יום שני, 2 בדצמבר 2013

יש תמורה בעד האגרה (השתתפות בתחרות)? - חלק 3: לא שיחקתי

זהו הפוסט השלישי והאחרון בסדרת פוסטים זו. בפוסט הראשון דיברנו על "מגיע לי להכריז כי שילמתי", כשאף אחד אחר לא מבצע את השגיאה של לפתוח עם יד של 11 נקודות 4-3-3-3 עם רביעייה לא חזקה בסדרת מיינור.

בפוסט השני עסקנו ב"לא קיבלתי נקודות". בפוסט זה נעסוק ב"לא שיחקתי".
אם חשבתם לרגע, שהמשמעות של "לא שיחקתי" היא שבמשך תחרות שלמה המתלונן היה דומם ושותפו היה זה ששיחק את כל הידיים - טעיתם. מדובר בתחרות בה המתלונן ושותפו שיחקו הרבה ידיים בהגנה והכרוז היה אחד היריבים.

כפי שציינתי בפוסט השני בסדרה, על פי חוק המספרים הגדולים, כשמשחקים מספר גדול של ידיים, כל שחקן יהיה כרוז בכ 25% מהמקרים, דומם בכ 25% וישחק בהגנה כ 50% מהידיים.

24 או 32 אינו מספר גדול ולפעמים יש סטיות גדולות מהממוצע. "לא שיחקתי" מתייחס לסטייה כזו.

מה רע לשחק בהגנה?
המתלוננים מרגישים שהם נהנים פחות או משחקים פחות.
דעתי היא הפוכה: הרבה יותר קשה והרבה יותר מהנה לשחק בהגנה.
ככרוז אתה צריך להיות מתואם עם דומם, שאתה רואה אותו ואתה מחליט איזה קלף ישחקו ממנו.

כמגן אתה צריך להיות מתואם עם שותף פעיל, שמחליט בעצמו איזה קלף לשחק ואתה לא רואה את הקלפים שלו והוא לא רואה את הקלפים שלך.

כשאני משחק עם שותף שמעולם לא שיחקתי איתו, הדרך הטובה ביותר לדעת האם הוא שחקן טוב היא לבחון האם הוא מסוגל לשחק איתי הגנה טובה.

ראיתי לא פעם שחקנים מתלהבים מה 6 שביצעו בתחרות סימולטנית ארצית. עוד כ 30% או 40% מהמשתתפים ביצעו את אותו חוזה. 
ה 3 שהפלנו בהגנה פעמיים (מקרה אמיתי), שכל המשתתפים הפילו פעם אחת (חוץ ממספר שחקנים שאפשר לספור אותם על אצבעות שתי ידיים שהפילו פעמיים) שווה יותר, על אף שכמעט אף אחד לא מתלהב ממנו.

ה 3 שמפילים פעמיים יהיה שווה Sharing Top של כ 99%.
ה 6 עשוי להיות שווה 70% או 80%. ייתכן שיהיו שחקנים שיבצעו אותו עם לקיחה עודפת בגלל טעות בהגנה. ייתכן שיהיו כמה שחקנים שיכריזו ויבצעו 6NT. לא תאמינו, אבל יהיו גם כאלה שיכריזו בטעות 7 ויבצעו אותו בגלל טעות בהגנה. 

תחרות ארצית: סיפור של הגנה
לפני יותר משנה שיחקתי בתחרות ארצית עם ניר (הבן שלי). סיימנו במקום עשירי. במקום ראשון סיים שחקן נבחרת ישראל עם שותף שרמתו נמוכה בהרבה.  

שיחקתי לא טוב: הכרזות שגויות, משחק יד לא אופטימלי. כשהסתכלתי על גיליון רישום התוצאות ראיתי שבידיים ששיחקנו בהגנה, באופן עקבי היו לנו תוצאות טובות ממרבית או מכל הזוגות האחרים.
אני בטוח ששחקן נבחרת ישראל, שסיים ראשון בתחרות, משחק הגנה טובה מאיתנו עם שותף ברמתו.

יש לי ספק האם הוא מסוגל להתקרב לרמה שלנו במשחק ההגנה ביחד עם השותף ששיחק איתו בתחרות. להגנה צריכים שניים. קרוב לוודאי שהתוצאות שלהם בהגנה לא היו ממוצע של שחקן המשחק הגנה מצוינת ושחקן המשחק הגנה פחות מהממוצעת. התוצאות בהגנה יטו לרוב לכיוון  רמתו של השחקן הפחות טוב.

צדה את עיני דווקא היד האחרונה ששיחקנו בהגנה. גיליון הרישום כלל כבר את תוצאותיהם של כל הזוגות.

התוצאות השכיחות היו ביצוע של חוזה של 4 (לפעמים עם לקיחה עודפת) ושל 5. בחלק מהמקרים נכשל הכרוז בביצוע חוזה של 5 כאשר זכה ב 10 לקיחות.

אני הכפלתי חוזה של 5 והכרוז נפל שלוש פעמים. בדרך חזרה מהתחרות שאלתי: מדוע הפלנו שלוש פעמים כשרוב ה Field לא הפיל או הפיל פעם אחת?

מדוע נפל הכרוז שלוש פעמים?
אתרכז רק בשלוש הלקיחות שהפילו את החוזה.

הלקיחה הראשונה: הכרזת התערבות יפה של השותף
כשהיריבים מצאו התאמה ב השותף שלי הכריז 3 במצב לא פגיע. זה היה  Lead Directing bid: לא היו לו הרבה נקודות אבל היה לו כוח ואורך בסדרה המוכרזת.
רק לאחר ההתערבות שלו בהכרזה, אני יכול להוביל ב Q מתוך Qx. כשלשותף היו A ו J ובדומם ה K הרווחנו לקיחה.

הלקיחה השנייה: "מכירה"
הכרוז שיחק לא טוב ו"מכר" לקיחה, שהוא לא צריך להפסיד.

הלקיחה השלישית: גם השחקנים הטובים בעולם היו מפסידים אותה 
אין להימנע מהפסד הלקיחה. גם השחקנים הטובים בעולם מפסידים אותה.
זה תאורטי בלבד. אף שחקן ברמה גבוהה לא היה משחק בחוזה של 5. הם היו עוצרים ב 4
ברוב המקרים הם היו מבצעים את החוזה. לאחר Lead Directing bid ב  הם היו נופלים פעם אחת בחוזה לא מוכפל.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...