יום ראשון, 4 באוגוסט 2013

ברידג' משחק משונה: אסור לחשוב ואסור לא לחשוב

ברידג' הוא משחק משונה. אסור לחשוב (ראה פוסט קודם: האם זה פשע לחשוב?) ומסתבר שאסור גם להכריז מהר ללא חשיבה.  
עד אתמול קרה לי לפעמים, שיריבים בתחרות ברידג' קראו לשופט בטענה שחשבתי יותר מדי. אתמול שיחקתי בתחרות הארצית לזכר רוני שחם, במועדון החדש והמרווח בנס ציונה
הפעם קרא לשופט יינון לירן, אחד השחקנים הבכירים בארץ. לטענתו הכרזת ה Double המעניש שלי הייתה מהירה מדי ולכן העבירה מידע לשותפי.

מדובר ביד 16 בה מזרח (יינון לירן) ומערב (חיים ולצר) היו פגיעים. צפון (איציק לוי) ואני בדרום היינו לא פגיעים.
ולצר פתח ב Pass ולוי הכריז 1 עם היד הבאה: 

2            
KJ87542 ♥     
A9          
AKQ       

לירן הכריז 1 עם היד הבאה:

KQ9853  
A            ♥ 
KQ          
JT42       

הייתה לי דילמה ביד הבאה שהחזקתי:

AJT64     
Q3          
JT75       ♦ 
98          

התלבטתי בין 1NT, שלהערכתי רוב השחקנים מכריזים ביד כזו, לבין Pass מלכודת. חשבתי שאם השותף שלי עם יד מינימלית, נוכל להפיל חוזה של  1 כשהיריבים במצב פגיע. אם יש לו יד מינימלית, ספק גדול עם נבצע 1NT אם ליריבים יש חוזק וכוח באחת הסדרות שלא הוכרזו. הכרזתי Pass.

המשמעות של ההחלטה שלי הייתה, שבמקרה שהשותף שלי יכריז DBL על מנת לפתוח מחדש את המכרז אשאיר חוזה מוכפל של 1

לאחר Pass נוסף של מערב, הכריז השותף שלי 3. המשמעות של הכרזה בקפיצה היא יד חזקה עם אורך וחוזק בסדרה שעליה חזר, אבל גם עם נקודות בסדרות אחרות (מכסימום הנקודות האפשריות שהוא מחזיק ב   מנקודת המבט שלי הוא 8. בשביל קפיצה הוא צריך סדר גודל של 15-16 נקודות או יותר). 

לירן הכריז 3
על מה יש לשחקן, שהיה מוכן לתת ליריב לשחק בחוזה מוכפל של 1 והיריב הכריז 3, לחשוב? מיהרתי להכפיל. לפי שיטת המשחק שלנו, אין ספק שכפל במצב כזה הוא מעניש. השותף שלי חשב ארוכות והכריז Pass.

יש שחקנים שבמקומי היו מכריזים 4. עם תמיכה של Q וקלף נוסף מול 6-7 קלפים בסדרה ועם יד חזקה של השותף, אין ספק שההסתברות לביצוע החוזה גבוהה. התוצאה לטובתנו תהיה: 420 נקודות בביצוע החוזה או 450 נקודות אם יבוצע עם לקיחה עודפת. 
הפלת החוזה פעמיים במצב פגיע, תיתן לנו 500 נקודות. הפלה של החוזה בלקיחה אחת, תיתן רק 200 נקודות.

ברגע ששותפי הכריז Pass, קרא לירן למנהל התחרות אילן שזיפי. טענתו הייתה שבהכפלה המהירה שלי העברתי מידע לשותף והיה עלי לחכות זמן נוסף לפני שהכפלתי (הוא גם הגזים מעט ואמר שהוא לא הספיק להניח את ההכרזה שלו וכבר הכרזתי. המציאות הייתה, שהייתי צריך להתאושש מההלם של ההכרזה שלו ומיד אחרי זה הכפלתי). 

השופט טען שביצעתי עבירה ואמר שיבדוק ויפסוק. התוצאה הייתה: נפילה 3 פעמים בחוזה מוכפל במצב פגיע, שמביאה לי ולשותפי 800 נקודות.  

