יום שבת, 26 בספטמבר 2020

ללמד מתחילים ברידג' באופן מקוון

 

ימי הקורונה מחייבים אותנו להסתגל לדפוסי חיים שונים ממה שהורגלנו להם. חלק מהשינויים הם בלתי הפיכים. 

אני מעריך ששיעורי ברידג' מקווים בלבד הוא שינוי הפיך לאחר תום ימי הסגר. 

בפוסט זה אתייחס להסתגלות שלי לשינויים בקורס ברידג' למתחילים, שאינם מכירים את חוקי המשחק.


התפיסה על פיה אני מלמד


התפיסה מתייחסת לתלמידים בכל הרמות. היא מבוססת על העקרונות הבאים:


1. ההנאה היא בעיקר מהמשחק. 

בכל שיעור משחקים הרבה.


2. מותר לעשות טעויות

כולם עושים טעויות. גם המורים וגם השחקנים הטובים ביותר בעולם. גם האנשים הטובים ביותר בתחום כלשהו. 

ברור לגמרי שתלמידים עושים טעויות. אי אפשר ללמוד אם לא טועים.


3. להבין ולא רק לדעת 

ברידג' הוא משחק שיש בו היגיון. מהתחלת הלימוד חשוב להבין את ההיגיון. כמובן שרמת ההבנה משתנה ככל שמתקדמים יותר במשחק.


4. המורה הוא מורה לכל החיים

אפשר לשאול אותי מה שרוצים על ברידג'. מותר לשאול מתי שרוצים. מחוץ לשיעורים, בחופשות וגם שנים אחרי שמפסיקים ללמוד אצלי.  


האופן בו לימדתי מתחילים עד הקורונה


את התפיסה, שמתוארת בפיסקה הקודמת, מימשתי באמצעות שיטת לימוד שבה מלמדים באיגוד הברידג' הישראלי תלמידים בבתי ספר. אני מלמד באותה שיטה גם מבוגרים וגם קבוצות מעורבות של מבוגרים ונערים. 


שלב ראשון: לימוד מיני ברידג'

מיני ברידג' הוא משחק זהה לברידג' בשלב המשחק והרבה יותר פשוט בשלב ההכרזה. ההכרזה היא לפי טבלאות הכרזה וכשזוג אחד שיש לו 20 נקודות או יותר מכריז הזוג השני מנוע מהכרזה. 

כשמישהו מודיע שיש לו פתיחה, כלומר: 12 נקודות או יותר, שותפו מעביר לו פתק שבו הוא כותב את מספר הנקודות שיש לו ואת מספר הקלפים בכל סדרה. הפותח מחליט באיזה חוזה הם ישחקו כשהוא נעזר בפתק ההכרזה ובטבלאות הכרזה.

משלב זה מתחיל משחק ברידג' לפי חוקי המשחק המוכרים לשחקני ברידג'

התלמידים משחקים בכל שיעור החל מהשיעור הראשון. בהתחלה לפי מספר מצומצם מחוקי המשחק ובהמשך השיעורים לומדים בהדרגה את כל חוקי המשחק. כל חוק שלומדים ממומש החל מהרגע שנלמד. 

כך למשל, מתחילים לשחק ללא הכרזה בכלל כשהמטרה היא למקסם את הלקיחות. 

רק בשלב בו לומדים את המושג שליט ואז מכריזים, בעזרת הטבלאות, גם חוזים עם שליט ומשחקים אותם. בשלב זה ממלאים בפתקי ההכרזה גם נקודות חלוקה ונקודות אורך בחוזים על שליט.

אני מלמד גם מספר טכניקות משחק בסיסיות כמו פיתוח סדרה ארוכה, מניעת חסימה ועקיפה.


שלב שני: הכרזות בברידג'

רק לאחר סיום לימודי המיני ברידג' לומדים את תהליך ההכרזה בברידג' ומתחילים ללמוד את ההכרזות הבסיסיות בברידג'. 

בשיעורים הראשונים מכריזים ללא התערבות. הידיים שמשחקים הן כאלה שהמגנים אינם צריכים להתערב במהלך ההכרזה. 


