יום ראשון, 15 בדצמבר 2019

כיצד אני כותב ספר ברידג' למתחילים?

בפוסט זה אתאר את התהליך שבאמצעותו אני כותב ספרי ברידג' למתחילים. 
זהו התהליך ששימש אותי בכתיבת שלושת ספרי הברידג' למתחילים שכתבתי: הכרזות למתחילים פשוט והגיוני, הכרזות התערבות למתחילים פשוט והגיוני והכרזות סלאם למתחילים פשוט והגיוני

התהליך אינו מתחיל בהחלטה לכתוב ספר ברידג' למתחילים ואז מימוש ההחלטה.


השלב הראשון: ללמד מתחילים ברידג'

כשאני מלמד מתחילים אני בונה שיעורים. כל שיעור מורכב מתכנים, מתרשימי דוגמאות, מסיכום התכנים ומידיים לתרגול. 

השלב השני: לכתוב  שיעורים

את השיעור שהכנתי אני כותב באופן מסודר ככל האפשר ושולח לתלמידים בפורמט של PDF באמצעות דוא"ל.
שיעור כתוב חוסך את הצורך בכתיבה ומאפשר לתלמידים להתמקד במה שנלמד.

השלב השלישי: לשפר את השיעורים על בסיס ניסיון

לא תמיד השיעור מושלם. תלמידים מוצאים טעויות ולפעמים אני הוא זה שמוצא טעויות או אי-דיוקים או אפילו דברים מדויקים לגמרי,  שהתלמידים מתקשים להבין ולכן יש צורך לנסחם באופן שונה. 
בפעם הבאה מקבלים תלמידים שיעור משופר. לפעמים עדיין נמצאות טעויות בפעמים הבאות בהן אני מלמד את אותו שיעור.


השלב הרביעי: לחשוב על כתיבת ספר

כאשר מצטברים מספיק שיעורים על נושא מסוים אני מתחיל לחשוב על כתיבת ספר על אותו נושא.

השלב החמישי: כתיבת ספר

א. בחירת פרקי הספר מבין השיעורים שהצטברו. לא כולם נכללים בספר.

ב. עריכת הספר והוספת הקדמה המסבירה את התפיסה בספר, דף סיכום עם אפשרות ליצור איתי קשר ולשלוח הערות או תיקונים ולפעמים גם מילון מונחים.

השלב השישי: בדיקת הספר

תמיד יש טעויות בספרים. החל מטעויות קלות של הגהה או עיצוב וכלה בטעויות משמעותיות. הספר נבדק על ידי כמה פעמים ולפעמים גם על ידי אנשים נוספים.

השלב השביעי: פרסום הספר והפצתו

שלב זה שונה בני הספרים הראשונים ובספר הכרזות סלאם למתחילים פשוט והגיוני. 


שני הספרים הראשונים

שני הספרים הראשונים היו מיועדים במקור לתלמידים שלומדים אצלי. הם הודפסו, שוכפלו ונכרכו בכריכה הפשוטה ביותר שיש. 
תלמידים שהיו מעוניינים בכך רכשו ספר. 
לא חובה לרכוש ספר. כמעט כל החומר נשלח אליהם אחרי כל שיעור. קל יותר להשתמש בספר מאשר להדפיס בכל פעם שיעור בודד ולשמור אותו. 
בנוסף לכך בספר יש תרגילים נוספים ופתרונות לתרגילים.

במשך הזמן נוספו גם קונים אחרים, שפנו אלי לרכישת הספר. 
כאשר היה מדובר בפונים מירושלים והמרכז היה אפשרי להיפגש איתם. לתת להם ספר לקבל תשלום ולתת להם קבלה. הבעיה הייתה כאשר הפונים היו ממקומות רחוקים. 
הרווח הנמוך על כל ספר, אחרי עלויות ההדפסה והכריכה, וכמות העותקים הקטנה יחסית לא מצדיקים שכפול בכמויות גדולות והיעזרות במפיצים.

הפיתרון שמצאתי הוא לסמוך על יושרם של הפונים ולשלוח להם את הספר באמצעות PDF. 

תהליך ההפצה במקרים אלה:

1. הפונה מעביר לי תשלום באמצעות Paybox.

