יום ראשון, 6 באוקטובר 2019

ליגה א' 2019: התחלה לא מוצלחת

אתמול התחלנו לשחק בליגה א', אחרי שבשנה שעברה ירדנו מהליגה הארצית. 
ההתחלה לא הייתה מוצלחת וכרגע אנחנו במקום השמיני מתוך 12 קבוצות. 
אתמול ניצחנו בשני מפגשים והפסדנו בשני מפגשים.

התוצאה הכי גרועה הייתה דווקא ניצחון. מדובר בניצחון דחוק בתוצאה של 8.3:11.7 נגד הקבוצה הכי חלשה בליגה, שהפסידה ביתר המשחקים בתוצאות הרבה יותר גבוהות.

הניצחון השני היה נגד הקבוצה שהיא אולי הכי חזקה בליגה, שכרגע מדורגת במקום הראשון. 
בנוסף, הפסדנו בהפרש קטן נגד קבוצה חזקה המדורגת כרגע במקום השלישי.

בחרתי להביא שתי ידיים מהמפגשים נגד קבוצות חזקות אלה. בחרתי ביד אחת בה טעה השותף שלי ובחרתי להתמקד במיוחד ביד בה אני טעיתי.


האם השותף שלכם יודע לספור?



ביד הזו מהמפגש מול יותם פייקין ואיליה גולדפרב פתחתי בדרום  3, לאחר שתי קריאות Pass.

הפתיחה שלי לא עומדת בכללים הנדרשים להכרזת Preemptive:  יש לי רק שישה קלפים ב- ואין לי נכבד וחצי לפחות בסדרה המוכרזת.

הסיבה העיקרית לכך שהרשיתי לעצמי לחרוג מהכללים היא שהייתי השלישי להכריז, אחרי שתי קריאות Pass והייתי במצב לא פגיע. זוהי הכרזת הפרעה המקשה על היריבים.

סיבה נוספת היא הקלף היחיד ב-. היריבים עשויים לשחק בחוזה ב-  בהתאמה של שבעה או שמונה קלפים ועם חלוקה לא ידידותית של קלפי השליט.

אני לא יוצא דופן. הרבה שחקנים מכריזים יותר אגרסיבי ביד שלישית אחרי Pass של השותף. 

מדוע לא הכרזתי 2?
אצלנו זוהי הכרזת Multi המראה יד חלשה עם שישייה בסדרת מייג'ור


המשך ההכרזה

מערב הכריז 3. מזרח בחר בהכרזה, בעייתית לטעמי, של והפך לכרוז. בשולחן השני שוחק חוזה של 3 מצד מערב. 


מהלך המשחק


הובלתי ב-A שמחץ את ה-K של שותפי. ה-K♦ יכול להיות קלף בודד או שלשותף יש גם Q. המשכתי ב-2
משמעות הבחירה בקלף נמוך היא לחזור אלי בסדרה נמוכה. השותף שלי אכן חזר ב-.
זכיתי ב-A וחזרתי ב-. השותף שלי לא חתך, משום שהניח שיש לי שבעה קלפים ב- ויחתכו מעליו.

הכרוז ביצע את החוזה. לאחר חיתוך היינו מפילים את החוזה וזוכים במפגש מול הקבוצה היריבה.


הלקח


אם השותף שלכם החליט לחזור בסדרה שלכאורה חותכים בה מעליכם, צריך לחתוך. 

השותף (במקרה זה אני) יודע לספור. יש שלושה קלפים ב- בדומם. לצפון יש קלף אחד.
לא צריך להיות גאון ברידג' על מנת לספור את מספר קלפי ה-  שמחזיקים ביד.
כשדרום שיחק  הוא רוצה שצפון יחתוך. זה יכול להיות רק אחד משני מצבים:

1. הוא יודע שהכרוז במזרח לא יחתוך כי יש לו קלף בסדרת ה-

2. הוא מנסה לעשות Promotion לקלף בסדרת השליט.
במקרה זה, אם מדובר ב-Promotion הכוונה היא רק לקלף בידי צפון. ה-Q היא בדומם ולצפון יש ארבעה קלפים בסדרת השליט. לדרום אין יותר מקלף אחד בסדרה. 

במצב הספציפי הזה האפשרות של ניסיון ל-Promotion נראית לא סבירה (כשה-Q אינה בדומם היא יכולה להיות קלף יחיד בדרום ואז צריך לחתוך ב-K). זה משאיר אותנו עם המצב הראשון.

כשהשותף שלכם מבקש שתחתכו צריך לחתוך, למעט מקרים שמפסידים לקיחה טבעית.


