יום חמישי, 25 בפברואר 2021

פחות שחקן. יותר מורה וכותב

 

לפני כמה שנים צפיתי בשידור ב-BBO במשחקי המבחן לנבחרות ארה"ב ב-Bermuda Bowl (ארה"ב היא המדינה היחידה השולחת שתי נבחרות ל-Bermuda Bowl). 

אחד הצופים כתב שהוא לא מבין כיצד שחקנים ברמה כל כך גבוהה עושים שגיאות כל כך קשות. 

לצופים ולשחקני ברידג' מהשורה יש נטייה לנתח ידיים גלויות בלי להביא בחשבון שהשחקן רואה רק את היד שלו ואת הדומם. 

התוצאה היא לפעמים ניתוחים מופרכים לגמרי. זה לא מה שהיה במקרה זה. שחקנים מעולים באמת ביצעו שגיאות קשות.

צופה אחר, שהגדיר את עצמו בצדק כ-World Class, וכנראה מכיר את השחקנים ענה לו. 

הוא הסביר לו, שזו תחרות קשה וארוכה. השחקנים שטעו הם בגיל מבוגר. הם התעייפו ולכן איבדו את הריכוז.

ללא ספק, השחקנים האלה הם שחקנים מעולים שיודעים ברידג' ומבינים לעומק ברידג', אבל זה אינו תחליף לשמירה על ריכוז.

בעוד כמה חודשים אהיה בן 70. גם אני כבר לא צעיר. גם אני מאבד את הריכוז ועושה טעויות קשות, שאינן מתאימות לשחקן ברמתי. 

כמעט בכל תחרות יש לפחות יד אחת שבה אני מאבד את הריכוז ועושה שגיאה קשה. 

כששיחקתי בתחרויות שחמט בגיל 15-16 זה כמעט לא קרה שאיבדתי את הריכוז.

כשהתחלתי לשחק ברידג' באמצע שנות ה-50 של חיי זה קרה הרבה פחות ממה שקורה היום.

התוצאה היא שההישגים שלי טובים פחות מאשר לפני כמה שנים.


מדוע התוצאות שלי בתחרויות מקוונות טובות פחות?


בהחלט ייתכן שחלק מהדברים רלוונטיים גם לשחקני ברידג' אחרים.


איבוד ריכוז

הפיסקה הקודמת עסקה באיבוד ריכוז. יותר קל לי לאבד ריכוז במשחק מקוון מהבית מאשר במשחק ליד שולחן במועדון.

במועדון ממוקדים בברידג'. 

בבית וסביב הבית מתרחשים דברים אחרים, שאינם קשורים בברידג'. הם עלולים להסיט את הקשב מהמשחק אליהם ולכן קורה יותר שמאבדים ריכוז. 


נוכחות שולחן

שחקנים שיש להם נוכחות שולחן יכולים להסתייע במידע חוקי כמו היסוס בהכרזה או במשחק של יריבים, חיוך של יריבה, הבעת אכזבה של יריב וכיו"ב. 

במשחק מקוון אני ואחרים מאבדים את היתרון הזה.


שיטות ההכרזה

במרבית המקרים שיטות ההכרזה של זוגות ב-BBO פחות סגורות ופחות מדויקות. 

יושבים פחות ביחד ומדברים על שיטות הכרזה וסוגרים פינות.

נוטים פחות לשחק דברים מעט יותר מורכבים או מסובכים.

זה לא בהכרח נכון כאשר מדובר בזוגות קבועים.  

הידע  שיש לי על שיטות הכרזה בא פחות לידי ביטוי בברידג' מקוון.


פחות מידע על שיטת ההכרזה של היריבים

ליד השולחן אפשר לשאול את היריבים על שיטת ההכרזה, שיטת הסימונים וההובלות שלהם באופן קל ונוח. במקרה הצורך אפשר לבקש מהם להראות לי ו/או למנהל התחרות את דפי שיטת ההכרזה שלהם. 

ב-BBO הרבה פחות נוח לעשות את זה. לא תמיד מקבלים תשובה. לא תמיד מקבלים תשובה עניינית בזמן סביר. דף השיטות שהתווסף ל-BBO הוא הרבה פחות מפורט.

הרבה שחקנים אינם נותנים Pre Alert או Post Alert ליד שולחן הברידג' אבל ב-BBO זה נדיר עוד יותר.

הישגי שחקנים שיודעים לבקש את המידע כשצריך ולעשות בו שימוש נפגעים.

 

שלא יהיה ספק, במקרה שלי לפחות, הגורם המשמעותי ביותר הוא איבוד ריכוז. זה תלוי יותר בי מאשר בפלטפורמה.


מורה וכותב


כפי שקוראי הבלוג יודעים, אני כותב על ברידג'. ולא רק בבלוג זה

קוראי הבלוג ואחרים יודעים שאני מלמד ברידג'.

הרמה שלי ככותב וכמורה אינה נפגעת מאובדן ריכוז רגעי.

להיפך, הקורונה נתנה לי הזדמנות להיות מורה טוב יותר.

הוספתי לארסנל הכלים שלי יכולות ללמד מרחוק באמצעות כלים אינטרנטיים. 

השימוש בזום מאפשר לי להקליט שיעורים ולהעלות אותם כסרטונים בערוץ שלי ב-Youtube

למדתי גם לערוך סרטונים ולהשמיט קטעים לא רלוונטיים מהסרטונים.

לא יהיה נכון להגיד שהכתיבה שלי השתפרה אבל היא לא נפגעה.


הערת שוליים


אחרי פסטיבל ברידג בינלאומי בתל אביב, בו לא הצלחתי, אבל כן השגתי את הניקוד הנדרש לקבלת דרגת רב אמן, כתבתי פוסט. כתבתי בו שאני שמח, שהשגתי את הניקוד הנדרש, משום שהרמה שלי בירידה בגלל גילי המתקדם. 

בקצב ירידה כזה אלי לא אוכל בעתיד להגיע להישגים הנדרשים לקבלת הדרגה שקיבלתי.

שנה אחרי זה היה הפסטיבל הכי מוצלח שלי אי-פעם.


לא בטוח שבעתיד לא אוכל שוב "להתחפש" לשחקן ולהשיג פה ושם הישגים טובים במיוחד בתחרויות למרות הירידה בריכוז.

חג פורים שמח!!!!



 

 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...