יום ראשון, 22 בינואר 2017

לחרוג משיטת ההכרזה


עד לפני כמה שנים שיחקתי עם הבן שלי קונבנציה מורכבת שנקראה פתיחות בינוניות. 
עם 9-11 נקודות וחמישייה או שישייה בסדרה שאינה  פתחנו בגובה 2 בסדרה. 
אם נתעלם מטעויות של יריבים שלא מכירים את הקונבנציה, גם במקרים בהם היה Pre Alert שלנו, היו ידיים שבגלל שיטת ההכרזה קיבלנו תוצאה גרועה והיו ידיים שבגלל שיטת ההכרזה השגנו תוצאה טובה.

היינו מפסידים בידיים בהן לו היינו מכריזים Pass, כמו רוב השחקנים, זה היה מסתיים בחוזה בגובה 1 בסדרה הארוכה שלנו.
בידיים בהן השותף של הפותח הכפיל על מנת להעניש לא פעם היינו מרוויחים. המשיב ידע שלפותח יש 9-11 נקודות, בעוד שמי שפתח ביד דומה ב-Weak two הראה 6-10 נקודות. מול 6-8 נקודות המשיב לא יכול להכפיל. כשהוא יודע שיש לפחות 9 נקודות הוא כבר יכול להעניש.

מה שנכון לגבי הקונבנציה, הלא שכיחה הזו, נכון גם לגבי שיטות הכרזה. בכל שיטת הכרזה ניתקל בידיים "התפורות" לשיטה ובידיים המראות את מגבלותיה. 

בפוסט זה אציג יד ששיחקתי ביום רביעי (18.1.17) בתחרות מקומית. אני ישבתי בצפון עם 19 נקודות. היד שהחזקתי לא הייתה ממש אידיאלית להכרזה בשיטת ההכרזה המקובלת. 


המחלק במערב הכריז Pass. עכשיו תורכם להכריז מה תכריזו?
על פי שיטת ההכרזה המקובלת, עלי לפתוח את היד בהכרזה של 1.
בחרתי ביודעין לחרוג ממנה ולפתוח 1.

בשיטת ההכרזה Precision
לו הייתי משחק לפני כמה עשרות שנים, הייתי מכריז כנראה על פי שיטת ההכרזה Precision, שהייתה פופלארית באותם ימים.
אין לי בעיה עם היד שהחזקתי בשיטת הכרזה זו. 
הייתי פותח 1. משמעות ההכרזה הלא טבעית הזו היא שיש לי 16 נקודות או יותר. היא אינה אומרת דבר על מספר קלפי ה- שבידי. זו הכרזה מחיבת לסיבוב אחד.

לו הייתי פולני
בפולין מקובלת שיטת הכרזה הנקראת Polish Club. מספר קטן של זוגות בישראל אימץ את השיטה הזו.  
גם בשיטת הכרזה זו אין בעיה.  
הייתי פותח 1. משמעות ההכרזה הזו היא או שיש לי יד חזקה או יד עם מבנה מסוים. זו אינה הכרזה טבעית והשותף אינו צריך להכריז Pass. זוהי הכרזה מחיבת לסיבוב אחד. בהכרזה השנייה מתברר האם לפותח יד חזקה או יד עם מבנה מסוים.   

אמריקאי או בריטי לפני כמה עשרות שנים
לפני כמה עשרות שנים ההשתמשו בארצות הברית ובבריטניה בשיטת הכרזה שנקראה Four Cards Major. בשיטה זו פותחים בגובה 1 בסדרת מייג'ור עם ארבעה קלפים לפחות במקום חמישה כמקובל היום.
יש לי רושם שגם בשיטת הכרזה זו אין בעיה להכריז את היד שלי באמצעות פתיחה של 1.

מדוע יש לי רושם ואינני בטוח? הסיבה לכך היא שאיני מכיר את השיטה והיא כל כך לא נפוצה שקשה למצוא עליה חומר באינטרנט. קראו למשל את מה שכותב על השיטה הזו Steve Robinson, שחקן אמריקאי חזק באתר Bridge Winners. כותרת הפוסט: Four Cards Majors

ההכרזה היצירתית שלי
אין ספק שיש מגרעות להכרזת הפתיחה היצירתית שלי, הסוטה משיטת ההכרזה. כך למשל, יכול להיות שיקצרו אותי ואצטרך לחתוך ב-J ביד הארוכה. 
אבל יש גם כמה שיקולים התומכים בהחלטה הזו. בפסקאות הבאות אציג מצבים שהסתברותם גבוהה ובהם יש יתרון מובהק לפתיחה של 1 ביד ספציפית זו.  

