יום שלישי, 17 במרץ 2020

ללמד ברידג' באינטרנט: לקחים ראשונים

הוראות הריחוק הנוכחיות החברתי (17 במרץ 2020) של משרד הבריאות בגלל החשש להידבקות במחלת הקורונה מונעות כמעט לחלוטין קיום תחרויות ברידג'

בתחרויות יש יותר מעשרה משתתפים. המרחק בין מתחרים באותו שולחן קטן משני מטרים. חלק מהמשתתפים עשויים להשתייך לאוכלוסיות בסיכון בגלל גיל או מצב בריאותי. אחרים עלולים להיות בבידוד. 

גם ללמד ברידג' הפך למשימה לא פשוטה בגלל הפסקת תרבות הפנאי בגלל הקורונה.

צריך להסתגל למציאות שההגבלות האלו עלולות להימשך לזמן של מספר חודשים ולנסות למצוא דרך אחרת לשחק או ללמד ברידג'.

היום לא היה באפשרותי לקיים שיעורי ברידג' באוניברסיטה בגבעת רם בשתי קבוצות שאני מלמד שם משום שבהתאם להוראות משרד הבריאות הופסקה פעילות זו.  האוכלוסייה היא אוכלוסיית גמלאי האוניברסיטה.

במקום זה ניסיתי ללמד את התלמידים שלי ברידג' באינטרנט באתר BBO. 
בפוסט זה אנסה להפיק לקחים ראשונים לקראת השיעורים הבאים שאנסה להעביר בעתיד. 


רקע


בחרתי להשתמש בשילוב של BBO ושיחה בקבוצת וואטסאפ. כבסיס לפעילות.
קבוצת המתקדמים מכירה את חוקי המשחק ולמדה הכרזות וטכניקות. 
קבוצת המתחילים סיימה ללמוד מיני ברידג'. למדה שני שיעורים על תהליך ההכרזה בברידג'. בשיעור היום הייתה צריכה ללמוד על הכרזות פתיחה של 1NT ושל 2NT. חשוב לציין שקבוצה זו עדיין אינה מכירה את המושגים של Double ו Redouble. 
אף אחד מהתלמידים לא שיחק ב-BBO בעבר.


המתווה


1. התלמידים קיבלו שבוע לפני השיעור הסבר מאוד בסיסי של מהו BBO. 

2. הם התבקשו לפתוח משתמש ב-BBO ולהגדיר את עצמם ברמת Novice.

3. לאחר שיש להם שם משתמש, התבקשו לשלוח אותו אלי והתבקשו לפנות אלי על מנת שאתרגל איתם מעט את טכניקת השימוש באחד על אחד כשאנחנו משחקים בשולחן ב-Relaxed Bridge Club.

4. כל משתמש מהם הוגדר על ידי כחבר שלי ב-BBO לצורך תקשורת בינינו.

5. העברתי להם את רשימת שמות המשתמש של תלמידים אחרים והסברתי כיצד להפוך אותם לחברים שלהם לצורך תקשורת ביניהם.

6. הצעתי לכל אחד מהם להתקשר אלי ולשחק איתי לפני השיעור, כשאני מסביר לו בטלפון את ההתנהלות הטכנית ב-BBO. 
התנסות זו חשובה משום שבאחד על אחד קל יותר להסביר. 

7. במהלך השיעור הסתייעתי גם בהודעות בקבוצת whatsapp.

8. הודעתי להם שהשיעור הראשון הוא בעיקר שיעור של התנסות טכנית במשחק ב-BBO.


לקח 1: משמעת היא תנאי הכרחי להצלחה


גם בשיעורים פרונטליים חשובה מידה מסוימת של משמעת. כשקבוצת תלמידים מתחילים משחקים ב-BBO, עם מורה, משמעת היא תנאי הכרחי להצלחה. 

