יום שלישי, 18 באפריל 2017

חוק ה-20 שלא היכרתם


בפוסט קודם עסקתי בשאלה מתי מכריזים בגובה 1 לפי חוק ה-20?
בפוסט זה אשאל את השאלה: מה מכריזים בידיים עם 12 נקודות או יותר שאינן עונות על חוק ה-20?

למרטי ברגן בספרו Points Schmoints יש תשובה ברורה לשאלה הזו: מכריזים Pass. הטיעון שלו: כפי שפותחים עם ידיים העונות על חוק ה-20 ובהן פחות מ-12 נקודות, גם בידיים עם מספיק נקודות לפתיחה שאינן עונות על חוק ה-20 נשתמש בחוק הזה.

אילו ידיים עם 12 נקודות או יותר אינן עונות על חוק ה-20?

כל יד של 13 נקודות או יותר עונה על חוק ה-20 ולכן על פי חוק זה אפשר לפתוח אותה בגובה 1 בסדרה.
היד עם האורך המינימאלי של שתי הסדרות הארוכות היא יד של 4-3-3-3. נחבר 4 ו-3 ונגיע ל-7. אם נוסיף לזה 13 נקודות קיבלנו בדיוק 20. 
יש רק מבנה אחד יד אחד שאינה עונה על חוק ה-20 כשיש 12 נקודות. זו יד של 4-3-3-3. 
צמצמנו את הדיון לשאלה: האם לפתוח עם 12 נקודות כשיש יד של 4-3-3-3?

ברוב המקרים ידיים של 4-3-3-3 נחשבות לפחות טובות למשחק מידיים במבנה אחר. בחוזה עם שליט יכולת החיתוך שלנו ביד הקצרה מוגבלת משום שבכל סדרה יש לנו לפחות 3 קלפים. 
בחוזה ללא שליט אין לנו סדרה ארוכה שאפשר לפתח, אולי למעט המקרים בהם גם לשותף ארבעה קלפים לפחות מול הרביעייה שלנו. אם זה קורה אז כמעט תמיד מדובר בסדרת מיינור.


כשמכריזים Pass עם 12 נקודות והתוצאה All pass


ברוב המקרים שזה קרה לי השגנו תוצאה מעל הממוצע. לרוב הנקודות מתחלקות כמעט בשווה בין שני הצדדים. בידיים כאלה מפסידים לפעמים כשלשותף יש 10-11 נקודות ו/או כשיש התאמה בסדרת מייג'ור. במצבים שאינם עונים על תנאים אלה לרוב מרוויחים. ראו דוגמה בפוסט: להרוויח ללא מאמץ בידיים של All Pass.


כשמכריזים Pass עם 12 נקודות ושחקן יריב פותח


כפי שצוין לעיל, ידיים של 4-3-3-3 לרוב אינן אידיאליות למשחק. לעומת זאת הן בהחלט טובות להגנה.
בהגנה נגד חוזה ללא שליט לא קל ליריבים לפתח סדרה כשבכל סדרה יש למחזיק ה-4-3-3-3 לפחות שלושה קלפים. עם 12 נקודות במקרים רבים עשוי להיות לפחות נכבד אחד בסדרה.
בהגנה בחוזה עם שליט, בעיקר בחוזה עם שליט המתבסס על חיתוכים צולבים, מחזיק היד עשוי לשחק שלושה סבובי שליט. 
עם 12 נקודות יהיו לו, קרוב לודאי, גם כניסות ליד על מנת לשחק אותם.

אל תשכחו דבר נוסף, הכרוז לא יבנה את תכנית המשחק שלו על ההנחה שלכם יש 12 נקודות והכרזתם Pass. הוא יניח שהנקודות מתחלקות בערך שווה בשווה ביניכם לבין השותף שלכם.  


כשמכריזים Pass עם 12 נקודות והשותף שלכם פותח


ברוב המקרים תוכלו להראות את הכוח שלכם בהמשך ההכרזה.



מתי אני חורג מההמלצה של מרטי ברגן?