כשהשותף עונה: Reverse bid
אחרי כמעט כל הכרזה של השותף מכריזים 2. זוהי הכרזת Reverse המראה 18 נקודות או יותר. תיאור לא רע של היד שלי. החיסרון היחיד הוא שהיא מראה חמישה קלפים ב-.
השותף ייזהר מהכרזת 3NT ללא כוח בסדרות המיינור. 

כפי שתראו בהמשך, אם פותחים 1 לא תמיד תוכלו לתאר לשותף את היד שלכם.

הערה: בהחלט יתכן ששחקנים ברמה גבוהה במיוחד

כשכולם מכריזים Pass
עם 19 נקודות בידי הכרזת Pass של כולם היא אפשרות סבירה. מספיק שלשותף אין 6 נקודות או לפחות 5 נקודות יפות עם מבנה יד מתאים להכרזה ושלפותח יש 10-11 נקודות ולמשיב אין יד מתאימה להתערבות במצב של Balancing על מנת שלא תהיה הכרזה שנייה. 

במקרים רבים חוזה של 1 יהיה עדיף על חוזה של 1. כנראה שאבצע אותו בהסתברות גבוהה יותר ובמקרה ששני החוזים יבוצעו אקבל תוצאה טובה יותר מאחרים (שיטת החישוב: Match Points).

חוזה של 1 מבוצע בכל יד שבה ליריבים יוותרו שלושה קלפים בסדרת ה- כשחותכים ב-J גם כשלשותף 0 נקודות. שימו לב לזה שזה יקרה גם ביד שלשותף void ב-!!!
דוגמה: היריבים זכו בשתי לקיחות ב-. אני חותך את ה- שלישי ב-J. אני זוכה בעוד שלוש לקיחות ב- ובשלוש לקיחות ב-.

חוזה של 4 בסדרת מייג'ור בהתאמה 4-3 או חוזה של 5?
לטעמי חוזה בגובה 4 בסדרת מייג'ור בהתאמה 4-3, עם הכוח המרוכז בסדרות המייג'ור ביד זו, עדיף על חוזה של 5
לאחר הכרזת 2 של משיב המשחק Inverted Minors קל להחמיץ את ההתאמה של 4-3 בסדרת מייג'ור ולנחות בחוזה של 5 שנופל פעם אחת. 

עוד יותר גרוע עשוי להיות חוזה של 3NT כשלמשיב שלושה קלפים ב-♦ והוא מניח שביד החזקה של שותפו ימצא תמונה כלשהי בסדרה. למשל כשלמשיב: Q76 או JT7. בהסתברות גבוהה ההגנה תזכה בארבע לקיחות בסדרה זו אולי גם בחמש.

כשהשותף מכריז 3
אם אתם משחקים Inverted Minors תשובה של 3  להכרזת 1 מתארת יד עם חמישה קלפים ב- ו-6-9 נקודות.
האם תכריזו עכשיו 3? האם תכריזו עכשיו 3? האם תעצמו עיניים ותכריזו 3NT? אחרי שתכריזו 3NT תתפללו שלשותף יש עוצר ב- או שהיריבים לא יבחרו בהובלה טבעית ב- ויובילו דווקא בסדרת מייג'ור. 
אולי בכלל תנחתו בחוזה של 5? לא חוזה רע כשלשותף יש 8-9 נקודות שכולן ב-. אבל מה אם יש לו 6-7 נקודות או Q  מבוזבזת?  

קושי בהכרזה כשפותחים 1 והשותף מכריז 1NT
אצל שחקנים מהשורה כמעט תמיד הכרזת 1NT שוללת רביעיות במייג'ור (יהיו מקרים עם ידיים של 4-3-3-3 עם רביעייה במייג'ור בהם מכריזים 1NT).