בפועל חלק מהתלמידים לא שמרו על משמעת. כך למשל, היו כאלה שהגדירו את עצמם  ברמה אחרת מ-Novice. היו כאלה שלא מילאו את ההוראות שלי והתיישבו לשחק בשולחנות אחרים, אבל לא השתלטו על הצד הטכני.
היו כאלה שהשתמשו בגרסה העברית ולא בגרסה האנגלית.
היו כאלה שדיברו הרבה בקבוצת ה-Whatsapp במקום להקשיב. הבעיה הגדולה ביותר הייתה שכמעט כל התלמידים לא שיחקו איתי כזוג לפני השיעור, על אף שביקשתי מהם לעשות את זה

התוצאה: תלמידים כמעט לא הצליחו לשחק. כשאני מסביר לתלמיד כיצד והיכן "להתיישב" והוא לא עושה את זה הוא לא משחק. 
כשאני אומר לתלמיד שתורו להכריז או לשחק והוא לא עושה את זה, אחרי כמה זמן הוא מוחלף על ידי Robot (תוכנה שמשחק  ברידג'). 


מסקנה: היו קשובים להוראות המורה במהלך השיעור. צייתו להן.



לקח 2: השתמשו רק בגרסה האנגלית של BBO


הגרסה העברית לא מוצלחת ולא ידידותית למשתמש. למרות שביקשתי מכל התלמידים להיכנס לגרסה האנגלית וצרפתי קישור, היו תלמידים שנכנסו לגרסה העברית.

הצירוף של גרסה כושלת וחוסר משמעת גרם לבזבוז זמן רב. הם לא הבינו היכן נמצאים חלקי המסך שעליהם נתתי להם הסבר. ושאלו אותי שאלות בקבוצת הוואטסאפ. לא יכולתי להתקדם בלי שהם מבינים את הבסיס.



לקח 3: שליטה טכנית יותר מסובכת לחלק מהאנשים  


הערכתי שמהר מאוד נוכל להגיע למצב שאכניס ארבעה תלמידים לשולחן והם יוכלו לשחק. זה לא קרה. כך למשל, חלק מהם התקשו למצוא את האופן שבו מכריזים. למרות שהסברתי להם באמצעות הוואטסאפ לא הבינו או לקח להם יותר מדי זמן להבין. 
חלק מהם לא הבינו את משמעות כפתור ה-JOIN לצפייה, במשחקים של תלמידים אחרים, כשברקע אני מסביר בוואטסאפ את התהליך. 
היו כאלה שלחצו על JOIN בשביל לשבת בשולחן. היו כאלה שלא לחצו עליו בשביל לצפות. 

מסקנות

1. נדרשת יותר הכנה טכנית לפני שמשחקים.
אמצעים בהם אשתמש:

א. תלמידים שהיו בשיעור מוזמנים לפנות אלי על מנת לשחק איתי כזוג כפי שביקשתי לפני השיעור. המטרה של המשחק איתי היא לקבל הסבר על הצדדים הטכניים במהלך המשחק. 

ב. אכתוב פוסטים טכניים בסיסיים על האופן שבו משחקים ב-BBO.

ג. אפנה לקישורים, אם אמצא כאלה, המסבירים כיצד לשחק, לצפות ועוד ב-BBO. 


לקח 4: קשה יותר לפעול בסביבה הטרוגנית


כל מורה או מרצה יודע שלא קל ללמד קבוצות הטרוגניות מבחינת רמת ידע וכישורים.
סביבת ה-BBO היא סביבה כזו: יש שחקנים ברמות שונות. יש רובוטים. יש כללים המגבילים זמן. 

ניסיתי להתגבר על זה באמצעות משחק רק ב Relaxed Bridge Club. 
ניסיתי להתגבר על זה באמצעות משחק בשולחנות שכולם תלמידים שלי.
לא לגמרי הצלחתי. 
היו תלמידים שבגלל חוסר משמעת הגיעו לשולחנות אחרים. היו תלמידים שהגיעו למקומות יותר מאתגרים מאשר ה-Relaxed Bridge Club. 

זה קשה במיוחד כשיש תלמידים שלא יודעים מה זה DOUBLE ומה זה REDOUBLE ופתאום יריב קורא DBL. 

גם קבוצת המתקדמים שלי שיודעת מה זה DOUBLE  ומה זה REDOUBLE, לא יודעת מה זה Claim. 


לקח 5: שיפור האמצעים הטכניים בהם אני משתמש


אני משוכנע שבניסיון הראשון לא השתמשתי בטכנולוגיות ובמתודולוגיות האופטימליות עבור תלמידים שמשחקים לראשונה בחייהם ב-BBO. 

יהיה תהליך לימוד שבו אשפר את הכלים והמתודות. כמובן שגם התלמידים כבר יגיעו למצב בו יוכלו לשחק ב-BBO באופן עצמאי בלעדיי.










אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...