יום שני, 18 באפריל 2016

איך שחקן שפתח בהכרזת Pass מראה 15 נקודות?



ניצלתי ביקור לא ברידג'יסטי בתל-אביב על מנת לשחק בתחרות IMP בחולון. עם השותפה שלי באותה תחרות לא שיחקתי מעולם בתחרות, אבל אשחק איתה באחת התחרויות בפסטיבל בתל-אביב.

החידה של היום עוסקת בשאלה: איך שחקן שפתח בהכרזת Pass מראה 15 נקודות או יותר?

2 Multi 
בסיכום שלנו לא נשאר הרבה מה-2 Multi, שכתבתי עליו כמה פוסטים. הפוסט: טריוויה על 2 Multi, מכיל קישורים לכולם.

מה שנשאר זה יד עם פחות מפתיחה ושישייה באחת מסדרות המייג'ור. אחת התשובות להכרזת ה-2 היא 2NT. הכרזה זו מבטיחה 15 נקודות או יותר.

במענה להכרזת 2NT, הפותח מתאר את ידו באופן הבא:

3 יד בטווח הנמוך עם שישייה ב-

3  יד בטווח הנמוך עם שישייה ב-

3 יד בטווח הגבוה עם שישייה ב- 

3 יד בטווח הגבוה עם שישייה ב- 

מהלך ההכרזה
ישבתי במערב ופתחתי בהכרזת Pass. צפון הכריז Pass. השותפה שלי הכריזה 2. דרום הכריז Pass ואני הכרזתי 2NT.
איך שחקן, שיש לו מכסימום 11 נקודות, מראה 15 נקודות?

מה פירוש ההכרזה שלי?
כאמור ההכרזה מראה 15 נקודות לפחות ולכן לא סיכמנו את משמעותה אחרי Pass. 

חשבתי על שתי אפשרויות שהשותפה שלי תבין את ההכרזה:

1. שאני רוצה לשחק 2NT
יתכן שזה יצא גרוע אם השותפה מחזיקה ביד מינימאלית עם קוצר בסדרה. אבל ייתכן שהשותפה ואני נזכה בשש לקיחות בסדרה הארוכה שלה. התחלה לא כל כך רעה לחוזה של 2NT.

2. שאני מעוניין שהיא תכריז בהתאם לסיכום במצב שבו 2NT היא ההכרזה הראשונה שלי.

השותפה שלי חשבה על האפשרות השנייה היא הכריזה 3. הכרזתי Pass והיא ביצעה את החוזה. לו הייתה מכריזה 3 הייתי מכריז  4

לפניכם היד המלאה


ניתוח ההכרזה

1. הכרזתי Pass עם 12 נקודות ביד של 4-3-3-3. 
כפי שכבר כתבתי בפוסט: להרוויח ללא מאמץ בידיים של All Pass, איני פותח בידיים של 4-3-3-3, שאינן עונות על חוק העשרים, ללא הרבה ספוטים (קלפים גבוהים כמו T,9,8). 
אני הולך בעקבות מרטי ברגן, שממליץ לא לפתוח בידיים כאלה.

2. לאחר ההכרזה של השותפה שלי, חוסר ספוטים באחת מסדרות המייג'ור הפך לחסר משמעות. יש לנו התאמה של 9 קלפים או 10 קלפים בסדרת מייג'ור. אפשר להוסיף נקודת אורך אחת בחוזה ב- ושתי נקודות אורך בחוזה ב-

3. בתחרות בחישוב של IMP רצוי לא להחמיץ אפשרות למשחק מלא. אם הסדרה הארוכה של השותפה שלי היא , יש סיכוי סביר לביצוע למשחק מלא.
אם הסדרה הארוכה היא , יש לנו התאמה של 9 קלפים ואם יד בטווח העליון של הנקודות יש סיכוי סביר לבצע חוזה של 3.

4. אם היא בטווח הנמוך ב-, קרוב לוודאי שלא יכפילו חוזה חלקי ולא ניפול מספר רב של פעמים.


5 תגובות:

  1. כמה דברים
    1. קודם כל המולטי שלך שגוי. מכיוון שאתה יודע כמעט הכל על היד של הפותח וכמעט כלום על היד של המשיב אסור לפותח להכריז את הצבע שלו פן יהפוך בטעות לכרוז.

    התשובות על מולטי-2נט
    3 קלאב - חלש בהארט
    3 דיאמונד - חלש בספיד
    3 הארט - חזק בספיד
    3 ספיד - חזק בהארט.

    2. מה שאתה רצית לעשות (לשחק 4 מול בספיד ו3 מול בארט) עושים דרך 3 הארט ועם השותף יתקן אז נכריז 4.

