יום ראשון, 29 בנובמבר 2015

מה אנחנו מסמנים בהגנה?


כשאני מלמד ילדים בקורס מתחילים, הם שואלים אותי לפעמים: "האם אני יכול להגיד לשותף באיזו סדרה לשחק?"
לפעמים הם לא שואלים אותי, אלא אומרים לשותף באיזו סדרה לשחק באופן גלוי.


פעם ניגש אלי ילד לאחר השיעור ושאל אותי: "האם מותר להמציא שיטה שבה מסמינים לשותף באיזו סדרה לשחק באמצעות קריצות?"

אצל הילדים זו תמימות ולא רמאות מתוחכמת, כפי שחשודים בה פנטוני ונונס ואחרים או כפי שהורשעו בה טרנס ריס, השחקן הבריטי הטוב בכל הזמנים, ושותפו.

לאחר שאני מסביר להם שזה אסור ויש שיטות מותרות לסימון, הם מבינים ומקבלים את זה. אחרי זה הם לומדים על קצה המזלג סימון בסיסי אחד. 
בפוסט זה ובפוסטים הבאים אחריו אכנס קצת יותר לעומק בנושא סימונים.

סימונים הם כלי לתקשורת בין המגנים. באמצעותם מעבירים המגנים מידע ביניהם באופן חוקי למהדרין.
היריבים יכולים לשאול את המגנים על שיטת הסימון שלהם ובתחרויות רציניות, גם לבקש לקרוא את זה בכרטיס השיטות שלהם.

שלושה סוגי סימונים

Attitude 
האם אני מעוניין שהשותף ימשיך בסדרה אותה שיחק בלקיחה הנוכחית?

דוגמה: השותף שלי הוביל ב-A כנגד חוזה ללא שליט. אני מחזיק QJT32. אני מעוניין שהוא ימשיך בסדרה. אם שיטת הסימון שלנו היא שקלף אי-זוגי מעודד להמשיך בסדרה וקלף זוגי מסמן אינו רוצה המשך בסדרה, אני אשים את ה-3. 

לעומת זאת אם אני מחזיק בקלפים: 853♦ ברוב המקרים ארצה שלא ימשיך בסדרה זו. באותה שיטת סימון אשים את ה-8.

Count  
האם יש לי מספר זוגי או אי-זוגי של קלפים?
לרוב, אבל לא תמיד, משתמשים ב-Count כשהיריב משחק. הדוגמה הקלאסית היא במשחק עם שליט כשיש לשותפו של המוביל שני קלפים בסדרה והוא מעוניין לקבל חיתוך.

שיטת הספירה שלנו היא, שקלף גבוה ואחריו קלף נמוך מראה מספר זוגי של קלפים וקלף נמוך ואחריו גבוה מספר אי-זוגי של קלפים. השותף שלי הוביל ב-A כנגד חוזה של 4.  

אני מחזיק 53. אניח שהשותף מחזיק גם ב-K. על ה-A אזרוק את ה-5 ועל ה-K אזרוק את ה-3. את ה- השלישי אחתוך.

לו הייתי מחזיק ב-853, הייתי זורק על ה-A את ה-5 ועל ה-K את ה-8. השותף שלי היה יודע שיש לי מספר אי-זוגי של קלפים ואינני יכול לחתוך את הקלף השלישי.  

Preference 
באיזו סדרה אני מעדיף שהשותף ישחק, אם יזכה בלקיחה? 
לרוב משתמשים בסימון כזה כשנגמרו לנו הקלפים בסדרה ומישהו משחק קלף בסדרה זו. אם החוזה הוא ללא שליט או אם אין לנו אפשרות לחתוך בחוזה עם שליט, לא נוכל לזכות בלקיחה. הקלף שנזרוק יסמן באיזו סדרה אנחנו מעדיפים שהשותף ישחק, אם וכאשר יזכה בלקיחה.

דוגמה: היריבים משחקים בחוזה ללא שליט. שיטת סימון ההעדפה שלנו היא שקלף אי-זוגי מעדיף את הסדרה בה זרקנו קלף וקלף אי-זוגי מעדיף סדרה אחרת. השותף שלי משחק  ולי כבר נגמרו הקלפים בסדרה זו. אני מעוניין שהשותף ימשיך ב- משום שאני מחזיק AKJ32. אזרוק את ה-3.  

לעומת זאת אם אני מחזיק בקלפים: 853♦ ברוב המקרים אעדיף  סדרה אחרת. באותה שיטת סימון אשים את ה-8.

שימו לב

1. הניחו שאי אפשר לסמן באמצעות קלף יותר מדבר אחד, כלומר: או שמסמנים Attitude או שמסמנים Count או שמסמנים העדפה (Preference).
אתם כבר מבינים שסימונים הוא נושא מורכב. צריך לדעת באילו מצבים מסמנים Attitude, באילו מצבים מסמנים Count  ובאילו מסמנים Preference ובאילו מצבים לא מסמנים בכלל

2. לא תמיד אפשר לסמן את מה שרוצים. קחו את הדוגמה שהבאתי ביחס ל-Attitude. השחקן שלא מעוניין ששותפו ימשיך בסדרה החזיק 853, נחליף קלף אחד והוא מחזיק 753. הוא תמיד יאלץ לסמן שהוא מעוניין בהמשך בסדרה על אף שאינו מעוניין בהמשך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...