האופן בו אני מלמד תחת אילוצי קורונה


אילוצי הקורונה עלולים למנוע בכלל שיעורים פרונטליים בגלל דרישות משרד הבריאות. אף לא אחד יודע בכמה זמן  מדובר. בפסקה זו אתייחס למצב בו אני נאלץ ללמד באמצעות האינטרנט לאורך זמן.

בפוסט קודם תיארתי את האופן בו אני מלמד באינטרנט. 

שיעור מורכב משיעור תיאורטי באמצעות זום וממשחק בשולחן הדרכה באתר ה-BBO. הסרטונים של השיעורים בזום מועלים לערוץ שלי ב-YouTube. הידיים ששוחקו מנותחות על ידי והניתוחים נשלחים  לתלמידים.  


הבעיה של מתחילים


מתחילים יכולים לשמוע הרצאות בזום. מתחילים אינם יכולים לשחק ב-BBO כל עוד אינם מכירים את כל חוקי המשחק, כולל שלב ההכרזה.

לא נכון ללמד אותם מספר רב של שיעורים בלי שהם יכולים בכלל לשחק. זה נוגד את העיקרון הראשון שציינתי בפסקה קודמת של פוסט זה.

לפיכך נדרש שינוי באופן בו אני מלמד מתחילים.


השיטה שבה אני מלמד מתחילים באינטרנט 


הרצאות בזום

התלמידים מקבלים הרצאות בזום על כללי משחק הברידג'. הם לא לומדים מיני ברידג'.
המטרה היא ללמד אותם בזמן הקצר ביותר האפשרי את כל חוקי המשחק.

הם לומדים בסדר הבא:

1. חוקי שלב המשחק
אני לא מלמד בשלב זה טכניקות משחק.

2. חוקי ההכרזה
אני מלמד אותם את חוקי ההכרזה. 
אני לא מלמד שיטות הכרזה בשלב זה.

התלמידים מקבלים חומר כתוב שנשלח אליהם ותרגילים לתרגול. 

הדרכה בנושא משחק באתר ה-BBO

כשהתלמידים מכירים את חוקי המשחק אני מלמד אותם את טכניקת המשחק ב-BBO: אופן ההתחברות לאתר והגדרת משתמש, אופן המשחק, בחירת חברים וכיו"ב. 
בשלב זה אני מקשר אותם לחומר כתוב ולסרטוני הדרכה. 

תמיד יש תלמידים שההדרכה הקבוצתית כיצד לשחק ב-BBO אינה מספיקה להם. הם מקבלים ממני התנסות של אחד על אחד. הם מתקשרים אלי טלפונית. אני מדריך אותם כיצד להגדיר משתמש וכיצד להתחבר. כשהשיחה נמשכת אני נכנס איתם לשולחן לא תחרותי ומשחק איתם מעט על מנת שירכשו מיומנות ראשונית.

משחק בשולחן הדרכה ב-BBO

סוף כל סוף התלמידים מגיעים לשלב בו אפשר לממש את העיקרון הראשון: לשחק ולהנות.
להזכירכם, בשיעורים פרונטליים זה קורה כבר בשיעור הראשון.
הם משחקים בשולחן הדרכה ב-BBO. 

לימוד טכניקות משחק בסיסיות

בשלב זה אני מלמד אותם מספר טכניקות בסיסיות באמצעות זום. 
בדיוק אותו חומר שלימדתי במהלך לימודי המיני ברידג' הפרונטליים. 
מיד לאחר הרצאה בזום משחקים בשולחן הדרכה ב-BBO במתכונת של שיעורי הברידג'  שאני נותן באמצעות האינטרנט לאלה שמכירים את חוקי המשחק. את החומר של השיעור ותרגילים הם מקבלים באמצעות דוא"ל.

הכרזות למתחילים

זהו השלב הבא. אני מלמד הכרזות למתחילים באמצעות זום כפי שלימדתי בשיעורים פרונטליים.
תלמידים המעוניינים בכך יכולים לרכוש את הספר הכרזות למתחילים פשוט והגיוני

מעוניינים ללמוד? פנו אלי באמצעות:
טלפון: -54-4480616



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...