    3. ההכרזה שלך מאד אגרסיבית ולא עלתה רק כי השותפה שלך מאד חזקה לפתיחה של מולטי. למעשה אני הייתי מכריז 1 הארט מהיד שלה.
    בכמעט כל שיטה של בחירת הכרזות פתיחה חוץ מחוק ה20 יש לה פתיחה.... (גם לפי זאר פוינטס, גם לפי chatonic גם לפי ספירת מפסידים...)
    4. בכלל לא ברור מאיפה הבטחון שכל כך טוב לנו לשחק 4 ספיד אפילו אם יש לה 2 ספיד טוב
    למעשה אם יש לה אורך בספיד המלכה ספיד נשמעת כמו דופליקציה ואותו דבר הנקודות בקלאב מול קוצר בקלאב. ממש לא ברור לי מול איזה יד טוב לנו להיות בגים בספיד למשל מול
    KJXXXX
    XX
    AJXX
    X
    (יד חזקה בהרבה מהמצופה) - יש לך מפסיד בקלאב ספיד והארט ואתה תקווה לא להפסיד גם דיאמונד... כלומר במקרה הסופר חיובי אתה על גיים של 50%....

    מול סתם יד טובה מאד למשל

    AKXXXX
    X
    QXX
    XXX

    אתה די צריך שימכרו לך
    ומול יד טובה רגילה אתה נופל תמיד

    AKXXXX
    JXX
    QX
    XX

    השבמחק
  2. היי נצר,
    האם תוכל להסביר על השיטות זאר פוינטס וצ'טוניק לספירת נקודות?
    אשמח ללמוד עליהן.
    תודה,
    פלוני אלמוני

    השבמחק
  3. הי,
    יש כמה דברים שצריך לשקול לגבי ידים גבוליות והשאלה אם הן שוות פיתיחה או לא.
    חוק ה20 נותן מענה לחלק מהדברים. בספר שלו על חוק ה20 (זה ספרון קטן עם כריכה בצבע תכלת) מרטי ברגן מזכיר עוד כמה
    א. ספירת הנקודות
    בשיטה של מילוטון וורק (4=3=2=1) אסים שווים מעט מדי
    נסיכים ומלכות שווים יותר מדי
    ולא מקבלים כלום על 10 או על ספוטים.

    ב. ניקוד הוגן על חלוקה.
    בחוק ה20 אתה מסכם את שתי הסדרות הארוכות (בדוגמא שלנו 10) כנקודות חלוקה ומוסיף לנקודות הגבוההות אם הגעת ל20 אתה פותח. אבל גם ברגן למשל מסכים ש5=4=4=0 שווה יותר מ5=4=2=2. חוץ מזה ש 6=4 למשל יותר מחולק מ5=5 והם לא שניהן צריכות להיות שוות אותו דבר.

    ג. תמונות ביחד ובסדרות הארוכות
    ברור שתמונה בודדת או דבלטון שווה פחות מתמונה בסדרה ארוכה (בספר שלו על חוק ה20 לחלק מהמקרים ברגן קורא לזה maxi subtraction וmini subtraction)
    ביד הזאת יש לך AQJ ביחד וQT ביחד (עם עוד קצת ספוטים)
    הAQJ בסדרה של 4 קלפים שווה יותר מ7 נקודות וה QT בסדרה של 6 קלפים שווה יותר מ 2
    ===

    מה אפשר להבין מ3 אלה
    1. אם היד של השותפה היתה למשל
    AX
    QTXXXX
    QXXX
    J
    למשל היא היתה הרבה פחות טוב עם אותם תמונות.
    לעומת זאת אם היד היתה

    XXX
    QTXXXX
    AQJX
    (void)

    או

    X
    QTXXXX
    AKXX
    XX

    או
    X
    QT9XXX
    AQJX
    XX

    כל 3 הידים חזקות יותר מהיד של השותפה ולכולן יש אותה ספירת נקודות על פי חוק ה20.

    השיטות האחרות שציינתי נותנות יותר דגשים לתכונות מסוימות של היד
    אפשר להשתמש בהן אבל רצוי יותר להבין על מה הן מדברות ולעשות את החשבון לבד

    1. זאר פוינטס - בקצרה זה שיטה שלוקחת נקודות. מוסיפה קונטרולים מוסיפה פעמים את הסדרה הארוכה + הסדרה השניה הכי ארוכה פחות הסדרה הקצרה. צריך 26 לפתוח.
    ביד המדוברת יש 6+6+4-1= 15 נקודות חלוקה. 9 נקודות גבוההות + 2 נקודות קונטרולים סה״כ 26 נקודות (אפשר לפתוח)

    אני לא חושב שזו תורה מסיני. שים לב שאם היה נסיך סינגלטון במקום בדיאמונד עדין זאר היה אומר לפתוח אבל זה מעניין.
    סיכום - זאר נותן תמונה יותר ריאלית של נקודות חלוקה ונקודות גבוההות (6=4=2=1 יקבל יותר נקודות מיד של 5=5=2=1 אבל פחות מיד של 6=4=3=0 שאם נשווה לחוק ה20 אז כולן שקולות לפי חוק ה20, אסים ומלכים מקבלים נקודות גם בתור קונטרולים וגם בתור נקודות) אבל לא נותן משקל לתמונות ביחד לעומת לבד.

