יום חמישי, 29 במרץ 2018

כיצד שואלים על מלכים באמצעות הכרזת 5NT?



הקונבנציה המקורית שהגה השחקן האמריקאי Easley Blackwood (1903-1992) היא פשוטה.

4NT היא שאלה על קלפי A.
התשובות:

5 - 0 קלפי A או 4 קלפי A. המקרה של 4 קלפי A הוא בשכיחות נמוכה.

5 - A אחד

5 - שני קלפי A

5 - שלושה קלפי A

אם השואל מגלה שכל ארבעת קלפי ה-A בידיהם והוא חושב שיתכן סלאם גדול, 5NT היא שאלה על קלפי K.

התשובות דומות לתשובות על 4NT:

5 - 0 קלפי K 

5 - K אחד

5 - שני קלפי K

5 - שלושה קלפי K

קרוב לוודאי שלא יכריזו 5NT כשחסרים ארבעה קלפי K. 
אם זה אכן יקרה, ולמשיב לשאלה ארבעה קלפי K, התשובה צריכה להיות בגובה 7: בסדרה מוסכמת או ללא שליט.

הברידג' המודרני: RKCB 
המודל של RKCB יותר מורכב מה-Blackwood הפשוט: יש חמישה קלפי מפתח, כולל ה-K בסדרת השליט. זה מותיר לנו רק שלושה קלפי K עליהם אפשר לשאול באמצעות 5NT ובנוסף לכך בתשובה ל-4NT או בשאלה שאחריה אפשר לברר האם ה-Q בסדרת השליט בידי המשיב?

ההבדלים בין Blackwood לבין RKCB עשויים להשפיע על האופן בו עונים לשאלה של 5NT, המנסה לבחון היתכנות סלאם גדול.

איך עונים על 5NT?
השיטה שאני ממליץ עליה, ולמיטב ידיעתי מרבית המומחים מכריזים כך, היא להראות קלפי K ספיציפיים ולא את מספר קלפי ה-K.
מראים את ה-K בסדרה הכי נמוכה. 

כך למשל, סדרת השליט היא  ולאחר ששאלתם 4NT גיליתם שבידכם כל חמשת קלפי המפתח וה-Q, הכרזתם 5NT. אתם מחזיקים AKx וחסרים לכם שני קלפי ה-K האדומים. 
אתם מצפים שאם לשותף יש K, הוא יכריז 6.
השואל מכריז את הסדרה בה חסר לו K. בדוגמה הזו 6.
אם למשיב לשאלה על ה-K יש את ה-K החסר, הוא צריך להכריז  בגובה 7 את סדרת השליט או 7NT.
כשהוא מכריז בגובה 7 בסדרת השליט, השותף שלו עדיין יכול לתקן ל-7NT, אם היד שלו מתאימה לכך.  

מה קרה לי אתמול בתחרות?
לא סיכמתי עם שותפה, ששיחקתי איתה פעם שנייה בחיים, איך עונים על 5NT? 
בכל זאת זה מאד נדיר כשזה קורה. 
לא כולם מכריזים כמוני. יש כאלה שמראים את מספק קלפי ה-K כמו ב-Blackwood.  

היד התאימה לדוגמה שתיארתי בפסקה הקודמת. הייתה לנו התאמה של 5-5 ב-.
החזקתי קלף יחיד A. את ה-A ו-AKx.  בנוסף לכך: QJT9.

השותפה שלי פתחה 1. הכרזתי 2NT. זוהי קונבנציית Jacoby 2NT.
ההכרזה שלי מבטיחה ארבעה קלפים ב- ולפחות 12 נקודות.
השותפה שלי הכריזה 3.
הכרזתי 4NT ושמעתי 5. השותפה הראתה שני קלפי מפתח ואת ה-Q.
כשאני מחזיק שלושה קלפי מפתח, ברור לי שיש לה את ה-K ואת ה-A.

על 5NT שלי היא ענתה 5. להבנתי, יש לה K ואין לה K
לשיטתה, זה מראה שני קלפי K. ברור שאם יש לה שני קלפי K, השני הוא ה-K.

הכרזתי 7 שבוצע. לא ממש תוצאה טובה בשיטת ניקוד של Match Points. הרבה זוגות היו בחוזה הנכון של 7NT.

ללא אי ההבנה אני יכול לספור 13 לקיחות בטוחות.
5 לקיחות ב-. 4 לקיחות ב- וה-AK בכל אחת מסדרות המיינור.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...