יום שלישי, 12 ביולי 2016

מאפייני שיטות ההכרזה בברידג' הירושלמי


בפוסט הקודם שאלתי: האם רמת הברידג' בירושלים נמוכה? דעתי הייתה שרמה גבוהה או רמה נמוכה הוא דבר יחסי. דעתי היא שרמת הברידג' בירושלים נמוכה בהשוואה לרמת הברידג' במרכז הארץ ובחיפה.
כמובן, שיש בירושלים גם שחקני ברידג' ברמה גבוהה מאד והכוונה בכתיבת סדרת הפוסטים הזו אינה לפגוע במישהו או מישהי.

שיטות הכרזה ירושלמיות
שיטת ההכרזה הנפוצה בירושלים שונה משיטות הכרזה במקומות אחרים. שוב יסלחו לי אותם שחקנים ירושלמים שמכריזים אחרת. 

כבר הצגתי חלק מהייחוד בהכרזות הירושלמיות בפוסט: ירושלים עיר מיוחדת גם בהכרזות.

אנסה להציג כמה הבדלים עיקריים בין הכרזות ירושלמיות נפוצות לבין הכרזות מקובלות במקומות אחרים בהם שיחקתי, עליהם קראתי ובהם צפיתי (המונח צפיתי מתייחס לצפיה ב-BBO. בדרך כלל צפיתי בשחקנים מצמרת הברידג' העולמי בתחרויות חשובות).

1. פחות קונבנציות
בירושלים משחקים פחות קונבנציות. הדעה הרווחת היא שאפשר להגיע להישגים הכי טובים גם אם כמעט לא משתמשים בקונבנציות.

2. מכריזים גבוה כשאתה חזק
אחד העקרונות של ההכרזה בברידג' המודרני היא להכריז נמוך כשאתה חזק. כשמכריזים נמוך אפשר לנצל את מרחב ההכרזה לתיאור טוב יותר של הידיים שאתם ושותפיכם מחזיקים, על מנת להגיע לחוזה אופטימלי.
בירושלים נפוצות יותר הכרזות שאינן על פי העיקרון הזה. כך למשל,סוגרים מיד ל-3NT ולפעמים מגלים, בדיעבד, שאפשר היה להכריז ולבצע סלאם.

3. מה המשמעות של הכרזת 2 אחרי שהשותף הכריז 1 והיריב הכריז 1?
הכותרת היא רק דוגמה להכרזת Cue bid, שכמעט תמיד מתארת כוח והתאמה בסדרת השותף. לא מעט פעמים הסתכלו עלי בירושלים כעל עוף מוזר, כשנתתי את ההסבר הזה. חשבו שה-2 שואל על עוצר ב- במטרה לשחק משחק מלא ב-NT, אם יש עוצר. מאז שיניב זק לימד את מה שהפך מזמן לחלק סטנדרטי משפת ההכרזות בברידג', פחות מסתכלים עלי כעל עוף מוזר. 
לפירוט קראו: "לפול מהכיסא" מ-Direct cue bid.

4. מתי הכרזת סדרה שואלת על עוצר ומתי הכרזת סדרה מראה עוצר?
מרבית הנקודות אצלכם ואצל השותף. אתם אולי בדרך להכרזת חוזה של 3NT. האם הכרזה לא טבעית של סדרה מראה עוצר או שואלת את השותף על עוצר?
התשובה שלי, ולא רק שלי: היא מראה עוצר, למעט מקרה חריג אחד: הכרזה בגובה 3 של סדרה בה התערב היריב. 
אצל לא מעט שחקנים ירושלמים גם הכרזת סדרה אחרת שואלת על עוצר.

הבעיתיות של שאלה על עוצר בסדרה שהיריב לא הכריז היא, שאם לשותף אין עוצר, היריבים ידעו במה להוביל גם אם זו אינה ההובלה הטבעית שלהם.

5. בידיים מאוזנות עם 15-17 נקודות וחמישייה במייג'ור מכריזים את סדרת המייג'ור
מאד נפוץ בירושלים. פחות נפוץ במקומות אחרים. כשלמדתי בקורס מורים לברידג' כל תלמיד הרצה 10 דקות לפני הכיתה. האמן הבינלאומי יוסי אנגל (שלמד רק את החלק של ההוראה והיה פטור מהחלק של לימוד ברידג') אמר בהרצאתו, שבברידג' המודרני יותר חשוב להראות את הנקודות (15-17 במקרה זה) מאשר את החמישייה בסדרת מייג'ור.
יוסי אנגל צודק. כך מכריזים רוב השחקנים בברידג' המודרני.