    ליותר מידע
    https://en.wikipedia.org/wiki/Zar_Points
    http://www.bridgeguys.com/pdf/ZarPoints.pdf

    2. צאטוניק הוא דמות מספר. בעקרון הוא מחשב שמשחק ברידג ולועג לבני אדם שהם כל כך מטומטמים. (משהו בסגנון בסרט ״10״ הגיבור מדרג את כל הנשים מ1 עד 10 חוץ מבו דרק שהיא באופן יחודי 11. גם אני (המחשב, צאטוניק) מדרג אנשים מ 1 עד 10 אבל עדין לא מצאתי מישהו, גבר או אישה, שהוא מעל 1.3)
    בקיצור באחד הפרקים הוא ממליץ על שיטת ספירת הנקודות שלו (תצטרך כנראה לקנות את הספר) הוא נותן נקודות גבוההות באופן שונה לתמונות ( באופן שמשקף יותר את הכח שלהן ממילטון... יותר קרוב ל6=4=2=1 של זאר מ4=3=2=1) הדבר השני שהוא עושה זה נותן בונוסים לתמונות שבאות ביחד - ביד המדוברת ה T בהארט והQJ בדיאמונד שבאים יחד עם הA. (מצד שני אחרי שספרת נקודות הוא לא אומר לך איך לספור חלוקה בכלל...)

    ג. יש עוד הרבה שיטות לספור נקודות ולהחליט עם ידים שוות פתיחה או לא למשל
    bennion - little jack points
    losing trick count
    וכו.

    אני ממליץ לך לעזוב את השיטות כרגע ולנסות להתרכז בידים גבוליות ששוות בערך 18-21 לפי חוק ה20 ולענות על השאלה הבאה עד כמה היד שלי טובה לפי דברים שהשיטה לא סופרת. למשל לדעתי
    AKTXX
    ATX
    XXX
    XX
    שווה פתיחה למרות שיש רק 19 לפי חוק ה20.)
    לדעתי גם הידים הבאה שוות פתיחה אפילו שיש 18.
    void
    QT9X
    AKT9X
    T9xx

    מצד שני אפשר לא לפתוח
    QJ3
    QJ73
    QJ73
    KJ
    אפילו שיש בה 21 נקודות לפי חוק ה20.

    כלומר אם תזכור ששיטת ה20 לא מתגמלת בדיקנות על חלוקה ולא מתגמלת בדיקנות על נקודות ולא מתגמלת על נקודות ביחד תוכל להסתכל על יד ולהוסיף לה או להוריד לה עד 2 נקודות לפי חוק ה20 ולפתוח את היד.

    תוספת או הפחתה של נקודה אחת יכולה להיות ליד שיש בה כמה גורמים טובים שלא מתוגמלים מבין
    1. הרבה ספוטים
    2. נקודות בקונטרולים ולא נקודות רכות
    3. חלוקה מעניינת יחסית לכמות נקודות החלוקה.
    (6=4=3=0 מעניין יותר מ5=5=2=1 ולשניהם 10 נקודות חלוקה. 5=4=4=0 או 7=2=2=0 מעניין יותר מ5=4=2=2 ולשנהם 9 נקודות חלוקה. )
    4.תמונות בצבעים הארוכים
    5. תמונות מלוות תמונות אחרות (להבדיל מתמונה בכל צבע)
    ===
    אם יש לך 2-3 מתוך ה5 אפשר להוסיף נקודה. אם יש לך 4 או 5 אפשר להוסיף אפילו 2 ואתו דבר עם הפחתות. עם יש לך 4=4=3=2 וזה פחות מעניין מ4=4=4=1 וגם יש לך תמונות מפוזרות וגם יש לך נקודות בצבעים הקצים אפשר להפחית נקודה. אם יש לך גם נקודות רכות וגם אין לך ספוטים אפשר להפחית אפילו 2)

    השבמחק
  4. אגב כל מה שכתבתי למעלה מעניין רק בקשר להכרזות פתיחה.
    אם למשל יש לי פיט 10 אז תמונות רכות מאבדות עוד מערכן כי נוצרת דופליקציה (מה שכתבתי על מלכה ספיד אם ידוע לנו פי 10. אם יש פיט 10 אז המלכה שווה רק בחלוקה של 3=0 והנסיך שווה משהו רק אם ידוע שהחלוקה היא 3-0 אין לנו את המלכה ויש לנו אפשרות לעקוף.בכמעט 70% מהידים AK בלבד שווים בדיוק כמו AKQJ.
    אם אנחנו משחקים את היד KQJT9X בשליט יכול להיות שווה 5 טריקים. כצבע צדדי בהגנה יכול להיות שווה 0 טריקים.
    כל הערכות היד דינמיות. מומלץ לקרוא גם על ODR.

