יום רביעי, 6 בספטמבר 2017

ODR




בפוסט לקיחות התקפה הזכרתי לראשונה בבלוג זה את המושג ODR. ODR הן ראשי תיבות של Offensive Defensive Ratio. זוהי בעצם ההערכה של הפוטנציאל ההתקפי של היד בהשוואה לפוטנציאל ההגנתי שלה. 
ה-ODR מהווה שיקול האם להתערב בהכרזה? והאם להמשיך בהכרזה? או להכריז Pass ולהניח ליריבים לשחק ולנסות להכשיל אותם בביצוע החוזה.  

כשהפוטנציאל ההגנתי גבוה, ניטה לתת ליריבים לשחק. כשאין לנו הגנה ויש לנו יד עם פוטנציאל התקפי גבוה, ניטה להכריז. 

מה הגורמים המשפיעים על היחס ההתקפי-הגנתי של יד?
הסבר מפורט תוכלו למצוא בספר:       Partnership Bidding At Bridge - The Contested Auction. הספר נכתב על ידי Andrew Robson ו-Oliver Segal. רובסון נחשב בעיני רבים השחקן הבריטי הטוב ביותר מבין השחקנים החיים (רבים חושבים שטרנס ריס, שנפטר בשנת 1996 הוא גדול השחקנים הבריטיים בכל הזמנים).
רובסון וסגל מציינים ארבעה גורמים, שאל כל אחד מהם אתיחס בנפרד בהמשך.

קלפים גבוהים
בבלוג זה תוכלו למצוא לא מעט פוסטים המראים את חשיבותם של קלפי A וקלפי K, למשל: שפיצים מתסכליםאין ספק שקלפים גבוהים מגדילים את הפוטנציאל ההתקפי, משום שהם מביאים לקיחות. לדעת רובסון וסגל הם לא הגורם החשוב ביותר להגדלת הפוטנציאל ההתקפי משום שבמקרים רבים הם גם מגדילים את הפוטנציאל ההגנתי כי הם שווים לקיחות גם בהגנה. לא בכדי שיטת ספירת לקיחות התקפה מתעלמת מהם.

מבנה היד
ככל שהיד יותר חלוקתית כך גדל הפוטנציאל ההתקפי. ברור שיותר קלפי שליט וקוצר בסדרות אחרות מגדילים את הפוטנציאל ההתקפי, גם סדרה שנייה עם חמישייה יפה או אפילו רביעייה יפה מגדילה את הפוטנציאל ההתקפי. כמובן ששתי סדרות ארוכות הן בהכרח לפחות סדרה אחת קצרה עם לא יותר משני קלפים. סדרה שנייה יפה עשויה גם להגדיל את הפוטנציאל ההגנתי, אבל לרוב תגדיל יותר את הפוטנציאל ההתקפי. 
לדעת רובסון וסגל מבנה היד הוא הגורם החשוב ביותר לקביעת ה-ODR.

הסדרות בהן יש קלפים גבוהים
לא רק מספר הקלפים הגבוהים חשוב. חשוב כמובן גם באילו סדרות נמצאים הקלפים הגבוהים. אם הם רק בסדרה שהכרזתם, הם תורמים בעיקר לפוטנציאל ההתקפי. אם הם רק בסדרת היריבים, הם משפרים את הפוטנציאל הגנתי. לקלפים גבוהים בסדרות אחרות יש גם ערך התקפי וגם ערך הגנתי.
אם הקלפים הגבוהים הם בסדרות ארוכות, הם מגדילים את ה-ODR, כלומר: תורמים יותר לפוטנציאל ההתקפי.
הסיבה לכך ברורה: אחרי שמושכים שליטים, אפשר לזכות בלקיחות נוספות בסדרה הארוכה השנייה. אם גם לשותף יש אורך בסדרה, גם קלפים נמוכים יזכו בלקיחה. אם לשותף יש קוצר, נוכל לזרוק על קלפים גבוהים מפסידים בסדרות אחרות ונוכל להשתמש בחיתוך או בעקיפת חיתוך על מנת להשיג לקיחות נוספות בסדרה הארוכה באמצעות קלפים נמוכים.

חלוקת התמונות בין סדרות (Type of Values)
גורם זה מורכב יותר מהגורמים האחרים שצוינו. הוא מתייחס גם ל-Q ול-J. אם ה-Q וה-J הם בסדרה שהכרזנו, הם מעלים את הפוטנציאל ההתקפי. אם הם בסדרת היריבים, הם תורמים לפוטנציאל ההגנתי.
כאשר מדובר בסדרות צדדיות האורך והכוח קובעים האם זה תורם יותר לפוטנציאל ההגנתי או לפוטנציאל ההתקפי.
דוגמאות לקלפים בסדרה צדדית:

A76543 - מקטין את ה-ODR
KQJT32 - מעלה את ה-ODR


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...