יום ראשון, 28 באוגוסט 2016

הובלות אומללות -מקרה 1: ב-Doubleton בסדרת מיינור נגד חוזה בשליט בסדרת מייג'ור



בחירת קלף ההובלה עשויה בלא מעט מקרים לקבוע את תוצאת היד.
קוראים רבים יודעים זאת. אלה שלא יודעים זאת מוזמנים לקרוא את הפוסטים הבאים: 

פוסט זה עוסק ביד שבה הובלה לא מוצלחת גרמה לכך ששהגנה זכתה בלקיחה אחת פחות ממה שהייתה צריכה. גם בפוסט הבא נתאר מצב בו ההגנה זכתה בלקיחה אחת פחות מדי בגלל הובלה גרועה מסוג אחר.

ב-doubleton בסדרת מיינור נגד חוזה בשליט
מדובר בתחרות מקומית. השותפה איתה שיחקתי אינה שותפה קבועה שלי, אלא שחקנית שרוצה ללמוד ממני. הפגיעות שווה.

מהלך ההכרזה והמשחק
שחקן יריב פתח 1. השותפה התערבה ב-1. היריב שאחריה הכריז 2 ואני 2. הפותח הכריז 3. השותפה הכריזה 3. והיריב שאחריה 4.  

כנגד חוזה של 4 הובילה השותפה בגבוה משני קלפי  נמוכים. הכרוז זכה, משך שליטים וזרק שני קלפי  מהדומם על ה- הגבוהים מידו. בדומם לא נותרו קלפי  ונותר לו עדיין קלף בסדרת השליט. הוא שיחק K כשה-Q היא הקלף הנוסף היחיד בידו. השותפה שלי כיסתה ב-A. הכרוז חתך בדומם וזכה ב-13 לקיחות.

ההובלה הנכונה היא ב-A. אם ה-K אצלי, הכרוז עשוי לבצע רק 11 לקיחות. בחלוקת הקלפים שהייתה זו ההובלה היחידה בה הכרוז מבצע רק 12 לקיחות.

ניתוח מהלך ההכרזה
מהלך ההכרזה הראה שליריבים יש יותר נקודות מאשר לנו. היד שאני מחזיק יכולה להיות יד חלשה, למשל: 5 נקודות וארבעה קלפים ב-.

צריך להביא בחשבון שרמת המשחק של היריבים אינה גבוהה וייתכן שבגלל זה העריכו את הידיים שלהם פחות ממה שהן שוות והכריזו הכרזות המתארות ידיים חלשות יותר ממה שהחזיקו.

להלן דוגמאות של דברים שאולי היריבים אינם יודעים וגרמו להם להכרזות שהן under bid:

1. הם לא ספרו נקודות חלוקה ונקודות אורך.

2. המשיב לא ידע שהוא צריך להכריז Direct Cue bid של 2  משום שהוא לא מכיר את ההכרזה הזו או משום שלא ספר נקודות חלוקה ו/או נקודות אורך.

3. הפותח לא ידע שהכפלת הכרזת ה-2 שלי אינה מענישה, אלא מזמינה למשחק מלא ב-

גם אם לא מביאים את זה בחשבון, על פי מהלך ההכרזה בהחלט ייתכן שליריבים יש 24 או 25 נקודות, המספיקות לביצוע משחק מלא ב- או שיש להם ידיים חלוקתיות עם פחות נקודות המספיקות למשחק מלא ב-.

מדוע הובלה בסדרה עם שני קלפים גרועה?
הניסיון שלי מלמד כי כשרוב הנקודות אצל היריבים לרוב לא כדאי להוביל מ-Doubleton של קלפים קטנים. הובלה מ-Singleton דווקא עשויה להיות מצוינת.

כשיש Singleton מספיק למצוא A אצל השותף בשביל לחתוך בידכם. עם Doubleton (אני מניח שאתם מחזיקים שניים או שלושה קלפים קטנים בסדרת השליט) צריך להתקיים לפחות אחד התנאים הבאים:

1. אצל השותף AQ כשה-K לפניהם

2. לשותף A בסדרה בה הובלתם. בנוסף לכך צריך להיות לו A בסדרת השליט או K בסדרת השליט אחרי ה-A שליט (במקרה השני תזדקקו לשלושה קלפים בסדרת השליט, אם הכרוז יבחר לשחק בטכניקה של משחק בטוח). 

