יום שבת, 3 בדצמבר 2016

משחק לחץ או משחק לחץ מדומה?


קוראים קבועים של הבלוג מודעים לענין שלי בנושא של משחק לחץ, באנגלית: Squeeze. זהו נושא שאני מתמקד בלימוד שלו בתקופה האחרונה.
משחק לחץ הוא טכניקת משחק המחיבת שחקן יריב לזרוק קלף שעשוי לזכות בלקיחה. זוהי לפעמים הדרך היחידה לביצוע חוזה.

מדובר בטכניקה שלפעמים מחיבת קריאה, מלאה או חלקית, של קלפי היריבים על פי ההכרזה ועל פי הקלפים שכבר שוחקו.

היא מחיבת דימיון בעזרתו ניתן לבנות חלוקות קלפים של היריבים, שאם הם אכן מתקימות, מגן או שני המגנים יאלץ או יאלצו להשליך קלף שהיה צריך לזכות בלקיחה, לו הייתה אפשרות לשמור אותו.

משחק לחץ מדומה
משחק לחץ מדומה דומה מבחינה טכנית למשחק לחץ. ההבדל הוא שאם המגנים בוחרים להשליך את הקלפים הנכונים הם יוכלו להימנע מזריקת קלף שמבטיח זכייה בלקיחה.
לפעמים התגוננות מפני משחק לחץ היא לא פשוטה ומחיבת תיאום בין המגנים. 
במספר רב של מקרים לכרוז כדאי לנסות משחק לחץ מדומה משום שהיריבים לפעמים טועים ומשום שיש מצבים שאין לו תכנית משחק טובה יותר.

משחק לחץ או משחק לחץ מדומה?
ביד המופיעה להלן היה השותף שלי במערב הכרוז בחוזה שגוי של 5. הוא נכשל בביצוע החוזה.
מדובר ביד ששוחקה אתמול במושב האחרון בליגה א'.
בניתוח בבית, גילה בני ניר אפשרות למשחק לחץ או אולי משחק לחץ מדומה? 

מחלק דרום. אין פגיעים


צפון הוביל ב-4. שותפו נאלץ להיפרד מה-K שנלקח על ידי ה-A של הכרוז.
לכרוז אין מעברים לשולחן ולכן קלפי ה- הגבוהים הם חסרי ערך.
הדרך היחידה לנסות לבצע את החוזה היא משחק לחץ. הכרוז צריך לשחק את כל קלפי השליט. 

צפון צריך למצוא 7 קלפים שעליו לזרוק. דרום צריך למצוא 8. 
לכל אחד מהשחקנים יוותרו ארבעה קלפים לאחר ששוחקו כל קלפי ה-.

הבעיה של צפון קלה יחסית. עליו לשמור את ה-A, משום שהוא אינו יודע האם לכרוז אין קלף יחיד בסדרה זו. עליו לשמור גם את ה-Q  וקלף נוסף בסדרה. הוא יכול לשמור גם את ה-J.

מי שכן נלחץ הוא דרום. אין ספק שעליו לשמור את ה-A ואת ה-K וקלף נוסף בסדרת ה-. נניח שישמור גם את ה-J.

הכרוז ישחק עכשיו את ה-A ו- נוסף. דרום יזכה ב-K וב-A אבל הכרוז יזכה בלקיחה האחרונה באמצעות ה-K ויבצע את החוזה.

מה יקרה אם דרום יוותר על שמירת ה-J וישמור במקומו קלף ב-?
אחרי שיזכה ב-K וב-A ישחק  ושותפו יזכה באמצעות ה-A  להכשלת ביצוע החוזה.

מסקנות

1. במקרה זה משחק הלחץ הוא משחק לחץ מדומה

2. דוגמה זו מבהירה שמשחק לחץ אינו תמיד מסובך הוא לפעמים פשוט.



2 תגובות:

  1. אתה לא כותב מה ההכרזה אבל אני חושב ששני המתנגדים יכולים לדעת שהאס ספיד לא בידי הכרוז במיוחד אחרי משחק של האס קלאב. בנקודה הזאת יש לכרוז 9 הארטים + אס קלאב + טריק נוסף אם יש לו קינג קלאב וטריק נוסף אם יש לו אס ספיד.

    אנחנו מניחים שאפשר להפיל את הכרוז לכן לא משנה מה יש לי ביד אני יכול להניח שלשותף יש את הקלפים החסרים (אס דיאמונד, אס ספיד מלך קלאב)
    לכן אני לא חושב שזה בכלל קרוב למשחק לחץ.

    כמובן שאני יכול להשליך קלפים לא נכונים.... אני יכול לזרוק גם את האס דיאמונד ולמכור את החוזה מיד אבל במקרה הנ״ל אחרי 7 סיבובי זריקה אני כנראה ידע מה יש לשותף... ואם הם ישחקו קודם את הקלאב אז זה בכלל קל. (שוב כי אני מניח שאין להם 11 לקיחות)

    השבמחק
  2. אגב ביד הזאת - ברור לשני המתנגדים שאין ערך לספיד שני (כי שני הצדדים רואים את הדאמי) ברור לשני הצדדים שלשותף האס ספיד (כי אם לכרוז יש את האס ספיד אז היד גמורה.
    ברור לשני הצדדים מאותה סיבה שלשותף יש את האס דיאמונד ואחרי שמשכו את האס קלאב - שלשותף יש את המלך קלאב. אס דיאמונד ומלך שני בקלאב.

    אבל הנה תוכנית מעניינת לכרוז - משחקים את כל ההארטים. נשארים עם מלך דיאמונד שני ו2 קלאבים. עכשיו לא מושכים את האס קלאב.
    בנקודה הזאת ולכל מתנגד ספיד 2 קלאבים ודיאמונד.

    עכשיו הכרוז משחק מלך דיאמונד ולוקחים עם האס. בהנחה שהמתנגד השאיר לעצמו מלך שני בקלאב וספיד אסור לו לשחק קלאב (זה נותן לכרוז ניחוש) אז הוא משחק ספיד. הכרוז משליח את הקלאב הנמוך.
    עכשיו חייבים לבוא עליו בקלאב והוא יקח גם את הדיאמונד האחרון.

    כמובן שזה מצריך קצת הרבה קריאת קלפים... אם למשל הם משאירים לעצמם 2 ספידים או 2 דיאמונדים אני אפול ביד.
    ממש מסקרן אותי לשמוע מה דיפ פינס אמר על היד.

    השבמחק

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...