יום חמישי, 1 בדצמבר 2016

רגע של אמת: טעות קשה בהכרזה


יש אנשים שלא טועים אף פעם. יש גם שחקני ברידג' כאלה. לשמחתי אני לא אחד מהם. אני עושה טעויות בחיים וכמובן גם ליד שולחן הברידג'. יש ביניהן גם טעויות קשות, ששחקן ברמתי לא צריך לעשות אותן.

את התלמידים שלי אני מלמד שמותר לטעות ושאני טועה לפעמים. אני מסביר להם שלא רק אני טועה גם שחקנים טובים בהרבה ממני טועים. גם אלופי עולם טועים.
באופן דומה, בבלוג זה לא אספר רק על ההצלחות שלי:על משחק נפלא שלי, הגנה מצוינת של השותף או השותפה ושלי או הכרזה מבריקה יוצאת דופן.

זה לא נעים אבל אני מספר גם על כישלונות ועל טעויות קשות שלי. הפוסט הזה עוסק בטעות קשה במיוחד שלי.

ביום שני עשיתי טעות קשה באליפות ירושלים לזוגות מעורבים. תחרות מקומית במועדון ירושלים (עמותת ברידג' ירושלים). כשאנתח את היד אני עומד בפני אתגר לא קטן. 

מועדון ירושלים התחיל ביוזמה מבורכת. בכל תחרות ביום שני בערב יקבלו המשתתפים ניתוח של 4 ידיים. הניתוח נעשה על ידי יניב זק שחקן נבחרת ישראל.

יניב זק ניתח את היד שאני אנתח. הניתוח שלו מדויק, ברור ותמציתי. אני, שחקן שללא ספק ברמה הרבה יותר נמוכה מרמתו של יניב זק, אנסה לתת משהו נוסף, שלא הופיע בניתוח של יניב.

מזרח-מערב פגיעים



מזרח פותח 1 עם 19 נקדות. אם מזרח ומערב משחקים Inverted minors והיריבים אינם מתערבים במכרז, הדרך לסלאם גדול פשוטה. מערב מכריז 2. הכרזה כזו מראה 10 נקודות או יותר והתאמה בסדרת הפותח. לפי הניתוח הפשוט והמדויק של יניב מזרח שואל על קלפי מפתח באמצעות קונבנציית RKCB. הוא מגלה שלשותף שלו 2 קלפי מפתח וה-Q בסדרת השליט וסוגר ל-7

הבעיות מתחילות כשהיריבים מתערבים בסדרת ה-. אם דרום מתערב בהכרזת 2, זו בעיה זניחה: כל מי שיודע Direct Cue bid יכריז מיד 3.

בשולחן שלי ניצל דרום את מצב הפגיעות והתערב בהכרזת 3.
יניב זק צודק בניתוח שלו לפיו גם אז צריך להשתמש ב-Direct Cue bid ולהכריז 4.
הכרזה כזו מחייבת לפחות למשחק מלא ב-. אני וכל מי שישב במערב לא יודעים שלשותפה יש 19 נקודות. סביר שיש לה פחות. במקרה קיצוני יכולות להיות לה 11 נקודות ביד שפתחה לפי חוק ה-20.
בהחלט אפשר לראות תסריטים בהם נופלים בחוזה של 5. השחקנית שישבה אחרי טרם הכריזה והיא יכולה להחזיק 11 נקודות ובמקרה קיצוני אפילו יותר. אף אחד לא הבטיח לי שהשותפה שלי מחזיקה את ה-A.

מדוע טעיתי?
הכרזתי 4. חששתי מנפילה במשחק מלא במצב פגיע כאשר ליריבים אין אפשרות לבצע חוזה של 3.
לא צריך הרבה על מנת להפיל חוזה של 3 אחרי שאוביל בקלף היחיד ב-. למשל: שתי לקיחות ב-, חיתוך , ושני האסים השחורים בידי.

הטעות היסודית שלי הייתה שספרתי נקודות במקום מפסידים.

ספירת מפסידים
הקוראים מוזמנים להיעזר בפוסט: ספירת מפסידים מתקדמת על מנת להבין יותר את הניתוח שלי.

בחוזה ב- יש לי מפסיד אחד בכל אחת מסדרות המייג'ור ושני מפסידים ב-.
לכאורה יש לי גם יותר ממפסיד אחד ב-. אבל כשפתיחה של 1 של השותפה מבטיחה לפחות 4 קלפים בסדרה יש לנו לפחות תשעה קלפים בסדרה ולכן סביר שלא יהיה לי יותר ממפסיד אחד בסדרה. 
סך הכל יש לי כ-5-5.5 מפסידים.

