יום רביעי, 22 ביולי 2015

עוד על היד שגמרה לנו את אליפות הארץ לסניורים


בפוסט הקודם: היד שגמרה לנו את אליפות הארץ לסניורים, סיפרתי על היד שמה שקרה בה ומה שקרה סביבה הביא לכישלון של שותפי ושלי בתחרות. בעקבות תגובות שקיבלתי, אני רוצה לחדד כמה היבטים טכניים.

טווחי החלטה לאחר הכרזת Limit bid ב-NT
את הדיון אלווה בדוגמאות. אתייחס לקונבנציית סטיימן בגרסה הקלאסית הפשוטה ביותר שלה: תמיד יש לפחות רביעייה אחת במייג'ור, תמיד יש למשיב 8 נקודות או יותר. אין קפיצות להכרזת §3 המראה 10 נקודות או יותר. לא שמענו על Puppet Stayman. 

לאחר הכרזת Limit bid, המשיב יודע הרבה על מבנה ידו של שותפו ועל טווח מצומצם של נקודות בידו. הפותח יודע הרבה פחות על ידו של שותפו. באופן טבעי המשיב הוא זה שמקבל את ההחלטות המשמעותיות יותר.
   

לאחר שהמשיב הכריז §2 אחרי 1NT, המשיב מחליט:

האם להזמין למשחק מלא? האם להתחייב למשחק מלא? האם לבחון סלאם? והאם להכריז סלאם?

טווח ההחלטה של הפותח הוא הרבה יותר מצומצם. הוא יכול להיענות להזמנה למשחק מלא או לסרב להיענות אליה, במקרים מסוימים בבדיקת סלאם הוא יכול לסגור לסלאם. אבל יש עוד החלטה שהפותח יכול לקבל: האם לשחק בחוזה ללא שליט או בחוזה בסדרת מייג'ור?

לדוגמה: לפותח 1NT יש רביעיות בשתי סדרות המייג'ור. על §2  הוא הכריז 2. השותף שלו הכריז 3NT. יש התאמה של 8 קלפים ב-. הפותח מכריז 4.

הכרזת ה-4 שלי וטווח ההכרזה
ביד הנ"ל אני הייתי זה שהכריז הכרזת Limit bid  ב-NT. ההכרזת ה-4 שלי היא אולי שגויה, היא בוודאי חריגה ולא צפויה, אבל היא בוודאי בטווח ההחלטות שאני, כזה שהכריז Limit bid, רשאי לקבל. 

כל הכרזה שלו שאינה הכרזת Pass היא Slam try. זה בדיוק מה שהחליט השותף שלי, ביודעין או שלא ביודעין, כשהכריז 4NT.

אחד הקוראים הבין את הכרזת ה-4 כ-Cue bid ולא כהכרזה טבעית. זו כמובן טעות. Cue bid בגובה 4 הוא חלק מSlam try כמעט תמיד ובאופן וודאי כשזו אינה הכרזה המוגדרת בקונבנציה שלנו.

בדיקת סלאם אינה בטווח ההחלטה שלי כשהשותף שלי יודע, שיש לי 20-22 וכל מה שאני יודע על היד שלו זה, שיש לו כנראה רביעייה בסדרת מייג'ור ולפחות 4-5 נקודות.

עוד על ההסתברות להתאמה ב-  
הגיע הזמן לא להניח שלא שמענו על Puppet Stayman. אחד המגיבים שחלק על ההכרזה שלי, טען: "Stayman או Puppet Stayman, לא משנה". זה כן משנה. ההסתברות למצוא התאמה ב- לאחר שהשותף הכריז Puppet Stayman גבוהה יותר, משום שהוא יכול להכריז כך גם עם שלושה קלפים ב-.

יש שלושה מצבים בהם מכריזים §3 על פי השיטה שאנחנו משחקים. במצב השלישי מעוניינים לבדוק סלאם במיינור עם שישייה. להערכתי ההסתברות למצב השלישי היא כ-2%-3%.   
אם מישהו יגיד לי שהוא חישב את זה וזה 4% אקבל את דעתו, אבל אם מישהו יגיד לי שזה 10%, אגיד לו: "בוא נבדוק היכן טעית".

זה מותיר אותנו עם כ-48% עם רביעייה ב- ו-48% עם רביעייה ב-.
לא מדויק. יש גם ידיים עם ארבעה קלפים בכל אחד מהמייג'ורים. ההסתברות לרביעייה ב- גבוהה מ-48%.

תוסיפו לזה את ההסתברות לשלישייה ב-♥ ואת ההסתברות לשני קלפים ב- מול השישייה שלי. הערכת האצבע שלי היא שלפחות בהסתברות של 70% נמצא התאמה בסדרת ה-.

מדוע אולי הייתי צריך לשקול הכרזה של 3?
כשחזרתי במכונית שלי מתחרויות בפסטיבל הברידג' בתל-אביב, חזרו איתי ירושלמים אחרים. באופן טבעי דיברנו על ידיים מתחרות אותו יום.

שני נוסעים כמעט קבועים שלי, הבן שלי ניר ואורן טולדנו, שחקן נבחרת ישראל עד גיל 21, כמעט תמיד היו מבינים את מה שהכרזתי (לפעמים הם גם היו מבינים דברים שאני לא הבנתי).

לפעמים נסעו איתי שחקנים ברמה נמוכה מרמתם. מה שהיה מובן מאליו לי ולשני הנוסעים הצעירים שלי, לא היה תמיד מובן לנוסעים כאלה.

לו הייתי חושב שהשותף שלי עלול לא לא יבין את הכרזת ה-4  שלי כהכרזת sign off, היה עלי להכריז 3. אם יש לו התאמה ב-  היינו כנראה מגיעים לחוזה נכון. אם יש לו רביעייה ב-, היינו כנראה משחקים 3NT וכנראה מפסידים כמה IMPs בהשוואה לחוזה של 4.

אולי צריך לשלם כמה IMPs ולא להסתכן שלא יבינו אותי.







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...