יום שני, 24 באפריל 2017

Psychic bid במושב השלישי



נצר זיידנברג הוא אחד המטיפים הגדולים בארץ להגינות בברידג'. ביום שישי ה-21 באפריל שיחקתי נגדו ונגד שותפו אילן מגדל בחצי גמר אליפות הארץ.


אני ישבתי במערב עם יד אדירה של 24 נקודות. לאחר שתי הכרזות Pass, פתח נצר בדרום בהכרזת 1. הכפלתי ואילן מגדל ניצל את מצב הפגיעות שלהם (ירוק מול אדום) על מנת להכריז 4.
הכפלתי שוב. זה היה החוזה הסופי. הכרוז נפל פעמיים. למרבית הפליאה, הפסדנו על היד רק 6 אימפים. 
6 הוא חוזה בהחלט סביר המבוצע ללא בעיות. לאחר שסיימנו לשחק אמר נצר שהוא ביצע Psych, כלומר: הכריז הכרזה שאינה מתאימה לשיטת הההכרזה שלו ושל שותפו, לרוב עם פחות נקודות ו/או פחות קלפים ממה שנדרש על פי השיטה. הוא קרא ביוזמתו למנהל התחרות וסיפר לו שהוא הכריז 1 עם 4 נקודות.
בהחלט מכובד וראוי. לא רק נאה דורש גם נאה מקיים.

מדוע צריך לקרוא למנהל התחרות אחרי הכרזה כזו?
אין איסור על הכרזת Psychic bid. אם שחקן עושה את זה אחת לכמה תחרויות, אי אפשר להעניש אותו.
הבעיה היא כשעושים את זה בתדירות גבוהה. זוהי עבירה. שחקן שעושה את זה בתדירות גבוהה עלול לפגוע ביריבים, שאינם מקבלים מידע נכון על ההכרזות שלו. 

בכרטיס השיטות, אותו מחויבים למלא שחקני תחרויות, יש מקום לציין תדירות Psychic Bids. אפשר לסמן אחת מארבע אפשרויות: Never, Rare, OCC, Frequent.
אני ממלא תמיד Rare. זה אכן מתאר את המצב האמיתי של סגנון ההכרזה שלי ושל שותפים שלי. מנהל תחרות יכול לפעול נגד שחקן שמכריז הכרזות כאלה מספר פעמים בתחרות. כך למשל, הוא רשאי לדרוש משחקן שמבצע מספר הכרזות כאלה להוציא Alert על כל הכרזה שלו.
לפיכך מנהל התחרות חייב לדעת ששחקן הכריז Psychic bid.

ועכשיו לברידג'
היו מוכנים לכך שיחסית יהיו יותר Psychic Bids במושב השלישי אחרי שתי הכרזות Pass. מי שיושב עם מעט נקודות במושב השלישי יודע שלשותף שלו יש עד 11 נקודות (במקרים נדירים 12 נקודות בהנחה שהוא מכיר את חוק ה-20 שלא היכרתם).
תחברו 11 נקודות ל-4 הנקודות שלו וליריבים יש לפחות 25 נקודות, כלומר: לפחות משחק מלא. 
אז למה לא להפריע?

אני והשותף שלי לא היינו צריכים לשחק בחוזה מוכפל של 4.
מנקודת המבט שלי היריב לא עשה Psych, כלומר: בסבירות גבוהה לי ולשותף שלי אין מספיק נקודות להכרזת סלאם. המתערב יכול להיות גם עם 10 נקודות.
הכפל השני שלי הראה יד חזקה מאד. האם אני רוצה להעניש? קרוב לודאי שלא, כשלפי ההכרזה ליריבים יש 10 קלפים בסדרת ה-. עם 8 נקודות הוא צריך לחפש את הסדרה בה יש לנו סלאם.
אבל איך עושים את זה כשלא הכננו את עצמנו למצב כזה מראש?