הגורמים הבאים עשויים להביא אותי לפתוח עם יד של 4-3-3-3 עם 12 נקודות. בהחלט ייתכן שילוב של מספר גורמים.

1. ריבוי Spots
Spots (בעברית: "ספוטים") הם קלפים גבוהים שאינם תמונות: 10,9,8. כשיש לי 12 נקודות והרבה ספוטים, בעיקר הרבה קלפי 10, אני עשוי לפתוח גם עם יד של 4-3-3-3 עם 12 נקודות.

2. ביד שלישית
ביד שלישית, אחרי שתי הכרזות Pass, פותחים לפעמים עם פחות מפתיחה, לא בהכרח על פי חוק ה-20. דוגמה לקונבנציה המביאה בחשבון מצב של פתיחה עם 10-11 נקודות וחמישייה בסדרת מייג'ור היא קונבנציית Drury.
יהיו מקרים שאפתח ביש שלישית ידיים בהן עוסק פוסט זה. בדומה לקונבנציית Drury, זה יקרה יותר כאשר הרביעייה שלי היא בסדרת מייג'ור.

3. ביד רביעית
ביד רביעית, לאחר שלוש הכרזות Pass, פותחים לפי חוק ה-15. חוק ה-15 הוא כלל על פיו פותחים במצב זה כאשר סך הנקודות וסך קלפי ה- הוא 15 או יותר.
כל יד של 4-3-3-3 עונה על החוק הזה.
הגרסה הפרטית שלי של החוק הזה היא חוק ה-16. אטה לפתוח כשיש לי ארבעה קלפים ב-.

4. נטייה קלה לעשות זאת כשהרביעייה היא בסדרת מייג'ור
פתיחה ביד רביעית לפי חוק ה-15 לעיל היא דוגמה ספציפית להעדפת יד עם רביעייה בסדרת מייג'ור. גם פתיחה ביד שלישית בה דן פוסט זה היא דוגמה כזו.
גם במצבים אחרים רביעייה בסדרת מייג'ור עשויה להיות שיקול התומך בחריגה מהכלל של לא לפתוח ידיים 4-3-3-3 עם 12 נקודות.

4 תגובות:

  1. על פי ההגדרה של חוק ה- 20 בפוסט הקודם, אז אפילו יד של 4-3-3-3 עם 24 נקודות שמתחלקות 6 נק' בכל סדרה לא עומדת בחוק ה- 20 (זו כמובן הקצנה כדי להראות את האבסורד).

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה על התגובה. אני מוכרח להגיד שלא הבנתי אותה. לפי ההגדרה יד של 24 הנקודות אוטומטית עומדת בחוק ה-20. צריך להוסיף למספר הזה 7 (4 קלפים בסדרה הארוכה ו-3 בסדרה שאחריה). מקבלים 31. 31 הוא תמיד גדול מ-20

      מחק
  2. התגובה נוסחה בצורה לא טובה. על פי ההגדרה הפשוטה של חוק ה- 20 מסכמים את כלל הנקודות ואת מספר הקלפים בשתי הסדרות הארוכות. בדוגמאות שהובאו כל הנקודות מרוכזות בשתי הסדרות הארוכות. מה למשל דיון היד הבאה: 2-2-4-5, כאשר יש 11 נקודות בשני הדאבלטונים (S,H). על פי ההגדרה זה עומד בחוק ה-20. כלומר צריך להסביר מה חלוקת הנקודות הנדרשת בחוק ה- 20 (גם עבור יד עם 12 ויותר נקודות).

    השבמחק
    תשובות
    1. אני בהחלט מסכים שלפעמים לא צריך לספור Q או J בסדרות הקצרות. הבאתי דוגמאות שבהן הנקודות מתרכזות בסדרות הארוכות. אני מניח שאין טענות ביחס לידיים הראשונות שהבאתי והטענות מתייחסות לשתי הידיים האחרונות עם 8 נקודות ו-12 קלפים בסדרות הארוכות. בכוונה בחרתי ידיים שכל הנקודות מתרכזות רק באחת הסדרות על מנת להראות את ההבדל בין סדרה ארוכה עם כוח וסדרה ארוכה ללא כוח.

      מחק

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...