מה הכוח שמראה משיב המכריז 1NT? לטעמי 6-10 נקודות. שחקן נבחרת ישראל מיכאל בראל חלק על מה שאמרתי כשהצגתי רק את היד של צפון בקבוצת ה-Facebook מדברים ברידג'.
על פי בראל הכרזה כזו: "מקובל ש-1NT מכריזים עם 8-10 נקודות עם פחות מזה מכריזים 1 או תומכים ב-".
הרציונאל של מה שבראל מציע הוא החשש ממה שיקרה בסדרות המייג'ור הקצרות של המשיב.

קטונתי להתווכח עם מיכאל. מיכאל בראל הוא שחקן מצוין, הרבה יותר טוב ממני. 
בכל זאת אתווכח איתו על מילה אחת בתשובתו: "מקובל". זה כנראה מקובל אצל שחקנים ברמתו או אצל שחקנים ברמה גבוהה מאד.
אצל שחקנים רבים מהשורה מקובל להכריז 1NT עם 6-10 נקודות. 

כשאני אומר קושי, אני לא טוען שהקושי אינו פתיר. הוא פתיר כשמדובר בשחקנים ברמה גבוהה או לפחות ברמה גבוהה מהממוצע.
שחקנים כאלה ישתמשו בטכניקות כמו זו שציינתי בפוסט Lebensohl  ברוורס.

יש לי ספק ביכולתם של שחקנים מהשורה, כמו השחקנים בתחרות המקומית בה שיחקתי את היד, להתמודד עם הבעיה.
למשל: צפון מכריז 2 ודרום מניח שיש לו 4-5 קלפים ב- ומכריז  3. מה המשמעות של הכרזת  של צפון? בטח לא הכרזה טבעית: האם זה שואל על עוצר בדרך ל-3NT או שזה Delayed Splinter

לסיכום
אפשר למצוא מגרעות בהכרזה החריגה שלי. לא לחינם השיטה מגדירה הכרזה של 1 ולא הכרזה של 1 בידיים במבנה כזה. 
ליד הספציפית הזו יש מאפיינים ייחודיים:

1. לפותח יש 19 נקודות
יש חשש סביר להכרזות Pass שיסיימו את המכרז בגובה 1.
אם זה אכן יקרה, קרוב לודאי שחוזה של 1 יהיה עדיף על חוזה של 1

2. כל הנקודות מרוכזות רק בסדרות המייג'ור 
מול יד חלשה, אבל לא חלשה מכדי להכריז הכרזה שאינה Pass חוזה  של 3NT עלול להיות חוזה שנועד לכישלון כשהיריבים מתקיפים בסדרת מיינור.
הכרזת פתיחה של 1 אמנם "מרמה" בקלף אחד אבל כמעט תמיד תיתן לפותח הזדמנות להראות את הכוח שלו ואת מבנה היד שלו באמצעות הכרזת Reverse ב-.

עם מאפינים אלה בהסתברות גבוהה משחק מלא בהתאמה של 4-3 בסדרת מיייג'ור יהיה עדיף על משחק מלא בגובה 5 בסדרת מיינור עם התאמה של 5-3 או התאמה של 6-2.
האופן בו הכרזתי נותן סיכוי טוב יותר למצוא התאמה כזו.

מהלך ההכרזה בשולחן שלי
השותפה הכריזה 1. הכרזתי 4. מערב הוביל בשליט. השותפה שלי משכה שליטים וזכתה ב-12 לקיחות.
לדרום יש "צרות של עשירים" היא צריכה לחשוב האם סביר שנהיה בחוזה של או חוזה של 6 סביר יותר?

לטעמי בהכרזה הראשונה שלה, כשעליה להניח שלי יש 12-14 נקודות עליה להכריז 1.
חוזה של נועד לכישלון בהובלה ב-. לו הייתי פותח ההובלה הטבעית היא ב-A ואחריו ב-K.

דרום צריך להיזהר מלנסות להראות את הכוח והאורך ב- כשהחוזה הוא 4. במקרה זה ההגנה תפיל חוזה של 4. מערב יוביל ב-  מזרח יחתוך. 
כשרואים את הדומם בצפון ברור שצריך לשחק . מזרח ימשוך את ה-A. מערב יסמן לו להמשיך. הוא יחזור ב-4 ל-Q♦ של מערב, שישחק  נוסף לחיתוך במזרח.