נעשה תיקון של מספר המפסידים באמצעות חישוב Controls Value, המביא לידי ביטוי יתרון של קלפי A וקלפי K. על פי הנוסחה שהוצגה בפוסט שהפניתי את הקוראים אליו, מקבלים תוצאה חיובית של 2.32, שפירושה הורדת חצי מפסיד. כלומר היד שלי שווה: 5-4.5 מפסידים. יד של 5-6 מפסידים שקולה ליד עם 16-18 נקודות ולא ליד עם 11 נקודות.

למי שהפיסקה האחרונה מסובכת לו מדי, היד שלי חזקה יותר בגלל שני קלפי A. גם הקלף היחיד ב- מחזק אותי אחרי שמצאנו התאמה בסדרת ה-
אני יודע שיש התאמה של תשעה קלפים לפחות בסדרת השליט. גם זה מחזק את היד שלי. 

נקודות שעובדות
כשיריב מכריז 3 בדרך כלל נצפה שיהיו לו לפחות שני נכבדים בסדרה.
כשאחרי הכרזת ה-4 שלי התערבה צפון בהכרזת 4, בהסתברות גבוהה ה-KQJ בסדרה זו בידי היריבים. ה-A שלי הוא בוודאי יתרון, אבל סביר להניח שהנקודות בידי ובידי השותפה אינן נקודות מבוזבזות בסדרת ה- ולכן הן נקודות שעובדות.


איך למרות הטעות אפשר לקבל יותר מ-50% על היד?
השותפה שלי הכריזה 5. זה היה החוזה הסופי אותו ביצעה עם שתי לקיחות עודפות.

יש שני מפתחות להגעה אפשרית לסלאם למרות שגיאת ההכרזה הקשה שלי.

מפתח ראשון: הכרזת 4 במצב פגיעות אדום מזמינה למשחק מלא ב- ולא מתחרה על חוזה חלקי 
אין טעם לפול פעם אחת ואולי פעמיים בחוזה של 4. כשהיריבים אולי לא יבצעו חוזה של 3. כשנופלים פעמיים במצב פגיעות אדום זה יותר גרוע מביצוע חוזה של 3 על ידי היריבים. המשמעות היא שגם מול יד חלשה יחסית של פתיחה עם 12-14 נקודות וארבעה קלפים ב- אני מאמין שלא ניפול בחוזה הזה. אני משוכנע שבהסתברות קרובה ל-100% לא ניפול פעמיים.

השותפה שלי צריכה להניח שיש לי 10-11 נקודות וכנראה שאין לי נקודות מבוזבזות ב-.

מפתח שני: אי אפשר להפסיד מהכרזת 4NT השואלת על קלפי מפתח
ננסה לספור מחדש את הנקודות של השותפה שלי. על פי מהלך הההכרזה יש לה נקודות נוספות:

1. נקודת אורך בסדרת השליט.
היא הבטיחה ארבעה קלפים ב- ויש לה חמישה.

2. כ-3 נקודות חלוקה בגלל קוצר ב-
 אין הסכמה בין המומחים ביחס למספר נקודות החלוקה, אבל בהתאמה של תשעה קלפים הגיוני לספור את הקלף היחיד כשלוש נקודות.
שימו לב שלפי מהלך ההכרזה סביר שהיריבים יובילו ב-A ואחריו ב-K לחיתוך. 

הגענו ל-23 נקודות מול 10-11 נקודות אפשריות של השותף.

את היד מחזקים גם צמדי ה-AK בשתי הסדרות האדומות. 
ה-AK בהתאמה של תשעה קלפים בסדרה, מבטיחים בהסתברות גבוהה היעדר מפסידים בסדרת השליט.

אם השותף במערב מחזיק ב-A ובעוד שני קלפים בסדרה, אני הייתי רוצה להיות בחוזה של סלאם.

במקום 5 צריכה מזרח להכריז 4NT.
אם אשיב 5, המראה ב-RKCB 0314 חוסר בקלפי מפתח, היא תכריז 5.
אם אשיב 5, צריך להניח שה-A אצלי ולשקול בחיוב הכרזת 6.

כששומעים ממני במערב 5 הכל משתנה. הראתי שני קלפי מפתח ואת ה-Q.
צריך להכריז סלאם. נדמה לי שמתבקשת הכרזת 7.

מדוע גם 6 יביא לתוצאה חיובית?
לו השחקנים היו ברמתו של יניב זק או ברמה קצת יותר נמוכה, היינו מקבלים על הכרזת 6 תוצאה של 0% על היד.

התוצאות בפועל היו: זוג אחד שהכריז וביצע 7.
חמישה זוגות שהכריזו 6 וקיבלו 69.83% על היד.
חמישה זוגות היו בחוזה של 5 וקיבלו תוצאה של 20.25% על היד.
  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...