יום שני, 1 במאי 2017

להחליף סדרה בגובה 4 עם 2 נקודות

בתחילת דרכו הבלוג "ברידג' שלא היכרתם" עסק בצדדים מרתקים של משחק הברידג'. הוצגו בעיקר אירועים חריגים. הפוסט הראשון שפורסם: כולם ספרו עד 6, בהחלט מיצג את אופיו של הבלוג באותה תקופה. 
הפוסט הראשון ופוסטים אחרים מציגים הכרזה בעיתית ו/או משחק לא מדויק, אבל לא כל הפוסטים היו כאלה.
היו גם פוסטים המציגים ברידג' מרתק ברמה ששחקנים מהשורה עשויים לשחק 20 שנה ולא להיתקל ביד ששוחקה ברמה כל כך גבוהה. דוגמה לפוסט כזה: יד השנה 2011: הלגמו במיטבו
במשך הזמן התמסד והתמתן הבלוג ועסק גם בנושאים שגרתיים למדי.

בפוסט זה אחזור לשורשים של הבלוג.  ההכרזה שלי בצפון היא בדיוק "ברידג' שלא היכרתם". מדובר ביד ששוחקה בגמר א' של אליפות ירושלים בשבוע שעבר (אפריל 2017). בכוונה הבאתי יחד עם היד גם את כל התוצאות שהושגו. 



בשולחן שלנו שוחק ובוצע חוזה של 5. בהרבה שולחנות שוחק ובוצע חוזה של 6.

למצוא התאמה בהסדרה באמצעות הכרזות היריבים
אחד הדברים שאני מנסה לעשות, ומרבית השחקנים לא עושים, זה למצוא התאמה עם השותף/פה בסדרה גם כשאני והשותף/פה מכריזים כל הזמן Pass. בשונה מהכרזה רגילה, מציאת ההתאמה אינה בטוחה היא רק בעלת הסתברות סטטיסטית גבוהה. 
במצב ירוק (לא פגיע והיריבים פגיעים) כששחקן שהכריז פעמיים Pass ומתערב בגובה 2 או בגובה 3 ומוצא התאמה עם השותף רוב השחקנים מתקשים למצוא הכרזה טובה. לא תמיד יש הכרזה כזו. 

כך למשל, ביד ששיחקתי לפני מספר שנים רב, לא פגיע נגד פגיע, הכריז השחקן שיושב אחרי את שתי סדרות המיינור. ההכרזה השנייה הייתה הכרזת Reverse bid ב-. השותפה שלו הכריזה בפעם ראשונה 1 ובפעם השנייה תמיכה בו ב- בגובה 3.
התערבתי בהכרזת 3. היו לי 5-5 בסדרות המייג'ור כשה- שלי היו: KJTxx. ה- הגבוה ביותר היה ה-J. היה לי קלף יחיד ב-
והחזקתי גם ב-A. כשהשותף שלי עם ארבעה קלפים ב- ניצל את מצב הפגיעות והכריז 4 נאלצו היריבים להכריז 5. לשותף שלי הייתה Q♦ מוגנת אחרי ה-AK של השחקן שאחריי. היה לו גם קלף יחיד ב-. גם ליריב שאחריי היה קלף יחיד. לרוע מזלו זה היה ה-A. השותפה שלו החזיקה Qxx. כמו מרבית ה-Field היריבים שלי ביצעו 10 לקיחות. היה הבדל קטן בינם לבין אחרים: אחרים שיחקו בחוזה של 3NT.

המקרים בהם אני מוצא התאמה בסדרה בלי להכריז הם נדירים, אבל כמעט בכל יד כזו, בדומה ליד לעיל, התוצאה היא טובה.
גם ביד זו מצאתי התאמה והתוצאה הייתה טובה אבל היא שונה מרוב הידיים המועטות בהן מצאתי התאמה:
א. השותף התערב פעם אחת בהכרזת אוברקול ב-.
ב. אני הסתרתי את ההתאמה ב- ומצאתי התאמה גם ב-.