הערת שוליים
בניתוח של הסיבות להכרזה שלי, התיחסתי לבעיות בסדרת ה-  במקרה שמשחקים בחוזה ללא שליט.
גם אם יש לדרום עוצרים בסדרת ה- עלולות להיות בעיות דומות בסדרת ה-. ההסתברות שההגנה תיקח חמש לקיחות ב- קצת יותר נמוכה, משום שלצפון יש 3 קלפים כולל ה-T בסדרת ה- ורק שני קלפים ללא נכבד בסדרת ה-

3 תגובות:

  1. ביד הזו אם אני צריך להמר מראש מה החוזה שאני רוצה להיות בו, התשובה תהיה 3נט, נכון יתכן שניפול אבל ב4-3 בשליט יש סיכוי גבוה יותר שניפול.
    לגבי ריביד, אני מרגיש בסדר גמור להכריז 3נט על 3 קלאב, ומרגיש מצוין להכריז 2נט על 1נט שיתאר במדיוחק את היד שלי, 18-19 נק' מאוזן (אלא אם משחקים ש1נט מראה 8-10(

    השבמחק
  2. אם היית פולני אז פתיחת 1 קלאב היתה מראה 12-14 מאוזן או 15+ עם קלאבים או 18+ כל יד.

    סה״כ היית פותח 1 קלאב עם כל יד שהיית פותח 1 קלאב בשיטת 5 מייג׳ור או עם כל יד של 18+ פרט לידים של 6 קלאבים או 5 קלאבים ורבעיה במיג׳ור שהיית פותח איתם 2 קלאב.

    בלי קשר - אני לא מבין איך פתיחה של 1 הארט עוזרת לך.
    הדבר היחיד ש 1 הארט עושה זה מרמה את הפרטנר בקשר לכח היד שלו אם תשחקו בהארט.....

    1. אם לשותף יש רבעיה בספיד לא ממש משנה עם פתחת 1 קלאב או 1 הארט.
    (אולי אם פתחת 1 קלאב ואתם משחקים טרנספרים אז היד החזקה תשחק את היד אז עדיף 1 קלאב אבל נניח שאתם לא משחקים טרנספרים) אולי יש מצב לסלאם ואז פגעת קלות ביכולת של השותף לספור לקיחות.
    2. אם לשותף אין 4 ספידים אבל יש לו 3 הארטים אתה בבעיה עכשיו איך לשכנע את השותף לא לשחק בהארט בעיה שהיתה נמנעת....
    3. אם לשותף יש 4 הארטים אתה בכלל בבעיה כי אתה לא תדע עכשיו מתי כן לשחק בהארט ומתי לשחק בנ״ט בכול זאת
    4. אם לשותף יש רבעיה בדיאמונד או שהיה מכריז 1 דיאמונד אז היית יכול לבחור לשחק את היד ב2 נ״ט מול יד מינימלית
    5. אם תפתח 1 קלאב יש סיכוי קטן בהרבה שתקבל הובלה בקלאב וגדול יותר שתקבל הובלה במייגור מול 3 נ״ט. מנגד אם פתחת 1 בהארט יש סיכוי גדול יותר שתקבל הובלה במיינור.
    6. הקטסטרופה הכי גדולה זה כשהשותף שלך מחליט לשחק ב5-2 במייג׳ור במקום ב6-3 בקלאב ומחליט לסטות מהשיטה ולהכריז 4 הארט ואתה מוצא את עצמך בחוזה בהארט ב״פיט״ של 4-2.
    בכל מקרה להכריז 1 הארט זה הימור שאפילו אם הוא במקרה מצליח - אתה בעצם שם את כל השותפות בהימור - על הביד הראשון ולפני שהשותף פתח את הפה....

    השבמחק
    תשובות
    1. נצר תודה על תגובתך.
      2. עם יד כזו אני מעדיף לשחק בהתאמה של 4-3 בהארט על פני חוזה ללא שליט.
      4. אם לשותף יש רביעייה בדיאמונד יכול להיות שאין לנו הגנה בקלאב.
      5. כנראה שאקבל הובלה טבעית בדיאמונד ואכשל בביצוע החוזה
      6. כפי שציינתי בפוסט, אינני נוהג להכריז כך באופן קבוע. זו הפעם היחידה שעשיתי את זה בגלל המאפינים הייחודיים של היד 19 נקודות שמרוכזות כולן בשתי סדרות.

      מחק

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...