יום ראשון, 18 בספטמבר 2016

לזכרו של בריאן זיטמן

 ביום שישי נפטר בריאן זיטמן לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן.
 אין צורך לספר על בריאן לשחקני הברידג' בארץ בכלל ובירושלים בפרט. 




כולם הכירו אותו כמיסד וכמנהל מועדון מרכז הברידג' בירושלים ביחד עם אשתו מגי ועם משה בן אוזיליו ז"ל.

כולם הכירו אותו ככותב מוכשר בירחון הברידג' הישראלי במדור מעניין שכתב בשפת האם שלו, אנגלית.

כולם גם הכירו אותו כשחקן ברידג' מוכשר ויצירתי ברמה גבוהה וכאדם טוב ונעים הליכות.

עד כמה אהבו אותו והעריכו אותו בעולם הברידג' הישראלי אפשר ללמוד מהמספר יוצא הדופן ומהתוכן של התגובות על הפוסט שפירסם בנו אורן, שחקן ברידג' בעצמו, בקבוצת הפייסבוק של ההתאגדות הישראלית לברידג' בו הודיע על פטירת אביו.

בפוסט זה אציג את ההיכרות שלי עם בריאן, שמציגה גם כמה דברים פחות ידועים עליו.

בפעם הראשונה שפגשתי את בריאן במועדון ברידג'

 
עד גיל 54 לא שיחקתי ברידג'. לפחות לא ברידג' תחרותי ולא ברידג' שמבדילים בו בין סדרת מיינור לסדרת מייג'ור. בין שאר המשחקים ששיחקתי עם שלושת ילדיי היה גם ברידג' או אולי משהו דמוי ברידג'.

יום אחד הופיעה בביתי אחותי וסיפרה שהתחילה לשחק ברידג' במועדון של משה בן-אוזיליו. בני ניר, אז בן 12, ביקש שנלך שנינו לשחק פעם בתחרות ברידג'. 

באופן טבעי, בחרתי במועדון מרכז הברידג' בו שיחקה אחותי וניהל משה בן-אוזיליו אותו הכרתי באמצעות ביתו שעבדה איתי והייתה מיודדת איתי. כשסיפרתי לביתו על כוונתי ללכת לשחק היא דיברה על המועדון שלו ושל מגי זיטמן. 

בפעם האחת שהסכמתי לשחק סיימנו במקום השני בתחרות. התחלנו לשחק ברידג'.

במועדון פגשתי את משה ואת מגי. לא ידעתי על קיומו של בריאן.
לאחר כמה פעמים הופיע במועדון אדם בשם בריאן, שאמרו לי שהוא מבעלי המועדון. הוא נעמד ליד השולחן שלי והסתכל עלי במבט ממושך. לבסוף אמר: "אני מכיר אותך. אתה שיחקת שחמט".

מסתבר שגם בריאן היה בעבר שחקן שחמט. הוא קישר בין הבחור הצעיר עם הבלורית הפרועה שפגש בתחרויות שחמט בירושלים (אני בשנות העשרה ושנות העשרים המוקדמות של חיי) לבין האיש הקרח והממושקף (אני במועדון הברידג').

אחרי שהוא אמר את מה שאמר, נזכרתי גם אני בבריאן שחקן השחמט. גם בתקופה ששיחקתי במועדון הברידג' שלו הוא עדיין שיחק שחמט. הוא שיחק שחמט בהתכתבות באמצעות האינטרנט. בשחמט כזה, יש לך יום או יומיים לחשוב על כל מסע ואז לשלוח אותו מאתר האינטרנט השחמטי ליריב. 

לפעמים נהג לקרוא לי להיכנס לחדרו במועדון לפני תחרויות או אחרי תחרויות וביקש את עזרתי בבחירת המסע הבא במשחק שחמט בהתכתבות שהציג על המסך. דננו ביחד באפשרויות משחק שונות. 