הפסיקה של אילן שזיפי הייתה, שנקבל 650 נקודות על היד. 
אני מאד מעריך את אילן שזיפי וסומך עליו כשופט (וגם אוהב את חוש ההומור שלו שמשרה אווירה טובה בתחרויות), אבל כשמגיעים להערכת יד, יש כאלה שאני סומך עליהם יותר. 

למשל שחקן מעולה כמו האמן הבינלאומי יוסי אנגל, שהיה אחד מחברי וועדת הערעורים, אחרי שערערתי על ההחלטה. 

מה טענתי?
הטענות שלי היו:
1. על פי שיטת ההכרזה שלנו ה DBL שלי מעניש ללא שום ספק. לא נתתי מידע נוסף.

2. בגלל מצב הפגיעות משתלם יותר להפיל את היריב בחוזה מוכפל, משום שאם מפילים פעמיים נקבל תוצאה טובה יותר מאשר אם נבצע משחק מלא

3. אחרי מהלך ההכרזה בשולחן שלנו, אין לשותף שלי הכרזה של 4.
הטענה האחרונה היא טענה מהותית. היא אינה קשורה להכרת חוקי השיפוט אלא להערכת יד בברידג' על פי מהלך ההכרזה. אם אני צודק אי אפשר לפסוק לרעתי, בדיוק כפי שאי אפשר לפסוק לרעת שחקן שהשותף שלו חשב מחשבה ארוכה והיה לו להכריז את מה שהוא הכריז על פי היד שלו, גם לולא השותף שלו היה חושב מחשבה ארוכה.

האם השותף שלי יכול להכריז 4?
את הניתוח הזה לא צריך לעשות בידיים פתוחות אלא בידיים סגורות. משום שהשותף שלי ששקל האם להכריז 4 בניגוד לשיטה, לא ראה את היד שלי ולכן אינו יודע שיש לי Qx.  

על פי מהלך ההכרזה סביר שיש לי קלף בודד קטן או Void בסדרה.
לא סביר שה Q בידי. 
המקום הכי סביר ש AQ הם יושבים זה אחרי הכרוז, ביד של יינון לירן, משום שאצלו נמצאות רוב הנקודות, שאינן אצל הכרוז.
יתרה מזו, על מנת להכריז 3 עם אורך בסדרה ושני נכבדים לפחות (אבל ייתכן שלא יותר על פי ה DBL המעניש שלי) הוא צריך כוח בסדרות אחרות. מה מקנה יותר כוח מאשר שני קלפים בלבד A ו Q אחרי ה K של היריב שמכריז את הסדרה? 

גם A בודד אצל לירן ו Q עם שלושה או ארבעה קלפים בסדרה אצל השותף שלו, לא ימנעו שני מפסידים בשליט.

האם הבטחתי ב DBL את ה A? ברור שלא. גם אם תחליף את 4 הקלפים הבכירים שבידי ב KJT9, אני מכפיל כפי שהכפלתי. 
שני מפסידים בשליט ומפסיד ב ♠. האם לא יהיה מפסיד גם ב ? לא הבטחתי את ה K  בהכרזת הכפל שלי. בהחלט אפשר להיכשל בביצוע חוזה של 4.

וועדת הערעורים פסקה לטובתנו.

מה הכשל בקביעה שצפון יכול להכריז 4?
הכשל הוא בבחינת המצב בידיים פתוחות ועל פי תוצאות בשולחנות אחרים. היו הרבה מאד זוגות ששיחקו וביצעו 4 בדרך כלל עם לקיחה עודפת.
מי שלהערכתי הכריז 4 היה דרום ולא צפון. כשהשותף שלו הראה יד חזקה עם 6-7 קלפים בסדרה, הוא בהחלט יכול לתמוך בו עם Q וקלף נוסף (במאמר מוסגר, גם עם Q ללא הקלף הנוסף).

לא בכל השולחנות הכריז מזרח 3. ללא ההכרזה זו גם אני, שישבתי בדרום, הייתי מכריז 4.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...