6. "עירו של Cappelletti"
בירושלים מקובל יותר להשתמש בקונבנציית Cappelletty לאחר שהיריב פתח 1NT.
גם בהקשר זה אני עוף מוזר בירושלים. ההעדפה שלי היא Multi Landy, אבל אני משחק גם Modified DONT
אני משחק גם Cappelletti עם מי שלא מכיר את שתי הקונבנציות הנ"ל.

7. 2 על 1 לא מחייבת למשחק מלא
שיטת ההכרזה 2 על 1 מחייבת למשחק מלא היא שיטת הכרזה נפוצה בברידג' המודרני. לא בירושלים. מספר קטן של זוגות מקומיים משחק את השיטה הזאת.
אחד מאלה שלא משחק אותה, יודע להסביר מדוע: הוא חושב שזו שיטה לא טובה במשחקים חלקיים בתחרויות בשיטת ניקוד Top-Bottom.
זכותו של כל אחד לחשוב האם שיטת הכרזה טובה או לא. השחקן הזה, שהוא בעל ידע תיאורטי רחב, הוא יוצא דופן: יתר הירושלמים, שלא משחקים את השיטה הזו, לא משחקים אותה לא משום שהם חושבים שאינה טובה, אלא משום שאינם מכירים אותה.

יש מילה אחת שחוזרת כמה פעמים ברידג' מודרני. שיטות ההכרזה המקובלות בברידג' הירושלמי אינן שיטות ההכרזה המקובלות בברידג' המודרני.


לגייס לעזרתי את גאייר הלגמו
השיח הברידג'יסטי הירושלמי שונה מהנהוג במקומות אחרים. אתה מנסה לשחק עם מישהי או מישהו בפעם הראשונה ולקבוע שיטת הכרזה משותפת. שואלים אותך, במקרה הטוב: האם אתה משחק RKCB או "אסים וקינגים ביחד"?
במקרה הפחות טוב: האם אתה משחק "אסים וקינגים ביחד" או "אסים לחוד וקינגים לחוד" (בתרגום לעברית: Blackwood)?

אין לי כלום נגד RKCB וגם לא נגד Blackwood, למי שלא מכיר RKCB, אבל את דעתי (הזהה לדעת שחקנים טובים בהרבה ממני) על מה שנקרא "אסים וקינגים ביחד" כבר הבעתי בפוסט: שיעור פרטי לירושלמים: איך לא להכריז SLAM? 

כשזה קורה לי אני מגייס לעזרתי את גאייר הלגמו, השחקן שאני חושב שהוא השחקן הטוב בעולם.
אני מתאר למי שמציע לי לשחק "אסים וקינגים ביחד" מצב לא סביר לחלוטין: הלגמו מוכן לשחק איתי (פערי הרמות כל כך גדולים שזה בלתי סביר בעליל). אני מנסה לקבוע איתו שנשחק על פי כרטיס השיטות שלו ומוצא שם "אסים וקינגים ביחד" (הסתברות של 0%. מעולם לא ראיתי שחקן מהליגה הלאומית בישראל או ברמה גבוהה יותר משתמש בשיטת "אסים וקינגים ביחד"). 

אני מבקש ממנו להחליף את "אסים וקינגים ביחד" במשהו אחר והוא מסרב. במצב זה אני מודיע לו שאם הוא מתעקש לשחק איתי ברידג' לא נכון, אז אני מודה לו ומוותר על ההזדמנות החד-פעמית לשחק איתו. 

לשחקן הירושלמי שרמתו רחוקה מאד מרמתו של הלגמו ברור: "אסים וקינגים ביחד" זה עבורי Go no GO. אפשר לשחק "אסים וקינגים ביחד, אבל לא ביחד איתי.

לא במקרה הרחבתי את הנושא של "אסים וקינגים ביחד". אני מנסה לגמול, ללא הצלחה, שחקנים ירושלמיים מהטעות הזו כבר הרבה זמן.

כששחקן שאין חולק על זה שהוא אחד מהשחקנים הכי טובים בארץ, אומר בדיוק את מה שאני אומר (בסגנון שלו) - אני לא טועה.

כשכל השחקנים ברמה הגבוהה "הצביעו ברגליים" (למעשה בידיים) נגד הקונבנציה הזו והם משחקים RKCB - לא הם טועים ולא אני טועה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...