יום שלישי, 5 במאי 2015

מוקדמות אליפות הארץ: צרת יחיד חצי נחמה


בפוסט קודם: קטסטרופות במוקדמות אליפות הארץ, תיארתי תוצאות קיצוניות בשתי ידיים בגלל טעויות: בראשונה הפסדנו את המקום הראשון במושב הראשון המוצלח שלנו בגלל טעות שלי, שעלתה לנו 21 IMPS.

בשנייה הרווחנו 14 IMPS בגלל טעות של יריבים, במושב השני הלא-מוצלח שלנו.

בפוסט זה אביא יד עליה קיבלו שחקן שלא ביצע חוזה של 3NT ושותפו תוצאה של מינוס 10 IMPS. רק זוג אחד נוסף קיבל תוצאה זהה של 50 נקודות ליריבים. קרוב לוודאי שנפלו באותו חוזה. יריביו של זוג אחר קיבלו תוצאה לא מובנת לי של 200 נקודות. 
כל יתר הזוגות ביצעו חוזה של 3NT ללא לקיחה עודפת או עם לקיחה או שתיים עודפות.

השחקן שנכשל בביצוע החוזה
לשחקן שנכשל בביצוע החוזה קוראים חיים טמס. הוא זה ששלח לי את היד ואת האופן שבה שיחק אותה וביקש שאפרסם אותה. הכותרת של הפוסט היא שלו. היא אומרת שלדעתו הוא שיחק את היד נכון. הוא ישמח אם תגיבו ותביעו את דעתכם.

לרוב אני לומד ברידג' מספרים, ירחוני ברידג' של האיגוד ואתרי אינטרנט. פה ושם אני לומד משהו משחקנים ברמה גבוהה. פה ושם אני לומד משהו משחקנים ברמה פחות גבוהה (רק אחרי שאני מוודא שהם אינם טועים במה שהם אמרו לי).

מעבר ללימוד נקודתי, למדתי רק משלושה שחקנים. קוראי הבלוג יודעים, שהשחקן שממנו למדתי הכי הרבה הוא אלדד גינוסר. אלדד היה המורה שלי בקורס שחקני תחרויות והמורה של הבן שלי ניר בפרויקט פסגה (כמי שהסיע את הבן שלי לפסגה, הקשבתי לחלק מהשיעורים).

למדתי הרבה גם ממוטי גלברד בקורס מורי ברידג' של ההתאגדות.
השחקן השלישי ממנו למדתי הוא חיים טמס. חיים הוא שחקן ותיק בדרגת רב אמן כסף, בעל ידע תאורטי רחב ומעמיק והבנה מעמיקה בברידג'. יחד עם שותפו, יובל שחר, זכה בשנה שעברה במקום שלישי באליפות הארץ. 

בהמשך הפוסט אני מביא את מה שכתב לי בניסוח שלו.

ההסבר של חיים טמס    

ביד מס' 21 מן התחרות המחוזית באזור הדרום נכשלתי בביצוע חוזה 3NT, שרק זוג נוסף אחד לא הצליח לבצע.
סובבתי את הלוח לנוחות התיאור. היריבים היו במצב פגיע ואנחנו במצב לא פגיע.

לאחר Pass של צפון, הכרזתי 1NT. השותף הכריז §2 (קונבנציית סטיימן). הכרזתי 2 והשותף הכריז 3NT.

ההובלה הייתה ב-J§.

זה מה שראיתי לאחר שנפרסה יד הדומם:

     AJT9 
           T9 ♥   
    T874 
      AK5 

W
         
E

    K32 
   AK54
     KQ9 ♦ 
      942♣ 


לשאלתי אם שיטת ההובלות תקנית נעניתי בחיוב. 
ספרתי שתי לקיחות ב-, שתי לקיחת ב- ושתי לקיחות ב-§. פוטנציאל לקיחות נוסף יכול לבוא מסדרות ה- וה-

אין לעכב בסדרת ה-§ כי מזרח עלול לזכות במלכה ולעבור לסדרת ה-, דבר שיחייב למצוא את המלכה ב- כדי להספיק לזכות בתשע לקיחות. זכיתי במלך ומזרח שירת ב-7.


אם אשחק כעת  אל המלך ואזכה, לא אדע אם מצאתי את האלוף מימיני כי מערב יעכב את האס אלא אם ברשותו AJ ללא קלפים נלווים בסדרה. החלטתי לעקוף מיד את הנסיך , ולהשאיר את סדרת ה- לסוף המשחק כשתהיה לי ספירה טובה יותר של היד. העקיפה לא צלחה ומערב המשיך ב-§. הפעם עכבתי כדי לנתק את המעברים, מזרח זכה במלכה והוביל ב 2.

אסור לעכב כי יתכן שהאלוף  במערב. זכיתי במלך   ושיחקתי מלך . מזרח זכה והמשיך במלכה . יש לי כעת 8 לקיחות ודי לי בעקיפה מוצלחת נגד המלכה ב- כדי לבצע את החוזה.


היו לי כעת שתי חלופות. לעכב ב- ולגלות יותר על החלוקה, או לזכות מיד. בחרתי לזכות מיד, מסיבה שתתברר בהמשך. הסרתי את החסימה ב- ומערב השליך §. עברתי לאלוף §, מזרח השליך , ועל ה-♦ האחרון מזרח השליך , מערב השליך עוד §, ואני השלכתי 

נוצר המצב הבא:

     AJT9 
             - ♥   
          - 
          - 

W
         
E


    K32 
        5
         - ♦ 
        - ♣ 

בשלב זה ראיתי במערב חמישה קלפים ב-§, שניים ב- ושני קלפים ב-. במזרח ראיתי שני קלפים ב-§, ארבעה ב- ושניים ב-.
כאן שגיתי בניתוח, והחלטתי שלמזרח היו מלכתחילה ארבעה קלפים ב-. שיחקתי אל המלך , ושחקתי  כדי שמזרח יהיה במשחק סופי, או שמערב יזכה ואז אעקוף מלכה ♠ נגדו. לצערי למזרח היו חמישה קלפים ב- מלכתחילה ונכשלתי בביצוע החוזה.
בניתוח שלמזרח חמישה קלפים ב-, המשחק הנכון הוא להמשיך עם האלוף ♠ כדי לא להפסיד למלכה במזרח.  

היד המלאה
עד לסעיף זה מובאים דבריו של חיים. לנוחיות הקוראים הוספתי את חלוקת הקלפים ביד.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...