יום שישי, 15 בספטמבר 2017

גברת פה גדול מכה שנית


את שתי הידיים האחרונות בתחרות מקומית במועדון בירושלים שיחקתי נגד זו המכונה "פה גדול".
כשהגענו לשולחן שמעתי אותה גוערת בקול רם בשותף שלה, שחקן בדרגה גבוהה ממנה, שאף לא אחד חולק על זה, שהוא שחקן טוב בהרבה ממנה.
"כל אחד יודע שעם 7 קלפים ב- ו-5 קלפים ב- פותחים 1. מדוע פתחת 1?" זה היה רק המשפט הראשון במונולוג הנזעם של הגברת המדברת.

להזכירכם, על אותה גברת כתבתי בפוסט: גברת פה גדול והכרזת Preemptive עם יותר מעשר נקודות. בין השאר, כתבתי בפוסט זה על יד בה התערבתי בהכרזת Preemptive של 3 עם 11 נקודות ושבעה קלפים בסדרה, כולל ה-AQJT98, אחרי שהיריבות הכריזו את סדרות המייג'ור והשותפה שלי הכריזה Pass. לאחר שהיריבות הגיעו למשחק מלא בסדרת מייג'ור (התאמה כפולה בשתי סדרות המייג'ור), ניצלתי את מצב הפגיעות הוכרזתי 5. פה גדול הכפילה עם קלף יחיד בסדרה זו, ה-K. ביצעתי את החוזה המוכפל. ההסבר לתלמידה שלה היה, שהכרזתי לא נכון משום שהיו לי יותר מ-10 נקודות. 
למדתי את זה בתחרות מלוטן פישר, לפני שהורשע ברמאות והושעה. לטענתו כך גם מכריזים שחקנים אחרים בנבחרת. כפי שנוכחתי בתחרויות לא מעטות אחרי זה, בעניין הזה פישר לא שיקר. 
פה גדול חשבה שהיא מכריזה טוב יותר משחקנים בנבחרת ישראל ואמרה את זה בפה מלא ובקול רועם.

 דז'ה וו?
נדמה לי שההערה שלה לשותף שלה ומה שקרה אחרי זה זו חזרה נוספת על הטיעון שהיא מכריזה טוב יותר משחקנים בנבחרת ישראל.
למען האמת, טיעון קצת מוזר בהתחשב בזה, שאני לא הייתי חותם על זה שהיא מכריזה טוב יותר מתלמידים שלי שלמדו כ-30 שיעורים ומעולם לא שיחקו בתחרות.
להערכתי שחקנים ברמה גבוהה מכריזים ביד במבנה כזה 1.

השותפה שלי שמשום מה הכריזה את סדרת ה- לפני סדרת ה-, בנסיבות קצת שונות משום שהיריב שישב לפני הכריז bid out of turn, שמחה שמישהו תומך בדעה שלה המנוגדת לדעתי והזכירה, בתום לב, שזה מה שהיא עשתה ואני חשבתי שצריך קודם להכריז את סדרת ה-.
פה גדול מעולם לא שמעה על תום לב היא פערה את לועה וזרקה בקול רם שאני מורה עם תעודה שלא מבין בכלל ברידג'. 

כשאגמור את הסיפור הירושלמי על פה גדול ואעבור לברידג', אנסה לנתח מתי להכריז קודם סדרת מייג'ור קצרה יותר מסדרת מיינור ומתי לא? זה יקרה בפוסט הבא.

זה מאד מעניין ירושלמים
לאחר שפרסמתי את הפוסט הראשון על הגברת פנו אלי מספר רב של שחקנים בתחרויות במועדון הירושלמי. כולם, ללא יוצא מהכלל, תמכו בי ושמחו שפרסמתי את הפוסט. 
פה גדול מתנהגת כלפיי באופן מביש אבל מסתבר שלא רק כלפיי. היא הספיקה כבר לריב עם מספר רב של שחקנים ירושלמיים, כולל מריבות קשות וקולניות עם שני שחקנים שמעולם לא ראיתי אותם רבים ריב קטן כלשהו עם שחקן יריב.

מדוע לא ללמוד ברידג' אצל פה גדול?
אינו נוהג להמליץ בפומבי שלא ללמוד ברידג' אצל מישהו. בפוסט שכתבתי אמרתי שאם מישהו רוצה ללמוד ברידג' ורוצה לשמוע את דעתי האם ללמוד או לא אצל מורה מסוים? הוא מוזמן לעשות את זה. יהיו מקרים, בעיקר של כאלה שאינם מורים מוסמכים מטעם ההתאגדות לברידג' ובנוסף איני יודע שהם שחקני ברידג' טובים ומורים טבים ומנוסים, שבהם אמליץ לבדוק את האפשרות לפנות למורה אחר, אבל אין לי סיבה להלבין פניו של מישהו ברבים.