    http://www.bridgewebs.com/ocala/Offense%20to%20Defense%20Ratio%20ODR.pdf

    נצר

    השבמחק
  5. אגב בכלל יש עוד המון סיבות לפתוח או לא לפתוח בידים גבוליות
    למשל האם יש לי ריביד נוח?
    מה ערך ההפרעה של הפתיחה?
    מה בכלל אני פותח (בהתאם לשיטה) ומה טווח הנקודות וכו.

    הנה דוגמא

    נניח שאני משחק שיד של 11-15 נקודות עם 5 קלאב ורבעיה במיגור פותחים 2 קלאב.
    זה נדרש בחלק מגרסאות פרסיזן או כשאני משחק פוליש קלאב.

    זו ככול הנראה הפתיחה הכי גרועה בשיטות האלה.

    זו פתיחה גרועה אבל זה סוג של שיט הכרחי.

    (אחרת אתה משחק 2 קלאב = שישיה לפחות שזו פתיחה מצויינת אבל אז אתה נתקע עם פתיחות 1 דיאמונד שלא מבטיחות דיאמונדים בכלל ומפסיד מכיוון אחר)

    אז למשל אני לא אכריז אפתח ידים גבוליות ב 2 קלאב. (גם לא עם 26 זאר פוינטס :-))

    גם בשיטות אחרות יש אלמנטים כאלה (בצורה פחות מודגשת אולי אבל יש)

    למשל אם אתה משחק 5 מיגור ואם תפתח הפתיחה תהיה 1 קלאב זה פחות עוזר מאשר עם היית משחק 4 מיגור ואז פתיחה של 1 קלאב באמת מראה קלאבים אז פחות כדאי בידים גבוליות.

    מצד שני אם אתה משחק 5 מיגור ואם תפתח הפתיחה תהיה 1 מיגור זה הרבה יותר יעזור לשותף ויכול להמריץ אותך לפתוח בידים גבוליות. זה נכון במיוחד עם הפתיחה שלך מוגבלת למשהו כמו 15-18 נקודות (כל מיני גרסאות של פריסזן ופוליש קלאב)

    הרבה יותר קל לפתוח בידים גבוליות כשאתה יכול להיות לכל היותר 15 נקודות מאשר כשאתה עלול להיות 22 נקודות. השותף יודע הרבה יותר טוב מה לעשות במכרז תחרותי.

    או למשל אני מחזיק XX XX AXXX AQJxx
    אם אני אפתח 1 קלאב קרוב לודאי שלא יהיה לי ריביד אחרי 1 מיגור של השותף.
    (להכריז 1 נ״ט אני לא רוצה. ליד שלי אין ערך בהובלה - להפך אני רוצה לשמור על התמונות של השותף. ולהכריז 2 דיאמונד אני לא יכול זה רברס והקלאבים שלי לא מספיק טובים בשביל שאני אציג אותם כשישיה)
    מצד שני אני יכול תמיד להכריז 2 קלאב אחרי פס. אני לא אפתח את היד.

    מצד שני אם אני מחזיק
    KQJXXX
    QJXX
    XX
    X

    אני יכול לפתוח 1 ספיד. נכון שאין לי ״פתיחה״ אבל אני מפריע הרבה. (לקחתי להם את כל מרחב ההכרזה ב1) אם יש פיט היד של מאד שווה בספיד ואם לא אני יכול תמיד להכריז 2 הארט על כל תשובה של המשיב.

    אני רוצה הובלה בספיד בהגנה

    חוץ מזה שלפתוח 2 ספיד עם רבעיה בהארט אני לא יכול ולהכריז פס זה קצת מוגזם.


    זה גם משנה אם אני יד ראשונה או שלישית (ביד שלישית אני יותר מפריע אז אני עלול לפתוח גם עם פחות מפתיחה.) מה הם האלטרנטיבות שלי (אם יש לי פתיחה של 5-5 במינורים או 2 דיאמונד חלש אני יכול לפתוח בה.
    אם אין לי אני עלול לפתוח עם ידים כאלה 1 דיאמונד במקום פס) וכו....)

    בקיצור דברים הם לא חד משמעיים. זה לא שיטות שאפשר לפתור עם מחשבון.
    אפשר לקרוא את השיטות ולהבין מה מהותי שם
    אבל בסוף צריך להסתכל על היד, לחשוב קצת על המכרז שעלול להתפתח ולקבל החלטה מושכלת.

    השבמחק

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...