יום חמישי, 26 בנובמבר 2015

"לפול מהכיסא" מ-Direct Cue bid


 כסא. ציור של וינסנט ואן גוך. מקור התמונה: ויקיפדיה











יניב זק הוא ללא ספק אחד מטובי השחקנים בארץ ומורה מצוין לברידג'. יניב מלמד קורס לשחקני תחרויות במועדון ירושלים.

אתמול הגעתי לשחק במועדון ופגשתי שחקני ברידג' נרעשים. יניב זק לימד אותם משהו נפלא. למשהו הזה קוראים: Direct cue bid. 
מדובר בשחקנים שרובם משחקים בתחרויות ברידג' כמה שנים. תארו לעצמכם שתלמיד שלי שלמד אצלי 20 שיעורים על הכרזות בברידג' ומעולם לא שיחק במועדון היה מגיע לקורס של יניב זק שנתיים שלוש אחרי שהוא למד. הוא לא היה "נופל מהכיסא" כשהיה שומע על Direct cue bid.

הוא היה אומר משהו בסגנון של: "אני כבר מכיר את זה. המורה שלי אבי רוזנטל לימד אותי את זה בקורס כשהייתי בקורס לשחקנים מתחילים". 

מה הבעיה?
הבעיה אינה כמובן אצל יניב זק. הוא מלמד היטב ברידג' נכון והגיוני.

הבעיה היא אחת מהשתיים: או שלימדו את אותם שחקנים ברידג' פחות הגיוני או שהם לא למדו מספיק (ממורים או בלימוד עצמי מספרים או מירחוני ההתאגדות לברידג' או מחוברות ההסבר של תחרויות סימולטניות ארציות או מהאינטרנט).

מה זה Direct cue bid?
השותף שלכם פתח 1. היריב הכריז 1. לכם יש יד מזמינה למשחק מלא או יותר. בברידג' נכון מכריזים 2. זהו Direct cue bid. בברידג' פחות נכון מכריזים 3 עם יד מזמינה למשחק מלא ו-4 עם יד שמספיקה להכרזת משחק מלא.

כשמשחקים Direct cue bid, הכרזת ה-3 פנויה לשימוש בידיים חלשות (פחות מ-6 נקודות) עם ארבעה קלפים ב-. הכרזת ה-4 פנויה לידיים עם חלשות במיוחד עם חמישייה ב-.

כיצד אני מלמד הכרזות? - השלב הראשון
בשלב הראשון אין התערבות בהכרזה. לומדים הכרזות בשיטה טבעית. לומדים מושגי יסוד (למשל: Limit bid) ואת ההיגיון שמאחורי ההכרזות.
עד סוף השלב הראשון לומדים רק שלוש קונבנציות: סטימן, טרנספר (לסדרות מייג'ור בלבד) ו-2 חזק. 
לומדים גם את נשקו של החלש: Weak two ו-Preemptive

מי שרוצה יכול לרכוש ספרון או חוברת הנקראת: הכרזות למתחילים פשוט והגיוני.

לאחר הכרזה של 1 תשובה של 3 היא מזמינה למשחק מלא בסדרה זו. תשובה של 2 מביעה רצון לשחק משחק חלקי בסדרה זו. הכרזה של של 4 קובעת משחק מלא בסדרה זו.


כיצד אני מלמד הכרזות? - שלב ההתערבות
בשלב זה אני מלמד הכרזות התערבות ומתחיל בשתיים החשובות ביותר: Takeout Double ואוברקול.

כשמגיעים להכרזת פתיחה של 1 והתערבות של 1, התלמידים יודעים, שעליהם להניח שלפותח 12-14 נקודות. הם לומדים כיצד עליהם להכריז עם התאמה בסדרת הפותח.

עם יד של 6 נקודות ופחות מיד מזמינה למשחק מלא, הם יכריזו בדיוק כפי שהכריזו ללא התערבות. בדוגמה יכריזו 2.

אחרי שמבינים Weak two ו-Preemptive, ולמשיב ארבעה או חמישה קלפים ב- ויד עם מעט נקודות (נניח 2-3 נקודות), ברור לתלמידים שהם ושותפם הם הצד החלש. הגיוני לגמרי להפריע ליריבים באמצעות הכרזת 3 (עם ארבעה קלפים) או הכרזת (עם חמישה קלפים) בדיוק כפי שעשינו בהכרזת Weak two ו-Preemptive.

הבעיה שנותרה
כיצד מראים יד מזמינה או חזקה יותר עם התאמה של 3 קלפים בסדרת המייג'ור של הפותח כשההכרזות של 3 ו-4 כבר "תפוסות" על ידי הכרזות הפרעה עם ידיים חלשות.
זו צריכה להיות הכרזה שעליה השותף לא יכול להכריז Pass ומראה את הכוח וההתאמה.

ההכרזה ההגיונית ביותר, שעונה על צורך זה, היא הכרזה בגובה 2 בסדרת היריב. בדוגמה: 2.  
כך מגיעים ללמוד Direct cue bid בשלב מוקדם יחסית.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...