערבתי בהכרזה של 3. זמיר הכריז 3NT וניר הכפיל. עציון ברח לחוזה של §4, שהיה החוזה ששוחק.

הכרוז מפסיד רק  אחד ואת ה-A§. החוזה בוצע עם לקיחה עודפת.

מה יכול לדעת צפון לפני שהוא מכריז?
מהלך ההכרזה, מגלה מידע רב על הידיים שמחזיקים השחקנים האחרים.

מערב
מערב פתח והראה יד מאוזנת של 14-16 נקודות. נניח בניתוח שיש לו 16 נקודות.

בהכרזתו השנייה, 3NT, הראה עוצר ב- ושלל רביעייה ב-. ברור שעם רביעייה ב-, אחרי שהשותף שלו חיפש ארבעה קלפים בסדרת מייג'ור, היה מכריז 4 ולא 3NT.

כשיריב מראה שבעה קלפים בסדרת מייג'ור, במקרה זה , ולך יש שלושה קלפים בסדרה לשותף שלך לא יכולים להיות ארבעה קלפים בסדרה.

דרום
שימו לב לכך שכולם פגיעים. דרום לא היה מתערב עם יד חלשה בגובה 3 ומקבל Double מעניש מהשחקן היושב אחריו ומחזיק ביד של 16 נקודות.

ההכרזה של דרום מראה את הדברים הבאים:

1. יש לו שבעה קלפים ב-.

2. יש לו שני נכבדים בסדרת ה-.
בלי שני נכבדים לפחות לא היה מתערב בגובה 3 במצב פגיע. ה-K  נמצא בצפון. מערב שהכריז 3NT מחזיק ב-A או ב-Q  או ב-J וב-T. במקרה שהנכבד הוא ה-J וה-T, מערב צריך להחזיק בארבעה קלפי  ולשותפו יש void.

3. הוא קצר בסדרת ה- ואין לו כוח בסדרה זו.
דרום חושש שהיריבים ימצאו התאמה בסדרת ה- ויגיעו לחוזה של 4. לו היה לו כוח ואורך גם בסדרת ה-, לא היה מתערב בהכרזה בשלב זה והיה מנסה להפיל את היריבים בחוזה בסדרת מייג'ור.
צפון מחזיק בחמישה קלפים בסדרת ה-, כך ששותפו בוודאות קצר וחלש בסדרה זו. ברור גם שלמערב אין ארבעה קלפים בסדרה ולמזרח יש ארבעה קלפים בסדרה. 

4. יש לו כוח בסדרה צדדית או ביותר מסדרה צדדית אחת.
אחרת הוא היה צפוי להיענש באמצעות Double. ההגנה הייתה עלולה לזכות במספיק לקיחות בסדרת הצדדיות על מנת שזה לא ישתלם לכרוז.
ברור שהסדרה הצדדית הזו היא אחת מסדרות המיינור (או שתיהן). 

המסקנות שצפון יכול להסיק מהמידע

1. בהסתברות גבוהה, תהיה כניסה לידו של דרום בסדרה צדדית ולכן אחרי שצפון מוביל ב-K נגד חוזה של 3NT, הכרוז יזכה רק בלקיחה אחת ב- ואחרי שדרום ייכנס לידו באמצעות סדרה צדדית, יזכה כנראה במספיק לקיחות בסדרת ה- על מנת להפיל את החוזה. 

2. כשהכרוז יתחיל למשוך לקיחות בסדרת מיינור, הוא צריך לנחש שלשותפו כוח במיינור השני. אם יזכה בלקיחה עליו לנסות לשחק קלף מסדרת המיינור שהכרוז לא פיתח.

המסקנה היא שאינו צריך להכפיל חוזה של 3NT, אלא צריך לנסות להפיל אותו.

המציאות
כמו בהרבה מקרים, המציאות אינה מתאימה לגמרי לניתוח ההגיוני. 
הניתוח לגבי סדרות המייג'ור מתאים למציאות.

יש רק טעות קטנה ביחס לסדרות המיינור. דרום מחזיק דווקא ב-A בסדרת המיינור שהיריבים ינסו לפתח, הלא היא סדרת ה-§.  

התוצאה של צפון-דרום רק תהיה טובה יותר, משום שדרום ייכנס מוקדם יותר לידו על מנת לגבות את קלפי ה- הגבוהים ולא יצטרך לזרוק מספר גדול של קלפי  כשיגמרו לו הקלפים בסדרות אחרות.

הערות שוליים

1. אולי עכשיו אתם מבינים טוב יותר, מדוע ה-Partner Double מתאים לשחקן ברמה של זיא מחמוד ולא כל כך מתאים לשחקן מהשורה.  

2. אני מבטיח לכם, שגם לזיא מחמוד יש לפעמים תוצאות גרועות במיוחד, כשהוא משתמש ב-Partner Double.

3. יש עוד הבדל בין זיא לשחקן מהשורה. ההבדל הוא פסיכולוגי: לזיא עשויים להאמין שיש לו מספיק כוח על מנת להכפיל (הוא מכפיל גם במקרים שהכוח אצלו ולא אצל הפרטנר). לשחקן מהשורה עלולים לא להאמין ולהישאר בחוזה מוכפל שיבוצע.






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...