יום שבת, 5 באוקטובר 2013

נכון שאת לא משחקת הרבה זמן ברידג'?

זאת השאלה, ששאלתי באמצע משחק בתחרות לזכר יעקב הרבסט ז"ל בחיפה, יריבה צעירה. "כן" היא השיבה בהפתעה. 

התחרות לזכר יעקב הרבסט היא התחרות הראשונה בחיי ששיחקתי בחיפה. יעקב ז"ל היה שחקן ברידג' טוב, שהתחיל לשחק בתחרויות רק לאחר פרישתו מעבודה. גם אשתו מיכאלה. הבנים שלהם אילן ואופיר שחקנים מעולים, המשחקים בנבחרת ישראל. התחרות אורגנה באופן טוב במיוחד על ידי המשפחה והמועדון. גם הדור השלישי של שחקניות מתחילות ממשפחת הרבסט, השתתף בתחרות. 

בתחרות עצמה השתתפו כמה שחקני ברידג' מהבולטים בארץ (בנוסף לאילן ולאופיר): רותי לויט-פורת, יניב זק, אמיר לוין ואודי פרידלנדר. 
אני שיחקתי רע. התוצאות היו בהתאם.

מדוע שאלתי את הגברת הצעירה האם היא לא משחקת הרבה זמן?
הייתי הכרוז בחוזה ללא שליט (NT). שיחקתי את ה Q. היא הייתה הקלף הגבוה ביותר משום שה A וה K כבר שוחקו. לאחר שאחת מהיריבות שירתה וגם מהדומם הונח , הופיע ה K♥ מידה של הצעירה. שני שחקנים הובילו בו זמנית קלף לסיבוב הבא: אני והגברת ששמה את ה K
הסברתי לה שאני זכיתי בלקיחה וביקשתי ממנה לקחת את קלף ההובלה החדש שלה. לאחר שהתברר שהיא מחזיקה  בידה שאלתי את השאלה. 
כשאישרה את מה שחשבתי ואמרה שהיא שחקנית מתחילה, אמרתי לה שהיא יכולה לקחת את ה K בחזרה ליד.

היא אולי לא הבינה את הקשר בין השאלה למשפט שאחריה, אבל בהחלט יש קשר: לו הייתי קורא לשופט התחרות במקום לאפשר לה לקחת את הקלף חזרה לידה, הוא היה פוסק שה K הוא קלף עונשין, כלומר: צריך להישאר גלוי על השולחן ולהיות משוחק בהזדמנות הראשונה שאפשר להשתמש בו (במקרה זה ההזדמנות הראשונה הייתה מתרחשת כשהייתי משחק את ה A). 

זו לא הפעם הראשונה: זו הפעם השנייה
זו הפעם השנייה שאני מאפשר לשחקנית להחזיר קלף ששוחק מידה במקום להפוך אותו לקלף עונשין כפי שמאפשר לי החוק.
בפעם הקודמת זו הייתה דווקא קשישה, שאפשרתי לה להחזיר ליד את ה A גם כן בחוזה של NT בו הייתי הכרוז. כששיחקתי את ה  האחרון. השליכה יריבה  וגם אני ביקשתי להניח  מהדומם. היריבה השנייה שיחקה את ה A ולשאלת שותפתה אמרה שחשבה שמשחקים .

לא תמיד אני כל כך נחמד
הייתה גם פעם שכשחקן מתחיל עמדתי על זכותי לקרוא לשופט. שתי היריבות היו שחקניות עתירות ניסיון בדרגה גבוהה בהרבה מדרגתי. אחת מהן ידועה בחוסר הגינותה. התלהבתי משביעיית ה  שהראה לי שותפי והגעתי לחוזה הזוי של 6. בידי החזקתי רק שני קלפים בסדרת השליט. שניהם נכבדים. 

שחקנים מתחילים נוטים להתלהב ולהכריז גבוה מדי.
כשבדומם שבעה קלפי  ארבעה קלפי  וקלף בודד בכל אחת מהסדרות האחרות, ביצוע חוזה של 5 דרש משחק נכון ב  במטרה להגביה את ה 9. כמחצית ממשתפי התחרות הארצית נכשלו בכך. 

בלקיחה הראשונה הובילה יריבה בשליט. שותפתה שיחקה . לשאלת זו שהובילה בשליט אמרה שיש לה  והיא התבלבלה.
הלא הוגנת מבין השתיים, מיהרה להסביר לזוג השחקנים המתחילים שה  הופך לקלף עונשין ואפשר להמשיך לשחק. 

קראתי למנהל התחרות. הוא זכר פרט "שולי" שהגברת שכחה: אני יכול לאסור על הובלה ב . בחרתי באפשרות הזו, כשאני יודע שהיריבות מחזיקות ב A.

לאחר ששיחקתי מידי את ה A, שיחקתי את ה K עליו השלכתי את ה  המפסיד.
לצערן של יריבותי, גם הצלחתי להגביה את ה 9 ולהיות השחקן היחיד, שביצע את החוזה הלא סביר של 6.


תגובה 1:

  1. לעניות דעתי הדרך הכי טובה ללמוד זה על ידי "תשלום".. חבל שנתת לה להחזיר את הקלף (זה טעות שמראה על חוסר הבנה בסיסית של המשחק, שאפילו מתחילים לא צריכים לעשות אותה)

    השבמחק

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...