מהלך ההכרזה בשולחן שלנו
מזרח פתח 1. השותף שלי התערב ב-1. מערב הכריז 1NT. לאחר Pass שלי הכריז מזרח 2. מכאן ואילך הכרזנו שותפי ואני Pass. במהלך ההכרזה מזרח ומערב מצאו התאמה כפולה בסדרות המיינור. החזרה של מזרח על סדרת ה-, אחרי שנמצאה התאמה ב-, הראתה יותר מחמישה קלפים. מהלך ההכרזה הראה התאמה של יותר מ-8 קלפים בסדרות המיינור. כשמערב הכריז 4, באה ההכרזה המפתיעה שלי: 4!!!. 
מזרח סגר ל-5

מהלך המשחק
הכרוז הניח שלשותף שלי יש הרבה פחות מ-14 הנקודות שהיו לו (משהו כמו 11-9 נקודות). הוא הניח שלי יש הרבה יותר נקודות משתי נקודות (משהו כמו 8-7 נקודות). כשהשותף שלי הוביל ב-A ואחריו ב-Kשנחתך ביד הכרוז, הניח שה-Q אצלי. העקיפה נכשלה והוא ביצע בדיוק 11 לקיחות. מזווית הראייה של הכרוז אין לנו התאמה ב-. כנראה שלשותף שלו יש לפחות ארבעה קלפים בסדרה זו.  

ההכרזה המפתיעה שלי, אחרי מספר הכרזות Pass שלי ולא במצב של Balancing, מקשה על הכרוז להבין את היד ובהתאם גם מקשה עליו להכריז


ניתוח מבנה הידים וחלוקת הנקודות מזווית הראייה שלי
ההערכה שלי הייתה שליריבים יש סלאם המבוסס על ידיים חלוקתיות ולא על נקודות. אף אחד מהיריבים לא הכריז הכרזה המראה יד חזקה כגון הכרזת Reverse או הכרזת Cue bid.

כשליריבים יש כל כך הרבה קלפים בסדרת מיינור ולאחד מהם יש קלפים בסדרת ה- (הוא הכריז 1NT אחרי הכרזת האוברקול של השותף שלי) לשותף שלי יהיו, בהסתברות גבוהה, לפחות שני קלפים ב-.

אף אחד מהיריבים לא הראה יד עתירת נקודות במהלך ההכרזה. כשלי יש שתי נקודות הכרזת האוברקול של השותף שלי היא היא בטווח הגבוה (13-16 נקודות) ולא בטווח הנמוך (8-12 נקודות).

הנחתי שאין לו או כמעט אין לו נקודות בסדרות המיינור הארוכות של היריבים והקצרות שלו. הכרזת ה-NT של היריב גילתה לי שליריב יש נקודות ב-. מוכרחות להיות לשותף שלי נקודות ב-. קיוויתי למצוא אצלו לפחות K ו-J.

כשאתם לא פגיעים והיריבים פגיעים ויש להם סלאם הם לרוב יפסידו  גם אם יפילו אתכם בחוזה מוכפל של 4.

האם זה תמיד יצליח?
כמובן שלא. יכולתי למצוא קלפים גבוהים בסדרות המיינור, אצל השותף, למשל שני קלפי A ואת קלפי ה- הגבוהים ביד שאחריי.  את שותפו הייתי יכול למצוא עם Void או קלף יחיד ויותר אורך ב-. ההסתברות של תסריט כזה נמוכה. 

הסיכון שבגילוי ההתאמה ב-
ברגע שאני מראה את ההתאמה שהייתה לי עם השותף ב- אני דוחף את היריבים לסלאם בסדרת מיינור. מהזווית שלי יכול להיות שמזרח קצר ב- ושותפו יכול להחזיק A או K או אפילו A ו-Q.  במקרים אלה הוא יוכל לזרוק מפסיד ב- על  גבוה.   

ואם בכל זאת היריבים יכריזו סלאם בסדרת מיינור?
לשותף שלי יש אפשרות להקריב בחוזה של 6. היריבים יכפילו ואני ככרוז אפסיד בוודאות את ה-A שתי לקיחות ב- ושתי לקיחות ב-. אם היריבים יקחו את ה-A וימשיכו ב- נוסף לפני שיתנו לי חיתוך של קלף בסדרת מיינור (תסריט סביר) הם יזכו בלקיחה נוספת באמצעות חיתוך בקלף היחיד של מזרח ה-J. הכרוז נופל לכל היותר חמש פעמים. אם הוא נופל 5 פעמים, מזרח-מערב מקבלים 1,100 נקודות. פחות מה-1,370 נקודות שקיבלו אלה שביצעו סלאם קטן בסדרת מיינור.



תגובה 1:

  1. I believe you have a mistake in the description

    I doubt 1C-2C is proper bid with 6=5 and 14 HCP

    I also doubt West has another rebid after 1NT and 2C

    השבמחק

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...