3. לשותף K בסדרה בה הובלתם וה-A בסדרה זו נמצא בדומם. בנוסף לכך צריך להיות לו A בסדרת השליט או K בסדרת השליט אחרי ה-A שליט (במקרה השני תזדקקו לשלושה קלפים בסדרת השליט, אם הכרוז יבחר לשחק בטכניקה של משחק בטוח).  

ההסתברות של מצב כזה נמוכה כאשר היריבים מחזיקים ברוב הנקודות ואתם מובילים כך שהיד החזקה יותר של הפותח היא האחרונה לשחק.

בהסתברות גבוהה יותר תעזרו ליריבים בכך שתבצעו עקיפה על Q או K של השותף או "תמכרו" לו "לקיחה זולה" בה יזכה עם קלף ביניים.

מדוע הובלה משני קלפים קטנים בסדרת מיינור גרועה יותר?
כמובן שבפיסקה הקודמת ובפיסקה זו אינני מתייחס למצב בו השותף עשה אוברקול בסדרה בה אתם מובילים.

אתם בודאי מכירים את העיקרון של העדפת חוזה בסדרת מייג'ור על פני חוזה ללא שליט. חוזה ללא שליט עדיף על חוזה בסדרת מיינור.
כך למשל, נעדיף לרוב לשחק בחוזה של 4 או 4 (אם מבצעים מקבלים 420 נקודות במצב לא פגיע) על פני חוזה של 3NT, שעל ביצועו נקבל רק 400 נקודות.
גם על משחק מלא בסדרת מיינור נקבל 400 נקודות, אבל על מנת לבצע אותו נצטרך לזכות ב-11 לקיחות לעומת 9 לקיחות בחוזה של 3NT.

מהעיקרון שצוין לעיל נובע, שכאשר היריבים משחקים בחוזה בסדרת מיינור ברור לנו שאין להם התאמה של 8 קלפים בסדרת מייג'ור. למעשה קרוב לוודאי, שלמשיב אין ארבעה קלפים בסדרת מייג'ור. לו היו לו, היה מכריז את הסדרה הזו בגובה 1. לפותח כנראה אין חמישייה בסדרת מייג'ור משום שבמהלך ההכרזה היה צריך למצוא דרך להראות אותה. 

אם לכם יש שני קלפים וליריבים לכל היותר שבעה, לשותף יש לפחות ארבעה קלפים בסדרה. 

המצב שונה כשהחוזה הוא בסדרת מייג'ור. בהחלט יתכן שהיריבים מסתירים התאמה של 8-9 קלפים בסדרת מיינור, אחרי שמצאו התאמה של 8 קלפים בסדרת מייג'ור.

כשלא מסתירים את ההתאמה הכפולה במקרה זה אפשר לעזור ליריבים. תחשוב על שחקן שצריך להוביל נגד חוזה בסדרת מייג'ור ויושב עם חמישה או אפילו ארבעה קלפים בסדרת המיינור שגם בה מצאתם התאמה. 

שחקן טוב יוביל כנראה בסדרה זו על מנת ששותפו יחתוך.

כשאתם מובילים בגבוה מ-Doubleton בסדרת מיינור נגד חוזה בסדרת מייג'ור, חשבו גם על האפשרות שליריבים יש התאמה גם בסדרה זו וההובלה שלכם רק תעזור להם. 

אגב, ביד שתארתי בפוסט: "וואו, איך הוא מצא את ההובלה הזו?"   ליריבים הייתה התאמה כפולה ב- וב-. את ההתאמה ב- הם הסתירו.

הערת שוליים
סיימתי לקרוא את הפרק השישי בספרות החדש של קובי שחר "ארגז הכלים של ההגנה בברידג'". במקרה הפרק השישי עוסק בהובלות. אם להסתמך על מה שקראתי בששת הפרקים הראשונים, אוכל להמליץ על הספר, אבל בספר יש תשעה פרקים. אוכל לכתוב פוסט העוסק בספר רק אחרי שאסיים לקרוא את כולם.

כבר ראיתי ספרים שהרמה של פרקים בתוכם אינה אחידה: יש בהם פרקים מצוינים ופרקים הרבה פחות טובים.
אפילו בספר של טרנס ריס, שכמה פוסטים בבלוג שלי נכתבו בעקבות קריאת הפרק המצוין העוסק בטכניקות סיום, כולל פרקים על הכרזות,  שאמליץ לקרוא רק למי שעוסק בהיסטוריה של הברידג'.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...