יום שבת, 28 בינואר 2017

שבירת טרנספר


כשאני מלמד ברידג' בקורסי תלמידים או בקורסי ממשיכים אני כמעט שלא מלמד קונבנציות הכרזה.
תפיסת העולם שלי היא שהכרזות מלמדים פשוט והגיוני. 

משמעות המונח הגיוני בהקשר זה היא שאני מלמד מושגי יסוד כמו: Limit, Forcing, הזמנה למשחק מלא וכדומה. 
הרעיון הוא שתלמיד שמבין את מושגי היסוד ואת אופן ההכרזה יוכל למצוא בהיגיון הכרזות שלא לימדתי אותו.

בקורס הכרזות למתחילים אני מלמד רק ארבע קונבנציות: סטיימן, טרנספר לסדרת מייג'ור, הכרזת 2 עם יד חזקה ו-Weak two ו-Preemptive.  
כל השאר טבעי.

המונחים "פשוט והגיוני" נכללים גם בשמו של הספר או החוברת שכתבתי והמיועד לתלמידים הלומדים בפעם הראשונה להכריז: "הכרזות למתחילים פשוט והגיוני".
אחיו הצעיר של הספר "הכרזות התערבות למתחילים פשוט והגיוני" יצא בקרוב.

לאחרונה קראתי מאמר קצר של Larry Cohen (תודה לזך עומר על הקישור). כוהן זכה 25 פעמים באליפויות ארצות הברית. 
הטענה המרכזית של לארי כהן במאמר היא שרצוי להסתפק בפחות קונבנציות.
לקריאת המאמר לחצו: What Should we Play? 
כהן מציע גם סט מינימאלי של קונבנציות שאפשר להסתפק בו. כמובן ש-Jacoby Transfer, או כמו שמקובל לקרוא לה בארץ "טרנספר", נכללת ברשימה המצומצמת של לארי כהן.

לארי כהן כתב את מה שכתב לשחקני ברידג' המשחקים בתחרויות. לא לתלמידים בקורס שאינם עושים זאת. 
לשחקנים המשתתפים בתחרויות אני ממליץ לכלול בקונבנציית הטרנספר גם שבירת טרנספר אחרי טרנספר לסדרת מייג'ור. זה פשוט ואפקטיבי.

הניסיון האישי שלי

אני חייב תודה למוטי גלברד שלימד אותי את שבירת הטרנספר במסגרת קורס מורים לברידג'. 
כתוצאה ממה שלמדתי השגתי את הדברים הבאים:

1. הגעתי למשחק מלא בר ביצוע במצבים ששחקנים שאינם משתמשים בשבירת טרנספר לרוב לא מגיעים אליו.

2. נמנעתי מהגעה למשחק מלא, שהסיכוייים לבצע אותו נמוכים, במצבים שלא מעט שחקנים המכריזים באגרסיביות יגיעו למשחק מלא.

3. שותף או שותפה ואני הגענו באופן הגיוני לחוזה של סלאם בסדרת מייג'ור אותו ביצענו. שחקנים שאינם משתמשים בשבירת טרנספר יגיעו לסלאם או שלא יגיעו לסלאם באמצעות ניחוש.

4. ביחד עם שותף או שותפה נמנעתי מהכרזת סלאם לא טוב בסדרת מייג'ור בגלל ששותף לא שבר טרנספר.

כיצד אני מכריז שבירת טרנספר?

התנאי ההכרחי השני לשבירת טרנספר הוא יד מקסימלית: 17 נקודות אחרי פתיחה של 1NT או 22 נקודות אחרי פתיחת 2NT.

התנאי ההכרחי השני הוא לפחות שלושה קלפים בסדרת המייג'ור. שימו לב: אחרי שהשותף שבר טרנספר אני יודע בוודאות שיש לנו התאמה בסדרת המייג'ור.

התנאי ההכרחי השלישי הוא שלפחות שניים מהם הם AKQ.
מהניסיון שלי מצאתי שזה יעיל כי באותה הכרזת שבירה אני גם מגלה קלף מפתח אחד או שני קלפי מפתח בסדרת השליט.
ידיעת אותם קלפי מפתח עשויה להוות שיקול בהחלטה האם לבדוק היתכנות של סלאם. 

ההיבט הטכני

בדוגמאות אשתמש בסדרת ה-. אופן ההכרזה זהה בסדרת ה-. החליפו כל מקום בו כתוב  ב- וקיבלתם את אופן ההכרזה כשסדרת המייג'ור היא .

לאחר פתיחה של 1NT והכרזת טרנספר של 2:

2NT - יד מקסימלית עם 17 נקודות. שלושה קלפים ב- כולל שניים משלושת הקלפים הבכירים.

3 - יד מקסימלית עם 17 נקודות. ארבעה קלפים ב-.

לאחר פתיחה של 2NT והכרזת טרנספר של 3: 

3NT - יד מקסימלית עם 22 נקודות. שלושה קלפים ב- כולל שניים משלושת הקלפים הבכירים.

4 - יד מקסימלית עם 22 נקודות. ארבעה קלפים ב-

לסיכום

השתמשו בשבירת טרנספר לאחר פתיחה של NT. זה פשוט ויעיל.
אם אתם רוצים דוגמאות מעשיות של ידיים כאלה, כנסו לבלוג שלי והקלידו בתיבת החיפוש: שבירת טרנספר.

קישור לסרטונים ב-Youtube

 

4 תגובות:

  1. אבי יקירי, שנינו למדנו בקורס של מוטי, ולמיטב זכרוני וגם תוך הסתמכות על ספרו של מוטי - Transfer תשובות לפתיחת NT נפלה אצלך טעות קלה:
    הדרישה ל 2 תמונות מתוך AKQ קיימת רק עם תמיכה ב 3 קלפים בלבד ואז השבירה היא ל 2NT. כאשר היד מקסימלית ויש תמיכה ב 4 קלפים השבירה היא בקפיצה במיג'ור דהיינו 1nt-2d-3h, ואינה מותנית באחזקתם של 2 מתוך AKQ ע"י הפותח.

    השבמחק
  2. תודה על התגובה. הדבר היחיד בתגובה שלא מתאים למה שכתבתי הוא שהדרישה לשניים מתוך שלושת הקלפים AKQ קיימת רק כשיש שלושה קלפים בסדרה אליה נעשה טרנספר ואין דרישה כזו כשיש ארבעה קלפים. בדקתי בספר ואכן אץ/אתה צודק/צודקת. מצד שני הניסיון שלי הראה שיש יתרון לידיעה שבידי השותף שניים מתוך שלושת הקלפים הנכבדים במצבים בהם מנסים להגיע לסלאם. אנסה לשחק לפי ההמלצה בספר ואראה מה עדיף.

    השבמחק
  3. כשלימדת אותי לימדת גם בלקווד

    השבמחק
    תשובות
    1. אורי, אתה צוגק אבל זה היה בשלב הרבה יותר מתקדם.

      מחק

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...