יום שבת, 18 בנובמבר 2017

העריכה הראשונה שלי בויקיפדיה הפולנית


אני כותב ערכים בויקיפדיה העברית. כתבתי ערכים על נושאים שונים. בעיקר על מחשבים ועל ברידג'. אינני היחיד שכותב ערכים בויקיפדיה העברית על מחשבים. יש מספר לא קטן של עורכים אחרים הכותבים ערכים בתחום זה. 

המצב שונה ביחס לברידג'. מרבית הערכים בויקיפדיה העברית העוסקים בברידג' נכתבו על ידי. יש ערכים על מגוון רחב של נושאים בברידג': קונבנציות, הערכת יד, מושגי יסוד במשחק הברידג' וערכים על שחקני ברידג'.

השפות שאני יודע הן עברית ואנגלית. הידע שלי בשפות אחרות זניח: קצת צרפתית שלמדתי מגיל 9 עד גיל 11, מילים ספורות ביפנית בעקבות קורס של 20 שעות בשפה הזו, מעט יותר מעשר מילים ברוסית שכולן עוסקות בשחמט וכעשר מילים בפולנית, שהצלחתי לקלוט משיחות טלפוניות של אימי ז"ל וחברותיה. 
אז איך קרה שביצעתי שלשום עריכה של ערך בויקיפדיה הפולנית?

קשרים בין ויקיפדיות בשפות שונות
הויקימדיה העולמית אחראית על הויקיפדיות במגוון גדול של שפות. בצד שפות נפוצות כמו אנגלית, ספרדית, גרמנית וצרפתית יש ויקיפדיות בשפות שבקושי מדוברות. חלק מהשפות הנכחדות האלה אולי ימשיכו לשרוד בזכות הויקיפדיה ומורשתן התרבותית תישמר. 

התשתית הטכנולוגית הממוחשבת שלהן משותפת. ישנם גם כלים המאפשרים הפקת תועלת ממידע שנצבר בויקיפדיה בשפה אחת בויקיפדיות בשפות אחרות. 
בפוסט זה אתיחס רק לקשר פשוט אחד. כשאתם רואים דף אינטרנט של ערך בשפה אחת בצד ימין (בעברית) או בצד שמאל (שפות אירופאיות כמו אנגלית) יופיעו שמות שפות בהן קיים אותו ערך. כך למשל, אם תלחצו על המילה English, אז לחצתם על קישור שיביא אתכם לערך על אותו נושא בויקיפדיה האנגלית.

מנגנון פשוט זה מאפשר הפריה הדדית בין ויקיפדיות בשפות שונות. כשכותבים או משפרים ערך אפשר לקרוא את הערך המקביל בשפה אחרת. אפשר למצוא שם קישורים לדפי אינטרנט ושמות ספרים העוסקים בנושא שהכותב אולי לא מכיר. אפשר גם לתרגם את התוכן משפה אחת לאחרת.

פולין מעצמת ברידג'
פולין היא מעצמת ברידג' שכבר זכתה ב-Bermuda Bowl (אליפות עולם לקבוצות פתוחות) ובמגוון גדול של הישגים מצוינים בזירה הבינלאומית. כך למשל, בפוסט: גם הטובים ביותר טועים ולפעמים בגדול הזכרתי את  Michal Klukowski. שחקן פולני צעיר שהוא ללא ספק אחד השחקנים הצעירים הטובים ביותר בעולם.
גם כשמדובר בערכים בויקיפדיה על ברידג', הויקיפדיה הפולנית היא אחת מהטובות והעשירות.  

איך אני יודע את זה שהויקיפדיה הפולנית מצטיינת בברידג'? 
כפי שהבנתם מהפסקאות הקודמות, אני לא ממש קורא ערכים על ברידג' בויקיפדיה הפולנית, אבל בכל פעם כשאני כותב ערך חדש בויקיפדיה על ברידג' אני מסתכל באילו שפות נוספות נכתב ערך על אותו נושא.
לפעמים מופיע ערך במספר רב של שפות. לפעמים זה רק אני בעברית והויקיפדיה האנגלית, שהיא הגדולה ביותר, שבה גם מספר כותבים גדול יחסית על כל נושא 
לפעמים אנחנו רק שלושה ואז בהרבה ערכים זה הויקיפדיה האנגלית, הויקיפדיה העברית והויקיפדיה הפולנית.

הזדמנות נוספת שהייתה לי להיווכח בכך הייתה כשכתבתי ערך על אלדד גינוסר
את התמונה שלו, שקיבלתי ממנו, העלתי למקום הנגיש רק לויקיפדיה העברית. היחיד שפנה אלי ואמר לי שלא הצליח להעלות את התמונה היה עורך בויקיפדיה הפולנית. לבקשתו העברתי את התמונה לדף הנגיש לכל הויקיפדיות.

העריכה הראשונה שלי בויקיפדיה הפולנית
בימים אלה אני כותב ערך על אחד השחקנים המענינים ביותר בברידג' העולמי: שחקן נבחרת איטליה אגוסטין מדלה. אני עושה זאת בעקבות יד עליה כתבתי בה שיחק מדלה מדלה משחק הגנה יוצא דופן. לקריאת הפוסט: הודיני של הברידג': Madala נחלץ שלוש פעמים ממשחק סופי
על דמותו והישגיו של מדלה, כולל זכייה אחת באליפות העולם לנבחרות פתוחות כשחקן נבחרת איטליה, תקראו בפוסט אחר שאכתוב.

כשהערך עדיין "בעבודה" (תבנית המופיעה ומעידה על זה שטרם סיימתי את עבודתי על הערך ומבקשת מעורכים אחרים לא לגעת בערך במשך שבוע מהעריכה האחרונה), קראתי בימין הדף את שמות השפות בהן יש ערכים על אותו שחקן. הופתעתי: זה רק אנחנו והפולנים, אפילו בויקיפדיה האנגלית אין עליו ערך. 

ניגשתי לדף בויקיפדיה הפולנית ובאמצעות כלי אוטומטי תרגמתי אותו לאנגלית. מצאתי לא מעט חומרים שיעזרו לי בכתיבת הערך. 

מצאתי גם טעות. על פי כל המקורות שהגעתי אליהם, מדלה נולד בשנת 1986. בויקיפדיה הפולנית הוא יליד 1987. 
שינוי שנת הלידה של מדלה לשנת 1986 הייתה העריכה הראשונה שלי בויקיפדיה הפולנית.

זוהי גם דוגמה לכך שגם מי שנעזר בערך בויקיפדיה בשפה אחרת יכול לתרום גם לערך בשפה זו. 

הערת שוליים
לרשימת הערכים שכתבתי בויקיפדיה העברית לחצו על הקישור לדף האישי שלי שם.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...