כשלא סופרים מפסידים

המפגש נגד הקבוצה של דורון לבנה, המובילה את הליגה, אופיין על ידי ביצוע סלאמים ב- שלא הוכרזו. בשניים מהם ביצע הכרוז בשני השולחנות 13 לקיחות ובאחד 12 לקיחות. 

הבעיה שלי הייתה ביד השלישית בה הכרזתי לא נכון והייתי רק בחוזה של 3.
הכרוז בשולחן השני, אודי פרידלנדר, היה בחוזה הנכון של 4. אודי פרידלנדר, הוא שחקן בכמה רמות מעל הרמה של ליגה א' והוא זה ההופך את הקבוצה הטובה הזו לחזקה במיוחד.



פתחתי בדרום 1. מערב התערב בהכרזת 2. השותף שלי הכריז  2. מזרח 3

התלבטתי האם להכריז 3 או 4?


מערכת השיקולים שלי


מספר הנקודות אינו כמובן השיקול המרכזי (יש לנו על פי ההכרזה בין 19 נקודות ל-22 נקודות).

מחלישים את היד שלי

א. שלושה קלפים קטנים ב- אולי מול שני קלפים קטנים בסדרה אצל השותף.

ב. K שבהסתברות לא נמוכה יושב אחרי ה-AQ98 שבידי. 

מחזקים את היד שלי

א. שישייה ב- כשהבטחתי חמישייה בסדרה.

ב. השישייה היא שישייה יפה שחסר לי בה רק K.

ג. Void ב- שכנראה מחזק אותי בתנאי שאין לשותף נקודות מבוזבזות ב- וב-

נעלם
האם ה-K נמצא אצל מערב או מוגן במזרח משום שאין לי מספיק כניסות לדומם או אולי אצל השותף שלי?


נדמה לי שגם תחת מערכת השיקולים הלא נכונה שלי היה כדאי להכריז 4.



מערכת שיקולים נכונה יותר: ספירת מפסידים


ספירת מפסידים היא הטכניקה בה הייתי צריך להשתמש. היא מתאימה במיוחד למצבים בהם יש 9 קלפים בסדרת השליט.

אספור את המפסידים בידי:

1. בסדרת ה- - חצי מפסיד 
2. בסדרת ה- - 3 מפסידים
3. בסדרת ה-  -  1.5 מפסידים (אולי קצת יותר אבל פחות משניים)
4. בסדרת ה- אין מפסידים

סך הכל 5 מפסידים. על פי ספרו של רון קלינגר ידיים עם 16-18 נקודות מוערכות כידיים עם 5-6 מפסידים. ידיים עם 18-19 נקודות כידיים עם 4-5 מפסידים. 

בספירת מפסידים היד שלי שווה הרבה יותר מיד של 13 נקודות שבה אפשר לצפות ל-7 מפסידים.

הלקח
בידיים כאלה כדאי להשתמש בטכניקה של ספירת מפסידים על מנת לקבל החלטה.


הערה לא כל כך שולית


אחת הקבוצות שהגיעה לשחק בליגה בקיבוץ גלאון שם שיחקתי בליגה א והיו גם שתי סקציות של ליגה ב', נשלחה הביתה. הסיבה לכך הייתה שהיא לא הייתה רשומה באחד הבתים על אף שהם נרשמו ושילמו את התשלום להשתתפות בליגה.

לפי דברי מנהלת התחרות, זו אינה הפעם הראשונה שזה קורה. בהתאגדות התנצלו ותלו את זה בבעיה בממשק עם אתר התשלומים. כדאי לנסות להימנע מתקלות כאלה בעתיד.

לא כל האחריות היא של ההתאגדות. גם לראשי קבוצות יש אחריות. ההתאגדות שולחת הודעת דוא"ל לשחקני קבוצות על שיבוץ קבוצתם בליגה (באיזו סקציה, מקום המשחקים, הקבוצות היריבות ומועדי המשחקים). 

אם נרשמתם ולא קיבלתם הודעה כזו, כדאי לברר את זה כמה שבועות לפני מועד תחילת משחקי הליגה.

תגובה 1:

  1. היי אבי,
    בקשר ליד שלא הכרזת 4 ספייד. אכן ספירת לוזרים הינו כלי מאד פרקטי. אחדד ברשותך: יש לספור בכל סדרה את מספר המפסידים missing 3 top honors במקרה שהבאת יש 5 לוזרים. הכלל אחרי התאמה במייג'ורס הוא: עם 7 לוזרים אמור פאס , עם שישה תזמין , עם חמישה קפוץ למשחק מלא

    ישראל ידלין

    השבמחק

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...