יום שבת, 13 במאי 2017

סלאם שלא הוכרז ולא בוצע


אתמול (13 במאי 2017) שיחקתי בתחרות ארצית בבית מכבי ראשל"צ. את התחרות מרובת המשתתפים אירגן חן שגב, חברי לקורס מורים לברידג. אילן שזיפי ניהל אותה.

ביד 2 היו יכולים צפון-דרום להכריז ולבצע חוזה של 6. לא ממש הופתעתי מכך שאף אחד לא הכריז סלאם, שקשה להכריז אותו. גם ביצוע הסלאם בנוי על אפשרות שהסתברותה נמוכה. בשולחן שלי כשלה שחקנית יריבה בביצוע חוזה של 5.

פוסט זה מבוסס על ניתוח ביתי של היד שעשיתי בבית עם בני ניר, שחקן הנבחרת הצעירה של ישראל.

צפון-דרום פגיעים




מהלך ההכרזה בשולחן שלי
פתחתי במזרח ב-1. דרום התערבה ב-1. השותפה שלי בחרה להכריז 2, המראה יד חלשה עם שישה קלפים ב-. צפון הכריזה  4.
בגלל מצב הפגיעות הנוח הכרזתי 5 בהנחה שליריבים יש משחק מלא ב- ובהנחה שאפול פחות מ-4 פעמים. דרום הכריזה 5, שהיה החוזה ששוחק. 

מדוע רק זוג אחד שיחק חוזה ב- מהכיוון הנכון (צפון הכרוז)?
רק טליה לבל (שותפה פעילה בניהול קורס המורים לברידג' בו השתתפתי) ומוטי גלברד (המורה שלי בקורס מורים לברידג') שיחקו בחוזה השכיח ב- מצפון. כל יתר השחקנים שיחקו חוזה ב-מדרום.
ידו של דרום היא יד מתאימה בדיוק להכרזת 2NT, המראה יד דו סדרתית בסדרות הנמוכות (במקרה זה הסדרות האדומות) על פי קונבנציית Michaels. גם בגרסה המוכרת לי של קונבנציית Ghestem צריך להכריז 2NT.
לאחר 2NT צפון צריך להכריז  3.

בקונבנציית Michaels אפשר להכריז או עם יד חלשה (9-12 נקודות) או עם יד חזקה (15-16 נקודות או יותר). ידו של דרום היא יד של 15 נקודות ששווה יותר מ-15 נקודות בגלל ה-void בסדרת הפותח וריכוז כל הכוח בסדרות האדומות.

העובדה שדווקא דרום היה הכרוז בחוזה ב- מצביעה על כך שמרבית השחקנים שישבו בצפון-דרום לא משתמשים בקונבנציות דו-סדרתיות או בחרו משום מה שלא להשתמש בקונבנציה.
נגד חוזה בצפון מזרח מוביל בקלף גבוה ב- ומפיל את ה-J של מערב. 
נגד חוזה בדרום מערב מוביל בקלף גבוה ב-J כשמזרח רואה את הדומם וסופר קלפים בסדרה הוא משחק קלף קטן.  

הכרזה יצירתית במזרח
הבן שלי העלה אפשרות של הכרזת פתיחה יצירתית של 3NT מצד מזרח. זהו Gambling 3NT.
היד לא מתאימה לכללי הכרזה כזו. נדרשת סדרת מיינור סגורה של 7 קלפים ואסור שיהיה כוח בסדרה אחרת (עד Qx בסדרה אחרת סביר לחרוג מהכלל של חוסר כוח בסדרה אחרת). 

הכרזה יצירתית לא מדויקת זו מבוססת על ההנחה שבהסתברות גבוהה לאף אחד מהיריבים לא יהיו 4 קלפים בסדרת ה- ואז לאחר שמוציאים AKQ יהיו לו 7 לקיחות בסדרה.
כפי שאתם רואים ביד זו החלוקה היא דווקא חלוקה לא ידידותית של 7-5-1. 
מערב צריך להניח ששותפו מחזיק במשהו כמו: AKQT98x. אם דרום לא יתערב, מערב עשוי להכריז 4 או לבחור בהכרזה יצירתית של Pass! מנקודות מבטו היריבים מבצעים חוזה של 4 במצב פגיע. 
הכרזת Pass מבוססת על כניסה ב- וב- וקלף אחד ב- לכניסה ליד של הכרוז במזרח. משתלם לפול ללא Double בחוזה של 3NT. אם מכפילים הוא יברח ל-4.  

לדרום קשה להכפיל. תשימו במערב JxxxA ו-A והחוזה מבוצע עם לקיחה עודפת. 
לאחר הכרזת ה-Pass היצירתית, אם בכל זאת דרום יכפיל ויבין את ה-Double של צפון על 4 כמעניש, ההגנה תזכה במשחק מדויק ב-7 לקיחות. ההגנה תזכה בלקיחה אחת ב- ובשתי לקיחות בכל אחת מהסדרות האחרות. הכרוז יפול 4 פעמים. תוצאה טובה פחות מביצוע של חוזה של 4.

כיצד מבצעים 12 לקיחות בחוזה ב-?
חותכים בדרום את ההובלה ב-. מושכים 2 קלפים גבוהים ב-. חותכים  קטן ב-A בדומם. מושכים את ה-A. כשה-K מושכים שליטים. ה-Q♦ מוחצת את ה- J♦ של מערב. זורקים  על ה- החמישי. נשארים עם 2 קלפי  בדרום ו-Jx בצפון. למערב נשארו רק קלפי . הוא יזכה בלקיחה ב-Q ויאלץ לשחק . ה-J של צפון יזכה בלקיחה ה-12.


תגובה 1:

  1. לקחת רק 11 לקיחות ולא 12. אפשר לקחת 12 לפחות באופן תאורתי) אם היית משחק את אותו ליין אבל מוריד את הA ספייד בשלב מוקדם יותר, כך שבסוף אחרי שמשכת את כל השליטים והדימונדים אתה משחק ספייד לכוון הJ שזו הלקיחה ה12. (כמובן לא משליך ספייד מהדומם לפני כן)

    שרון גיא

    השבמחק

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...