פה גדול היא מקרה חריג והיא הרוויחה את זה ביושר. היא מלמדת ברידג' וההמלצה הגורפת שלי היא לא ללמוד אצלה. צברתי לא מעט שעות של ציפייה בה משחקת בתחרויות עם תלמידים וההמלצה שלי מבוססת גם על מידע זה.

הנימוקים לכך:

1. היא אינה מסוגלת ללמד אף אחד שום דבר
על מנת ללמד צריך להבין מי הם התלמידים? מה הם מסוגלים לקלוט? מה יגרום להם להבין?
פה גדול מעמיסה על התלמידים הרבה יותר ממה שהם מסוגלים לקלוט.

2. היא אינה מורה מוסמכת לברידג'
בקורס מורים לברידג' לומדים גם כיצד ללמד? מי שלא מצליח להיות באופן טבעי מורה קשוב לתלמידיו, יכול לנסות לפחות ללמוד את זה. מוטי גלברד, שמלמד ברוב קורסי המורים הוא בעל השכלה אקדמית בחינוך, לימד בבתי ספר ולימד מספר רב של קורסי ברידג'. הוא קיבל בעבר פרס על חינוך בתחום הברידג' מנשיא המדינה. זה בודאי לא בושה ללמוד ממנו ויש הרבה מה ללמוד ממנו. 

3. התלמידים לא נהנים
תלמידים שנהנים ממשיכים לשחק ברידג'. התלמידים שלה תמיד אשמים בשגיאות, כולל שגיאות שלה, תמיד לא מבינים ותמיד לא בסדר.

4. היא לא יודעת להכריז 
עולם ההכרזות בברידג' עצר מבחינתה לפני 30 שנה מאז לא השתנה דבר. אם תקראו את הספר של גלעד אופיר, גם הוא מורה בקורסי מורים לברידג', הוא מדבר על הכרזות בברידג' מודרני. גלעד אינו היחיד כמובן.
כשתלמידה שלה שאלה אותה בתחרות במועדון מה זה  Two Over One (שיטת הכרזה מודרנית)? היא ענתה: "זה כמו שאנחנו משחקות אבל סתם יותר מסובך". נדמה לי שמייק לורנס, אחד התאורטקנים הבולטים ואלוף עולם בעברו, לא היה קונה את ההסבר הזה. גם לא אלדד גינוסר שכתב ספר על שיטת ההכרזה הזו. 

עוד משהו לשחקנים שרוצים לשחק איתי
כששחקן ירושלמי רוצה לשחק איתי הוא כבר יודע שיש תנאי אחד של Go NO GO: איתי לא משחקים אסים וקינגים ביחד.

עכשיו אני מוסיף תנאי נוסף של Go NO GO: לא מדברים על ידיים עם גברת פה גדול. 
שותפים שלי יכולים לדבר עם כל שחקנית ושחקן אחרים על ידיים בתנאי שזה לא מנוגד למה שדורש מנהל התחרות (אסור בתכלית האיסור שמישהו באחד השולחנות הסמוכים ישמע את זה).
אין מניעה שידברו עם גברת פה גדול על ידיים אבל את זה הם יכולים לעשות אחורי התחרות. אני באתי להינות ממשחק הברידג' ולא כדי לשמוע מה יש לגברת פה גדול להגיד.

הערת שוליים
אני נהנה הרבה יותר לכתוב פוסטים על משחק הברידג' ועל אנשים טובים או מופלאים העוסקים בו, אבל לפעמים אין ברירה. בפוסט הבא אעסוק רק בצד התאורטי של היד הזו ואסביר מדוע לדעתי צריך לפתוח בה 1 ולא 1.

2 תגובות:

  1. חייבת לציין שקראתי את הפוסט שלך בעיניין רב על מורה עם פה גדול ותהיתי לעצמי אם זאת אותה מורה שמלמדת ב מתנ"ס (מכירה שניים או שלושה מתנסים בהם היא מלמדת. פעמיים נאלצתי לעזוב את הקורס שלה בגלל הפה הגדול שלה... אני לא רוצה לנקוב בשמה כאן אבל מעניין אם אתה מדבר על אותה מורה שלי (שהיתה נוזפת בי בלי טקט ובלי שום הצדקה במקום ללמד ולהסביר יפה. כמובן שעזבתי את הקורס שלה והיא ביקשה שאחזור בהבטחה שהיא תהיה בסדר יותר, אבל החשש מימנה גובר על הרצון להאמין לה שהיא יכולה לשלוט בפה הגדול שלה. מאוד הייתי רוצה לדעת אם מדובר באותה גברת????

    השבמחק
    תשובות
    1. את מוזמנת ליצור איתי קשר באופן פרטי. אפשר למצוא את פרטי ההתקשרות שלי ברשימת המורים המוסמכים לברידג' של ההתאגדות הישראלית לברידג' בכתובת
      https://main.bridge.co.il/uploads/files/ibf-teachers.pdf

      מחק

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...