2. הפונה חותם על התחייבות שלא להפיץ את הספר ללא הסכמתי ושולח לי אותה בדוא"ל.

3. אני שולח לו את הספר באמצעות דוא"ל ושולח לו קבלה.

פונים שהם מורים לברידג' יכולים בתיאום איתי להדפיס העתקים לתלמידיהם שירכשו אותם תמורת תשלום. הרווח על כל העתק יתחלק בין המורה לביני.



הכרזות סאלם למתחילים פשוט והגיוני 


בספר זה בחרתי בשיטת הפצה אלקטרונית. הספר מופץ על ידי אלקטרונית בפורמט של PDF. 
אני מוותר על הכנסות ממכירת הספר וחוסך מעצמי שכפול, הדפסה ופגישה עם קונים. כאמור בפסקה הקודמת, יש קשיים לוגיסטיים בפגישה עם מישהו שגר למשל בגליל או בדרום.

אפשר לרכוש את הספר בתשלום נמוך יותר מאשר הספרים הקודמים משום שאין לי עלויות שכפול וכריכה.
אפשר גם לקבל אותו ללא תשלום בהתקיים אחד מהתנאים הבאים:

1. כל תלמיד שלי או תלמיד שלי בעבר שפונה אלי באמצעות דוא"ל ומבקש את הספר מקבל אותו.

2. כל מי שנרשם כמנוי לבלוג שלי, ופונה אלי באמצעות דוא"ל לאחר שנרשם, זכאי לקבל אותו בחינם.

לפרטים: הכרזות סלאם למתחילים פשוט והגיוני



השלב השמיני: שיפור מתמיד


גם לאחר שפורסם ספר אני או הקוראים מוצאים בו טעויות או אי-דיוקים, שגיאות הגהה, ניסוחים לא בהירים ודוגמאות ותרגילים נכונים אבל מוצלחים פחות, שאפשר לשפרם. 
השגיאות מתוקנות ובמקביל נשמר לוג של תיקונים שאותו יכולים משתמשים בספר לקבל ולתקן את הספר שברשותם.

יש לפעמים גם שינויים בתפיסה שלי על בסיס הניסיון שנצבר. כך למשל בספר הכרזות התערבות למתחילים החלפתי פרק אחד בפרק על נושא אחר שהוא יותר חשוב אבל גם יותר קשה ללימוד.

מתלמידים הבנתי שהפרק החדש שהכנסתי חשוב להם. מניסיון בהוראת שיעור על הנושא הזה למדתי שאפשר להציג אותו באופן המתאים לרמת ההבנה של תלמידים בקורס מתחילים.

כאשר יש שינוי מהותי בספר, כמו החלפת פרק, זוהי מהדורה חדשה של הספר.
בשני הספרים הראשונים הוצאתי כבר מהדורה שנייה. 

הצצה קטנה לעתיד

כפי שכתבתי יש לי הרבה שיעורים מוכנים וכתובים על מספר רב של נושאים, שכולם הועברו לפחות פעם אחת לתלמידים. 
כשאני מלמד עולים גם נושאים חדשים, שעדיין אין לי שיעורים מוכנים בהם. כשעולה עניין או צורך בשיעור כזה אני מכין שיעור כתוב ומלמד אותו.

סביר להניח שיצטברו מספיק שיעורים גם בנושאים אחרים ותראו ספרים כמו: "הגנה למתחילים פשוט והגיוני", "טכניקות משחק למתחילים פשוט והגיוני" וכיו"ב. 
אם וכאשר הם ייערכו ויורחבו מתוך חומר קיים שיש לי ו/או יצטבר בעתיד, קוראי הבלוג יקראו על כך.

לא במקרה הכרזות סלאם למתחילים פשוט והגיוני מופץ באמצעים אינטרנטיים ו/או דיגיטליים. 
יש עוד ספר שנמצא בתהליך של כתיבה. קהל היעד שלו הוא לא רק למתחילים. 

הספר הדיגיטלי הנוכחי הוא גם בלון ניסוי לבחינת הערוץ האינטרנטי ו/או הדיגיטלי כפלטפורמה להפצת אותו ספר כאשר תסתיים כתיבתו.


 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...