כמה דברים ייחודיים שאני זוכר מבריאן


1. בריאן אהב ברידג'. 
הוא שהה שעות רבות ביום במועדון שלו בו מתקימת פעילות כמעט בכל יום בבוקר ואחה"צ.  פעם אמר לי כמה טוב לו שהוא יכול לעשות את מה שהוא אוהב (לשחק ברידג') ולהתפרנס מזה.

2. בפעם הראשונה ששיחקתי את קונבנציית Splinter זה היה בתחרות מקומית במועדון. בריאן היה השותף שלי.
בעלי המועדון היו משחקים בתחרויות מקומיות עם שחקנים מתחילים.
לאחר שבריאן הכריז 1, אני הכרזתי בגובה 4 את הסדרה הקצרה שלי. לא ממש היכרתי את הקונבנציה. היו לי אמנם 6 קלפים ב- אבל בקושי היו לי נקודות. בריאן שיחק בחוזה כמעט בלתי אפשרי לביצוע של 6. הוא ביצע אותו באופן מבריק עם עקיפות חיתוך שהצליחו.

3. במועדון הייתה ספריה שבה מספר רב של ספרים. כמעט כולם באנגלית. אני מניח שרובם היו ספרים שרכשו בעלי המועדון במהלך השנים הרבות בהן שיחקו ברידג'. אני מניח שאת רובם רכש וקרא בריאן. 
קצת מוגזם להגיד שהייתי הקורא היחיד בספריה, אבל ללא ספק הייתי זה שלקח ספרים בתדירות גבוהה יותר מכל שחקן אחר במועדון. 
כמעט בכל פעם ששאלתי ספר, הייתי שואל את עצתו של בריאן איזה ספר כדאי לקחת מהספריה.

4. הכתבות המענינות של בריאן הצטינו גם בצניעות. הוא כתב שהוא כותב אותן כשחקן מהשורה ולא כמומחה. 
באחת מהכתבות טעה בריאן בניתוח שלו. הסיבה לטעות הייתה שהוא לא הכיר את קונבנצית Smolen.
כשעליתי על הטעות, כתבתי לו באופן פרטי שהוא טעה וצרפתי קישור לדף אינטרנט על קונבנצית Smolen. הוא הודה לי וכתב שהוא לא הכיר את הקונבנציה.
מאד הופתעתי לקרוא את הכתבה הבאה של בריאן בירחון. הוא עשה מה שלא רבים היו עושים. הוא כתב שטעה בכתבה הקודמת משום שלא הכיר את קונבנצית Smolen והודה בפומבי לי ולשחקן נוסף על זה שהסבנו את תשומת ליבו.

5. בריאן היה גם שופט טוב בתחרויות ברידג'. מאד התרשמתי מאחד המאמרים שלו בירחון הברידג', בו כתב על פסיקה שלו נגד אחד מטובי השחקנים בארץ. השחקן הרגיש נפגע מהפסיקה. במאמר תיאר את היד הספציפית והסביר שהחלטה שיפוטית עשויה להיות תלויה גם ברמת השחקנים.
השחקן ברמה הגבוהה, חשב שהיריבים היו צריכים להכריז כמו שחקן ברמתו. בריאן חשב ששחקנים ברמה נמוכה בהרבה, כמו יריביו באותה מחלוקת, מכריזים אחרת ולכן פסק לרעתו. לו היה מדובר ביריבים ברמה גבוהה יותר היה פוסק לטובת אותו שחקן. 

צר לי על לכתו בטרם עת ואני משתתף בצערה העמוק של משפחתו.



2 תגובות:

  1. ידידי אבי. הארועים שתארת מיטיבים לתאר את בריאן ז"ל וניכר בהם האובדן שאתה חש כמו כל קהילת שחקני הברידג'. בריאן היה ג'נטלמן , מאיר פנים ואיש הליכות ותרבות. יהי זכרו ברוך

    השבמחק
  2. בריאן היה אדם נעים הליכות וצנוע. אכן עצוב מאוד!

    השבמחק

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...