הטכניקה למציאת הסלאם הנכון
במהלך המשחק חשבתי גם על ההכרזה הנכונה במקום ה-DBL השני. ההכרזה הנכונה היא 4NT. היות שלא תיאמנו מראש, לא ידעתי כיצד יבין השותף שלי את ההכרזה הזו. 
האם יבין אותה כשאלה על קלפי מפתח?
האם יבין אותה כ-Quantitative?

ההכרזה אינה שני הדברים המצוינים לעיל. הרעיון הוא רעיון דומה לקונבנציית Scrambling 2NT. ההבדלים הם שבאותה קונבנציה ההכרזה היא בגובה 2 ומחפשים התאמה בסדרת מיינור. 
במקרה זה ההכרזה היא בגובה 4 ומחפשים התאמה באחת מהסדרות שלא הוכרזו.
הבדל נוסף: Scrambling 2NT שולל חמישייה בסדרת מיינור. אחרי 4NT לא שוללים חמישייה.

המשיב להכרזת ה-4NT צריך להכריז את הסדרה הנמוכה ביותר בה יש לו ארבעה קלפים לפחות. במקרה הזה §5.
אם לשואל יש לפחות ארבעה קלפים באותה סדרה, זוהי סדרת השליט. עכשיו אפשר לבדוק האם יש סלאם. 
במקרה הזה אין למערב ארבעה קלפים ב-§. עליו להכריז את הסדרה הנמוכה שלו עם לפחות ארבעה קלפים. עם חמישה קלפים בסדרה הוא מכריז 5. מזרח, עם ארבעה קלפים בסדרה, צריך לסגור ל-6.

התלבטות
היום הוא יום השואה והגבורה. אימי ז"ל איבדה בשואה את כל משפחתה. ההתלבטות שלי הייתה: האם לפרסם ביום השואה פוסט על ברידג'? כפי שאתם יודעים החלטתי לפרסם.
אני זוכר את השואה והפקתי ממנה את הלקחים שלי, שלא כאן המקום לפרט אותם. 
על הדרך שלי להתמודד עם השואה קראו את הפוסט: ניצולי השואה: ההיבט האנושי וההיבט הכלכלי.










תגובה 1:

  1. נו חשבת שאני לא אגיב...
    1. כמו שאמרת המצב ״מועד לפורענות״ אני פותח ביד שלישית, לא פגיע מול פגיע יש לך 24 נקודות.... כל זה מהווה יסוד סביר להאמין שההכרזה יכולה להיות פסיכית.
    (אגב אצלנו בכרטיס שיטות כתוב occ בתדירות ההכרזות הפסיכיות....)
    אני לא יודע מה משקל ההסתברויות אבל ההסתברות שמתוך 16 נקודות שיש למתנגדים 12 אצלי וגם לאילן יש קצת ולשותף שלך - כלום בטח גם לא מאד גבוהה. (ההסתברות לירבורו זה פחות מ1 ל1000 פה זה הסתברות מותנה כשידוע שאתה מאד חזק אבל עדין...)
    בקיצור אתה צריך לבחור בין שתי אפשרויות לא סבירות - שעשיתי סייק או ש(כמעט) כל הנקודות החסרות אצלי.
    חוץ מזה שנניח שכל הניקוד החסר אצלי - ויש לנו 16 נקודות ואולי אני עושה 4 ספיד (נדמה לי שנפלתי 1....) אז 5 דיאמונד לא יהיה כזאת הקרבה רעה. (אפילו אם אתה פגיע)
    אתה שחקן מנוסה ומשחק באליפות הארץ - אולי אפשר לצפות לסייק בהסתברות מסויימת מהיריבים....
    2. לרוע מזלי נפלתי על יד שיש לך סלאם במינור ולא הרבה הכריזו אותו.... אם היה לך סלאם בהארט הייתי מרוויח הרבה יותר ביד :-).
    3. מסכים עם הניתוח שלך לגבי ההכרזות. השותף שלך היה צריך להכפיל. אתה היית צריך להכריז 4 נ״ט בהכרזה השניה.
    אגב אפילו אם בטעות השותף מבין את זה כטבעי - אתם עושים.
    4. ההתאחדות אמורה לערוך רישום על כל הכרזות הסייק ולהעניש שחקנים שעושים את זה בתדירות גבוהה מדי שהשותף יכול לחשוד או לשנות את ההכרזה שלו.
    אני חושב שאני מכריז סייק פעם בכמה מאות ידים ואני לא באמת חושב שאילן יכול לצפות לזה.
    5. עוד מצבים שאפשר לצפות לסייק...
    1. זה כשיש פיט ידוע...
    לדוגמא השותף פתח 3 קלאב. הוא לא פותח 3 קלאב עם רביעיה במיגור ולי יש 3 קלאבים וסינגל בספיד - אני יודע שיש לנו פיט לפחות של 9 (כנראה 10) קלפים בקלאב וליריבים יש פיט 9 בספיד. בחרתי להכריז הכרזה פסיכית אני מכריז 3 ספיד כדי להוציא אותם מהביד....
    (לא בטוח בכלל ש 3 ספיד יותר מפריע מהכרזה פשוטה של 4 או 5 קלאב אבל זה לא קשור)
    2. כשהתשובה של השותף כנראה תתאים לי.
    יש לי חמישיה בקלאב וסינגל בהארט ומעט נקודות ושוב אני ביד שלישית.
    החלטתי להכריז הכרזה פסיכית - אני עלול להכריז 1 הארט ואז לצפות לתשובה של 2 קלאב דרורי ולהגיד עליו פס. (ואם השותף גם חלש? אז הוא יגיד 2 הארט ויכול להיות שהם ישחקו סלאם וידעו איך ההארט מתחלק. לא בהכרח מרוויח....)
    3. כשאני רוצה למנוע ליד מסויים
    אנחנו משחקים טרייל ביד של צבע שני.
    אני הולך לגיים בכל מקרה אבל אני לא רוצה שתוביל בהארט.
    פתחתי 1 ספיד והשותף מכריז 2 ספיד.
    אני מכריז 3 הארט והשותף יגיד לך שזה הזמנה עם צבע שני בהארט.
    הוא מכריז 4 ספיד ואתה מוביל במינור ובעצם עוזר לי.
    מצד שני נניח שהשותף יכריז 3 ספיד ואני בכל זאת אמשוך ל4 ספיד עכשיו אולי יש לך יסוד להאמין שאולי בעצם רציתי למנוע הובלה בהארט ולהוביל דווקא בהארט. מאותה סיבה אנשים מכריזים גם הכרזות פסיכיות על קונטרולים (כדי שתחליף ליד אבל ברור שזה יכול בקלות לעבוד נגדך)

    4. אני ממש צריך טופ.
    נניח שאנחנו משחקים בתחרות קבוצות ואתם מובילים לדעתי ב60 אימפים.
    הקבוצה שלי הולכת לקבל נניח שןם וי פי (אולי חצי וי פי במקרה הטוב) ואם אני אפסיד עוד 10 אימפים זה יעלה לי כלום.
    אם אני ארוויח 10 אימפים אני יכול להרוויח וי פי או שנים. כלומר מספיק לי שהסיכוי שההכרזה הפסיכית תעבוד הוא נמוך כדי שתוחלת הרווח שלי תהיה חיובית
    זה מצב שמעודד אותי לעשות פעולות לא שגרתיות ואפילו כאלה שנגד הסיכויים.
    אפשר לראות את טבלת הויפי פה
    http://www.elsid.co.za/bridge/templates/vpscale.pdf)

    עוד דוגמאות - אני משחק בברומטר ואני צריך לזכות מקום ראשון. אין לי חשיבות אמיתית אם אני מקום שלישי או מקום ארבע עשרה - אני כרגע במקום חמש - שוב יש לי מצב שמעודד אותי להכריז הכרזות פסיכיות.
    או אני משחק באליפות הארץ ואני ממש ממש צריך טופים כדי להגיע לגמר א. אם אני לא מגיע לגמר א פחות אכפת לי כמה מינוס אני נמצא - שוב המצב מעודד הכרזה פסיכית.

    השבמחק

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...